Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Eindige-elementenmethode (4529)
|
4.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master industriële wetenschappen elektromechanica optie ontwerp & productie | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC5 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica heeft gespecialiseerde kennis van en inzicht in principes en toepassingen binnen de domeinen materiaalkunde, productie en mechanisch ontwerp of het domein automatisering en kan hierin niet-vertrouwde, complexe ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren, en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie en met behulp van numerieke simulatietechnieken of geavanceerde tools, bewust van mogelijke fouten, praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. | | - DC
| DC-M1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student kan de verschillende oplossingsmethodes voor dynamische mechanische systemen met één of meerdere vrijheidsgraden toepassen. | | | - BC
| De student kent mechanische begrippen uit de trillingsleer kunnen definiëren en eenheden van deze begrippen kunnen benoemen (resonantiefrequenties, TR,...) | | | - BC
| De student kent de basisbegrippen omtrent geluid en geluidsisolatie. | | | - BC
| De student kan de verschillende dynamische trillings en geluidsopnemers en hun toepassingsgebied onderscheiden. | | - DC
| DC-M2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student kan van een eenvoudig mechanisch systeem de bewegingsvergelijking opstellen. | | | - BC
| De student kan overdrachtsfuncties opstellen, interpreteren en gebruiken bij een dynamisch ontwerp. | | | - BC
| De student kan in zijn laboverslag de foutentheorie toepassen en grafieken opstellen. | | | - BC
| De student weet hoe geluid in ruimtes beïnvloed kan worden. | | | - BC
| De student kan trillings- en geluidsreducerend maatregelen voorstellen en berekenen. | | - DC
| DC-M4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| De student kan via data-acquisitiesystemen (oscilloscoop, geluidsopnemer, MyDaq) meetdata opnemen en importeren en verwerken in Excel. | | - DC
| DC-M5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student kan met behulp van analytische formules of een simulatieprogramma het dynamisch gedrag van een systeem met één of twee vrijheidsgraden simuleren. | | | - BC
| De student kan met behulp van een rekenprogramma metingen importeren en verwerken. | | | - BC
| De student kan met behulp van een eindige elementen programma modevormen berekenen. | | | - BC
| De student kan met behulp van de gangbare sensoren trillingen en geluid opmeten. | | - DC
| DC-M6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan rekenen met complexe getallen en matrices (ook eigenwaardenanalyse). De student kan bewegingsvergelijkingen opstellen (mechanica en fysica). De student kent basisbegrippen uit sterkteleer (relaties tussen krachten/spanningen en rekken en torsie(spanning) en hoekverdraaing).
|
|
|
Algemene beschrijving
De studie van mechanische trillingen en geluid in de opleiding van academische master is vooral toepassingsgericht. In dit vak worden de voornaamste begrippen uitgediept zodanig dat de toekomstige master in staat is later in het productieproces of in de ontwerpfase van nieuwe machines aan de meest voorkomende eisen rond trillingen en geluid te voldoen. De master verwerft de noodzakelijke wetenschappelijke en technische kennis om machines op hun dynamisch gedrag kritisch te ontleden en geluid in ruimtes te voorspellen en te beïnvloeden. De cursus beschrijft algemene begrippen omtrent geluid en geluid in ruimtes. Daarna worden trillingen onder de loep genomen: de cursus bespreekt eerst trillingen van systemen met één vrijheidsgraad, zowel ongedempt als gedempt, en vrij en gedwongen. Begrippen zoals resonantie en logaritmisch decrement worden geïntroduceerd. Vervolgens worden trillingen van systemen met meer vrijheidsgraden besproken. Ook het meten van trillingen, met verschillende types opnemers en trillingsisolatie worden besproken. De cursus eindigt met het bespreken van trillingen bij roterende machines en balanceren.
