Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Cultuurwetenschappen 3 (2338)
|
5.0 stptn |
|
|
Ontwerpen 3A (3697)
|
9.0 stptn |
|
|
Ontwerpen 3B (3698)
|
9.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Portfolio en ontwerpersidentiteit (3285)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de interieurarchitectuur | Keuze | 243 | 9,0 | 243 | 9,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| Kan methoden en theorieën van het ontwerpen van interieurs, in het bijzonder binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie of herbestemming, innovatief inzetten bij het ontwerpen en doelgericht combineren met inzichten uit de humane wetenschappen, exacte wetenschappen en de kunsten. | - EC
| Zelfstandig onderzoeks- en ontwerpstrategieën inzetten en tactieken uitdenken vanuit de maatschappelijke, historisch bepaalde en internationale context en in functie van een toekomstgerichte visie op het ontwerpen van de interieure ruimte. | - EC
| (Ontwerpend) onderzoeken vanuit intuïtie, experiment, associatief denken, verbeelding en emoties en hierbij blijk geven van een artistiek-exploratieve, beeldende invalshoek. | - EC
| Kan vanuit een complexe ontwerpvraag, in het bijzonder binnen de domeinen meubel/wonen, retail design, scenografie of herbestemming, zelfstandig een relevant onderzoek (m.i.v. ontwerpend onderzoek) opzetten en uitvoeren, de resultaten ervan integreren in het ontwerpproces, erover reflecteren en rapporteren op wetenschappelijke wijze en resultaten van eigen onderzoek en van anderen kritisch interpreteren. | - EC
| Een ontwerp(proces) overtuigend communiceren aan leken en specialisten, via beeld, geschreven en gesproken woord en gebruik makend van gepaste visualisatietechnieken, zowel digitale als handmatige, op gelaagde, gerichte en beargumenteerde wijze. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Passage: verhaal, verbeelding, ruimte
Beeldende kunst, film en literatuur bieden de kans om (interieur)architectuur op een persoonlijke, zintuiglijke manier te verkennen.
In dit seminarie willen we onderzoeken hoe we de technieken en elementen van verschillende fictionele genres (zoals personages, plot, compositie…) kunnen inzetten als bruikbare onderzoeksinstrumenten. En dat niet alleen bij de analyse van bestaande ruimtes en bij het ontwerpproces, maar ook bij het schrijven van een scriptie.
Afhankelijk van de gekozen projecten, gaan we op zoek naar de meest geschikte ruimtelijke verbeeldingen en verhalen, uit verschillende periodes en streken, en in verschillende media: van Japanse haiku’s tot autobiografische documentaires over (interieur)architectuur, van interieurs in schilderijen tot de verbeelding van de ruimte in fotoreportages, films of beeldverhalen.
We nodigen in dit seminarie ook enkele scenografen, architecten, ontwerpers uit die in hun werk bezig zijn met fictie, met verbeelding als inspiratiebron.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Seminarieopdracht(en) |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student neemt, tenzij gewettigd afwezig, deel aan alle contactmomenten. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student ongewettigd afwezig is voor één derde of meer van het aantal contactmomenten, wordt de student uitgesloten van deelname aan de evaluatie (jury) - het eindcijfer voor het opleidingsonderdeel wordt in dat geval een 'A' (ongewettigd afwezig) |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie voor 100% uit een individuele opdracht. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard en via Google Drive. |
|
|
|
|
|
| 1ste masterjaar in de architectuur | Keuze | 243 | 9,0 | 243 | 9,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan zelfstandig en kritisch ontwerpgerichte en onderzoeksgebaseerde kennis en inzicht in de architectuur- en cultuurwetenschappen opbouwen en toepassen. | - EC
| De student kan zelfstandig en kritisch reflecteren over een complexe maatschappelijke vraag en ruimtelijke omgeving, en op basis hiervan visies en mogelijkheden formuleren en een concept vertalen naar een ruimtelijk samenhangend ontwerp op verschillende schaalniveaus, rekening houdend met economische, ecologische, sociale, historische en esthetische dimensies. | - EC
| De student kan zelfstandig onderzoek verrichten op het niveau van een beginnend onderzoeker, onderzoeksresultaten evalueren en presenteren, en het ontwerpen inzetten als onderzoeksmethode. | - EC
| De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur en de eigen handelingen hierbinnen in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties en op deze wijze een meerwaarde creëren in zijn ontwerpen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Passage: verhaal, verbeelding, ruimte
Beeldende kunst, film en literatuur bieden de kans om (interieur)architectuur op een persoonlijke, zintuiglijke manier te verkennen.
