Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Chemische analyses (4071)
|
4.0 stptn |
|
|
Radiochemie (2690)
|
4.0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Fuel cycle, waste and decommissioning (4277)
|
3.0 stptn |
|
|
Radiobiologie en stralingsbescherming (2686)
|
3.0 stptn |
|
Risico's of veiligheidsproblemen op basis waarvan deze volgtijdelijkheid wordt opgelegd
Er wordt in dit opleidingsonderdeel gewerkt met risicohoudende stoffen (o.a. toxische, corrosieve, sterk oxiderende, ontvlambare producten), ioniserende straling (open en gesloten bronnen) en met risicovolle opstellingen. De veiligheid van de medestudenten en de gebouwen van de gezamenlijke opleiding komen in gevaar indien de student de nodige labovaardigheden niet beheerst.
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| Van de practica kan de student een correct en volledig laboverslag schrijven: volledige beschrijving van het verloop van de proef, analyseresultaten weergeven met correcte eenheden, beduidende cijfers, en eventuele foutenmarge, volledige weergave van berekeningen en grafieken, eindresultaat en interpretatie. Bovendien kan hij tijdens de uitvoering van een proef de theoretische beginselen van een praktische proef uitleggen en correct communiceren over de uitvoering ervan. | | | - BC
| Tijdens de toetsing van de theorie kan de student zijn antwoorden gestructureerd, vlot en correct formuleren | | - DC
| DC10 - De student kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | | - BC
| Hij/zij kan in een groepswerk constructief samenwerken en verantwoordelijkheid opnemen voor de uitwerking, uitvoering van taken en veiligheidsvoorschriften. | | | - BC
| Hij/zij is gericht op het bereiken van resultaat voor het hele team via aanreiken van effectieve oplossingen en innovatief denken en overleg. | | - DC
| DC12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| Hij/zij kan een realistische planning van experimenten maken en zich hieraan houden om de proeven tot een goed einde te brengen binnen een opgegeven tijdschema. | | | - BC
| Hij/zij houdt bij het ontwerp van een groepswerk (labo) rekening met technische en economische randvoorwaarden, implicaties voor het leefmilieu en inschatting van risico's (stralingsbescherming en radioactief en chemisch afval) en de haalbaarheid van de voorgestelde oplossing. | - EC
| EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie heeft gespecialiseerde en diepgaande kennis van, inzicht en vaardigheden verworven in nucleaire technologische domeinen zoals reactortechnologie, kernfysica, radiochemie, nucleaire meettechniek, nucleaire elektronica en nucleaire softwaretoepassingen van signaalverwerkende algoritmen en systemen. | | - DC
| DC1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student kan de theoretische grondslagen van de topics behandeld in de cursus (LSC analysetechniek, gebruik van radiotracers in de fysische chemie) eenvoudig, gestructureerd en vlot uitleggen in detail en algemeen situeren in relatie met grotere domeinen zoals o.a. recente ontwikkelingen en industriële toepassingen,... | | - DC
| DC2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student beheerst een grondige kennis van de verschillende afvalstromen in een radiochemisch labo, veiligheidsnormen en stralingsbescherming en kan deze inzetten voor de formulering naar correcte richtlijnen voor een eigen ontwikkeld labopracticum ivm een LSC of NAA toepassing tijdens een groepsopdracht. | | | - BC
| De student kan een afvalmanagementsplan opstellen en kan dit vertalen naar de formulering naar correcte richtlijnen voor een eigen ontwikkeld labopracticum ivm een LSC of NAA toepassing tijdens een groepsopdracht. | | | - BC
| de student kan de relatie leggen tussen de theoretische grondslagen van de topics behandeld in de cursus (LSC, gebruik van radiotracers in de fysische chemie) en de toepassingen in het labo. | | - DC
| DC3 - De student kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| De student kan in de practica aan de hand van de labotekst de proeven grondig voorbereiden naar tijdsplanning, afvalbeheer, stralingsbescherming en veiligheid (eventueel in teamverband: taakverdeling en verantwoordelijkheid) een eigen logboek bijhouden voor het radioactief afval gegenereerd tijdens de proeven. | | | - BC
| De student kan in team een groepswerk plannen, verdelen en eigen taken uitwerken, eventuele problemen signaleren. | | - DC
| DC4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| De student kan in het kader van de practica nauwkeurig de proeven uitvoeren om te komen tot betrouwbare resultaten, kan zijn experiment toetsen of afwijkende waarden verklaren aan de hand van informatie gevonden in de literatuur. | | | - BC
| De student kan in het kader van het groepswerk de nodige literatuur opzoeken en verwerken om een eigen beschrijving van een laboproef te ontwikkelen. Indien nodig kan hij/zij de resultaten van een experiment toetsen of afwijkende waarden verklaren aan de hand van informatie gevonden in de literatuur. | | - DC