Inhoud hoorcollege en oefeningen
De inhoudstafel luidt als volgt:
Geluid
1. Algemene begrippen
2. Het geluidsveld
Trillingen
1. Algemene begrippen mechanische trillingen 2. Vrije trilling van een systeem met één vrijheidsgraad 3. Harmonisch opgewekte trilling van een systeem met één vrijheidsgraad 4. Trillingen met algemene opwekkingsvoorwaarden 5. Trilling van een systeem met meerdere vrijheidsgraden 6. Trilling van continue systemen 7. Meting en analyse van trillingen 8. Trillingsonderdrukking 9. Trillingen bij roterende machines
Enkel hoofdstuk 6 wordt niet behandeld en enkele stukken uit andere hoofdstukken.
Inhoud labo:
- de eigenfrequenties van één massa met één veer opmeten en simuleren met Matlab Simulink (bodeplot)
- de eigenfrequenties van twee massa's en twee veren in serie opmeten en simuleren met Matlab Simulink
- de eigenfrequenties van een eenzijdig opgespannen lat en een massa-veer systeem opmeten met een accelerometer en vergelijken met de theoretische eigenfrequentie
- meten met een professionele geluidsmeter (octaafmetingen, nagalmtijden, roze ruis, ...)
- modevormen van een continu systeem opmeten, berekenen en simuleren met Creo.
- meten met een professionele trillingsanalysator (lagerfouten, riemfouten, eigenfrequenties,...)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Rekenmachine met gewist geheugen en formularium tijdens schriftelijk examen. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte aanwezigheid bij alle labo's. |
|
|
|
Gevolg | Bij 1 onwettige afwezigheid, krijgt de student een 0 op dat specifiek laboverslag. Bij meerdere onwettige afwezigheden krijgt de student geen punt voor het volledig opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Extra info | Overdracht van het cijfer op de laboverslagen naar een volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimaal 12/20 behaalde. De student kan er voor kiezen om toch het practicum te hernemen, maar hij moet dit dan expliciet melden aan de betrokken docent(en) tijdens de eerste labosessie. Studenten die minder dan 12/20 behaalden, dienen alle practica opnieuw uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de student om tijdens de eerste labosessie navraag te doen naar het behaalde punt op de verslagen van het vorig academiejaar. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten behaald op de laboverslagen worden overgenomen (behaald tijdens het jaar). Hiervoor wordt geen herkansing voorzien. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Trillingsleer, Pdf-document samengesteld door P. Sas, W. Desmet, W. De Roeck en E. Deckers
- Geluid - pdf bestand geschreven door E. Debrabandere
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Mechanical Vibrations, Fifth Edition in SI Units,Singiresu S. Rao; Yap Fook Fah,5,Pearson,9789810687120 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Trillingsanalyse Level 2 volgens ISO 18436.2, Kris Deckers, Coservices International (pdf-document voor het labo op Toledo) |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek: De student leert modellen interpreteren op hun relevantie en is bekwaam afwijkingen die optreden in theoretische berekeningen te interpreteren. Dit laat hem toe later als toekomstige onderzoeker kritisch te reflecteren over onderzoeksresultaten.
Situering van het vak in het curriculum: Dit vak geeft de masterstudent een gedegen kennis van het dynamisch gedrag van mechanische structuren en geluidsaspecten. Het laat de master toe deze berekeningen kritisch te interpreteren op hun juistheid en ze eventueel te controleren door een meting. In het labo zal zij/hij kunnen vaststellen dat praktische meetopstellingen hun beperkingen hebben en dat meetresultaten vaak afwijken van theoretische voorspellingen.
