Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Elektromagnetisme en wisselstroom (4085)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - bouwkunde | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| BK 1.5 De student kent de eigenschappen van materialen in de bouwkunde. | | | - BC
| De student kan courante isolatiematerialen beoordelen op hun energie en milieuprestatie. | | - DC
| BK 1.9 De student heeft kennis van gebouwinstallaties (elektriciteit, HVAC...). | | | - BC
| De student kan de basisprincipes en uitvoeringsmethodes op het gebied van residentiële elektrische en HVAC-installaties analyseren en gedetailleerd toepassen. | | | - BC
| De student heeft kennis van de recentste ontwikkelingen en regelgeving m.b.t. residentiële technische installaties. | | | - BC
| De student is op de hoogte van recente ontwikkelingen binnen HVAC, sanitair en elektriciteit. | | | - BC
| De student kan de verschillende soorten elektrische netten benoemen en omschrijven. | | - DC
| BK 1.10 De student kent de relevante wetgeving, normering en veiligheidsprocedures. | | | - BC
| De student kan de mogelijke risico's en wettelijke vereiste beveiligingsmethodes van elektrische installaties benoemen en omschrijven. | | | - BC
| De student kan de AREI-reglementering toepassen voor de opmaak van een elektrische installatie. | | | - BC
| De student kan huidige evoluties met betrekking tot de EPB-regelgeving kaderen. | | | - BC
| De student kent de normering en reglementering, alsook vrijwillige initiatieven aangaande de technische aspecten van duurzame bouwmaterialen en werken. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| 2.10 De student kan technische tekeningen lezen. | | | - BC
| De student kan een eendraadsschema en een situatieschema lezen van een elektrische installatie. | | - DC
| BK 2.9 De student heeft inzicht in courante gebouwinstallaties. | | | - BC
| De student kan de theoretische principes en regelgeving van de speciale technieken (HVAC/sanitair en elektriciteit ) toelichten en benoemen. | | | - BC
| De student kan de algemene regelgeving concretiseren in een project-/werfgebonden toepassing. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan doelgericht informatie in wetgeving, technische fiches en technische voorlichtingsnota's opzoeken. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| BK 5.1 De student kan de geschiktheid van bouwmaterialen voor een specifieke toepassing bepalen, analyseren en beoordelen. | | | - BC
| De student kan EPB-software gebruiken bij de beoordeling van de duurzaamheid van een gebouw. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.10 De student kan elektrische kringen en schakelingen doorrekenen. | | | - BC
| De student kan een eendraadsschema en een situatieschema opmaken van een elektrische installatie. | | - DC
| BK 6.1 De student kan courante bouwkundige constructies en constructie-elementen in verschillende materialen ontwerpen en berekenen. | | | - BC
| De student is in staat om zelfstandig een residentiële technische installatie te ontwerpen en dimensioneren. | | | - BC
| De student kan werken met alle grootheden m.b.t. elektriciteit, sanitair en HVAC. | | | - BC
| De student kan de vereiste elektrische vermogens van residentiële technische installatie bepalen. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan een lastenboek en meetstaat opmaken voor de technische installaties. | | | - BC
| De student kan een EPB-simulatie en een bijhorend rapport maken. | | - DC
| 9.3 De student kan correct, gestructureerd en gepast grafisch communiceren. | | | - BC
| De student kan een principeschema, eendraadsschema en uitvoeringsplan tekenen van technische installaties. | - EC
| EC10 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | - DC
| 10.2 De student kan op een actieve constructieve manier samenwerken met anderen om een gemeenschappelijk doel te bereiken (product). | | | - BC
| De student kan in teamverband een bouwproject tot een goed einde brengen van initiatie, planning, uitvoering en opvolging tot projectafsluiting. | | - DC
| 10.3 De student heeft oog voor en draagt bij tot een constructieve sfeer en samenwerking (proces). | | | - BC
| De student is in staat om een zo efficient mogelijke samenwerking tot stand te brengen op basis van eigen competenties in combinatie met deze van de andere teamleden. | | | - BC
| De student vervult zijn rol op een wijze die leidt tot de maximaal toegevoegde waarde binnen het team. | - EC
| EC11 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan bij het realiseren van een opdracht verantwoord denken en handelen rekening houdend met de maatschappelijke en internationale waarden, relaties en consequenties. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | - DC
| 11.1 De student heeft oog voor duurzaamheid in de verschillende fases van de innovatieketen. | | | - BC
| De student houdt bij het zoeken van oplossingen voor problemen die zich aandienen in de loop van het bouwproject steeds rekening met duurzaamheidsaspecten. | | - DC
| 11.3 De student heeft inzicht in en houdt rekening met de maatschappelijke relevantie en consequenties in het realiseren van een opdracht. | | | - BC
| De student houdt bij het zoeken van oplossingen voor problemen die zich aandienen in de loop van het bouwproject steeds rekening met de economische en kwalitatieve gevolgen van zijn keuzes. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Gebouwen. Het bouwt voort op de opgedane kennis in de opleidingsonderdelen Elektromagnetische en wisselstroom en Gebouwen. Het hangt sterk samen met het leerdomein Bouwpraktijk.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel 'Technische installaties en EPB' bestaat uit twee delen.
Deel 1: Technische installaties: In dit worden de wettelijk bepaalde energetische eisen van gebouwen opgelijst en leert de student op welke manieren hij/zij hieraan kan voldoen. Hierin worden de specifieke vereisten/mogelijkheden van de technische installaties en hernieuwbare energie besproken.
