Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Sterkteleer (4087)
|
5.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Sterkteleer schakel (4726)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de industriële wetenschappen: elektromechanica | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student is zich bewust van de mogelijke fouten bij toepassing van de methode en kan deze herkennen en vermijden. | | | - BC
| De student kan de verschillende oplossingen bekomen met verschillende elementtypes kritisch evalueren | | - DC
| DC-M11 - De student handelt maatschappelijk verantwoord en binnen een internationaal kader. (internationaal gericht en maatschappelijk verantwoord handelen) | | | - BC
| De student gebruikt een Engelstalig handboek en kan informatie opzoeken in vakliteratuur. | | - DC
| DC-M12 - De student geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| De student is zich bewust van de beperkingen van simulaties en simulatieresultaten en kan bekomen resultaten kritisch beoordelen. | - EC
| EC5 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica heeft gespecialiseerde kennis van en inzicht in principes en toepassingen binnen de domeinen materiaalkunde, productie en mechanisch ontwerp of het domein automatisering en kan hierin niet-vertrouwde, complexe ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren, en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie en met behulp van numerieke simulatietechnieken of geavanceerde tools, bewust van mogelijke fouten, praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. | | - DC
| DC-M1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student kan bondig de basiswetten die aan de grondslag van FEM liggen weergeven | | | - BC
| De student kan het verschil tussen de verschillende gebruikte elementen aangeven. | | - DC
| DC-M2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student kan een verklaring geven voor de gevolgen van de verschillen tussen de verschillende elementen. | | | - BC
| De student begrijpt het verband tussen de theoretische achtergrond van de eindige-elementenmethode en de gevolgen ervan voor het gebruik van een eindige-elementenpakket. | | - DC
| DC-M5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student kan simulaties uitvoeren in een (nieuw) eindige-elementenpakket en kent de verschillende stappen en werkwijzen. | | - DC
| DC-M6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan de structuur en de opeenvolgende stappen bij FEM aangeven en telkens de mogelijke (noodzakelijke) eigen inbreng aangeven in die stap. | | | - BC
| De student kan deze procedure toepassen voor het oplossen van een gegeven probleem. | | - DC
| DC-M7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| De student kan een gegeven belastingprobleem met behulp van de eindige-elementen-methode simuleren. | | - DC
| DC-M8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student is zich bewust van de mogelijke fouten bij toepassing van de methode en kan deze herkennen en vermijden. | | | - BC
| De student kan de verschillende oplossingen bekomen met verschillende elementtypes kritisch evalueren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Sterkteleer:
- Dynamica van starre lichamen in het vlak
- Wetten van Newton voor starre lichamen
- Arbeid en energie voor starre lichamen
- Stoot en impuls voor starre lichamen
- Statica
Wiskunde:
- Matrixrekenen
- Differentialen/Integralen
|
|
|
Algemene omschrijving:In dit vak wordt ingegaan op de onderliggend theorie en toepassingen van de Eindige-elementenmethode. De methode wordt ook gepositioneeerd t.o.v. andere numerieke oplossingsstrategieën. De verschillende fases bij een eindige-elementenanalyse worden doorlopen: preprocessing, processing en postprocessing.