Relatie met het werkveld: Mechanische trillingen en geluidsmetingen als bewaking van productieprocessen wordt alsmaar vaker toegepast. Veel chemische en andere productieplants gebruiken deze technologie om een beter inzicht te krijgen in de kwaliteit en de performantie van hun machinepark. In het labo krijgt de student de gelegenheid kennis te maken met analyseapparatuur die gangbaar is in de industrie. Ook in de ontwikkelingsfase van nieuwe onderdelen en machines is een doorgedreven kennis van hun dynamisch gedrag gewenst. Dit uit zich voornamelijk in samenwerking via eindwerken met diverse industrieën waar de studenten de opgedane kennis trachten toe te passen bij de ontwikkeling van nieuwe of de verbetering van bestaande mechanische systemen. Hier krijgt de student de gelegenheid om berekeningen uit te voeren met de allernieuwste computerpakketten ( Matlab Simulink, Creo, Simcenter,... ). Om de resultaten van dergelijke berekeningen op hun relevantie te beoordelen is echter een goede kennis van de basismodellen onmisbaar. Ook in een testfase die later hier op kan volgen is het noodzakelijk dat de master de beperkingen van proefopstellingen kan inschatten. |
|
|
|
|
|
| master industriële wetenschappen elektromechanica optie automatisering | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC5 - De Master in de industriële wetenschappen: elektromechanica heeft gespecialiseerde kennis van en inzicht in principes en toepassingen binnen de domeinen materiaalkunde, productie en mechanisch ontwerp of het domein automatisering en kan hierin niet-vertrouwde, complexe ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren, en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor dataverwerving en implementatie en met behulp van numerieke simulatietechnieken of geavanceerde tools, bewust van mogelijke fouten, praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. | | - DC
| DC-M1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student kan de verschillende oplossingsmethodes voor dynamische mechanische systemen met één of meerdere vrijheidsgraden toepassen. | | | - BC
| De student kent mechanische begrippen uit de trillingsleer kunnen definiëren en eenheden van deze begrippen kunnen benoemen (resonantiefrequenties, TR,...). | | | - BC
| De student kent de basisbegrippen omtrent geluid en geluidsisolatie. | | | - BC
| De student kan de verschillende dynamische trillings- en geluidsopnemers en hun toepassingsgebied onderscheiden. | | - DC
| DC-M2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student kan van een eenvoudig mechanisch systeem de bewegingsvergelijking opstellen. | | | - BC
| De student kan overdrachtsfuncties opstellen, interpreteren en gebruiken bij een dynamisch ontwerp. | | | - BC
| De student kan in zijn laboverslag de foutentheorie toepassen en grafieken opstellen. | | | - BC
| De student weet hoe geluid in ruimtes beïnvloed kan worden. | | | - BC
| De student kan trillings- en geluidsreducerend maatregelen voorstellen en berekenen. | | - DC
| DC-M4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| De student kan via data-acquisitiesystemen (oscilloscoop, geluidsopnemer, MyDaq) meetdata opnemen en importeren en verwerken in Excel. | | - DC
| DC-M5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student kan met behulp van analytische formules of een simulatieprogramma het dynamisch gedrag van een systeem met één of twee vrijheidsgraden simuleren. | | | - BC
| De student kan met behulp van een rekenprogramma metingen importeren en verwerken. | | | - BC
| De student kan met behulp van een eindige elementen programma modevormen berekenen. | | | - BC
| De student kan met behulp van de gangbare sensoren trillingen en geluid opmeten. | | - DC
| DC-M6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan rekenen met complexe getallen en matrices (ook eigenwaardenanalyse). De student kan bewegingsvergelijkingen opstellen (mechanica en fysica). De student kent basisbegrippen uit sterkteleer (relaties tussen krachten/spanningen en rekken en torsie(spanning) en hoekverdraaing).
|
|
|
Algemene beschrijving
De studie van mechanische trillingen en geluid in de opleiding van academische master is vooral toepassingsgericht. In dit vak worden de voornaamste begrippen uitgediept zodanig dat de toekomstige master in staat is later in het productieproces of in de ontwerpfase van nieuwe machines aan de meest voorkomende eisen rond trillingen en geluid te voldoen. De master verwerft de noodzakelijke wetenschappelijke en technische kennis om machines op hun dynamisch gedrag kritisch te ontleden en geluid in ruimtes te voorspellen en te beïnvloeden. De cursus beschrijft algemene begrippen omtrent geluid en geluid in ruimtes. Daarna worden trillingen onder de loep genomen: de cursus bespreekt eerst trillingen van systemen met één vrijheidsgraad, zowel ongedempt als gedempt, en vrij en gedwongen. Begrippen zoals resonantie en logaritmisch decrement worden geïntroduceerd. Vervolgens worden trillingen van systemen met meer vrijheidsgraden besproken. Ook het meten van trillingen, met verschillende types opnemers en trillingsisolatie worden besproken. De cursus eindigt met het bespreken van trillingen bij roterende machines en balanceren.
