Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de geneeskunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 18 | 5 | 40 | 18 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC4 De bachelor in de geneeskunde kent de basisprincipes van de arts-patiënt gespreksvaardigheden en kan ze toepassen. | | - DC
| DC4.1 De bachelor in de geneeskunde demonstreert geschikte gesprekstechnieken en verkrijgt doelmatig relevante patiënten-informatie. | | - DC
| DC4.2 De bachelor in de geneeskunde kan op een begrijpelijke manier communiceren met de patiënt en zijn familie. | - EC
| EC7 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | | - DC
| DC7.1 De bachelor in de geneeskunde maakt een realistische planning en respecteert deadlines. | - EC
| EC10 De bachelor in de geneeskunde kan gericht relevante wetenschappelijke informatie opzoeken, kritisch analyseren en omzetten naar de praktijk. | | - DC
| DC10.2 De bachelor in de geneeskunde kan wetenschappelijke informatie kritisch analyseren. | | - DC
| DC10.3 De bachelor in de geneeskunde kan gepaste kennisbronnen opzoeken en selecteren om vragen te beantwoorden. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren. | | - DC
| DC12.1 De bachelor in de geneeskunde reflecteert over persoonlijke en professionele doelen en kan deze in de bredere context van de geneeskunde en patiëntgerichte gezondheidszorg situeren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
- De student(e) kent de verbale en non-verbale gesprekstechnieken voor een patiëntgericht gesprek en hun functie.
- De student(e) kan de verschillende verbale en non-verbale gesprekstechnieken technieken herkennen in een videovoorbeeld.
- De student(e) kan de verbale en non-verbale gesprekstechnieken technieken toepassen in een rollenspel en tijdens een gesprek met een patiënt.
- De student(e) herkent de CANMEDS rollen in de praktijkvoering van de huisarts.
- De student(e) kan het biopsychosociaal model toepassen op een casus.
- De student(e) weet hoe informatieverstrekking aan patiënten dient te verlopen.
- De student(e) kent de communicatietechnieken om een informatieverstrekkend gesprek te structureren
- De student(e) kan de informatieverstrekkingstechnieken herkennen en toepassen in een rollenspel
- De student(e) kan reflecteren op het eigen leerproces.
- De student(e) kan schriftelijk en mondeling rapporteren over de praktische toepassingen en de ervaring met de technieken.
- De student(e) kan volgende verpleegkundige handelingen uitvoeren: infectiepreventie en steriliteit, toedienen van medicatie, wondzorg, venapunctie, blaaskatheterisatie en perfusie.
- De student(e) kan communicatietechnieken toepassen die de effectiviteit van de hulpverlener bevorderen.
- De student(e) heeft inzicht in de verschillende aspecten van het verpleegkundig werk.
- De student(e) kan reflecteren op grensoverschrijdend gedrag en heeft inzicht in manieren om adequaat te reageren op grensoverschrijdend gedrag.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
Andere: | Simulatiepatiëntgesprek |
|
|
|
|
|
Praktijkexamen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Actieve deelname aan de werkzittingen communicatie, de practica verpleegkundige technieken, de CPR-training en de interdisciplinaire casussen is verplicht.
De student moet slagen op beide onderdelen (verpleegkundige technieken én communicatie) om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student afwezig is op een werkzitting communicatie maakt hij/zij een alternatieve opdracht en dient deze in volgens de gemaakte afspraken met de coördinator. Indien de student afwezig is op de CPR-training, neemt hij/zij contact op met de coördinator om dit attest alsnog te behalen via alternatieve wegen. Indien de student afwezig is op een interdisciplinaire casus, neemt hij/zij contact op met de coördinator voor een alternatieve opdracht. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student ‘F’ als eindcijfer en neemt hij/zij contact op met de coördinator voor de opdracht in de tweede zitperiode.
Een student die op een onderdeel van de evaluatie niet slaagt, krijgt als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel in zijn studentendossier F (fail). Dit eindcijfer is niet tolereerbaar.
Indien een student niet geslaagd is op het opleidingsonderdeel in de eerste zitperiode, neemt de student contact op met de coördinator van het opleidingsonderdeel om na te gaan welke onderdelen hij/zij moet hernemen. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Extra info | Het OPO bestaat uit twee onderdelen: verpleegkundige technieken (50%) en communicatievaardigheden (50%). Het eindcijfer communicatievaardigheden is gebaseerd op het simulatiepatiënt gesprek (60%), een reflectieverslag communicatie (40%) en intervisiemoment voor de huisartskijkstage met verplichte aanwezigheid (P/F).
Opgelet: Het praktijkexamen verpleegkundige technieken vindt plaats in de examenperiode van kwartiel 3!
Een student mag enkel de verpleegstage in de zomervakantie aanvatten als hij/zij geslaagd is op het onderdeel verpleegkundige technieken. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Studenten die niet geslaagd zijn op het reflectieverslag communicatie, krijgen een alternatieve opdracht. De evaluatievormen voor de overige onderdelen zijn hetzelfde als bij de eerste examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Vaardig communiceren in de gezondheidszorg,J. Silverman, S. Kurtz & J. Draper,3e editie,Boom Lemma Uitgevers,9789462363595
- Psychology for Medicine & Healthcare,S. Ayers & R. de Visser,2e editie,Sage PUblications Ltd.,9781526496812
- Klinisch redeneren: Van model naar competentie,J. Van den Ende,2e editie,Acco,9789464148930
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
De digitale studieleidraad communicatie en ander studiemateriaal worden beschikbaar gesteld via Blackboard. |
|
 
|
Opmerkingen |
|
De student kan enkel zijn/haar kijkstage bij de huisarts aanvatten, wanneer het stagecontract op voorhand in orde is. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|