Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriële wetenschappen - elektromechanica- optie energie | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| 1.8 De student kent de verschillende inwendige materiaalstructuren, materiaaleigenschappen, vormgevingstechnieken en producteigenschappen. | | | - BC
| De student kent materiaal- en producteigenschappen voor zonne-, windenergie en batterijen. | | - DC
| 1.9 De student kent de elementaire doorsnedegrootheden en elementaire materiaalparameters. | | | - BC
| De student kent elementaire materiaalparameters voor zonne-, windenergie en batterij technologieën. | | - DC
| 1.12 De student kent de sleutelaspecten van onderzoeksmethodiek en projectmatig werken. | | | - BC
| De student kan hernieuwbare energiesystemen aan de hand van data, gecombineerd met zelfstudie, kritisch bespreken. | | - DC
| 1.14 De student heeft kennis van de algemene begrippen, concepten en formules met betrekking tot ondernemen en algemene economie. | | | - BC
| De student kent economische en energetische aspecten van hernieuwbare energiesystemen. | | - DC
| EM 1.1 De student heeft kennis van de verwerking van signalen en van de modellering van systemen. | | | - BC
| De student kan hernieuwbare energiesystemen aan de hand van data, gecombineerd met zelfstudie en modellering, kritisch bespreken. | | - DC
| EM 1.2 De student heeft kennis van de algemene begrippen, concepten en formules met betrekking tot ondernemen en algemene economie | | | - BC
| De student heeft kennis van algemene economische begrippen (bvb. learning curve, bill of materials, e.d.) voor hernieuwbare energiesystemen. | | - DC
| EM 1.3 De student heeft kennis van de eigenheid van de wijsgerige discipline en/of van courante ethische denkkaders met betrekking tot wetenschap en techniek. | | | - BC
| De student kan ethische kwesties binnen de energieproblematiek bespreken. | | - DC
| EM 1.10 De student heeft kennis van eigenschappen en toepassingen van verschillende materiaalgroepen en van meetmethodes voor het opmeten van werkstukken en karakteriseren van materiaaleigenschappen. | | | - BC
| De student kan materiaalgroepen en relevante meet- en karakterisatiemethodes voor verschillende hernieuwbare energietoepassingen bespreken. | | - DC
| EM 1.11 De student heeft kennis van algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot energiesystemen. | | | - BC
| De student kan algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot verschillende hernieuwbare energietoepassingen bespreken. | | - DC
| EM 1.12 De student heeft kennis van algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot Life Cycle Engineering. | | | - BC
| De student kan algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot life cycle engineering van verschillende hernieuwbare energietoepassingen bespreken. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| 2.8 De student heeft inzicht in de verschillende inwendige materiaalstructuren, materiaaleigenschappen, vormgevingstechnieken en producteigenschappen en de interactie ertussen. | | | - BC
| De student kan materiaalstructuren, materiaaleigenschappen, vormgevingstechnieken en producteigenschappen en de interactie ertussen voor verschillende hernieuwbare energietoepassingen bespreken. | | - DC
| 2.12 De student heeft inzicht in levensbeschouwingen en in courante ethische denkkaders met betrekking tot wetenschap en techniek. | | | - BC
| De student kan ethische kwesties binnen de energieproblematiek bespreken. | | - DC
| 2.13 De student heeft inzicht in de algemene begrippen, concepten en formules met betrekking tot ondernemen en algemene economie. | | | - BC
| De student heeft inzicht in algemene economische begrippen (bvb. learning curve, bill of materials, e.d.) voor hernieuwbare energiesystemen. | | - DC
| EM 2.1 De student heeft inzicht in de verwerking van signalen en de modellering van systemen. | | | - BC
| De student kan hernieuwbare energiesystemen aan de hand van data, gecombineerd met zelfstudie en modellering, kritisch bespreken. | | - DC
| EM 2.2 De student heeft inzicht in de algemene begrippen, concepten en formules met betrekking tot ondernemen en algemene economie. | | | - BC
| De student heeft inzicht in algemene economische begrippen (bvb. learning curve, bill of materials, e.d.) voor hernieuwbare energiesystemen. | | - DC
| EM 2.3 De student heeft inzicht in de eigenheid van de wijsgerige discipline en/of in courante ethische denkkaders met betrekking tot wetenschap en techniek. | | | - BC
| De student kan ethische kwesties binnen de energieproblematiek bespreken. | | - DC
| EM 2.12 De student heeft inzicht in materiaalkeuze, eigenschappen en toepassingen voor verschillende materiaalgroepen en in meetmethodes voor het opmeten van werkstukken en karakteriseren van materiaaleigenschappen. | | | - BC