Inhoud hoorcollege en oefeningen
De inhoudstafel luidt als volgt:
Geluid
1. Algemene begrippen
2. Het geluidsveld
Trillingen
1. Algemene begrippen mechanische trillingen 2. Vrije trilling van een systeem met één vrijheidsgraad 3. Harmonisch opgewekte trilling van een systeem met één vrijheidsgraad 4. Trillingen met algemene opwekkingsvoorwaarden 5. Trilling van een systeem met meerdere vrijheidsgraden 6. Trilling van continue systemen 7. Meting en analyse van trillingen 8. Trillingsonderdrukking 9. Trillingen bij roterende machines
Enkel hoofdstuk 6 wordt niet behandeld en enkele stukken uit andere hoofdstukken.
Inhoud labo:
- de eigenfrequenties van één massa met één veer opmeten en simuleren met Matlab Simulink (bodeplot)
- de eigenfrequenties van twee massa's en twee veren in serie opmeten en simuleren met Matlab Simulink
- de eigenfrequenties van een eenzijdig opgespannen lat en een massa-veer systeem opmeten met een accelerometer en vergelijken met de theoretische eigenfrequentie
- meten met een professionele geluidsmeter (octaafmetingen, nagalmtijden, roze ruis, ...)
- modevormen van een continu systeem opmeten, berekenen en simuleren met Creo.
- meten met een professionele trillingsanalysator (lagerfouten, riemfouten, eigenfrequenties,...)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Rekenmachine met gewist geheugen en formularium tijdens schriftelijk examen. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte aanwezigheid bij alle labo's. |
|
|
|
Gevolg | Bij 1 onwettige afwezigheid, krijgt de student een 0 op dat specifiek laboverslag. Bij meerdere onwettige afwezigheden krijgt de student geen punt voor het volledig opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Extra info | Overdracht van het cijfer op de laboverslagen naar een volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimaal 12/20 behaalde. De student kan er voor kiezen om toch het practicum te hernemen, maar hij moet dit dan expliciet melden aan de betrokken docent(en) tijdens de eerste labosessie. Studenten die minder dan 12/20 behaalden, dienen alle practica opnieuw uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de student om tijdens de eerste labosessie navraag te doen naar het behaalde punt op de verslagen van het vorig academiejaar. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten behaald op de laboverslagen worden overgenomen (behaald tijdens het jaar). Hiervoor wordt geen herkansing voorzien. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Trillingsleer, Pdf-document samengesteld door P. Sas, W. Desmet, W. De Roeck en E. Deckers
- Geluid - pdf bestand geschreven door E. Debrabandere
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Mechanical Vibrations, Fifth Edition in SI Units,Singiresu S. Rao; Yap Fook Fah,5,Pearson,9789810687120 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Trillingsanalyse Level 2 volgens ISO 18436.2, Kris Deckers, Coservices International (pdf-document voor het labo op Toledo) |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek: De student leert modellen interpreteren op hun relevantie en is bekwaam afwijkingen die optreden in theoretische berekeningen te interpreteren. Dit laat hem toe later als toekomstige onderzoeker kritisch te reflecteren over onderzoeksresultaten.
Situering van het vak in het curriculum: Dit vak geeft de masterstudent een gedegen kennis van het dynamisch gedrag van mechanische structuren en geluidsaspecten. Het laat de master toe deze berekeningen kritisch te interpreteren op hun juistheid en ze eventueel te controleren door een meting. In het labo zal zij/hij kunnen vaststellen dat praktische meetopstellingen hun beperkingen hebben en dat meetresultaten vaak afwijken van theoretische voorspellingen.