Inhoud hoorcolleges:
- Inleiding
- EEM - preprocessing:
- Vrijheidsgraden, knopen, elementen en vormfuncties
- Meshgeneratie en -verfijning
- Randvoorwaarden
- EEM - processing
- 1D elementen - directe methode
- 1D/2D/3D elementen: de energiemethode
- 1D elementen: de gewogen residu-formulering
- RBE-elementen/gluing/niet-lineaire methods
- EEM - postprocessing
- Postprocessing van veldveranderlijke
- Verificatie
- Validatie
- Valorizatie
- Niet-lineaire analyse
- (Thermische analyse)
- (Dynamische analyse)
Inhoud labo's (dit is de inhoud van academiejaar 2022-2023 - er kunnen lichte wijzigingen toegepast worden op de volgorde en/of inhoud):
- Zitting 1: Cantilever beam
- Zitting 2: Shaft with groove
- Zitting 3: Frame
- Zitting 4: Torsion
- Zitting 5: Curved tube
- Zitting 6: 2D stress concentrations
- Zitting 7: Werken aan taak
- Zitting 8: Topologieoptimalisatie
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Bij 10 of meer op 20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Multimediamateriaal en teksten (Toledo en Website) |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Finite Element Modeling for Stress Analysis,Robert D. Cook,John Wiley and Sons,0471107743 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met werkveld: In de praktijk wordt de eindige-elementenmethode meer en meer een standaard rekenhulpmiddel voor complexe ontwerpen (als afzonderlijk pakket of geïntegreerd in het CAD/CAM systeem).
Relatie met onderzoek: Hoewel de eindige-elementenmethode voor verschillende toepassingen op punt staat, wordt veel onderzoek gedaan naar het uitbreiden van de toepassingsmogelijkheden ervan. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek engineering & technology | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| ENG&TECH 2. De educatieve master heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de verworven vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren in een educatieve context en in het bijzonder als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent. | - EC
| ENG&TECH 3. De educatieve master heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse industriële processen en technieken relevant voor zijn specifieke vakdidactieken en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor de toepassing, selectie van materialen, automatisatie, veiligheid, milieu en duurzaamheid, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Sterkteleer:
- Dynamica van starre lichamen in het vlak
- Wetten van Newton voor starre lichamen
- Arbeid en energie voor starre lichamen
- Stoot en impuls voor starre lichamen
- Statica
Wiskunde:
- Matrixrekenen
- Differentialen/Integralen
|
|
|
Algemene omschrijving:In dit vak wordt ingegaan op de onderliggend theorie en toepassingen van de Eindige-elementenmethode. De methode wordt ook gepositioneeerd t.o.v. andere numerieke oplossingsstrategieën. De verschillende fases bij een eindige-elementenanalyse worden doorlopen: preprocessing, processing en postprocessing.
Inhoud hoorcolleges:
- Inleiding
- EEM - preprocessing:
- Vrijheidsgraden, knopen, elementen en vormfuncties
- Meshgeneratie en -verfijning
- Randvoorwaarden
- EEM - processing
- 1D elementen - directe methode
- 1D/2D/3D elementen: de energiemethode
- 1D elementen: de gewogen residu-formulering
- RBE-elementen/gluing/niet-lineaire methods
- EEM - postprocessing
- Postprocessing van veldveranderlijke
- Verificatie
- Validatie
- Valorizatie
- Niet-lineaire analyse
- (Thermische analyse)
- (Dynamische analyse)
Inhoud labo's (dit is de inhoud van academiejaar 2022-2023 - er kunnen lichte wijzigingen toegepast worden op de volgorde en/of inhoud):
- Zitting 1: Cantilever beam
- Zitting 2: Shaft with groove
- Zitting 3: Frame
- Zitting 4: Torsion
- Zitting 5: Curved tube
- Zitting 6: 2D stress concentrations
- Zitting 7: Werken aan taak
- Zitting 8: Topologieoptimalisatie
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 25 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Bij 10 of meer op 20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Multimediamateriaal en teksten (Toledo en Website) |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Finite Element Modeling for Stress Analysis,Robert D. Cook,John Wiley and Sons,0471107743 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met werkveld: In de praktijk wordt de eindige-elementenmethode meer en meer een standaard rekenhulpmiddel voor complexe ontwerpen (als afzonderlijk pakket of geïntegreerd in het CAD/CAM systeem).
Relatie met onderzoek: Hoewel de eindige-elementenmethode voor verschillende toepassingen op punt staat, wordt veel onderzoek gedaan naar het uitbreiden van de toepassingsmogelijkheden ervan. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|