| DC5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student kan de experimentele data analyseren en kritisch evalueren het afval van elke proef correct behandelen en kwantificeren in een logboek en op het einde dit toetsen aan de werkelijkheid. | | | - BC
| De student kan voor de groepsopdracht, eventuele problemen vaststellen en een gepaste strategie voorstellen om tot een oplossing te komen. | | - DC
| DC6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan in het kader van een practicum de toepasbaarheid van LSC en/of neutronenactivering voor een specifiek probleem beoordelen en hiervoor een eigen beschrijving van een laboproef ontwikkelen. | | | - BC
| De student kan tijdens zijn proef bijsturen en corrigeren om tot een optimaal laboresultaat te komen. Dit zowel in chemisch als technisch handelen. | | - DC
| DC7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| De student kan het zelf ontwikkeld practicum uitvoeren en hierbij kritisch reflecteren naar de eigen geschreven procedure en eventueel optimaliseren in kader van praktische en of economische randvoorwaarden (nieuwe materialen en producten, afval,beschermingsmaterialen, tijdsduur,...). | | - DC
| DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan in teamverband het nieuwe labo uittesten, evalueren en eventuele opmerkingen voor bij te sturen formuleren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Verworven kennis en labovaardigheden
- voor het toepassen van nucleaire meettechnieken, instrumentele analytische methoden,
- stralingsbescherming
- basis chemische labovaardigheden
- chemische afvalbeheer en veiligheid
|
|
|
Na een aantal theoretische lessen over de gebruikte meettechniek (LSC) en het gebruikt van tracers en een introductie van de practicaopdrachten krijgen de studenten een uitgebreide training in de praktijk via labo's radiochemie.
Het toepassen van radiochemische analytische technieken op een veilige manier met een grote verantwoordelijkheidszin staat centraal in deze labo's.
De student leert :
- radioactieve bronnen (vaste stoffen en vloeistoffen) te detecteren met behulp van nucleaire meettechnologie, in het bijzonder de vloeistofscintillatietelling
- bereiden van radioactieve tracers
- chemische analyses uitvoeren op/met radionucliden
- radioactieve besmettingen te bepalen en verwijderen
- meetresultaten statistisch te verwerken
- het geproduceerde afval tijdens het labo te manipuleren, te beheren en kwantificeren.
Via bedrijfsbezoeken/gastlessen komen de studenten in contact met de nieuwste technologieën op gebied van radioactief afvalmanagement. In team of zelfstandig wordt een opdracht uitgevoerd rond het verzamelen van informatie omtrent een specifieke analyse: schrijven van een labotekst (proef, afvalbeheer en uitwerking) en uitvoeren van de analyse ter evaluatie van het ontwikkelde materiaal.
Eventueel kan een selectie aan labo's vervangen worden door equivalente labo's aangeboden tijdens een internationale trainingschool.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | cijfer blijft behouden voor 2de zit |
|
|
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | cijfer blijft behouden voor 2de zit |
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | cijfer blijft behouden voor 2de zit |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | verplichte aanwezigheid tijdens de labo's |
|
|
|
Gevolg | Bij gewettigde afwezigheid van maximum 25% van de practica, telt het gemiste practicum niet mee in het bepalen van het eindresultaat. Bij ongewettigde afwezigheid op één practicum of een gewettigde afwezigheid van meer dan 25% van de practica, krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code N (dwz. evaluatie niet volledig afgelegd). |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Extra info | De score van een creditattest behaald via het eventueel volgen van een internationale trainingschool radiochemie wordt verrekend voor 2ECTS punten van het totaal (5ECTS). |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Enkel het theoretisch gedeelte (schriftelijk examen) kan herkanst worden |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Extra studiemateriaal wordt aangeleverd via Toledo |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Nuclear and Radiochemistry: fundamentals and applications, 9783527612574,Karl Heinrich Lieser,Wiley,9783527612574
- radiochemistry and nuclear chemistry,Gregory Choppin, Jan Rydberg, Jan-Olov Liljenzin,3,Butterworth-Heinemann,9780750674638
- Modern nuclear chemistry,Loveland, Morrissey, Seaborg,2,Wiley,0471115320
- Chemistry and Analysis of Radionuclides,Jukka Lehto, Xiaolin Hou,Wiley,9783527326587
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Aanwezigheid is verplicht bij alle labo's of een afgesproken selectie indien de internationale trainingschool in FHAachen te Julich wordt gevolgd |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|