Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Vakdidactiek initiatie PAV-MAVO (4778)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de economie optie vakdidactiek PAV | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in economie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student verwierf de volgende begincompetenties in het domein van de gevolgde basisvakdidactiek alsook de vakdidactiek initiatie PAV-MAVO:
-
De student kan op een krachtige wijze vormgeven aan leren op het niveau van een leergroep binnen het eigen vakgebied.
-
De student kan een krachtige leeromgeving creëren aansluitend op de beginsituatie en het leerproces van elke lerende.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek PAV-MAVO’ vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen het vakgebied PAV (project algemene vakken) & MAVO (maatschappelijke vorming). In dit OPO zetten we hoofdzakelijk in op krachtig leren voor de lerenden en de leergroep. Ook hebben we aandacht voor diversiteit & talenten.
In dit OPO komt de verdieping van de volgende onderdelen aan bod:
-
het ‘vak’ PAV & MAVO, een kort vakdidactisch kader
-
de vier vakdidactische pijlers binnen vakdidactiek PAV & MAVO
-
de zeven functionele vaardigheden
-
actualiteit binnen PAV & MAVO
-
evalueren in PAV & MAVO
-
de werking van de vakgroep PAV
-
omgang met eindtermen, lessentabellen, leerplannen, jaarplan-agenda-leerplan, leerlijnen
-
kritisch omgaan met vakdidactisch materiaal
-
uitvoeren van een micro-teaching van een onderdeel van een projectthema met accent op activerende werkvormen en creativiteit
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
opdrachten ✔
|
|
|
workshop ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie: combinatie van opdrachten (60%) en micro-teaching (40%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de evaluatie onderdelen waarvoor een tweede kans moet afgelegd worden vragen we een individuele herwerking. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VAKDIDACTIEK PAV, leren in samenhang,Inge Placklé & Christel Van Cauteren,2020, druk 1,ACCO,9789463798655,Dit boek wordt verplicht aangekocht bij Vakdidactiek initiatie PAV-MAVO. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplicht studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Het aanbevolen studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen optie vakdidactiek PAV | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in ontwerpwetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student verwierf de volgende begincompetenties in het domein van de gevolgde basisvakdidactiek alsook de vakdidactiek initiatie PAV-MAVO:
-
De student kan op een krachtige wijze vormgeven aan leren op het niveau van een leergroep binnen het eigen vakgebied.
-
De student kan een krachtige leeromgeving creëren aansluitend op de beginsituatie en het leerproces van elke lerende.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek PAV-MAVO’ vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen het vakgebied PAV (project algemene vakken) & MAVO (maatschappelijke vorming). In dit OPO zetten we hoofdzakelijk in op krachtig leren voor de lerenden en de leergroep. Ook hebben we aandacht voor diversiteit & talenten.
In dit OPO komt de verdieping van de volgende onderdelen aan bod:
-
het ‘vak’ PAV & MAVO, een kort vakdidactisch kader
-
de vier vakdidactische pijlers binnen vakdidactiek PAV & MAVO
-
de zeven functionele vaardigheden
-
actualiteit binnen PAV & MAVO
-
evalueren in PAV & MAVO
-
de werking van de vakgroep PAV
-
omgang met eindtermen, lessentabellen, leerplannen, jaarplan-agenda-leerplan, leerlijnen
-
kritisch omgaan met vakdidactisch materiaal
-
uitvoeren van een micro-teaching van een onderdeel van een projectthema met accent op activerende werkvormen en creativiteit
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
opdrachten ✔
|
|
|
workshop ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie: combinatie van opdrachten (60%) en micro-teaching (40%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de evaluatie onderdelen waarvoor een lager resultaat dan 8/20 werd behaald dient er een individuele herwerking als tweede examenkans te worden afgelegd. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VAKDIDACTIEK PAV, leren in samenhang,Inge Placklé & Christel Van Cauteren,2020, druk 1,ACCO,9789463798655,Dit boek wordt verplicht aangekocht bij Vakdidactiek initiatie PAV-MAVO. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplicht studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Het aanbevolen studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject optie 1 vakdidactiek GZW en vakdidactiek PAV | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in gezondheidswetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student verwierf de volgende begincompetenties in het domein van de gevolgde basisvakdidactiek alsook de vakdidactiek initiatie PAV-MAVO:
-
De student kan op een krachtige wijze vormgeven aan leren op het niveau van een leergroep binnen het eigen vakgebied.
-
De student kan een krachtige leeromgeving creëren aansluitend op de beginsituatie en het leerproces van elke lerende.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek PAV-MAVO’ vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen het vakgebied PAV (project algemene vakken) & MAVO (maatschappelijke vorming). In dit OPO zetten we hoofdzakelijk in op krachtig leren voor de lerenden en de leergroep. Ook hebben we aandacht voor diversiteit & talenten.
