Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de industriële wetenschappen: elektromechanica | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| PRODM: staat kritisch tov bekomen resultaten of voor de hand liggende besluitvorming. | | | - BC
| LLL: staat kritisch tegenover de gevolgde seminaries | | - DC
| DC-M9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| LLL: stelt een overzichtelijk en to the point portfolio op | | - DC
| DC-M10 - De student kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | | - BC
| LLL: neemt verantwoordelijkheid op in de organisatie. | | - DC
| DC-M11 - De student handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | | - BC
| LLL: toont een open ingesteldheid tot andere culturen en algemeen maatschappelijke problemen. | | - DC
| DC-M12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| PRODM: werkt efficiënt, oplossingsgericht en nauwgezet. | | | - BC
| LLL: toont een houding tot levenslang leren, toont nieuwsgierigheid, draagt bij aan de organisatie. | - EC
| EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica heeft kennis van, inzicht en vaardigheid in denkkaders, analysemethodes en beslissingstools binnen bedrijfs- en productiemanagement, kwaliteit, gegevensbeheer en projectmatig werken en kan actief participeren in de organisatie. | | - DC
| DC-M1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| PRODM: heeft kennis van de kernbegrippen en methodieken voor kwaliteit (IKZ) in organisaties | | | - BC
| PRODM: kent de basisbegrippen en methodieken van Lean en logistiek | | - DC
| DC-M2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| PRODM: heeft inzicht in de kernbegrippen en methodieken voor kwaliteit (IKZ) in organisaties | | | - BC
| PRODM: heeft inzicht in lean filosofie, voorraadbeheer, productieplanning en wachtlijnen en heeft inzicht in layout optimalisatie en de 'theory of constraints' | | - DC
| DC-M3 - De student kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| LLL: neemt initatief, verkent zelfstandig de mogelijkheden en plant zijn eigen 'vormende' activiteiten. | | - DC
| DC-M4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| PRODM: kan relevant IKZ-bronnenmateriaal en -gegevens verwerven | | | - BC
| LLL: zoekt de nodige informatie voor potentiële activiteiten voor LLL zelfstandig op. | | - DC
| DC-M5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| PRODM: kan op een gegeven IKZ-probleem basis IKZ-analyses (bv Pareto-analyse, visgraatdiagram, ...) toepassen | | | - BC
| PRODM: kan een geschetst productieprobleem of voorraadbeheerprobleem analyseren. | | - DC
| DC-M6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| PRODM: kan voor een gegeven IKZ-probleem gepaste methode(s) selecteren en op basis van resultaten voorstellen formuleren ter bijsturing | | | - BC
| PRODM: kan in een bestaande productiesituatie verbetermogelijkheden detecteren en voorstellen. | | - DC
| DC-M7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| PRODM: kan IKZ-tools (bv regelkaarten) correct gebruiken | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| PRODM: staat kritisch tov bekomen resultaten of voor de hand liggende besluitvorming. | | | - BC
| LLL: staat kritisch tegenover de gevolgde seminaries |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
LLL: De student heeft aandacht voor zijn persoonlijkheidsontwikkeling, zelfkennis en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de ingenieur.
|
LLL: De student kan zelfsturend leren en handelen.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 delen: 1) Productiemanagement en 2) Levenslang Leren.
