Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Hart en longen (4602)
|
12.0 stptn |
|
|
Het bewegingsstelsel (4099)
|
11.0 stptn |
|
|
Hoofd en hals (4027)
|
11.0 stptn |
|
|
Klinisch redeneren (4607)
|
12.0 stptn |
|
|
Klinische vaardigheden en communicatie 2 (4702)
|
4.0 stptn |
|
|
Metabolisme en endocrinologie (4104)
|
11.0 stptn |
|
|
Neurowetenschappen (4101)
|
11.0 stptn |
|
|
Nier en spijsvertering (4603)
|
12.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Hart en longen (4602)
|
12.0 stptn |
|
|
Het bewegingsstelsel (4099)
|
11.0 stptn |
|
|
Hoofd en hals (4027)
|
11.0 stptn |
|
|
Klinisch redeneren (4607)
|
12.0 stptn |
|
|
Metabolisme en endocrinologie (4104)
|
11.0 stptn |
|
|
Neurowetenschappen (4101)
|
11.0 stptn |
|
|
Nier en spijsvertering (4603)
|
12.0 stptn |
|
|
Portfolio 2 (4106)
|
4.0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 2.1 (4440)
|
3.0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 2.3 (4442)
|
3.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Geestelijke gezondheid (4704)
|
3.0 stptn |
|
|
Klinische vaardigheden en communicatie 3 (4604)
|
6.0 stptn |
|
|
Leefstijl en omgeving (4705)
|
3.0 stptn |
|
|
Zorgprofessional (4605)
|
6.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Klinische vaardigheden en communicatie 3 (4604)
|
6.0 stptn |
|
|
Professionele vaardigheden 2.2 (4441)
|
3.0 stptn |
|
|
Zorgprofessional (4605)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de geneeskunde | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en het menselijk lichaam, in normale en pathologische omstandigheden, in interactie met de omgeving en rekening houdend met de beschikbare evidentie. | - EC
| EC2 De bachelor in de geneeskunde is in staat om, onder begeleiding, een anamnese af te nemen, een lichamelijk onderzoek uit te voeren, enkele relevante hypothesen te verwoorden en een inschatting van de ernst en urgentie van de situatie te geven. | - EC
| EC3 De bachelor in de geneeskunde integreert de rollen medisch expert, communicator, teamspeler, manager, gezondheidsbevorderaar, wetenschapper en professional. | - EC
| EC4 De bachelor in de geneeskunde kent de basisprincipes van de arts-patiënt gespreksvaardigheden en kan ze toepassen. | - EC
| EC5 De bachelor in de geneeskunde kan in academische context en in het werkveld doeltreffend communiceren met andere spelers. | - EC
| EC6 De bachelor in de geneeskunde kan functioneren in een bestaand team en erkent de meerwaarde van het werken in interdisciplinaire en interprofessionele context. | - EC
| EC7 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen werk effectief en efficiënt organiseren. | - EC
| EC8 De bachelor in de geneeskunde heeft als 'arts van morgen' inzicht in de brede organisatie (juridisch en financieel) van de gezondheidszorg, het kader, de ontwikkelingen en de maatschappelijke verwachtingen inzake kwaliteitsvolle zorg en het belang van samenwerken in interdisciplinaire teams. | - EC
| EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | - EC
| EC10 De bachelor in de geneeskunde kan gericht relevante wetenschappelijke informatie opzoeken, kritisch analyseren en omzetten naar de praktijk. | - EC
| EC11 De bachelor in de geneeskunde heeft een attitude van levenslang leren met een persoonlijke leerstrategie. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren. | - EC
| EC13 De bachelor in de geneeskunde is in staat ethische problemen te herkennen, analyseren en een gepaste aanpak voor deze problemen in de praktijk te brengen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Het OPO 'Stage en keuzeonderwijs' is een verdiepings- en verbredingsopleidingsonderdeel. Het bouwt verder op de leerstof van alle voorgaande opleidingsonderdelen.
