Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma in een voorgaande periode: revalidatie bij inwendige aandoeningen (4407).
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 2. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op geïntegreerd niveau op basis van een kinesitherapeutische diagnose voor complexe problemen, in overleg met de patiënt/cliënt, behandeldoelen en een preventie- en behandelingsplan opstellen, uitvoeren (met behulp van technologie) en de klinische effectiviteit evalueren. | | - DC
| De Master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft diepgaande kennis over het fysiologisch functioneren tijdens inspanning, de impact van supplementen/ergogene middelen, langdurige rust of sedentair gedrag, en omgevingsfactoren op inspanningsfysiologie en fysieke fitheid, en (gevorderde) sportparticipatie (in personen met inwendige aandoeningen of tijdens de zwangerschap). | | | - BC
| De Master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kent het fysiologisch functioneren tijdens inspanning (op moleculair niveau), de impact van supplementen/ergogene middelen en hoe om te gaan met vragen van patienten, de impact van langdurige rust of sedentair gedrag, en omgevingsfactoren op inspanningsfysiologie en fysieke fitheid, en (gevorderde) sportparticipatie (in personen met inwendige aandoeningen of tijdens de zwangerschap). | - EC
| 3. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan met respect voor de identiteit/privacy van de patiënt / cliënt, op gepaste wijze schriftelijk en mondeling communiceren met alle belanghebbenden. | | - DC
| De student kan de communicatievaardigheden die relevant zijn voor de kinesitherapeut in de kinesitherapeut-patiënt relatie toepassen. | | | - BC
| De student kan eerder geleerde communicatievaardigheden toepassen binnen een maatschappelijke context met verschillende actoren | - EC
| 7. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt vanuit een coachende, educatieve ingesteldheid met respect voor de autonomie en het beslissingsrecht van de patiënt/cliënt en doet aan preventiebeleid. | | - DC
| De student heeft inzicht in de principes van bewegingscoaching in specifieke situaties en/of in specifieke doelgroepen, en kan deze toepassen. | | | - BC
| De student kan patiënten met of zonder vastgestelde aandoening correcte informatie en mogelijkheden aanreiken die aangepast aan de situatie kunnen leiden tot gezondheidsbevorderend gedrag. | | - DC
| De student kan mensen motiveren tot gedragsverandering. | | | - BC
| De student stimuleert mensen tot gedragsverandering via motiverende gespreksvoering. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- de student heeft een gedegen basiskennis van inspanningsfysiologie (cardiale, pulmonale en musculaire reactie op inspanning) en formuleren van een trainingsprogramma (volgens FITT principe) in gezonde personen
|
- de student is in staat om Engelstalige wetenschappelijke artikelen te begrijpen/syntheseren
|
- de student heeft een gedegen kennis van basis communicatievaardigheden (therapeut - patient interactie)
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel wordt nader ingegaan op volgende themata:
Van sedentarisme tot elite sport
- Fysiologische processen onderliggend aan negatieve effecten van sedentarisme op gezondheid
- Planning voor elite sport: basisconcepten
- Te veel en te snel gaan sporten: negatieve effecten (inclusief overtrainingssyndroom)
- Bewegingscoaching/motivatie in sedentaire personen: hoe pak je dit aan?
- Doorprikken van mythen of onwaarheden in revalidatie/sport bij de patient: hoe pak je dit aan?
Endocrinologie van inspanning en inwendige organen communicatie: de basis voor gezondheidsverandering door beweging
Hormonen gerelateerd aan:
-
anabole effecten van inspanning
-
gewichts/vetmassa controle
-
metabolisme (lipiden, glucose)
Spier-vet-orgaan communicatie tijdens inspanning: waarom we we fitter en leven we langer door te bewegen?
- Cytokines en myokines
- Adipokines
- Exosomen
- Epigenetica
Supplementen en ergogene middelen (doping) in de revalidatie
- Toegestane supplementen (creatine, aminozuren, etc)
- Verboden middelen (doping)
Inspanning in specifieke omstandigheden (bij aandoeningen)
- Hitte, vochtigheid en koude (thermoregulatie)
- Hoogte
- (Lucht)Vervuiling
- Verschillende voedingstoestanden (nuchter vs gevoed)
(Gevorderd) Sport (na revalidatie) in inwendige ziekten of risicoprofielen
- In verhoogd CVD profiel (obesitas, diabetes, hypertensie)
- In specifieke CVD’s
- In specifieke pulmonale ziekten
Inspanning en fertiliteit of tijdens zwangerschap
Epigenetische effecten van inspanning: waarom sport je (klein)kinderen gezonder kan maken
Beweging en sport voor, tijdens en na zwangerschap
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Opmerkingen |
|
De studenten worden ondersteund door hoofdstukken uit handboeken en wetenschappelijke artikelen. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|