PRODM: Productiemanagement: Het deel productiemanagement verschaft de student inzicht op gebied van kwaliteit in organisaties gezien vanuit internationale normen met tools en technieken die in de hedendaagse industrie onmisbaar zijn geworden. Het gedachtengoed van IKZ wordt toegelicht waaronder het waarom van IKZ, wat is kwaliteit, de leverancier-klantrelatie, de goeroes, kwaliteitsnormen en -systemen alsook de technieken van IKZ zoals Pareto-analyse, visgraatdiagram, histogram, statistische procesbeheersing en regelkaarten of geavanceerde technieken zoals VM (visual management), FMEA (Failure Mode and Effect, Analysis) en Yamazumi – lean - kaizen - six sigma. Ook een basiskennis logistiek is een belangrijk element voor de toekomstige ingenieur. De belangrijkste basispijlers worden toegelicht in de inleiding tot lean thinking en logistiek: - Beknopte historiek, Wat is lean thinking? Het begrip verspilling. - Basistechnieken, specifieke technieken - Voorraadbeheer, wachtlijnen en MRP - Theory of Constraints, menselijke fouten
LLL: Levenslang Leren: Het doel van het deel 'levenslang Leren' is de student aan te zetten om actief te participeren in de organisatie, zijn talenten te ontwikkelen en zichzelf te vormen. Dit kan door lesondersteunende activiteiten, door participatie aan raden, fora, innovatiekampen of infodagen, door organisatie van activiteiten (bv masterreis), door extra opdrachten, door het volgen van seminaries en door tal van andere opleidingsgebonden activiteiten die zijn ingenieursattitude vorm geven.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
|
Extra info | De beoordeling van het portfolio (LLL) gebeurt met een 'pass/fail' score. Bij niet slagen op het deel 'levenslang leren' zal er geen totaalcijfer zijn. Als er voldaan is aan het deel 'levenslang leren', dan zal het cijfer voor het geheel bestaan uit het cijfer voor 'Productiemanagement'.
Overdracht van cijfer op het deel 'Productiemanagement' naar een volgend academiejaar, (bij een 'fail' op het protfolio) gebeurt automatisch indien de student minimaal 10/20 behaalde. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum: Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen productiemanagement en LLL (en vereist naast elementaire statistische inzichten geen specifieke voorkennis). Productiemanagement is gesitueerd in het domein van de bedrijfsbeleidvakken en brengt de student in contact met verschillende facetten van het bedrijfsleven op het gebied van kwaliteit en productiebeheer. LLL vormt binnen de opleiding een sluitstuk voor de aanzet tot levenslang leren.
Relatie met onderzoek: Het deelaspect kwaliteitszorg onderwijst de student in de basismethodiek die binnen elk onderzoek naar kwalitatieve productieviteit aan bod komt.
Relatie met het werkveld: Veel ingenieurs vervullen in hun carrière de rol van projectleider of procesingenieur gedurende korte of lange tijd. Velen zullen in hun loopbaan te maken hebben met de noodzaak om te werken aan productiviteitsverbetering, zowel in productie als in ondersteuning. De aspecten van kwaliteitszorg, lean principes en logistieke kennis zullen ze dus zonder twijfel kunnen toepassen in hun verdere carrière. Daarnaast wil 'Levenslang Leren' de student aanzetten om te participeren binnen een organisatie, zijn talenten te ontplooien en zichzelf blijvend verder te vormen. |
|
|
|
|
|
| master in de industriële wetenschappen: energie | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: energie kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| PRODM: staat kritisch tov bekomen resultaten of voor de hand liggende besluitvorming. | | | - BC
| LLL: staat kritisch tegenover de gevolgde seminaries. | | - DC
| DC-M9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| LLL: stelt een overzichtelijk en to the point portfolio op. | | - DC
| DC-M10 - De student kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | | - BC
| LLL: neemt verantwoordelijkheid op in de organisatie. | | - DC
| DC-M11 - De student handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | | - BC
| LLL: toont een open ingesteldheid tot andere culturen en algemeen maatschappelijke problemen. | | - DC
| DC-M12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| PRODM: werkt efficiënt, oplossingsgericht en nauwgezet. | | | - BC
| LLL: toont een houding tot levenslang leren, toont nieuwsgierigheid, draagt bij aan de organisatie. | - EC
| EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: energie heeft kennis van, inzicht en vaardigheid in denkkaders, analysemethodes en beslissingstools binnen bedrijfs- en productiemanagement, kwaliteit, gegevensbeheer en projectmatig werken en kan actief participeren in de organisatie | | - DC
| DC-M1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| PRODM: kent de basisbegrippen en methodieken van Lean en logistiek. | | | - BC
| PRODM: heeft kennis van de kernbegrippen en methodieken voor kwaliteit (IKZ) in organisaties. | | - DC
| DC-M2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| PRODM: heeft kennis van de kernbegrippen en methodieken voor kwaliteit (IKZ) in organisaties. | | | - BC
| PRODM: heeft inzicht in lean filosofie, voorraadbeheer, productieplanning en wachtlijnen, heeft inzicht in layout optimalisatie en de 'theory of constraints'. | | - DC
| DC-M3 - De student kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| LLL: neemt initatief, verkent zelfstandig de mogelijkheden en plant zijn eigen 'vormende' activiteiten. | | - DC
| DC-M4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| PRODM: kan relevant IKZ-bronnenmateriaal en -gegevens verwerven. | | | - BC
| LLL: zoekt de nodige informatie voor potentiële activiteiten voor LLL zelfstandig op. | | - DC
| DC-M5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| PRODM: kan op een gegeven IKZ-probleem basis IKZ-analyses (bv Pareto-analyse, visgraatdiagram, ...) toepassen. | | | - BC
| PRODM: kan een geschetst productieprobleem of voorraadbeheerprobleem analyseren. | | - DC
| DC-M6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| PRODM: kan voor een gegeven IKZ-probleem gepaste methode(s) selecteren en op basis van resultaten voorstellen formuleren ter bijsturing. | | | - BC
| PRODM: kan in een bestaande productiesituatie verbetermogelijkheden detecteren en voorstellen. | | - DC
| DC-M7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| PRODM: kan IKZ-tools (bv regelkaarten) correct gebruiken. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| PRODM: staat kritisch tov bekomen resultaten of voor de hand liggende besluitvorming. | | | - BC
| LLL: staat kritisch tegenover de gevolgde seminaries. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
LLL: De student heeft aandacht voor zijn persoonlijkheidsontwikkeling, zelfkennis en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de ingenieur.
|
LLL: De student kan zelfsturend leren en handelen.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 delen: 1) Productiemanagement en 2) Levenslang Leren.
PRODM: Productiemanagement: Het deel productiemanagement verschaft de student inzicht op gebied van kwaliteit in organisaties gezien vanuit internationale normen met tools en technieken die in de hedendaagse industrie onmisbaar zijn geworden. Het gedachtengoed van IKZ wordt toegelicht waaronder het waarom van IKZ, wat is kwaliteit, de leverancier-klantrelatie, de goeroes, kwaliteitsnormen en -systemen alsook de technieken van IKZ zoals Pareto-analyse, visgraatdiagram, histogram, statistische procesbeheersing en regelkaarten of geavanceerde technieken zoals VM (visual management), FMEA (Failure Mode and Effect, Analysis) en Yamazumi – lean - kaizen - six sigma. Ook een basiskennis logistiek is een belangrijk element voor de toekomstige ingenieur. De belangrijkste basispijlers worden toegelicht in de inleiding tot lean thinking en logistiek: - Beknopte historiek, Wat is lean thinking? Het begrip verspilling. - Basistechnieken, specifieke technieken - Voorraadbeheer, wachtlijnen en MRP - Theory of Constraints, menselijke fouten
LLL: Levenslang Leren: Het doel van het deel 'levenslang Leren' is de student aan te zetten om actief te participeren in de organisatie, zijn talenten te ontwikkelen en zichzelf te vormen. Dit kan door lesondersteunende activiteiten, door participatie aan raden, fora, innovatiekampen of infodagen, door organisatie van activiteiten (bv masterreis), door extra opdrachten, door het volgen van seminaries en door tal van andere opleidingsgebonden activiteiten die zijn ingenieursattitude vorm geven.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
|
Extra info | De beoordeling van het portfolio (LLL) gebeurt met een 'pass/fail' score. Bij niet slagen op het deel 'levenslang leren' zal er geen totaalcijfer zijn. Als er voldaan is aan het deel 'levenslang leren', dan zal het cijfer voor het geheel bestaan uit het cijfer voor 'Productiemanagement'.