| De student kan materiaalgroepen en relevante meet- en karakterisatiemethodes voor verschillende hernieuwbare energietoepassingen bespreken. | | - DC
| EM 2.13 De student heeft inzicht in algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot energiesystemen. | | | - BC
| De student kan algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot verschillende hernieuwbare energietoepassingen bespreken. | | - DC
| EM 2.14 De student heeft inzicht in algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot Life Cycle Engineering. | | | - BC
| De student kan algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot life cycle engineering van verschillende hernieuwbare energietoepassingen bespreken. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan wetenschappelijke en/of technische data van hernieuwbare energiesystemen in een rapport kritisch bespreken en zijn conclusies onderbouwen op basis van bronnen uit de literatuur. | | - DC
| 4.3 De student kan correct refereren. | | | - BC
| De student kan wetenschappelijke en/of technische data van hernieuwbare energiesystemen in een rapport kritisch bespreken en zijn conclusies onderbouwen op basis van bronnen uit de literatuur. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren. | | | - BC
| De student kan meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie van hernieuwbare energiesystemen in een rapport kritisch bespreken en interpreteren. | | - DC
| 5.12 De student kan de noden voor een beoogd product analyseren en een eisenpakket opstellen. | | | - BC
| De student kan het benodigde eisenpakket aan materiaaleigenschappen en productiemethoden voor technologische energiesystemen kritisch bespreken en interpreteren, bvb. met het oog op betrouwbaarheid. | | - DC
| 5.13 De student kan de krachtwerking in constructies analyseren. | | | - BC
| De student kan het benodigde eisenpakket aan materiaaleigenschappen en productiemethoden voor technologische energiesystemen kritisch bespreken en interpreteren, bvb. met het oog op betrouwbaarheid. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.12 De student kan eenvoudige problemen binnen energieconversie oplossen. | | | - BC
| De student kent de nodige hernieuwbare energiecomponenten om energieconversieproblemen binnen de Belgische markt kritisch te bespreken. | | - DC
| 6.13 De student kan de basisprincipes voor selectie van materialen en vormgevingstechnieken toepassen. | | | - BC
| De student kent elementaire materiaalparameters en productiemethoden voor zonne-, windenergie en batterij technologieën, en kan hieruit een keuze maken op basis van heersende randvoorwaarden. | | - DC
| EM 6.8 De student kan een gepast materiaal en/of materiaalverwerking selecteren. | | | - BC
| De student kent elementaire materiaalparameters en productiemethoden voor zonne-, windenergie en batterij technologieën, en kan hieruit een keuze maken op basis van heersende randvoorwaarden. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.1 De student kan (berekende, gemeten of gesimuleerde) resultaten toetsen aan de literatuur en de werkelijkheid. | | | - BC
| De student kan meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie van hernieuwbare energiesystemen in een rapport kritisch bespreken en interpreteren. | | - DC
| 8.4 De student kan omgaan met onzekere en/of beperkende context. | | | - BC
| De student kan meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie van hernieuwbare energiesystemen in een rapport kritisch bespreken en interpreteren. | - EC
| EC11 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan bij het realiseren van een opdracht verantwoord denken en handelen rekening houdend met de maatschappelijke en internationale waarden, relaties en consequenties. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | - DC
| 11.1 De student heeft oog voor duurzaamheid in de verschillende fases van de innovatieketen. | | | - BC
| De student kent algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot life cycle engineering van verschillende hernieuwbare energietoepassingen. | | - DC
| 11.2 De student heeft inzicht en houdt rekening met de belangen van verschillende stakeholders. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de impact van hernieuwbare energie op omgeving, distributienet en andere mogelijke stakeholders, en weet hoe hiermee rekening te houden. | - EC
| EC12 - De Bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.1 De student heeft een open houding om te leren uit ervaring, feedback en fouten. | | | - BC
| De student wordt geactiveerd om tijdens labo- en/of bedrijfsbezoeken vragen te stellen en hierdoor bij te leren (formatief). | | - DC
