Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Sterkteleer (4087)
|
5.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Structuurmechanica 1 (2840)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - bouwkunde | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| BK 1.5 De student kent de eigenschappen van materialen in de bouwkunde. | | | - BC
| De student kent de eigenschappen van staal die een rol spelen bij het dimensioneren van structuuronderdelen. | | - DC
| BK 1.10 De student kent de relevante wetgeving, normering en veiligheidsprocedures. | | | - BC
| De student weet welke structurele Eurocodes hij moet raadplegen bij het berekenen van staalconstructies en staal-betonconstructies. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| BK 2.5 De student heeft inzicht in de manier waarop materialen worden verwerkt tot constructieonderdelen. | | | - BC
| De student kan de basisbegrippen (elementen, verbindingen, stabiliteitssystemen) van staalconstructies in eigen woorden uitleggen. | | | - BC
| De student kent de globale werking van stalen structuren en kan een lastendaling uitvoeren. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.14 De student kan spanningen en vervormingen in constructies berekenen. | | | - BC
| De student kan spanningen en vervormingen in staalconstructies berekenen. | | - DC
| BK 6.1 De student kan courante bouwkundige constructies en constructie-elementen in verschillende materialen ontwerpen en berekenen. | | | - BC
| De student kan courante bouwkundige constructies en constructie-elementen in staal ontwerpen en berekenen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Het opleidingsonderdeel maakt deeluit van het leerdomein Materialen- en constructieleer. Het bouwt verder op de opgedane kennis in Sterkteleer, Structuurmechanica en Bouwmaterialen en bereidt voor op Project stabiliteit en Bruggen- en waterbouw.
|
|
|
De sterkteberekening en het ontwerp van stalen draagsystemen hoort tot de basis voor de opleiding voor de ingenieur bouwkunde. Op basis van aangeleerde principes en methodes uit de sterkteleer is de student in staat om deze principes toe te passen op het materiaal staal. Uiteindelijk moet de student volledig uitgewerkte rekennota's van staalconstructies kunnen opstellen.
Dit omvat het ontwerp, de berekening en de uitvoeringsaspecten van stalen draagsystemen gebaseerd op de principes en methodes die in de opleidingsonderdelen Sterkteleer en Structuurmechanica werden aangebracht. Bij een ontwerp van een stalen draagsysteem worden volgende onderdelen bestudeerd:
- opbouw van de constructie (geschoord, niet geschoord, schrankend, niet schrankend),
- weerstand van de doorsnede (trek, druk, buiging),
- stabiliteit van de staven (knik, kip),
- berekening van boutverbindingen,
- dunwandige stalen profielen (klasse 4),
- interacties: M-N, M-N-V, biaxiale buiging,
- lasverbindingen, classificatie en karakterisatie van verbindingen,
- inleiding tot het ontwerp van staal-beton composiete constructies.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte deelname aan elk onderdeel van de permanente evaluatie. |
|
|
|
Gevolg | Bij niet indienen of ongewettigde afwezigheid voor een onderdeel van de permanente evaluatie volgt er een nulscore voor dat onderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de permanente evaluatie uit de eerste examenkans blijven behouden. Geen enkel (deel)punt wordt overgedragen naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend leermateriaal: elektronisch leerplatform |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met werkveld De onderzoeksgroep CERG werkt nauw samen met bedrijven in de staalindustrie. Prof. Degée is ondervoorzitter van de Belgische Spiegelcommissie Eurocode 3 en 4. Bovendien is hij ook lid van de Europese normcommissie Eurocode 3.
Relatie met onderzoek Een van de belangrijke domeinen binnen de onderzoeksgroep bouwkunde is de stabiliteit van staalconstructies. Dit vereist natuurlijk een goede basiskennis van het gedrag en ontwerp van deze structuren. Deze ervaring wordt gebruikt om een up-to-date onderwijs in dit vakgebied aan te bieden. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Bouwkunde: pba bouw - deel 2 | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Het opleidingsonderdeel maakt deeluit van het leerdomein Materialen- en constructieleer. Het bouwt verder op de opgedane kennis in Sterkteleer, Structuurmechanica en Bouwmaterialen en bereidt voor op Project stabiliteit en Bruggen- en waterbouw.
|
|
|
De sterkteberekening en het ontwerp van stalen draagsystemen hoort tot de basis voor de opleiding voor de ingenieur bouwkunde. Op basis van aangeleerde principes en methodes uit de sterkteleer is de student in staat om deze principes toe te passen op het materiaal staal. Uiteindelijk moet de student volledig uitgewerkte rekennota's van staalconstructies kunnen opstellen.
