Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste masterjaar handelsingenieur in de beleidsinformatica | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De master BI past verworven kennis zelfstandig toe. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI volgt actief evoluties op in de bedrijfseconomische wetenschappen en praktijken. (Zelfsturing en ondernemingszin) | - EC
| De master BI communiceert helder en correct schriftelijk en mondeling, binnen een bedrijfs- en academische context, en indien nodig aangevuld met visuele ondersteuning. (Communiceren) | - EC
| De master BI toont zelfstandigheid bij het implementeren van wetenschappelijke onderzoeksmethoden. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master BI toont zelfstandigheid bij het analyseren, interpreteren en evalueren van onderzoeksresultaten en rapporteert hierover. (Onderzoeksvaardigheden) | - EC
| De master BI integreert het perspectief van stakeholders bij het optimaliseren van complexe bedrijfsprocessen. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI reflecteert vanuit een ethisch en duurzaamheidsperspectief over de bedrijfsvoering. (Stakeholder awareness) | - EC
| De master BI past diepgaande inzichten uit bedrijfseconomische en relevante ondersteunende en/of aanverwante wetenschappen toe bij de analyse van bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen. (Probleemoplossend vermogen) | - EC
| De master BI modelleert, ontwerpt en evalueert oplossingen voor bedrijfseconomische en –informatietechnische problemen ter ondersteuning van de besluitvorming op verschillende niveaus in een complexe context. (Probleemoplossend vermogen) |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Voorkennis van de bouwstenen voor micro-economische analyse zijn vereist:
- De student is bekend met vraag- en aanbodcurves.
- De student kent de kenmerken van marktwerking en kan deze toepassen op verschillende marktvormen.
- De student kent de verschillende vormen van marktfalen en weet hoe overheden kunnen ingrijpen in een markt.
- De student kan de overheid, een organisatie en de consument in de micro-economische context plaatsen.
- De student is vertrouwd met basisbegrippen zoals nutsmaximalisatie, opportuniteitskosten, consumenten- en producentensurplus, deadweight loss, pareto efficiëntie en kan dergelijke begrippen toepassen in opdrachten.
De student is vertrouwd met beschrijvende statistiek en begrijpt regressieanalyse.
|
|
|
In deze cursus leren studenten de efficiëntie van beleidsmaatregelen te beoordelen en evalueren. Economische waarderingsmethoden en -benaderingen worden gebruikt om optimale (IT-)projecten of voorstellen te selecteren voor zowel bedrijven in de privésector als overheden. De focus ligt op het kwantificeren van directe effecten (werknemers, investeringen, tijd, veiligheid, gezondheid, klimaat, etc.) op belanghebbenden binnen en buiten private en publieke organisaties. Voor deze doeleinden zullen economische evaluatie-instrumenten zoals kosten-batenanalyse, kosteneffectiviteitsanalyse en multicriteria-analyse worden toegepast. De theoretische en praktische voor- en nadelen van deze verschillende methoden zullen worden besproken aan de hand van praktijkvoorbeelden. Verder wordt besproken in hoeverre het juiste gebruik van deze methoden bijdraagt aan het besluitvormingsproces van overheden en bedrijven in de private sector. Daarnaast wordt het omgaan met verschillende soorten onzekerheden in de analyse besproken en wordt het gebruik van gevoeligheidsanalyse (bijv. Monte Carlo simulatie) geleerd.
In this course, students learn to assess and evaluate the efficiency of policy measures. Economic valuation methods and approaches are used to select optimal (IT) projects or proposals for both private sector firms and public authorities. The focus will be on quantifying direct effects (employees, investments, time, safety, health, climate, etc.) on stakeholders both in- and outside private and public organizations. For these purposes, economic evaluation tools such as cost-benefit analysis, cost effectiveness analysis and multi-criteria analysis will be applied. The theoretical and practical advantages and disadvantages of these various methods will be discussed by means of practical examples. Furthermore, the extent to which the correct use of these methods contributes to the decision-making process of governments and private sector firms will be discussed. In addition, dealing with various types of uncertainties throughout the analysis will be discussed and will learn to use sensitivity analysis (e.g. Monte Carlo simulation).
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De evaluatie bestaat uit een paper (40%) en een schriftelijk examen (60%). Er is geen mondelinge evaluatie. |
|
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|