Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma in een voorgaande periode: functioneren bij neurologische aandoeningen (4109).
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 270 | 10,0 | 270 | 10,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 2 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan - voor courante problemen en op basisniveau - op basis van een kinesitherapeutische diagnose evidence based en op ethisch verantwoorde wijze een preventie- en behandelingsplan opstellen voor een gesimuleerde patiënt/cliënt, dit bespreken met de patiënt/cliënt, de preventieve/curatieve behandeling uitvoeren en de resultaten van deze behandeling evalueren en rapporteren. | | - DC
| De student kan op basis van hulpvraag, anamnese en kinesitherapeutisch onderzoek een evidence-based behandelingsplan opstellen. | | | - BC
| De student kan zelfstandig een gepersonaliseerd behandelplan opstellen rekening gebaseerd op de kinesitherapeutische diagnose en behandeldoelstellingen. | | - DC
| De student heeft de nodige vaardigheden om specifieke behandelstrategieën te ontwikkelen en de daarvoor noodzakelijke analyse-, behandel- en evaluatietechnieken toe te passen. | | | - BC
| De student ontwikkelt correcte behandelingsstrategiën in functie van de behandelingsdoelstellingen en kinesitherapeutische diagnose. | | | - BC
| De student kan analyse-, behandel- en evaluatietechnieken toepassen. | - EC
| EC 6 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft kennis van de algemene organisatie van de gezondheidszorg en van de verschillende stakeholders. | | - DC
| De student kent de verschillende actoren binnen de gezondheidszorg | | | - BC
| De student kan aan de hand van een klinische casus de betrokken actoren en hun taken in kaart brengen. | | | - BC
| De student herkent voorbeelden van multidisciplinaire werking binnen de gezondheidszorg. | - EC
| EC 8 De bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan relevante onderzoeksbevindingen in het domein van de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie opzoeken, beoordelen, interpreteren en communiceren in functie van de kinesitherapeutische praktijk. | | - DC
| De student kan wetenschappelijke literatuur interpreteren en beoordelen. | | | - BC
| De student kan een wetenschappelijk artikel kort samenvatten en de studiekwaliteit beoordelen aan de hand van een zelf gekozen kwaliteits checklist met inachtname van potentiële risico's op bias. | | - DC
| De student kan in functie van een klinische casus wetenschappelijke literatuur opzoeken en selecteren. | | | - BC
| De student kan het artikel of de artikels selecteren die het meest geschikt zijn om de wetenschappelijke vraag te beantwoorden, op basis van level of evidence en match tussen artikel en vraag. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan de neurale bewegingssturing in normale en pathologische condities toelichten.
|
De student kan de pathologie, symptomen, functioneringsproblemen en het natuurlijk en afwijkend beloop van neurologische aandoeningen beschrijven.
|
De student kan de anamnese en het klinisch neurologisch onderzoek op functie- en activiteitenniveau uitvoeren en interpreteren.
|
|
|
Leerpad 1. Fundamenten voor neurorevalidatie. Dit omvat inzichten in neuroplasticiteit in relatie met neurologische revalidatie, principes van motorisch leren en stoornissen in het brein en inzichten in revalidatiestrategieën met behandelingsconcepten en benaderingen.
Leerpad 2. Wetenschappelijke onderbouwing van neurorevalidatie. Hier worden de studies, reviews, meta-analyses en richtlijnen besproken rondom revalidatie interventies bij courante neurologische aandoeningen zoals dwarslaesie en perifere aandoeningen, acute en degeneratieve aandoeningen van het centrale zenuwstelsel.
Leerpad 3. Praktische vaardigheden en klinisch redeneren. In dit leerpad worden strategieën aangeleerd voor activiteiten als balans, mobiliteit en bovenste lidmaat bewegingen. Aan de hand van casuïstiek wordt het klinisch leervermogen geleerd.