Relatie met het werkveld: Mechanische trillingen en geluidsmetingen als bewaking van productieprocessen wordt alsmaar vaker toegepast. Veel chemische en andere productieplants gebruiken deze technologie om een beter inzicht te krijgen in de kwaliteit en de performantie van hun machinepark. In het labo krijgt de student de gelegenheid kennis te maken met analyseapparatuur die gangbaar is in de industrie. Ook in de ontwikkelingsfase van nieuwe onderdelen en machines is een doorgedreven kennis van hun dynamisch gedrag gewenst. Dit uit zich voornamelijk in samenwerking via eindwerken met diverse industrieën waar de studenten de opgedane kennis trachten toe te passen bij de ontwikkeling van nieuwe of de verbetering van bestaande mechanische systemen. Hier krijgt de student de gelegenheid om berekeningen uit te voeren met de allernieuwste computerpakketten ( Matlab Simulink, Creo, Simcenter,... ). Om de resultaten van dergelijke berekeningen op hun relevantie te beoordelen is echter een goede kennis van de basismodellen onmisbaar. Ook in een testfase die later hier op kan volgen is het noodzakelijk dat de master de beperkingen van proefopstellingen kan inschatten. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek engineering & technology | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| ENG&TECH 2. De educatieve master heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de verworven vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren in een educatieve context en in het bijzonder als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent. | - EC
| ENG&TECH 3. De educatieve master heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse industriële processen en technieken relevant voor zijn specifieke vakdidactieken en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor de toepassing, selectie van materialen, automatisatie, veiligheid, milieu en duurzaamheid, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kan rekenen met complexe getallen en matrices (ook eigenwaardenanalyse). De student kan bewegingsvergelijkingen opstellen (mechanica en fysica). De student kent basisbegrippen uit sterkteleer (relaties tussen krachten/spanningen en rekken en torsie(spanning) en hoekverdraaing).
|
|
|
Algemene beschrijving
De studie van mechanische trillingen en geluid in de opleiding van academische master is vooral toepassingsgericht. In dit vak worden de voornaamste begrippen uitgediept zodanig dat de toekomstige master in staat is later in het productieproces of in de ontwerpfase van nieuwe machines aan de meest voorkomende eisen rond trillingen en geluid te voldoen. De master verwerft de noodzakelijke wetenschappelijke en technische kennis om machines op hun dynamisch gedrag kritisch te ontleden en geluid in ruimtes te voorspellen en te beïnvloeden. De cursus beschrijft algemene begrippen omtrent geluid en geluid in ruimtes. Daarna worden trillingen onder de loep genomen: de cursus bespreekt eerst trillingen van systemen met één vrijheidsgraad, zowel ongedempt als gedempt, en vrij en gedwongen. Begrippen zoals resonantie en logaritmisch decrement worden geïntroduceerd. Vervolgens worden trillingen van systemen met meer vrijheidsgraden besproken. Ook het meten van trillingen, met verschillende types opnemers en trillingsisolatie worden besproken. De cursus eindigt met het bespreken van trillingen bij roterende machines en balanceren.
Inhoud hoorcollege en oefeningen
De inhoudstafel luidt als volgt:
Geluid
1. Algemene begrippen
2. Het geluidsveld
Trillingen
1. Algemene begrippen mechanische trillingen 2. Vrije trilling van een systeem met één vrijheidsgraad 3. Harmonisch opgewekte trilling van een systeem met één vrijheidsgraad 4. Trillingen met algemene opwekkingsvoorwaarden 5. Trilling van een systeem met meerdere vrijheidsgraden 6. Trilling van continue systemen 7. Meting en analyse van trillingen 8. Trillingsonderdrukking 9. Trillingen bij roterende machines
Enkel hoofdstuk 6 wordt niet behandeld en enkele stukken uit andere hoofdstukken.
