Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma in een voorgaande periode: functioneren bij geriatrische en psychiatrische populaties (4113).
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 2 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - op basis van een kinesitherapeutische diagnose evidence based en op ethisch verantwoorde wijze een preventie- en behandelingsplan opstellen voor een gesimuleerde patiënt/cliënt, dit bespreken met de patiënt/cliënt, de preventieve/curatieve behandeling uitvoeren en de resultaten van deze behandeling evalueren en rapporteren. | | - DC
| De student kan evidence-based behandelingsprincipes voor courante neuromotorische, orthopedische, respiratoire, cardiovasculaire, psychiatrische en multifactoriële aandoeningen toepassen bij ouderen. | | | - BC
| De student kan een revalidatieschema opstellen voor bovenstaande doelgroepen al dan niet in een multipathologie context. | | | - BC
| De student kan aangepaste hulpmiddelen voor voorgenoemde patiënten voorstellen (al dan niet met een multipathologie). | | | - BC
| De student kent de behandeling voor de meest courante vormen van incontinentie bij ouderen | | | - BC
| De student kan respiratoire revalidatie toepassen bij zowel de coöperatieve als niet-coöperatieve oudere persoon. | | - DC
| De student kan op basis van hulpvraag, anamnese en kinesitherapeutisch onderzoek een evidence-based behandelingsplan opstellen en bijsturen. | | | - BC
| De student kan aangepaste en preventieve oefen- en valpreventieprogramma's opstellen voor oudere personen | | - DC
| De student heeft kennis en inzicht aangaande de kernbegrippen van de voor een kinesitherapeut belangrijke therapeutische kaders in de geestelijke gezondheidszorg. | | | - BC
| De student beheerst basisconcepten met betrekking tot cognitieve gedragstherapie, contextuele therapie, clientgerichte experiëntiele therapie en systeem therapie. | | - DC
| De student heeft kennis en inzicht in de belangrijkste kenmerken van de klinische indicatiegebieden voor de genoemde therapeutische stromingen en kent de afwegingen die dienen te worden gemaakt om tot een optimale keuze van behandelkader en strategie te komen. | | | - BC
| De student kan basisconcepten aangaande problematiek en aanpak van personen met psychosociale problematieken vertalen naar de revalidatie van voornoemde patiënten. | | - DC
| De student heeft de nodige vaardigheden om specifieke behandelstrategieën te ontwikkelen en de daarvoor noodzakelijke analyse-, behandel- en evaluatietechnieken toe te passen. | | | - BC
| De student heeft voldoende beheersing van strategieën en technieken uit de psychomotorische therapie, ontspannings- en relaxatietherapie. | - EC
| EC 3 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan, in functie van een efficiënt verloop van het kinesitherapeutisch handelen en met respect voor de identiteit/privacy van de cliënt, het resultaat van elke fase van het kinesitherapeutisch handelen, schriftelijk en mondeling communiceren, met inbegrip van het dossier. | | - DC
| De student kan op een gepaste wijze communiceren met een patiënt in moeilijke situaties | | | - BC
| De student kan op een gepaste wijze communiceren met een patiënt met een psychiatrische problematiek. | | - DC
| De student kan op gepaste wijze communiceren over en tijdens de kinesitherapeutische behandeling. | | | - BC
| De student kan op een heldere manier een behandelplan uitleggen, aangepast aan het niveau van de patiënt | | | - BC
| De student kan op een heldere en éénduidige manier instructies en/of uitleg geven tijdens de kinesitherapeutische behandeling, aangepast aan het niveau van de patiënt. | - EC
| EC 6 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft kennis van de algemene organisatie van de gezondheidszorg en van de verschillende stakeholders. | | - DC
| De student kent de verschillende actoren binnen de gezondheidszorg | | | - BC
| De student kan aan de hand van een klinische casus de betrokken actoren en hun taken in kaart brengen. | | - DC
| De student (h)erkent diverse beroepspecifieke bevoegdheden binnen een interprofessioneel team. | | | - BC
| De student (h)erkent voorbeelden van interprofessionele werking binnen de gezondheidszorg. | | | - BC
| De student kan voorbeelden van interprofessionele werking binnen de gezondheidszorg aangeven. | - EC