| 12.2 De student geeft blijk van een onderzoekende houding. | | | - BC
| De student kan meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie van hernieuwbare energiesystemen in een rapport kritisch bespreken en interpreteren. | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| De student kan data en/of technische informatie van hernieuwbare energiesystemen nauwkeurig, efficiënt en resultaatgericht in een rapport kritisch bespreken en interpreteren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft inzicht in mechanische en elektrische grootheden zoals vermogen, energie, rendement... De student heeft een basiskennis in analoge elektronica, elektrotechniek en gerelateerde modeleringstechnieken. De student kan grootheden als spanning, stroom... correct meten in een labo.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel is geënt op de Belgische (elektrische) energievoorziening met aandacht voor de huidige evolutie naar meer hernieuwbare elektriciteitsproductie. Daarom wordt de focus gelegd op zonne- en windenergie wat betreft elektriciteitsproductie en batterijen voor de opslag. Voor alle drie deze technologieën wordt een overzicht gegeven wat betreft de gebruikte materialen en productietechnieken, en ook de belangrijkste toepassingen. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan relevante karakterisatie technieken, zowel voor de materialen als de uiteindelijke toepassingen.
|
|
|
|
|
|
|
Bedrijfsbezoek ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het nodige cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
Dit studiemateriaal is een combinatie van wetenschappelijke presentaties en artikels. |
|
|
|
|
|
| schakel IW Energie - deel 1 | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| 1.8 De student kent de verschillende inwendige materiaalstructuren, materiaaleigenschappen, vormgevingstechnieken en producteigenschappen.
| | | - BC
| De student kent materiaal- en producteigenschappen voor zonne-, windenergie en batterijen. | | - DC
| 1.9 De student kent de elementaire doorsnedegrootheden en elementaire materiaalparameters.
| | | - BC
| De student kent elementaire materiaalparameters voor zonne-, windenergie en batterij technologieën. | | - DC
| 1.12 De student kent de sleutelaspecten van onderzoeksmethodiek en projectmatig werken. | | | - BC
| De student kan hernieuwbare energiesystemen aan de hand van data, gecombineerd met zelfstudie, kritisch bespreken. | | - DC
| 1.14 De student heeft kennis van de algemene begrippen, concepten en formules met betrekking tot ondernemen en algemene economie. | | | - BC
| De student kent economische en energetische aspecten van hernieuwbare energiesystemen. | | - DC
| EM 1.1 De student heeft kennis van de verwerking van signalen en van de modellering van systemen. | | | - BC
| De student kan hernieuwbare energiesystemen aan de hand van data, gecombineerd met zelfstudie en modellering, kritisch bespreken. | | - DC
| EM 1.2 De student heeft kennis van de algemene begrippen, concepten en formules met betrekking tot ondernemen en algemene economie | | | - BC
| De student heeft kennis van algemene economische begrippen (bvb. learning curve, bill of materials, e.d.) voor hernieuwbare energiesystemen. | | - DC
| EM 1.3 De student heeft kennis van de eigenheid van de wijsgerige discipline en/of van courante ethische denkkaders met betrekking tot wetenschap en techniek. | | | - BC
| De student kan ethische kwesties binnen de energieproblematiek bespreken. | | - DC
| EM 1.10 De student heeft kennis van eigenschappen en toepassingen van verschillende materiaalgroepen en van meetmethodes voor het opmeten van werkstukken en karakteriseren van materiaaleigenschappen. | | | - BC
| De student kan materiaalgroepen en relevante meet- en karakterisatiemethodes voor verschillende hernieuwbare energietoepassingen bespreken. | | - DC
| EM 1.11 De student heeft kennis van algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot energiesystemen. | | | - BC
| De student kan algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot verschillende hernieuwbare energietoepassingen bespreken. | | - DC
| EM 1.12 De student heeft kennis van algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot Life Cycle Engineering. | | | - BC
| De student kan algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot life cycle engineering van verschillende hernieuwbare energietoepassingen bespreken. | - EC
| EC2 - De bachelor in de industriële wetenschappen bezit algemeenwetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| 2.8 De student heeft inzicht in de verschillende inwendige materiaalstructuren, materiaaleigenschappen, vormgevingstechnieken en producteigenschappen en de interactie ertussen.