Inhoud labo:
- de eigenfrequenties van één massa met één veer opmeten en simuleren met Matlab Simulink (bodeplot)
- de eigenfrequenties van twee massa's en twee veren in serie opmeten en simuleren met Matlab Simulink
- de eigenfrequenties van een eenzijdig opgespannen lat en een massa-veer systeem opmeten met een accelerometer en vergelijken met de theoretische eigenfrequentie
- meten met een professionele geluidsmeter (octaafmetingen, nagalmtijden, roze ruis, ...)
- modevormen van een continu systeem opmeten, berekenen en simuleren met Creo.
- meten met een professionele trillingsanalysator (lagerfouten, riemfouten, eigenfrequenties,...)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Rekenmachine met gewist geheugen en formularium tijdens schriftelijk examen. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Verplichte aanwezigheid bij alle labo's. |
|
|
|
Gevolg | Bij 1 onwettige afwezigheid, krijgt de student een 0 op dat specifiek laboverslag. Bij meerdere onwettige afwezigheden krijgt de student geen punt voor het volledig opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Extra info | Overdracht van het cijfer op de laboverslagen naar een volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimaal 12/20 behaalde. De student kan er voor kiezen om toch het practicum te hernemen, maar hij moet dit dan expliciet melden aan de betrokken docent(en) tijdens de eerste labosessie. Studenten die minder dan 12/20 behaalden, dienen alle practica opnieuw uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de student om tijdens de eerste labosessie navraag te doen naar het behaalde punt op de verslagen van het vorig academiejaar. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De punten behaald op de laboverslagen worden overgenomen (behaald tijdens het jaar). Hiervoor wordt geen herkansing voorzien. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
- Trillingsleer, Pdf-document samengesteld door P. Sas, W. Desmet, W. De Roeck en E. Deckers
- Geluid - pdf bestand geschreven door E. Debrabandere
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Mechanical Vibrations, Fifth Edition in SI Units,Singiresu S. Rao; Yap Fook Fah,5,Pearson,9789810687120 |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Trillingsanalyse Level 2 volgens ISO 18436.2, Kris Deckers, Coservices International (pdf-document voor het labo op Toledo) |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Relatie met onderzoek: De student leert modellen interpreteren op hun relevantie en is bekwaam afwijkingen die optreden in theoretische berekeningen te interpreteren. Dit laat hem toe later als toekomstige onderzoeker kritisch te reflecteren over onderzoeksresultaten.
Situering van het vak in het curriculum: Dit vak geeft de masterstudent een gedegen kennis van het dynamisch gedrag van mechanische structuren en geluidsaspecten. Het laat de master toe deze berekeningen kritisch te interpreteren op hun juistheid en ze eventueel te controleren door een meting. In het labo zal zij/hij kunnen vaststellen dat praktische meetopstellingen hun beperkingen hebben en dat meetresultaten vaak afwijken van theoretische voorspellingen.
Relatie met het werkveld: Mechanische trillingen en geluidsmetingen als bewaking van productieprocessen wordt alsmaar vaker toegepast. Veel chemische en andere productieplants gebruiken deze technologie om een beter inzicht te krijgen in de kwaliteit en de performantie van hun machinepark. In het labo krijgt de student de gelegenheid kennis te maken met analyseapparatuur die gangbaar is in de industrie. Ook in de ontwikkelingsfase van nieuwe onderdelen en machines is een doorgedreven kennis van hun dynamisch gedrag gewenst. Dit uit zich voornamelijk in samenwerking via eindwerken met diverse industrieën waar de studenten de opgedane kennis trachten toe te passen bij de ontwikkeling van nieuwe of de verbetering van bestaande mechanische systemen. Hier krijgt de student de gelegenheid om berekeningen uit te voeren met de allernieuwste computerpakketten ( Matlab Simulink, Creo, Simcenter,... ). Om de resultaten van dergelijke berekeningen op hun relevantie te beoordelen is echter een goede kennis van de basismodellen onmisbaar. Ook in een testfase die later hier op kan volgen is het noodzakelijk dat de master de beperkingen van proefopstellingen kan inschatten. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|