| EC 7 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft inzichten in de algemene gezondheidsproblemen en mogelijke preventie in een diversiteitscontext. | | - DC
| De student heeft inzicht in de principes van bewegingscoaching en kan deze toepassen. | | | - BC
| De student kan verschillende doelgroepen motiveren om te bewegen (bv. medestudenten, patiënten). | - EC
| EC 8 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan relevante onderzoeksbevindingen in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie opzoeken, beoordelen, interpreteren en communiceren in functie van de kinesitherapeutische praktijk. | | - DC
| De student kan wetenschappelijke literatuur interpreteren en beoordelen. | | | - BC
| De student kan resultaten van (eenvoudige/gevorderde) statistische verwerkingen (beschrijvende statistiek, parametrische toets voor vergelijking 2 groepen, correlatie) interpreteren. | | | - BC
| De student kan op basis van een wetenschappelijk artikel een onderbouwd en genuanceerd antwoord formuleren op een (casus gerelateerde) onderzoeksvraag, rekening houdende met LOE en kwaliteitsbeoordeling. | - EC
| EC 10 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie gaat in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen (niveau gesimuleerde patiënt/cliënt) op ethisch verantwoorde wijze te werk. | | - DC
| De student definieert het ethisch probleem correct. | | | - BC
| De student formuleert correct ethische waarden. | | | - BC
| De student identificeert correct conflicterende waarden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
-De student kan de basisprincipes van de biomechanica (kinematica en kinetica van translaties en rotaties, massamiddelpunt, dynamica en statica, arbeid/ energie/ vermogen en interne biomechanica) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/arthrokinematica, in de specifieke context van de geriatrische revalidatie.
Vanuit het opleidingsonderdeel: 'Functioneren bij geriatrische en psychiatrische populaties':
-De student implementeert de kennis van de pathofysiologie en courante testen van volgende pathologieën: fragiliteit, aandoeningen van de verschillende zintuigen bij ouderen, cognitieve stoornissen en inwendige, neurologische en musculoskeletale aandoeningen bij ouderen
- De student implementeert de kennis en pathofysiologie van de verschillende psychiatrische aandoeningen in nieuwe theoretische situaties.
-De student kan de kennis van zorgbehoevendheid en verschillende meetschalen hieromtrent implementeren in het bepalen van het zorgaanbod.
Vanuit het opleidingsonderdeel: 'Functioneren bij inwendige aandoeningen':
-De student implementeert de kennis van de pathofysiologie en courante testen van volgende pathologieën: respiratoire aandoeningen, hartfalen, hypertensie, hypotensie en diabetes in nieuwe theoretische situaties.
Vanuit het opleidingsonderdeel: 'Functioneren bij neurologische aandoeningen':
-De student implementeert de kennis van de pathofysiologie en courante testen van volgende pathologieën: vestibulaire stoornissen, CVA en Parkinson in nieuwe theoretische situaties.
Vanuit het opleidingsonderdeel: 'Revalidatie bij neurologische aandoeningen':
-De student implementeert de kennis van de kinesitherapeutische behandeling van volgende pathologieën: CVA en Parkinson in nieuwe theoretische situaties.
Vanuit het opleidingsonderdeel: 'Revalidatie bij inwendige aandoeningen':
-De student implementeert de kennis van de kinesitherapeutische behandeling van volgende pathologieën: respiratoire aandoeningen, hartfalen, hypertensie, hypotensie en diabetes in nieuwe theoretische situaties.
|
|
|
In dit OPO wordt er specifiek aandacht besteed aan de revalidatie van courante geriatrische aandoeningen, dat toenemend belang kent gezien de vergrijzing van de bevolking. Door de gekende multi-pathologische problematiek van de oudere patiënt zullen neurologische, muskuloskeletale, cardiovasculaire en respiratoire problemen en de behandeling ervan specifiek voor de oudere patiënt opnieuw aan bod komen (bv. osteoporose, ...) en wordt het belang van een multidisciplinaire benadering besproken. In dit opleidingsonderdeel wordt ook de psychomotorische behandeling en revalidatie van psychiatrische patiënten bestudeerd vanuit een transdiagnostisch model (en dus aangepast aan verschillende psychiatrische populaties, zowel kinderen als volwassenen).