| | | - BC
| De student kan materiaalstructuren, materiaaleigenschappen, vormgevingstechnieken en producteigenschappen en de interactie ertussen voor verschillende hernieuwbare energietoepassingen bespreken. | | - DC
| 2.12 De student heeft inzicht in levensbeschouwingen en in courante ethische denkkaders met betrekking tot wetenschap en techniek. | | | - BC
| De student kan ethische kwesties binnen de energieproblematiek bespreken. | | - DC
| 2.13 De student heeft inzicht in de algemene begrippen, concepten en formules met betrekking tot ondernemen en algemene economie. | | | - BC
| De student heeft inzicht in algemene economische begrippen (bvb. learning curve, bill of materials, e.d.) voor hernieuwbare energiesystemen. | | - DC
| EM 2.1 De student heeft inzicht in de verwerking van signalen en de modellering van systemen.
| | | - BC
| De student kan hernieuwbare energiesystemen aan de hand van data, gecombineerd met zelfstudie en modellering, kritisch bespreken. | | - DC
| EM 2.2 De student heeft inzicht in de algemene begrippen, concepten en formules met betrekking tot ondernemen en algemene economie.
| | | - BC
| De student heeft inzicht in algemene economische begrippen (bvb. learning curve, bill of materials, e.d.) voor hernieuwbare energiesystemen. | | - DC
| EM 2.3 De student heeft inzicht in de eigenheid van de wijsgerige discipline en/of in courante ethische denkkaders met betrekking tot wetenschap en techniek. | | | - BC
| De student kan ethische kwesties binnen de energieproblematiek bespreken. | | - DC
| EM 2.12 De student heeft inzicht in materiaalkeuze, eigenschappen en toepassingen voor verschillende materiaalgroepen en in meetmethodes voor het opmeten van werkstukken en karakteriseren van materiaaleigenschappen. | | | - BC
| De student kan materiaalgroepen en relevante meet- en karakterisatiemethodes voor verschillende hernieuwbare energietoepassingen bespreken. | | - DC
| EM 2.13 De student heeft inzicht in algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot energiesystemen. | | | - BC
| De student kan algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot verschillende hernieuwbare energietoepassingen bespreken. | | - DC
| EM 2.14 De student heeft inzicht in algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot Life Cycle Engineering.
| | | - BC
| De student kan algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot life cycle engineering van verschillende hernieuwbare energietoepassingen bespreken. | - EC
| EC4 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan wetenschappelijke en/of technische data van hernieuwbare energiesystemen in een rapport kritisch bespreken en zijn conclusies onderbouwen op basis van bronnen uit de literatuur. | | - DC
| 4.3 De student kan correct refereren. | | | - BC
| De student kan wetenschappelijke en/of technische data van hernieuwbare energiesystemen in een rapport kritisch bespreken en zijn conclusies onderbouwen op basis van bronnen uit de literatuur. | - EC
| EC5 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren.
