Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Dimensioneren van beton 1 (4385)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de industriële wetenschappen: bouwkunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC-M9 - kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| de student kan een leesbare technische digitale nota opstellen (via de huistaken) | - EC
| EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: bouwkunde kan complexe gebouwen, civieltechnische constructies en infrastructuurwerken, inclusief hun fundering, geïntegreerd ontwerpen, technisch uitwerken en berekenen met behulp van innovatieve methoden. | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan gewapende betonnen platen en kolommen dimensioneren in UGT en GGT | | | - BC
| De student kan een lastendaling uitvoeren en becijferen | | - DC
| DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| De student kan met een handmethode de buigmomenten van een plaat bepalen. | | | - BC
| De student kan een structurele analyse uitvoeren aan de hand van een staafwerkmodel | | | - BC
| De student kan de functionele randvoorwaarden van een plaat in gewapend beton opstellen. | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan zelfstandig een betonstudie uitvoeren van eenvoudige constructies. | | - DC
| DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student kan de best passende berekeningsmethode selecteren om platen te dimensioneren |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Situering binnen het curriculum/leerdomein Dit opleidingsonderdeel behoort tot het leerdomein Materialen- en constructieleer. Het bouwt verder op de opgedane leerstof in Sterkteleer en Structuurmechanica. Bovendien wordt er verder gewerkt op de basisprincipes van Dimensioneren van Beton 1.
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel wordt er verder gebouwd op de kennis en vaardigheden die de student heeft opgedaan in het opleidingsonderdeel "dimensioneren van beton 1". In "beton 2" wordt nader ingegaan op het ontwerpen van platen en kolommen. Voor platen worden de statische en kinematische handberekeningsmethodes aangeleerd. Voor kolommen wordt de invloed van de slankheid op het draagvermogen in kaart gebracht. Console, funderingspoeren en wandliggers worden behandeld via een staafwerkanalogie. De leerstof wordt verduidelijkt aan de hand van talrijke voorbeelden uit de praktijk.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1.Een student dient deel te nemen aan alle onderdelen van de permanente evaluatie. 2.Een student dient alle onderdelen van de permanente evaluatie tijdig in te dienen. |
|
|
|
Gevolg | 1. Indien een student niet deelneemt aan een (of meerdere) onderdelen van de permanente evaluatie, krijgt hij een code N voor het opleidingsonderdeel. 2. Indien een student een (of meerdere) onderdelen van de permanente evaluatie niet tijdig heeft ingediend, krijgt hij een 0 op die delen. |
|
|
|
Extra info | Beperkt formularium wordt ter beschikking gesteld tijdens het examen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Er is geen verplichte cursus. Slides en voorbeeldoefeningen worden beschikbaar gesteld via elektronisch leerplatform. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek De onderzoeksgroep bouwkunde (CERG) heeft een speerpunt in de ontwikkeling van geïntegreerde structurele oplossingen die gebruik maken van betonnen elementen. CERG is ook betrokken bij internationale onderzoeksactiviteiten in dit domein. Dit biedt een belangrijke meerwaarde voor het onderwijs.
Relatie met werkveld De student is in staat om in de praktijk platen en kolommen in gewapend beton te ontwerpen volgens de structurele eurocodes.
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|