Overdracht van cijfer op het deel 'Productiemanagement' naar een volgend academiejaar, (bij een 'fail' op het protfolio) gebeurt automatisch indien de student minimaal 10/20 behaalde. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum: Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen productiemanagement en LLL (en vereist naast elementaire statistische inzichten geen specifieke voorkennis). Productiemanagement is gesitueerd in het domein van de bedrijfsbeleidvakken en brengt de student in contact met verschillende facetten van het bedrijfsleven op het gebied van kwaliteit en productiebeheer. LLL vormt binnen de opleiding een sluitstuk voor de aanzet tot levenslang leren.
Relatie met onderzoek: Het deelaspect kwaliteitszorg onderwijst de student in de basismethodiek die binnen elk onderzoek naar kwalitatieve productieviteit aan bod komt.
Relatie met het werkveld: Veel ingenieurs vervullen in hun carrière de rol van projectleider of procesingenieur gedurende korte of lange tijd. Velen zullen in hun loopbaan te maken hebben met de noodzaak om te werken aan productiviteitsverbetering, zowel in productie als in ondersteuning. De aspecten van kwaliteitszorg, lean principes en logistieke kennis zullen ze dus zonder twijfel kunnen toepassen in hun verdere carrière. Daarnaast wil 'Levenslang Leren' de student aanzetten om te participeren binnen een organisatie, zijn talenten te ontplooien en zichzelf blijvend verder te vormen. |
|
|
|
|
|
| master in de industriële wetenschappen: elektromechanica | Na selectie | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| PRODM: staat kritisch tov bekomen resultaten of voor de hand liggende besluitvorming. | | | - BC
| LLL: staat kritisch tegenover de gevolgde seminaries. | | - DC
| DC-M9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| LLL: stelt een overzichtelijk en to the point portfolio op. | | - DC
| DC-M10 - De student kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | | - BC
| LLL: neemt verantwoordelijkheid op in de organisatie. | | - DC
| DC-M11 - De student handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | | - BC
| LLL: toont een open ingesteldheid tot andere culturen en algemeen maatschappelijke problemen. | | - DC
| DC-M12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| PRODM: werkt efficiënt, oplossingsgericht en nauwgezet. | | | - BC
| LLL: toont een houding tot levenslang leren, toont nieuwsgierigheid, draagt bij aan de organisatie. | - EC
| EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica heeft kennis van, inzicht en vaardigheid in denkkaders, analysemethodes en beslissingstools binnen bedrijfs- en productiemanagement, kwaliteit, gegevensbeheer en projectmatig werken en kan actief participeren in de organisatie. | | - DC
| DC-M1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| PRODM: kent de basisbegrippen en methodieken van Lean en logistiek. | | | - BC
| PRODM: heeft kennis van de kernbegrippen en methodieken voor kwaliteit (IKZ) in organisaties. | | - DC
| DC-M2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| PRODM: heeft kennis van de kernbegrippen en methodieken voor kwaliteit (IKZ) in organisaties. | | | - BC
| PRODM: heeft inzicht in lean filosofie, voorraadbeheer, productieplanning en wachtlijnen, heeft inzicht in layout optimalisatie en de 'theory of constraints'. | | - DC
| DC-M3 - De student kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| LLL: neemt initatief, verkent zelfstandig de mogelijkheden en plant zijn eigen 'vormende' activiteiten. | | - DC
| DC-M4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| PRODM: kan relevant IKZ-bronnenmateriaal en -gegevens verwerven | | | - BC
| LLL: zoekt de nodige informatie voor potentiële activiteiten voor LLL zelfstandig op. | | - DC
| DC-M5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| PRODM: kan op een gegeven IKZ-probleem basis IKZ-analyses (bv Pareto-analyse, visgraatdiagram, ...) toepassen | | | - BC
| PRODM: kan een geschetst productieprobleem of voorraadbeheerprobleem analyseren. | | - DC
| DC-M6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| PRODM: kan voor een gegeven IKZ-probleem gepaste methode(s) selecteren en op basis van resultaten voorstellen formuleren ter bijsturing. | | | - BC
| PRODM: kan in een bestaande productiesituatie verbetermogelijkheden detecteren en voorstellen. | | - DC
| DC-M7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| PRODM: kan IKZ-tools (bv regelkaarten) correct gebruiken | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| PRODM: staat kritisch tov bekomen resultaten of voor de hand liggende besluitvorming. | | | - BC
| LLL: staat kritisch tegenover de gevolgde seminaries |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 delen: 1) Productiemanagement en 2) Levenslang Leren.