HVAC Sanitair:
- verwarmingssystemen
- productie warm water
- ventilatie NBN D50.001
- airconditioning/luchtbehandeling/luchtgroepen, H/X diagram
- sanitair berekenen van leidingwaterinstallatie
- berekenen van afvoerleiding
Elektriciteit/licht:
- basisbegrippen
- vigerende actuele eisen (AREI)
- elektrische veiligheden (definities en dimensionering)
- soorten elektrische netten
- elektrische huishoudelijke installaties (meetstaat/eendraadsschema en situatieschema ) en werfinstallaties
- lichtberekeningen (incl. optimalisatiemogelijkheden).
Deel 2: EPB - energie:
- EPB: vigerende actuele eisen
- grootheden/ bijhorende software-pakketten: S-en E-peil, impact bouwknopen
- luchtdichtheid en ventilatie: toepassen blowerdoormetingen en bijhorende normering
- energetische grootheden
- K-, S- en E-peil, U-waarden
- oververhitting
- ventilatie-eisen
- luchtdichtheid
- technieken: warmtepompen, PV-installaties, windmolens, zonneboilers
- comfort in gebouwen.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de permanente evaluatie van de eerste examenkans blijven behouden. Geen enkel (deel)punt kan overgenomen worden naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Speciale technieken - HVAC: sanitair deel 1
- Speciale technieken - HVAC: sanitair deel 2
- Speciale technieken - elektriciteit Vademecum
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
EPB: www.energiesparen.be; studiemateriaal uit meest recente normering via elektronisch leerplatform
Blowerdoorinstallatie |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met werkveld Er wordt verwezen naar reële bouwprojecten en de laatste ontwikkelingen in de regelgeving.
Duurzaamheidsaspecten Vanuit het wetgevend kader m.n. de EPB-regelgeving maken studenten kennis met alle aspecten van installatietechnieken en in het bijzonder hernieuwbare energie. Enerzijds wordt nagegaan welke duurzame energiebronnen voorhanden zijn en anderzijds op welke manier ze kunnen worden gedimensioneerd voor residentiële gebouwen. Daarnaast krijgen studenten door het gebruik van de EPB-software ook voeling met de impact van zowel de compactheid, alle gebouwschildelen als de technische installaties op het (al dan niet optimale) duurzame karakter van het gebouw.
|
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma industriële wetenschappen bouwkunde | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het leerdomein Gebouwen. Het bouwt voort op de opgedane kennis in de opleidingsonderdelen Elektromagnetische en wisselstroom en Gebouwen. Het hangt sterk samen met het leerdomein Bouwpraktijk.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel 'Technische installaties en EPB' bestaat uit twee delen.
Deel 1: Technische installaties: In dit worden de wettelijk bepaalde energetische eisen van gebouwen opgelijst en leert de student op welke manieren hij/zij hieraan kan voldoen. Hierin worden de specifieke vereisten/mogelijkheden van de technische installaties en hernieuwbare energie besproken.
HVAC Sanitair:
- verwarmingssystemen
- productie warm water
- ventilatie NBN D50.001
- airconditioning/luchtbehandeling/luchtgroepen, H/X diagram
- sanitair berekenen van leidingwaterinstallatie
- berekenen van afvoerleiding
Elektriciteit/licht:
- basisbegrippen
- vigerende actuele eisen (AREI)
- elektrische veiligheden (definities en dimensionering)
- soorten elektrische netten
- elektrische huishoudelijke installaties (meetstaat/eendraadsschema en situatieschema ) en werfinstallaties
- lichtberekeningen (incl. optimalisatiemogelijkheden).
Deel 2: EPB - energie:
- EPB: vigerende actuele eisen
- grootheden/ bijhorende software-pakketten: S-en E-peil, impact bouwknopen
- luchtdichtheid en ventilatie: toepassen blowerdoormetingen en bijhorende normering
- energetische grootheden
- K-, S- en E-peil, U-waarden
- oververhitting
- ventilatie-eisen
- luchtdichtheid
- technieken: warmtepompen, PV-installaties, windmolens, zonneboilers
- comfort in gebouwen.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten van de permanente evaluatie van de eerste examenkans blijven behouden. Geen enkel (deel)punt kan overgenomen worden naar een volgend academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Speciale technieken - HVAC: sanitair deel 1
- Speciale technieken - HVAC: sanitair deel 2
- Speciale technieken - elektriciteit Vademecum
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
EPB: www.energiesparen.be; studiemateriaal uit meest recente normering via elektronisch leerplatform
Blowerdoorinstallatie |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met werkveld Er wordt verwezen naar reële bouwprojecten en de laatste ontwikkelingen in de regelgeving.
Duurzaamheidsaspecten Vanuit het wetgevend kader m.n. de EPB-regelgeving maken studenten kennis met alle aspecten van installatietechnieken en in het bijzonder hernieuwbare energie. Enerzijds wordt nagegaan welke duurzame energiebronnen voorhanden zijn en anderzijds op welke manier ze kunnen worden gedimensioneerd voor residentiële gebouwen. Daarnaast krijgen studenten door het gebruik van de EPB-software ook voeling met de impact van zowel de compactheid, alle gebouwschildelen als de technische installaties op het (al dan niet optimale) duurzame karakter van het gebouw.
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|