| | | - BC
| De student kan meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie van hernieuwbare energiesystemen in een rapport kritisch bespreken en interpreteren. | | - DC
| 5.12 De student kan de noden voor een beoogd product analyseren en een eisenpakket opstellen. | | | - BC
| De student kan het benodigde eisenpakket aan materiaaleigenschappen en productiemethoden voor technologische energiesystemen kritisch bespreken en interpreteren, bvb. met het oog op betrouwbaarheid. | | - DC
| 5.13 De student kan de krachtwerking in constructies analyseren. | | | - BC
| De student kan het benodigde eisenpakket aan materiaaleigenschappen en productiemethoden voor technologische energiesystemen kritisch bespreken en interpreteren, bvb. met het oog op betrouwbaarheid. | - EC
| EC6 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.12 De student kan eenvoudige problemen binnen energieconversie oplossen. | | | - BC
| De student kent de nodige hernieuwbare energiecomponenten om energieconversieproblemen binnen de Belgische markt kritisch te bespreken. | | - DC
| 6.13 De student kan de basisprincipes voor selectie van materialen en vormgevingstechnieken toepassen. | | | - BC
| De student kent elementaire materiaalparameters en productiemethoden voor zonne-, windenergie en batterij technologieën, en kan hieruit een keuze maken op basis van heersende randvoorwaarden. | | - DC
| EM 6.8 De student kan een gepast materiaal en/of materiaalverwerking selecteren. | | | - BC
| De student kent elementaire materiaalparameters en productiemethoden voor zonne-, windenergie en batterij technologieën, en kan hieruit een keuze maken op basis van heersende randvoorwaarden. | - EC
| EC8 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.1 De student kan (berekende, gemeten of gesimuleerde) resultaten toetsen aan de literatuur en de werkelijkheid. | | | - BC
| De student kan meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie van hernieuwbare energiesystemen in een rapport kritisch bespreken en interpreteren. | | - DC
| 8.4 De student kan omgaan met onzekere en/of beperkende context.
| | | - BC
| De student kan meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie van hernieuwbare energiesystemen in een rapport kritisch bespreken en interpreteren. | - EC
| EC11 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan bij het realiseren van een opdracht verantwoord denken en handelen rekening houdend met de maatschappelijke en internationale waarden, relaties en consequenties. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | - DC
| 11.1 De student heeft oog voor duurzaamheid in de verschillende fases van de innovatieketen. | | | - BC
| De student kent algemene begrippen, concepten en berekeningsmethodes met betrekking tot life cycle engineering van verschillende hernieuwbare energietoepassingen. | | - DC
| 11.2 De student heeft inzicht en houdt rekening met de belangen van verschillende stakeholders. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de impact van hernieuwbare energie op omgeving, distributienet en andere mogelijke stakeholders, en weet hoe hiermee rekening te houden. | - EC
| EC12 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.1 De student heeft een open houding om te leren uit ervaring, feedback en fouten. | | | - BC
| De student wordt geactiveerd om tijdens labo- en/of bedrijfsbezoeken vragen te stellen en hierdoor bij te leren (formatief). | | - DC
| 12.2 De student geeft blijk van een onderzoekende houding. | | | - BC
| De student kan meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie van hernieuwbare energiesystemen in een rapport kritisch bespreken en interpreteren. | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| De student kan data en/of technische informatie van hernieuwbare energiesystemen nauwkeurig, efficiënt en resultaatgericht in een rapport kritisch bespreken en interpreteren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student heeft inzicht in mechanische en elektrische grootheden zoals vermogen, energie, rendement... De student heeft een basiskennis in analoge elektronica, elektrotechniek en gerelateerde modeleringstechnieken. De student kan grootheden als spanning, stroom... correct meten in een labo.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel is geënt op de Belgische (elektrische) energievoorziening met aandacht voor de huidige evolutie naar meer hernieuwbare elektriciteitsproductie. Daarom wordt de focus gelegd op zonne- en windenergie wat betreft elektriciteitsproductie en batterijen voor de opslag. Voor alle drie deze technologieën wordt een overzicht gegeven wat betreft de gebruikte materialen en productietechnieken, en ook de belangrijkste toepassingen. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan relevante karakterisatie technieken, zowel voor de materialen als de uiteindelijke toepassingen.
|
|
|
|
|
|
|
Bedrijfsbezoek ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het nodige cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
Dit studiemateriaal is een combinatie van wetenschappelijke presentaties en artikels. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|