In dit seminarie willen we onderzoeken hoe we de technieken en elementen van verschillende fictionele genres (zoals personages, plot, compositie…) kunnen inzetten als bruikbare onderzoeksinstrumenten. En dat niet alleen bij de analyse van bestaande ruimtes en bij het ontwerpproces, maar ook bij het schrijven van een scriptie.
Afhankelijk van de gekozen projecten, gaan we op zoek naar de meest geschikte ruimtelijke verbeeldingen en verhalen, uit verschillende periodes en streken, en in verschillende media: van Japanse haiku’s tot autobiografische documentaires over (interieur)architectuur, van interieurs in schilderijen tot de verbeelding van de ruimte in fotoreportages, films of beeldverhalen.
We nodigen in dit seminarie ook enkele scenografen, architecten, ontwerpers uit die in hun werk bezig zijn met fictie, met verbeelding als inspiratiebron.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Seminarieopdracht(en) |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student neemt, tenzij gewettigd afwezig, deel aan alle contactmomenten. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student ongewettigd afwezig is voor één derde of meer van het aantal contactmomenten, wordt de student uitgesloten van deelname aan de evaluatie (jury) - het eindcijfer voor het opleidingsonderdeel wordt in dat geval een 'A' (ongewettigd afwezig) |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie voor 100% uit een individuele opdracht. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard en via Google Drive. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen studio cultuur | Keuze | 243 | 9,0 | 243 | 9,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master verdiept of verbreedt zijn domeininhoudelijke expertise verworven in de bachelor in de domeinen ontwerpen, bouwkunde, beelding en cultuur verder in minstens twee van deze domeinen op masterniveau. Hij beschikt daardoor over ontwerpmatige, bouwtechnische, beeldend-artistieke en cultuur- en menswetenschappelijke kennis en vaardigheden en kan deze aanwenden in zijn onderwijspraktijk. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Passage: verhaal, verbeelding, ruimte
Beeldende kunst, film en literatuur bieden de kans om (interieur)architectuur op een persoonlijke, zintuiglijke manier te verkennen.
In dit seminarie willen we onderzoeken hoe we de technieken en elementen van verschillende fictionele genres (zoals personages, plot, compositie…) kunnen inzetten als bruikbare onderzoeksinstrumenten. En dat niet alleen bij de analyse van bestaande ruimtes en bij het ontwerpproces, maar ook bij het schrijven van een scriptie.
Afhankelijk van de gekozen projecten, gaan we op zoek naar de meest geschikte ruimtelijke verbeeldingen en verhalen, uit verschillende periodes en streken, en in verschillende media: van Japanse haiku’s tot autobiografische documentaires over (interieur)architectuur, van interieurs in schilderijen tot de verbeelding van de ruimte in fotoreportages, films of beeldverhalen.
We nodigen in dit seminarie ook enkele scenografen, architecten, ontwerpers uit die in hun werk bezig zijn met fictie, met verbeelding als inspiratiebron.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Seminarieopdracht(en) |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student neemt, tenzij gewettigd afwezig, deel aan alle contactmomenten. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student ongewettigd afwezig is voor één derde of meer van het aantal contactmomenten, wordt de student uitgesloten van deelname aan de evaluatie (jury) - het eindcijfer voor het opleidingsonderdeel wordt in dat geval een 'A' (ongewettigd afwezig) |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie voor 100% uit een individuele opdracht. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard en via Google Drive. |
|
|
|
|
|
| exchange architectuur | Na selectie | 243 | 9,0 | 243 | 9,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Passage: verhaal, verbeelding, ruimte
Beeldende kunst, film en literatuur bieden de kans om (interieur)architectuur op een persoonlijke, zintuiglijke manier te verkennen.
In dit seminarie willen we onderzoeken hoe we de technieken en elementen van verschillende fictionele genres (zoals personages, plot, compositie…) kunnen inzetten als bruikbare onderzoeksinstrumenten. En dat niet alleen bij de analyse van bestaande ruimtes en bij het ontwerpproces, maar ook bij het schrijven van een scriptie.