In dit OPO komt de verdieping van de volgende onderdelen aan bod:
-
het ‘vak’ PAV & MAVO, een kort vakdidactisch kader
-
de vier vakdidactische pijlers binnen vakdidactiek PAV & MAVO
-
de zeven functionele vaardigheden
-
actualiteit binnen PAV & MAVO
-
evalueren in PAV & MAVO
-
de werking van de vakgroep PAV
-
omgang met eindtermen, lessentabellen, leerplannen, jaarplan-agenda-leerplan, leerlijnen
-
kritisch omgaan met vakdidactisch materiaal
-
uitvoeren van een micro-teaching van een onderdeel van een projectthema met accent op activerende werkvormen en creativiteit
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
opdrachten ✔
|
|
|
workshop ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie: combinatie van opdrachten (60%) en micro-teaching (40%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de evaluatie onderdelen waarvoor een tweede kans moet afgelegd worden vragen we een individuele herwerking. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VAKDIDACTIEK PAV, leren in samenhang,Inge Placklé & Christel Van Cauteren,2020, druk 1,ACCO,9789463798655,Dit boek wordt verplicht aangekocht bij Vakdidactiek initiatie PAV-MAVO. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplicht studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Het aanbevolen studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie verkort optie 1 vakdidactiek W&T en vakdidactiek PAV | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners & externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student verwierf de volgende begincompetenties in het domein van de gevolgde basisvakdidactiek alsook de vakdidactiek initiatie PAV-MAVO:
-
De student kan op een krachtige wijze vormgeven aan leren op het niveau van een leergroep binnen het eigen vakgebied.
-
De student kan een krachtige leeromgeving creëren aansluitend op de beginsituatie en het leerproces van elke lerende.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek PAV-MAVO’ vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen het vakgebied PAV (project algemene vakken) & MAVO (maatschappelijke vorming). In dit OPO zetten we hoofdzakelijk in op krachtig leren voor de lerenden en de leergroep. Ook hebben we aandacht voor diversiteit & talenten.
In dit OPO komt de verdieping van de volgende onderdelen aan bod:
-
het ‘vak’ PAV & MAVO, een kort vakdidactisch kader
-
de vier vakdidactische pijlers binnen vakdidactiek PAV & MAVO
-
de zeven functionele vaardigheden
-
actualiteit binnen PAV & MAVO
-
evalueren in PAV & MAVO
-
de werking van de vakgroep PAV
-
omgang met eindtermen, lessentabellen, leerplannen, jaarplan-agenda-leerplan, leerlijnen
-
kritisch omgaan met vakdidactisch materiaal
-
uitvoeren van een micro-teaching van een onderdeel van een projectthema met accent op activerende werkvormen en creativiteit
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
mico-teaching ✔
|
|
|
opdrachten ✔
|
|
|
workshop ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie: combinatie van opdrachten (60%) en micro-teaching (40%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de evaluatie onderdelen waarvoor een tweede kans moet afgelegd worden vragen we een individuele herwerking. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VAKDIDACTIEK PAV, leren in samenhang,Inge Placklé & Christel Van Cauteren,2020, druk 1,ACCO,9789463798655,Dit boek wordt verplicht aangekocht bij Vakdidactiek initiatie PAV-MAVO. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplicht studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Het aanbevolen studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - engineering en technologie jaar 1 | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - wetenschappen jaar 1 | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners & externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in wetenschappen en/of technologie en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student verwierf de volgende begincompetenties in het domein van de gevolgde basisvakdidactiek alsook de vakdidactiek initiatie PAV-MAVO:
-
De student kan op een krachtige wijze vormgeven aan leren op het niveau van een leergroep binnen het eigen vakgebied.
-
De student kan een krachtige leeromgeving creëren aansluitend op de beginsituatie en het leerproces van elke lerende.
|
|
|
In het opleidingsonderdeel ‘vakdidactiek PAV-MAVO’ vertalen we het didactisch referentiekader naar de specifieke domeinen binnen het vakgebied PAV (project algemene vakken) & MAVO (maatschappelijke vorming). In dit OPO zetten we hoofdzakelijk in op krachtig leren voor de lerenden en de leergroep. Ook hebben we aandacht voor diversiteit & talenten.
In dit OPO komt de verdieping van de volgende onderdelen aan bod:
-
het ‘vak’ PAV & MAVO, een kort vakdidactisch kader
-
de vier vakdidactische pijlers binnen vakdidactiek PAV & MAVO
-
de zeven functionele vaardigheden
-
actualiteit binnen PAV & MAVO
-
evalueren in PAV & MAVO
-
de werking van de vakgroep PAV
-
omgang met eindtermen, lessentabellen, leerplannen, jaarplan-agenda-leerplan, leerlijnen
-
kritisch omgaan met vakdidactisch materiaal
-
uitvoeren van een micro-teaching van een onderdeel van een projectthema met accent op activerende werkvormen en creativiteit
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
opdrachten ✔
|
|
|
workshop ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie: combinatie van opdrachten (60%) en micro-teaching (40%) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient op het onderdeel van de micro-teaching geslaagd te zijn en op het onderdeel van de opdrachten minstens 8/20 te behalen. |
|
|
|
Gevolg | Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de evaluatie onderdelen waarvoor een tweede kans moet afgelegd worden vragen we een individuele herwerking. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
VAKDIDACTIEK PAV, leren in samenhang,Inge Placklé & Christel Van Cauteren,2020, druk 1,ACCO,9789463798655,Dit boek wordt verplicht aangekocht bij Vakdidactiek initiatie PAV-MAVO. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplicht studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Het aanbevolen studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|