Leerpad 4. Interdisciplinair denken en handelen in neurologische context. Vanuit interdisciplinaire benadering worden verschillende topics besproken zoals ethische, psycho-sociale en neuropsychologische aspecten, psychiatrische problematieken, vermoeidheid en pijn. Ook wordt de interdisciplinaire samenwerking binnen het neuroteam besproken.
Leerpad 5. Integratie: evidence-based kinesitherapie. Hierin worden de verschillende onderdelen van dit OPO samengebracht aan de hand van klinische casussen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen, de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten. Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. |
|
|
|
Gevolg | Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers.
Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen.
Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken.
Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Extra info | De score van het mondeling examen en van de permanente evaluatie worden samengeteld en beschouwd als 1 opleidingsonderdeel. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Physical Rehabilitation,O'Sullivan, Schmitz, Fulk,7th,Davis Company,Reeds aangekocht in 2de bachelor
- Lifespan Neurorehabilitation,Fell, Lunnen, Rauk,1st edition,Davis Company,Reeds aangekocht in 2de bachelor
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Digital only blokwijzer: Revalidatie bij neurologische aandoeningen, eerst editie ISBN |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Verplicht | 270 | 10,0 | 270 | 10,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kan de neurale bewegingssturing in normale en pathologische condities toelichten.
|
De student kan de pathologie, symptomen, functioneringsproblemen en het natuurlijk en afwijkend beloop van neurologische aandoeningen beschrijven.
|
De student kan de anamnese en het klinisch neurologisch onderzoek op functie- en activiteitenniveau uitvoeren en interpreteren.
|
|
|
Leerpad 1. Fundamenten voor neurorevalidatie. Dit omvat inzichten in neuroplasticiteit in relatie met neurologische revalidatie, principes van motorisch leren en stoornissen in het brein en inzichten in revalidatiestrategieën met behandelingsconcepten en benaderingen.
Leerpad 2. Wetenschappelijke onderbouwing van neurorevalidatie. Hier worden de studies, reviews, meta-analyses en richtlijnen besproken rondom revalidatie interventies bij courante neurologische aandoeningen zoals dwarslaesie en perifere aandoeningen, acute en degeneratieve aandoeningen van het centrale zenuwstelsel.
Leerpad 3. Praktische vaardigheden en klinisch redeneren. In dit leerpad worden strategieën aangeleerd voor activiteiten als balans, mobiliteit en bovenste lidmaat bewegingen. Aan de hand van casuïstiek wordt het klinisch leervermogen geleerd.
Leerpad 4. Interdisciplinair denken en handelen in neurologische context. Vanuit interdisciplinaire benadering worden verschillende topics besproken zoals ethische, psycho-sociale en neuropsychologische aspecten, psychiatrische problematieken, vermoeidheid en pijn. Ook wordt de interdisciplinaire samenwerking binnen het neuroteam besproken.
Leerpad 5. Integratie: evidence-based kinesitherapie. Hierin worden de verschillende onderdelen van dit OPO samengebracht aan de hand van klinische casussen.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De score van het mondeling examen en van de permanente evaluatie worden samengeteld en beschouwd als 1 opleidingsonderdeel. Als de student een onvoldoende behaalt op 1 onderdeel van de evaluatie van het opleidingsonderdeel wordt de compensatieregel toegepast. De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide onderdelen, de student dit tekort in het andere onderdeel moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten. Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. |
|
|
|
Gevolg | Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers.
Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een negen. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken.
Dit resultaat wordt vervolgens conform de afrondingsregels van het OER afgerond en vormt het eindresultaat van het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Physical Rehabilitation,O'Sullivan, Schmitz, Fulk,7th,Davis Company,Reeds aangekocht in 2de bachelor
- Lifespan Neurorehabilitation,Fell, Lunnen, Rauk,1st edition,Davis Company,Reeds aangekocht in 2de bachelor
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Digital only blokwijzer: Revalidatie bij neurologische aandoeningen, eerst editie ISBN |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|