Afhankelijk van de gekozen projecten, gaan we op zoek naar de meest geschikte ruimtelijke verbeeldingen en verhalen, uit verschillende periodes en streken, en in verschillende media: van Japanse haiku’s tot autobiografische documentaires over (interieur)architectuur, van interieurs in schilderijen tot de verbeelding van de ruimte in fotoreportages, films of beeldverhalen.
We nodigen in dit seminarie ook enkele scenografen, architecten, ontwerpers uit die in hun werk bezig zijn met fictie, met verbeelding als inspiratiebron.
|
Passage: story, imagination, space
Visual art, film and literature offer the opportunity to explore (interior) architecture in a personal, sensory way.
In this seminar we want to investigate how we can use the techniques and elements of different fictional genres (such as characters, plot, composition...) as useful research tools. And this not only in the analysis of existing spaces and in the design process, but also in the writing of a thesis.
Depending on the chosen projects, we will look for the most appropriate spatial representations and narratives, from different periods and regions, and in different media: from Japanese haikus to autobiographical documentaries on (interior) architecture, from interiors in paintings to the representation of space in documentaries, films or graphic novels.
In this seminar we also invite some scenographers, architects, designers who are engaged in fiction in their work, with imagination as a source of inspiration.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Seminarieopdracht(en) |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student neemt, tenzij gewettigd afwezig, deel aan alle contactmomenten. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student ongewettigd afwezig is voor één derde of meer van het aantal contactmomenten, wordt de student uitgesloten van deelname aan de evaluatie (jury) - het eindcijfer voor het opleidingsonderdeel wordt in dat geval een 'A' (ongewettigd afwezig) |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie voor 100% uit een individuele opdracht. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard en via Google Drive. |
|
|
|
|
|
| exchange interieurarchitectuur | Na selectie | 243 | 9,0 | 243 | 9,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
Passage: verhaal, verbeelding, ruimte
Beeldende kunst, film en literatuur bieden de kans om (interieur)architectuur op een persoonlijke, zintuiglijke manier te verkennen.
In dit seminarie willen we onderzoeken hoe we de technieken en elementen van verschillende fictionele genres (zoals personages, plot, compositie…) kunnen inzetten als bruikbare onderzoeksinstrumenten. En dat niet alleen bij de analyse van bestaande ruimtes en bij het ontwerpproces, maar ook bij het schrijven van een scriptie.
Afhankelijk van de gekozen projecten, gaan we op zoek naar de meest geschikte ruimtelijke verbeeldingen en verhalen, uit verschillende periodes en streken, en in verschillende media: van Japanse haiku’s tot autobiografische documentaires over (interieur)architectuur, van interieurs in schilderijen tot de verbeelding van de ruimte in fotoreportages, films of beeldverhalen.
We nodigen in dit seminarie ook enkele scenografen, architecten, ontwerpers uit die in hun werk bezig zijn met fictie, met verbeelding als inspiratiebron.
|
Passage: story, imagination, space
Visual art, film and literature offer the opportunity to explore (interior) architecture in a personal, sensory way.
In this seminar we want to investigate how we can use the techniques and elements of different fictional genres (such as characters, plot, composition...) as useful research tools. And this not only in the analysis of existing spaces and in the design process, but also in the writing of a thesis.
Depending on the chosen projects, we will look for the most appropriate spatial representations and narratives, from different periods and regions, and in different media: from Japanese haikus to autobiographical documentaries on (interior) architecture, from interiors in paintings to the representation of space in documentaries, films or graphic novels.
In this seminar we also invite some scenographers, architects, designers who are engaged in fiction in their work, with imagination as a source of inspiration.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 9,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Seminarieopdracht(en) |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student neemt, tenzij gewettigd afwezig, deel aan alle contactmomenten. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student ongewettigd afwezig is voor één derde of meer van het aantal contactmomenten, wordt de student uitgesloten van deelname aan de evaluatie (jury) - het eindcijfer voor het opleidingsonderdeel wordt in dat geval een 'A' (ongewettigd afwezig) |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij de tweede examenkans bestaat de evaluatie voor 100% uit een individuele opdracht. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Blackboard en via Google Drive. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|