Zie doelstellingen/inhoud van de OPO's:
- Histologie en genetica
- Borst, buik en bekken
- Celcommunicatie en biochemie
- Infectie en immuniteit
- Klinische vaardigheden en communicatie 1
- Wetenschap en ethiek
- Zorg en gezondheid
- Medische psychologie
- Hoofd en hals
- Neurowetenschappen
- Het bewegingsstelsel
- Metabolisme en endocrinologie
- Klinische vaardigheden en communicatie 2
- Leefstijl en omgeving
- Geestelijke gezondheid
- Hart en longen
- Nier en spijsvertering
- Klinisch redeneren
- Klinische vaardigheden en communicatie 3
- Zorgprofessional
|
|
|
Het kwartiel 'Stage en keuzeonderwijs' is een OPO waarbij de student 4 weken invult naar keuze, in functie van de beschikbare plaatsen per topic en in lijn met de vooropgelegde richtlijnen. De verdeling van de topics over de studenten wordt door de opleiding opgemaakt op basis van het keuzeformulier. De topics worden aangeboden vanuit verschillende verbredende en verdiepende disciplines.
Doelstellingen
- De student(e) kan de reeds opgedane kennis uit voorgaande kwartielen integreren in dit keuzekwartiel.
- De student(e) beheerst verpleegkundige en medische vaardigheden.
- De student(e) kan werken in teamverband.
- De student(e) kan zijn weekopdracht goed organiseren.
- De student(e) kent psychosociale, economische, culturele determinanten van gezondheid (preventie).
- De student(e) heeft adequate zoekstrategieën en kan de bronnen kritisch beoordelen.
- De student(e) kan de gevonden informatie zowel schriftelijk als mondeling adequaat verwoorden en overdragen op derden.
- De student(e) is vertrouwd met peer-assessment.
- De student(e) neemt een correcte en professionele attitude aan.
- De student(e) kan zichzelf kritisch beoordelen en kent eigen grenzen (self-assessment, sterkte-zwakte-analyse).
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | De evaluatievorm is verschillend per keuzetopic (paper, presentatie, casusbespreking, patiëntenfolder uitwerken, examen, verslag, ...) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Actieve deelname aan de keuzetopics is verplicht voor deelname aan de eindevaluatie. De student moet minstens een 8/20 behalen op alle keuzetopics om te kunnen slagen op het geheel. |
|
|
|
Gevolg | In geval van overmacht wordt een ad hoc regeling uitgewerkt. Een student die ongewettigd afwezig is op een keuzetopic, volgt een topic tijdens de zomervakantie. Dit topic kan verschillen van het eerder toegewezen keuzetopic.
Indien de student 8/20 of meer behaalt op alle keuzetopics, is het eindcijfer het gewogen gemiddelde van de behaalde deelcijfers. Behaalt de student minder dan 8/20 op één of meer keuzetopics, krijgt de student een 'F' (fail) in zijn/haar studentendossier en moet de student een topic opnemen in de zomervakantie. Dit topic kan omwille van organisatorische redenen verschillen van het niet behaalde topic in eerste zit.
Indien de student niet is geslaagd, neemt de student contact op met de coördinator om te bespreken welke onderdelen hernomen moeten worden. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Extra info | De opleiding behoudt zich het recht voor, bij bezorgdheden rond de gezondheidstoestand van een student, de student in de loop van de opleiding opnieuw naar de arbeidsgeneeskundige dienst te laten gaan indien het afwerken van bepaalde opleidingsonderdelen (zoals o.a. stages) een probleem zou kunnen vormen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Omwille van organisatorische redenen, kan het te hernemen topic verschillen van het topic in eerste zitperiode. |
|
|
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Studenten die KVC3 niet gelijktijdig opnemen met Q3.4, kunnen geen zorgpadstage doen op een afdeling waarvan zij de klinische vaardigheden nog niet hebben aangeleerd. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|