Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma in een voorgaande periode: functioneren bij inwendige aandoeningen (4110).
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 270 | 10,0 | 270 | 10,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - in functie van preventief of curatief handelen evidenced based en op ethisch verantwoorde wijze een kinesitherapeutische diagnose stellen, uitgaande van de hulpvraag van de gesimuleerde patiënt/cliënt, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek en deze professioneel communiceren naar de patiënt/cliënt. | | - DC
| De student is in staat om een correcte anamnese uit te voeren bij een patiënt met één of meerdere inwendige aandoeningen. | | | - BC
| De student kan in een gesimuleerde situatie een correcte anamnese uitvoeren. | | - DC
| De student is in staat een correct klinisch onderzoek uit te voeren bij patiënten met één of meerdere inwendige aandoeningen. | | | - BC
| De student kan in een gesimuleerde situatie een correct klinisch onderzoek uitvoeren. | | - DC
| De student is in staat om op basis van anamnese en klinisch onderzoek een correcte kinesitherapeutische diagnose te stellen bij patiënten met één of meerdere inwendige aandoeningen. | | | - BC
| De student kan aan de hand van casuistiek een correcte kinesitherapeutische diagnose leggen op basis van gegevens uit anamnese en klinisch onderzoek. | - EC
| EC 2 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - op basis van een kinesitherapeutische diagnose evidence based en op ethisch verantwoorde wijze een preventie- en behandelingsplan opstellen voor een gesimuleerde patiënt/cliënt, dit bespreken met de patiënt/cliënt, de preventieve/curatieve behandeling uitvoeren en de resultaten van deze behandeling evalueren en rapporteren. | | - DC
| De student is in staat om een correcte kinesitherapeutische interventie voor te schrijven bij patiënten met één of meerdere inwendige aandoeningen. | | | - BC
| De student kent de impact van verschillende trainingsmodaliteiten op gezondheidsaspecten bij deze patiëntengroep. | | | - BC
| De student kent de relatieve en absolute contra-indicaties voor trainingsinterventies bij deze patiëntengroep | | | - BC
| De student kan op correcte wijze de FITT principes toepassen op individuele casuistieken. | | | - BC
| De student kan correct de effectiviteit van een trainingsprogramma evalueren. | | | - BC
| De student kent de mogelijk impact van verschillende soorten van medicatie op training en beweging. | | | - BC
| De student heeft inzicht in ademhalingsoefeningen en technieken ter bevordering van mucusevacuatie. | | | - BC
| De student heeft inzicht in basisaspecten van de behandeling van lymfepathologie bij oncologische aandoeningen. | | | - BC
| De student begrijpt het multidisciplinaire karakter van de evaluatie en behandeling van patiënten met één of meerdere inwendige aandoeningen en kan inschatten welke disciplines nodig zijn bij een individuele patiënt. | - EC
| EC 3 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier. | | - DC
| De student kan op een adequate en professionele wijze schriftelijk rapporteren. | | | - BC
| De student schrijft grammaticaal juist en met een correcte spelling. | | | - BC
| De student hanteert een zakelijk en professioneel taalgebruik, afgestemd op de doelgroep. | | | - BC
| De student kan een bondige en gestructureerde tekst schrijven. | - EC
| EC 4 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan onder begeleiding functioneren in teamverband binnen een multidisciplinaire context. | | - DC
| De student kan in samenwerking met anderen een gemeenschappelijke opdracht uitvoeren. | | | - BC
| De student neemt zijn verantwoordelijkheid in het behalen van de gezamenlijke doelstellingen geformuleerd binnen het team (met input) van medestudenten/professionals. | | | - BC
| De student helpt de andere teamleden in functie van de gezamenlijke opdracht in een team (met input) van medestudenten/professionals. | | | - BC
| De student komt taakgerelateerde afspraken binnen het team van medestudenten/professionals tijdig na. | | | - BC
| De student deelt zijn kennis met de andere groepsleden en geeft accuraat relevante informatie door in een team (met input) van medestudenten/professionals rekening houdend met de perspectieven van de verschillende teamleden. | | | - BC
| De student bespreekt in team mogelijke oplossingen en komt tot een gedragen besluit. | | | - BC
| De student kan samen met teamleden reflecteren over de kwaliteit van de uitgevoerde taak en eventuele werkpunten meenemen naar de toekomst in een team (met input) van medestudenten/professionals. | | | - BC
| De student kan reflecteren over de betekenis en relevantie van de gezamenlijke taak in functie van theorie en praktijk in een team (met input) van medestudenten/professionals. | - EC
| EC 7 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft inzichten in de algemene gezondheidsproblemen en mogelijke preventie in een diversiteitscontext. | | - DC
| De student heeft inzicht in de principes van bewegingscoaching en kan deze toepassen. | | | - BC
| De student kent de gezondheids- en fitheidsnormen voor fysieke activiteit voor verschillende doelgroepen. | | | - BC
| De student kan verschillende doelgroepen motiveren om te bewegen (bv. medestudenten, patiënten). | - EC
| EC 8 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan relevante onderzoeksbevindingen in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie opzoeken, beoordelen, interpreteren en communiceren in functie van de kinesitherapeutische praktijk. | | - DC
| De student kan in functie van een klinische casus wetenschappelijke literatuur opzoeken en selecteren. | | | - BC
| De student kan uitgaande van een klinische casus een klinische patiëntvraag formuleren en vertalen in een beantwoordbare wetenschappelijke vraag, resulterend in een PICO-acroniem en overeenkomstige MeSH-termen. | | | - BC
| De student kan een (systematische) literatuursearch uitvoeren in Medline (PubMed) adhv de MeSH database en/of advanced search. | | | - BC
| De student kan één of meerdere geschikte artikels selecteren ifv een casusgerelateerde wetenschappelijke vraag, rekening houdende met level of evidence en match tussen artikel en vraag. | | - DC
| De student kan wetenschappelijke literatuur interpreteren en beoordelen. | | | - BC
| De student kan resultaten van (eenvoudige/gevorderde) statistische verwerkingen (beschrijvende statistiek, parametrische toets voor vergelijking 2 groepen, correlatie) interpreteren. | | | - BC
| De student kan een wetenschappelijk artikel kort samenvatten en de studiekwaliteit beoordelen aan de hand van een zelf gekozen kwaliteits checklist met inachtname van potentiële risico's op bias. | | | - BC
| De student kan op basis van een wetenschappelijk artikel een onderbouwd en genuanceerd antwoord formuleren op een (casus gerelateerde) onderzoeksvraag, rekening houdende met LOE en kwaliteitsbeoordeling. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan eenvoudige klinische testen (zes-minuten wandeltest, simpele functionele testen, meting bloeddruk en hartfrequentie, hand-held dynamometrie met Jamar en Microfet, manual muscle testing) correct instrueren, uitvoeren en interpreteren.