Dit omvat het ontwerp, de berekening en de uitvoeringsaspecten van stalen draagsystemen gebaseerd op de principes en methodes die in de opleidingsonderdelen Sterkteleer en Structuurmechanica werden aangebracht. Bij een ontwerp van een stalen draagsysteem worden volgende onderdelen bestudeerd:
- opbouw van de constructie (geschoord, niet geschoord, schrankend, niet schrankend),
- weerstand van de doorsnede (trek, druk, buiging),
- stabiliteit van de staven (knik, kip),
- berekening van boutverbindingen,
- dunwandige stalen profielen (klasse 4),
- interacties: M-N, M-N-V, biaxiale buiging,
- lasverbindingen, classificatie en karakterisatie van verbindingen,
- inleiding tot het ontwerp van staal-beton composiete constructies.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte deelname aan elk onderdeel van de permanente evaluatie. |
|
|
|
Gevolg | Bij niet indienen of ongewettigde afwezigheid voor een onderdeel van de permanente evaluatie volgt er een nulscore voor dat onderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de permanente evaluatie uit de eerste examenkans blijven behouden. Geen enkel (deel)punt wordt overgedragen naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend leermateriaal: elektronisch leerplatform |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met werkveld De onderzoeksgroep CERG werkt nauw samen met bedrijven in de staalindustrie. Prof. Degée is ondervoorzitter van de Belgische Spiegelcommissie Eurocode 3 en 4. Bovendien is hij ook lid van de Europese normcommissie Eurocode 3.
Relatie met onderzoek Een van de belangrijke domeinen binnen de onderzoeksgroep bouwkunde is de stabiliteit van staalconstructies. Dit vereist natuurlijk een goede basiskennis van het gedrag en ontwerp van deze structuren. Deze ervaring wordt gebruikt om een up-to-date onderwijs in dit vakgebied aan te bieden. |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen bouwkunde | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Het opleidingsonderdeel maakt deeluit van het leerdomein Materialen- en constructieleer. Het bouwt verder op de opgedane kennis in Sterkteleer, Structuurmechanica en Bouwmaterialen en bereidt voor op Project stabiliteit en Bruggen- en waterbouw.
|
|
|
De sterkteberekening en het ontwerp van stalen draagsystemen hoort tot de basis voor de opleiding voor de ingenieur bouwkunde. Op basis van aangeleerde principes en methodes uit de sterkteleer is de student in staat om deze principes toe te passen op het materiaal staal. Uiteindelijk moet de student volledig uitgewerkte rekennota's van staalconstructies kunnen opstellen.
Dit omvat het ontwerp, de berekening en de uitvoeringsaspecten van stalen draagsystemen gebaseerd op de principes en methodes die in de opleidingsonderdelen Sterkteleer en Structuurmechanica werden aangebracht. Bij een ontwerp van een stalen draagsysteem worden volgende onderdelen bestudeerd:
- opbouw van de constructie (geschoord, niet geschoord, schrankend, niet schrankend),
- weerstand van de doorsnede (trek, druk, buiging),
- stabiliteit van de staven (knik, kip),
- berekening van boutverbindingen,
- dunwandige stalen profielen (klasse 4),
- interacties: M-N, M-N-V, biaxiale buiging,
- lasverbindingen, classificatie en karakterisatie van verbindingen,
- inleiding tot het ontwerp van staal-beton composiete constructies.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte deelname aan elk onderdeel van de permanente evaluatie. |
|
|
|
Gevolg | Bij niet indienen of ongewettigde afwezigheid voor een onderdeel van de permanente evaluatie volgt er een nulscore voor dat onderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de permanente evaluatie uit de eerste examenkans blijven behouden. Geen enkel (deel)punt wordt overgedragen naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Aanvullend leermateriaal: elektronisch leerplatform |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met werkveld De onderzoeksgroep CERG werkt nauw samen met bedrijven in de staalindustrie. Prof. Degée is ondervoorzitter van de Belgische Spiegelcommissie Eurocode 3 en 4. Bovendien is hij ook lid van de Europese normcommissie Eurocode 3.
Relatie met onderzoek Een van de belangrijke domeinen binnen de onderzoeksgroep bouwkunde is de stabiliteit van staalconstructies. Dit vereist natuurlijk een goede basiskennis van het gedrag en ontwerp van deze structuren. Deze ervaring wordt gebruikt om een up-to-date onderwijs in dit vakgebied aan te bieden. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|