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen, de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘schriftelijk examen’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘praktijkexamen’). Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. |
|
|
|
Gevolg | Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers.
Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen.
Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken.
Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Psychiatrie. Een inleiding.,Nevid, J.S., Rathus, S.A., & Greene, B.,negende of tiende,Pearson Benelux B.V. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blokwijzer: Revalidatie bij geriatrische en psychiatrische aandoeningen, J. Spildooren, Acco |
|
leerpaden in digitale leervorm |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
-De student kan de basisprincipes van de biomechanica (kinematica en kinetica van translaties en rotaties, massamiddelpunt, dynamica en statica, arbeid/ energie/ vermogen en interne biomechanica) toelichten, gebruiken, hanteren en toepassen in functie van de integratie van de leerinhouden biomechanica, functionele anatomie en osteo-/arthrokinematica, in de specifieke context van de geriatrische revalidatie.
Vanuit het opleidingsonderdeel: 'Functioneren bij geriatrische en psychiatrische populaties':
-De student implementeert de kennis van de pathofysiologie en courante testen van volgende pathologieën: fragiliteit, aandoeningen van de verschillende zintuigen bij ouderen, cognitieve stoornissen en inwendige, neurologische en musculoskeletale aandoeningen bij ouderen
- De student implementeert de kennis en pathofysiologie van de verschillende psychiatrische aandoeningen in nieuwe theoretische situaties.
-De student kan de kennis van zorgbehoevendheid en verschillende meetschalen hieromtrent implementeren in het bepalen van het zorgaanbod.
Vanuit het opleidingsonderdeel: 'Functioneren bij inwendige aandoeningen':
-De student implementeert de kennis van de pathofysiologie en courante testen van volgende pathologieën: respiratoire aandoeningen, hartfalen, hypertensie, hypotensie en diabetes in nieuwe theoretische situaties.
Vanuit het opleidingsonderdeel: 'Functioneren bij neurologische aandoeningen':
-De student implementeert de kennis van de pathofysiologie en courante testen van volgende pathologieën: vestibulaire stoornissen, CVA en Parkinson in nieuwe theoretische situaties.
Vanuit het opleidingsonderdeel: 'Revalidatie bij neurologische aandoeningen':
-De student implementeert de kennis van de kinesitherapeutische behandeling van volgende pathologieën: CVA en Parkinson in nieuwe theoretische situaties.
Vanuit het opleidingsonderdeel: 'Revalidatie bij inwendige aandoeningen':
-De student implementeert de kennis van de kinesitherapeutische behandeling van volgende pathologieën: respiratoire aandoeningen, hartfalen, hypertensie, hypotensie en diabetes in nieuwe theoretische situaties.
|
|
|
In dit OPO wordt er specifiek aandacht besteed aan de revalidatie van courante geriatrische aandoeningen, dat toenemend belang kent gezien de vergrijzing van de bevolking. Door de gekende multi-pathologische problematiek van de oudere patiënt zullen neurologische, muskuloskeletale, cardiovasculaire en respiratoire problemen en de behandeling ervan specifiek voor de oudere patiënt opnieuw aan bod komen (bv. osteoporose, ...) en wordt het belang van een multidisciplinaire benadering besproken. In dit opleidingsonderdeel wordt ook de psychomotorische behandeling en revalidatie van psychiatrische patiënten bestudeerd vanuit een transdiagnostisch model (en dus aangepast aan verschillende psychiatrische populaties, zowel kinderen als volwassenen).
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen, de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘schriftelijk examen’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘praktijkexamen’). Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. |
|
|
|
Gevolg | Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers.
Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen.
Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken.
Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Psychiatrie. Een inleiding.,Nevid, J.S., Rathus, S.A., & Greene, B.,negende of tiende,Pearson Benelux B.V. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Blokwijzer: Revalidatie bij geriatrische en psychiatrische aandoeningen, J. Spildooren, Acco |
|
leerpaden in digitale leervorm |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|