PRODM: Productiemanagement: Het deel productiemanagement verschaft de student inzicht op gebied van kwaliteit in organisaties gezien vanuit internationale normen met tools en technieken die in de hedendaagse industrie onmisbaar zijn geworden. Het gedachtengoed van IKZ wordt toegelicht waaronder het waarom van IKZ, wat is kwaliteit, de leverancier-klantrelatie, de goeroes, kwaliteitsnormen en -systemen alsook de technieken van IKZ zoals Pareto-analyse, visgraatdiagram, histogram, statistische procesbeheersing en regelkaarten of geavanceerde technieken zoals VM (visual management), FMEA (Failure Mode and Effect, Analysis) en Yamazumi – lean - kaizen - six sigma. Ook een basiskennis logistiek is een belangrijk element voor de toekomstige ingenieur. De belangrijkste basispijlers worden toegelicht in de inleiding tot lean thinking en logistiek: - Beknopte historiek, Wat is lean thinking? Het begrip verspilling. - Basistechnieken, specifieke technieken - Voorraadbeheer, wachtlijnen en MRP - Theory of Constraints, menselijke fouten
LLL: Levenslang Leren: Het doel van het deel 'levenslang Leren' is de student aan te zetten om actief te participeren in de organisatie, zijn talenten te ontwikkelen en zichzelf te vormen. Dit kan door lesondersteunende activiteiten, door participatie aan raden, fora, innovatiekampen of infodagen, door organisatie van activiteiten (bv masterreis), door extra opdrachten, door het volgen van seminaries en door tal van andere opleidingsgebonden activiteiten die zijn ingenieursattitude vorm geven.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
Andere: | Paper en/of presentatie van een internationaal project (te bepalen in overleg met de coördinerend verantwoordelijke) waaraan de student heeft deelgenomen. |
|
|
|
|
|
|
Extra info | De beoordeling van het portfolio (LLL) gebeurt met een 'pass/fail' score. Bij niet slagen op het deel 'levenslang leren' zal er geen totaalcijfer zijn. Als er voldaan is aan het deel 'levenslang leren', dan zal het cijfer voor het geheel bestaan uit het cijfer voor 'Productiemanagement' (gewicht 2/3) en het cijfer voor het internationale project (gewicht 1/3).
Overdracht van cijfer op het deel 'Productiemanagement' naar een volgend academiejaar, (bij een 'fail' op het protfolio) gebeurt automatisch indien de student minimaal 10/20 behaalde. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum: Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen productiemanagement en LLL (en vereist naast elementaire statistische inzichten geen specifieke voorkennis). Productiemanagement is gesitueerd in het domein van de bedrijfsbeleidvakken en brengt de student in contact met verschillende facetten van het bedrijfsleven op het gebied van kwaliteit en productiebeheer. LLL vormt binnen de opleiding een sluitstuk voor de aanzet tot levenslang leren.
