Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Leren en ontwikkeling (4159)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen jaar 1 | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master gaat op een positieve wijze om met diversiteit en talenten en geeft op een krachtige wijze vorm aan leren op het niveau van de lerenden en de leergroep en mede op het niveau van het (school)team en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master beschikt over pedagogisch-didactische, vakdidactische en domeininhoudelijke expertise in ontwerpwetenschappen en actualiseert, verbreedt en verdiept deze expertises voortdurend op basis van maatschappelijke ontwikkelingen, onderzoek en ervaringen in de praktijk. | - EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master empowert samen met anderen vanuit een ethische houding de leer- en ontwikkelingsprocessen van elke lerende met het oog op het stimuleren van de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het opleidingsonderdeel vakdidactiek ontwerpwetenschappen vertalen we het didactisch referentiekader naar de verschillende specifieke domeinen (ontwerp, beelding, bouw en cultuur) binnen het vakgebied van de architectuur. In dit opleidingsonderdeel zetten we in op de drie pijlers uit onze opleiding: leren en ontwikkeling, diversiteit en talenten en innovatie en co-creatie en zetten hierbij in op de lerenden en de leergroep. Doorheen het semester komen er theoretische vakdidactische onderwerpen aan bod, maar wordt er ook geoefend aan de hand van praktijkgerichte geïntegreerde opdrachten.
Theoretische vakdidactische onderwerpen:
- Structuur architectuuronderwijs
- Presentatievaardigheden en media-gebruik
- Raadplegen en bestuderen van eindtermen en leerplannen
- Bestuderen en opstellen van jaarplannen en leerlijnen
- Analyseren van de beginsituatie
- Formuleren van lesdoelstellingen
- Lesvoorbereiding en lesstrategie
- Vraagstellend lesgeven
- Selecteren van gepaste werkvormen en groeperingsvormen
- Kritische studie van inhoudelijke bronnen m.b.t. domein cultuur
- Opstellen van vakdidactisch leermateriaal m.b.t. domein cultuur
- Activerende vakdidactische werkvormen m.b.t. domein cultuur
- Evaluatievormen m.b.t. domein cultuur
- Planning & organisatie leerinhouden
- Klasmanagement
Praktijkgerichte opdrachten:
- Korte didactische oefening met focus op presentatievaardigheden
- Uitwerken van lesvoorbereidingen en vakdidactisch leermateriaal als voorbereiding op micro-teaching sessies (intra-muros oefensessies). In een eerste oefensessie wordt er gefocust op presentatievaardigheden, beginsituatie, doelgericht en vraagstellend lesgeven. In een tweede oefensessie wordt er rond een specifiek thema uit het domein cultuur bijkomend gefocust op het uitwerken van vakdidactisch leermateriaal en het inzetten van activerende werkvormen. In een laatste oefensessie wordt er bijkomend gefocust op klasmanagement.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
korte didactische oefeningen ✔
|
|
|
micro-teaching ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Andere: | groeps- en individuele opdrachten |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Indien de student geslaagd is (min. 10/20) op een evaluatieonderdeel, kan dit deelpunt worden overgedragen naar de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | indien de student geslaagd is (min. 10/20) op een evaluatieonderdeel, kan dit deelpunt worden overgedragen naar de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. De student dient op elk onderdeel van de evaluatie (totaalcijfer permanente evaluatie + take home opdracht examen) minstens 8/20 te behalen. 2. Alle deeltaken worden ingediend op de afgesproken deadlines. |
|
|
|
Gevolg | 1. Wanneer de student op een onderdeel van de evaluatie minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel voor de betreffende examenkans. 2. Deeltaken die niet op de afgesproken deadline worden ingeleverd krijgen een beoordeling van 0/20, tenzij anders afgesproken met de betrokken docent. |
|
|
|
Extra info | Er zijn enkele verplichte contactmomenten waarop de aanwezigheid van de student verwacht wordt. De data van deze contactmomenten worden gecommuniceerd via het overzicht van de lessenreeks tijdens het eerste contactmoment. Deze contactmomenten zijn verplicht gezien deze deel uitmaken van de evaluatieonderdelen van dit opleidingsonderdeel. Iedere afwezigheid bij verplichte evaluatiemomenten dient tijdig gecommuniceerd en gewettigd te worden, bijvoorbeeld bij een situatie van overmacht of met een doktersattest. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor de evaluatieonderdelen waarvoor een lager resultaat dan 10/20 werd behaald dient er een tweede examenkans te worden afgelegd. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Opdrachten en aanvullend studiemateriaal worden ter beschikking gesteld via Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Het didactische werkvormenboek,Piet Hogeveen, Jos Winkels,Van Gorcum,9789023240679
- Leren & onderwijzen, inleiding tot de algemene didactiek,Roger Standaert, Firmin Troch, Inge Peeters, Ilse Stroobants,7,Acco,9789463444118
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|