Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Klinische vaardigheden en communicatie 3 (4604)
|
6.0 stptn |
|
|
Metabolisme en endocrinologie (4104)
|
11.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de geneeskunde | Verplicht | 324 | 12,0 | 324 | 12,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en het menselijk lichaam, in normale en pathologische omstandigheden, in interactie met de omgeving en rekening houdend met de beschikbare evidentie. | | - DC
| DC1.1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cellen en weefsels in normale en pathologische omstandigheden. | | - DC
| DC1.2 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de organen en het menselijk lichaam in normale en pathologische omstandigheden. | | - DC
| DC1.3 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de invloed van omgevingsfactoren op de werking van het menselijk lichaam.
| | - DC
| DC1.4 De bachelor in de geneeskunde past de kennis uit de klinische en biomedische wetenschappen toe om veelvoorkomende medische problemen te identificeren, diagnosticeren en behandelen. | | - DC
| DC1.5 De bachelor in de geneeskunde is vertrouwd met de principes van evidence based medicine en kan de passende richtlijnen opzoeken, kritisch beoordelen en gebruiken. | - EC
| EC2 De bachelor in de geneeskunde is in staat om, onder begeleiding, een anamnese af te nemen, een lichamelijk onderzoek uit te voeren, enkele relevante hypothesen te verwoorden en een inschatting van de ernst en urgentie van de situatie te geven. | | - DC
| DC2.2 De bachelor in de geneeskunde kan een diagnostisch landschap uittekenen dat in lijn is met het voorkomen en het gedrag van de patiënt. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Zie doelstellingen/inhoud van de OPO's:
- Borst, buik en bekken
- Celcommunicatie en biochemie
- Metabolisme en endocrinologie
- Klinische vaardigheden en communicatie 3
|
|
|
- De student(e) kan de normale bouw en de embryologische ontwikkeling van de organen van het excretiestelsel schematiseren.
- De student(e) herkent de cellen en organen van het excretiestelsel op histologische beelden.
- De student(e) kan het normale functioneren van de organen van het excretiestelsel beredeneren met kennis van de cellulaire functies op moleculair niveau.
- De student(e) heeft inzicht in de pathogenese van proteïnurie, van hematurie, van acute en chronische nierinsufficiëntie, in de factoren die de progressie van nierinsufficiëntie bevorderen, in de rol die de nier speelt bij het ontstaan van hypertensie en in effecten en neveneffecten van diuretica.
- De student(e) kent het belang van een stabiel extracellulair milieu tot stand gebracht via een controle van homeostatische terugkoppelingssystemen.
- De student(e) begrijpt de principes van vochtbalans, elektrolytenbalans en zuurbase-evenwicht.
- De student(e) kan op basis van zijn/haar kennis vanuit morfologie, fysiologie, biochemie, endocrinologie (gerelateerd aan vocht- en elektrolytenhomeostase) en pathofysiologie een aantal casussen analyseren.
- De student(e) verwerft kennis over de effecten en neveneffecten van diuretica, blokkers van het RAAS-systeem en centraal werkende antihypertensiva.
- De student(e) verwerft inzicht in ethische aspecten van de niertransplantatieproblematiek.
- De student(e) kan het normale functioneren van de organen van het spijsverteringsstelsel in hun onderlinge samenhang beredeneren.
- De student(e) kan vanuit de relatie structuur-functie van de organen van het spijsverteringsstelsel relevante pathologische afwijkingen interpreteren.
- De student(e) kan een aantal klinische casussen over gastro-intestinale pathologie analyseren.
- De student(e) kent de voornaamste farmaca van toepassing in het gastro-intestinaal stelsel.
- De student(e) kan de energetische waarde van voedingsmiddelen berekenen.
- De student(e) kan preventie, diagnose en pathogenese van infectieziekten evenals bestrijding van micro-organismen beredeneren.
- De student(e) kan een aantal aspecten betreffende infectieziekten uitwerken en hierover mondeling rapporteren.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 12,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen (kennis- en/of kwartieltoets) hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Actieve deelname aan het practicum en de integratiecasussen is verplicht.
De evaluatie van het kwartiel bestaat uit verschillende onderdelen. Voor alle onderdelen (de kennistoets en de kwartieltoets) dient de student minstens 8/20 te behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student gewettigd afwezig is op een verplichte activiteit neemt de student contact op met de coördinerend verantwoordelijke om een ad hoc regeling uit te werken. Een student die ongewettigd afwezig is, maakt een alternatieve opdracht en dient deze in volgens de richtlijnen van de coördinator. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student ‘F’ (fail) als eindcijfer en neemt hij/zij contact op met de coördinator voor de opdracht in de tweede zitperiode.
Een student die op een onderdeel van de evaluatie een lager cijfer dan 8/20 behaalt, krijgt als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel in zijn studentendossier ‘F’ (fail). Dit eindcijfer is niet tolereerbaar. Een student die voor alle onderdelen van de evaluatie minstens een 8/20 scoort, wordt een gewogen gemiddelde van de punten gemaakt als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel. Dit eindcijfer is tolereerbaar.
Indien een student niet geslaagd is op het opleidingsonderdeel in de eerste zitperiode, neemt de student contact op met de coördinator van het opleidingsonderdeel om na te gaan welke onderdelen hij/zij moet hernemen. |
|
|
|
Extra info | De kennistoets (4sp), die de domeinspecifieke kennis bevraagt, wordt afgenomen op de dag van de kwartieltoets (8sp) in de examenperiode.
De kennistoets wordt afgenomen in Docimo/Ans met zekerheidsgraden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Aandoeningen van het spijsverteringsstelsel,G. De Hertogh, A. D'Hoore, T. Roskams, J. Tack, E. Van Cutsem, C. Verslype, F. Nevens, B. Topal & G. Van Assche,3e editie,Acco,9789464142891 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Before we are born: Essentials of embryology and birth defects,K. Moore, T.V.N. Persaud, M. Torchia,Elsevier
- Human Histology,A. Stevens, J. Lowe,Elsevier
- Medical Physiology: Principles for clinical medicine,R.A. Rhoades & D.R. Bell,Wolters Kluwer
- Katzung & Trevor's pharmacology: Examination & board review,A.J. Trevor, B.G. Katzung, M. Kruidering-Hall,McGraw-Hill Education
- Leerboek microbiologie en infectieziekten,A.I.M. Hoepelman, A.C.M. Kroes, R.W., Sauerwein, H.A. Verbrugh & J.L. Nouwen,Bohn Stafleu Van Loghum
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Online studieleidraad 'Nier en spijsvertering' |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|