Relatie met onderzoek: Het deelaspect kwaliteitszorg onderwijst de student in de basismethodiek die binnen elk onderzoek naar kwalitatieve productieviteit aan bod komt.
Relatie met het werkveld: Veel ingenieurs vervullen in hun carrière de rol van projectleider of procesingenieur gedurende korte of lange tijd. Velen zullen in hun loopbaan te maken hebben met de noodzaak om te werken aan productiviteitsverbetering, zowel in productie als in ondersteuning. De aspecten van kwaliteitszorg, lean principes en logistieke kennis zullen ze dus zonder twijfel kunnen toepassen in hun verdere carrière. Daarnaast wil 'Levenslang Leren' de student aanzetten om te participeren binnen een organisatie, zijn talenten te ontplooien en zichzelf blijvend verder te vormen. |
|
|
|
|
|
| master in de industriële wetenschappen: energie | Na selectie | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: energie kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| PRODM: staat kritisch tov bekomen resultaten of voor de hand liggende besluitvorming. | | | - BC
| LLL: staat kritisch tegenover de gevolgde seminaries | | - DC
| DC-M9 - De student kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| LLL: stelt een overzichtelijk en to the point portfolio op | | - DC
| DC-M10 - De student kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | | - BC
| LLL: neemt verantwoordelijkheid op in de organisatie. | | - DC
| DC-M11 - De student handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | | - BC
| LLL: toont een open ingesteldheid tot andere culturen en algemeen maatschappelijke problemen. | | - DC
| DC-M12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| PRODM: werkt efficiënt, oplossingsgericht en nauwgezet. | | | - BC
| LLL: toont een houding tot levenslang leren, toont nieuwsgierigheid, draagt bij aan de organisatie. | - EC
| EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: energie heeft kennis van, inzicht en vaardigheid in denkkaders, analysemethodes en beslissingstools binnen bedrijfs- en productiemanagement, kwaliteit, gegevensbeheer en projectmatig werken en kan actief participeren in de organisatie | | - DC
| DC-M1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| PRODM: heeft kennis van de kernbegrippen en methodieken voor kwaliteit (IKZ) in organisaties | | | - BC
| PRODM: kent de basisbegrippen en methodieken van Lean en logistiek | | - DC
| DC-M2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| PRODM: heeft inzicht in de kernbegrippen en methodieken voor kwaliteit (IKZ) in organisaties | | | - BC
| PRODM: heeft inzicht in lean filosofie, voorraadbeheer, productieplanning en wachtlijnen en heeft inzicht in layout optimalisatie en de 'theory of constraints' | | - DC
| DC-M3 - De student kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| LLL: neemt initatief, verkent zelfstandig de mogelijkheden en plant zijn eigen 'vormende' activiteiten. | | - DC
| DC-M4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| PRODM: kan relevant IKZ-bronnenmateriaal en -gegevens verwerven | | | - BC
| LLL: zoekt de nodige informatie voor potentiële activiteiten voor LLL zelfstandig op. | | - DC
| DC-M5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| PRODM: kan op een gegeven IKZ-probleem basis IKZ-analyses (bv Pareto-analyse, visgraatdiagram, ...) toepassen | | | - BC
| PRODM: kan een geschetst productieprobleem of voorraadbeheerprobleem analyseren. | | - DC
| DC-M6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| PRODM: kan voor een gegeven IKZ-probleem gepaste methode(s) selecteren en op basis van resultaten voorstellen formuleren ter bijsturing | | | - BC
| PRODM: kan in een bestaande productiesituatie verbetermogelijkheden detecteren en voorstellen. | | - DC
| DC-M7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| PRODM: kan IKZ-tools (bv regelkaarten) correct gebruiken | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| PRODM: staat kritisch tov bekomen resultaten of voor de hand liggende besluitvorming. | | | - BC
| LLL: staat kritisch tegenover de gevolgde seminaries |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 delen: 1) Productiemanagement en 2) Levenslang Leren.