|
De student kan een longfunctie, arteriële bloedgassen en ECG correct interpreteren in het kader van de betreffende pathologie.
|
De student begrijpt de pathofysiologie, symptomen en behandeling van veelvoorkomende aandoeningen, zoals coronair vaatlijden, hartfalen, COPD, diabetes, obesitas, kanker en kritieke ziekte.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel wordt ingegaan op de revalidatie van patiënten met chronische aandoeningen, inclusief cardiovasculaire, respiratoire, metabole en oncologische aandoeningen, patiënten die een invasieve operatie ondergaan en patiënten die op intensieve zorgen terecht komen. Er is ruime aandacht voor kinesitherapeutische evaluaties en interventies, telkens in het bredere kader van een multidisciplinaire aanpak. Er is zowel aandacht voor theoretische als practische aspecten. Er is ruime aandacht voor kinesitherapeutische evaluaties en interventies, telkens in het bredere kader van een multidisciplinaire aanpak. Er is zowel aandacht voor theoretische als practische aspecten.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1.Deelname aan de presentatie van de groepsopdracht is verplicht, afwezigheid moet gewettigd worden.
2.Er wordt een compensatieregel toegepast voor het schriftelijk en mondeling+praktijk examen. Dit houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen (i.e. mondeling & schriftelijk), de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘schriftelijk examen’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘mondeling examen’). Het relatieve gewicht van elk onderdeel wordt hierbij niet in rekening gebracht. Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. |
|
|
|
Gevolg | 1.Ongewettigde afwezigheid op de presentatie van de groepsopdracht leidt tot een 0 op dit evaluatie-onderdeel.
2.Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken.
Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Interprofessioneel en interdisciplinair samenwerken in gezondheid en welzijn,Andre Vyt,1,Garant Uitgevers,9789044135626 |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 270 | 10,0 | 270 | 10,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kan eenvoudige klinische testen (zes-minuten wandeltest, simpele functionele testen, meting bloeddruk en hartfrequentie, hand-held dynamometrie met Jamar en Microfet, manual muscle testing) correct instrueren, uitvoeren en interpreteren.
|
De student kan een longfunctie, arteriële bloedgassen en ECG correct interpreteren in het kader van de betreffende pathologie.
|
De student begrijpt de pathofysiologie, symptomen en behandeling van veelvoorkomende aandoeningen, zoals coronair vaatlijden, hartfalen, COPD, diabetes, obesitas, kanker en kritieke ziekte.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel wordt ingegaan op de revalidatie van patiënten met chronische aandoeningen, inclusief cardiovasculaire, respiratoire, metabole en oncologische aandoeningen, patiënten die een invasieve operatie ondergaan en patiënten die op intensieve zorgen terecht komen. Er is ruime aandacht voor kinesitherapeutische evaluaties en interventies, telkens in het bredere kader van een multidisciplinaire aanpak. Er is zowel aandacht voor theoretische als practische aspecten. Er is ruime aandacht voor kinesitherapeutische evaluaties en interventies, telkens in het bredere kader van een multidisciplinaire aanpak. Er is zowel aandacht voor theoretische als practische aspecten.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan de presentatie van de groepsopdracht is verplicht, afwezigheid moet gewettigd worden. |
|
|
|
Gevolg | Ongewettigde afwezigheid op de presentatie van de groepsopdracht leidt tot een 0 op dit evaluatie-onderdeel. |
|
|
|
Extra info | Er wordt een compensatieregel toegepast voor het schriftelijk en mondeling+praktijk examen. Dit houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen (i.e. mondeling & schriftelijk), de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘schriftelijk examen’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘mondeling examen’). Het relatieve gewicht van elk onderdeel wordt hierbij niet in rekening gebracht. Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen. |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Interprofessioneel en interdisciplinair samenwerken in gezondheid en welzijn,Andre Vyt,1,Garant Uitgevers,9789044135626 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|