PRODM: Productiemanagement: Het deel productiemanagement verschaft de student inzicht op gebied van kwaliteit in organisaties gezien vanuit internationale normen met tools en technieken die in de hedendaagse industrie onmisbaar zijn geworden. Het gedachtengoed van IKZ wordt toegelicht waaronder het waarom van IKZ, wat is kwaliteit, de leverancier-klantrelatie, de goeroes, kwaliteitsnormen en -systemen alsook de technieken van IKZ zoals Pareto-analyse, visgraatdiagram, histogram, statistische procesbeheersing en regelkaarten of geavanceerde technieken zoals VM (visual management), FMEA (Failure Mode and Effect, Analysis) en Yamazumi – lean - kaizen - six sigma. Ook een basiskennis logistiek is een belangrijk element voor de toekomstige ingenieur. De belangrijkste basispijlers worden toegelicht in de inleiding tot lean thinking en logistiek: - Beknopte historiek, Wat is lean thinking? Het begrip verspilling. - Basistechnieken, specifieke technieken - Voorraadbeheer, wachtlijnen en MRP - Theory of Constraints, menselijke fouten
LLL: Levenslang Leren: Het doel van het deel 'levenslang Leren' is de student aan te zetten om actief te participeren in de organisatie, zijn talenten te ontwikkelen en zichzelf te vormen. Dit kan door lesondersteunende activiteiten, door participatie aan raden, fora, innovatiekampen of infodagen, door organisatie van activiteiten (bv masterreis), door extra opdrachten, door het volgen van seminaries en door tal van andere opleidingsgebonden activiteiten die zijn ingenieursattitude vorm geven.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
Andere: | Paper en/of presentatie van een internationaal project (te bepalen in overleg met de coördinerend verantwoordelijke) waaraan de student heeft deelgenomen. |
|
|
|
|
|
|
Extra info | De beoordeling van het portfolio (LLL) gebeurt met een 'pass/fail' score. Bij niet slagen op het deel 'levenslang leren' zal er geen totaalcijfer zijn. Als er voldaan is aan het deel 'levenslang leren', dan zal het cijfer voor het geheel bestaan uit het cijfer voor 'Productiemanagement' (gewicht 2/3) en het cijfer voor het internationale project (gewicht 1/3).
Overdracht van cijfer op het deel 'Productiemanagement' naar een volgend academiejaar, (bij een 'fail' op het protfolio) gebeurt automatisch indien de student minimaal 10/20 behaalde. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering in het curriculum: Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen productiemanagement en LLL (en vereist naast elementaire statistische inzichten geen specifieke voorkennis). Productiemanagement is gesitueerd in het domein van de bedrijfsbeleidvakken en brengt de student in contact met verschillende facetten van het bedrijfsleven op het gebied van kwaliteit en productiebeheer. LLL vormt binnen de opleiding een sluitstuk voor de aanzet tot levenslang leren.
Relatie met onderzoek: Het deelaspect kwaliteitszorg onderwijst de student in de basismethodiek die binnen elk onderzoek naar kwalitatieve productieviteit aan bod komt.
Relatie met het werkveld: Veel ingenieurs vervullen in hun carrière de rol van projectleider of procesingenieur gedurende korte of lange tijd. Velen zullen in hun loopbaan te maken hebben met de noodzaak om te werken aan productiviteitsverbetering, zowel in productie als in ondersteuning. De aspecten van kwaliteitszorg, lean principes en logistieke kennis zullen ze dus zonder twijfel kunnen toepassen in hun verdere carrière. Daarnaast wil 'Levenslang Leren' de student aanzetten om te participeren binnen een organisatie, zijn talenten te ontplooien en zichzelf blijvend verder te vormen. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|