Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| keuze master voor corporate (UH) | Na selectie | 162 | 6,0 | 81 | 81 | 6,0 | Nee | Ja | Numeriek | |
keuze master voor private (UH) | Na selectie | 162 | 6,0 | 81 | 81 | 6,0 | Nee | Ja | Numeriek | |
master rechten OR | Na selectie | 162 | 6,0 | 81 | 81 | 6,0 | Nee | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan de verschillende belanghebbenden en hun specifieke belangen in een complexe probleemstelling identificeren en deze integreren in zijn eigen redenering en aanpak. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan in teamverband op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling in een multidisciplinaire context. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om zijn eigen aanpak en leerprocessen zelfstandig en zelfgestuurd te plannen en te evalueren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een ingesteldheid tot levenslang leren. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemeen wetenschappelijke onderzoekscompetentie: kan wetgevingen, rechtspraak, rechtsleer en andere juridische teksten analyseren, interpreteren en verantwoord aanwenden. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de recente maatschappelijke ontwikkelingen en het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is in staat om, in het kader van een groepswerk, zelfstandig onderzoek te verrichten over een juridisch probleem of vraagstuk.
|
De student kan op respectvolle en efficiënte wijze samenwerken in groep.
|
|
|
De term ‘Street Law’ verwijst naar het recht waarmee mensen in het dagelijkse leven te maken krijgen: het recht in actie (in plaats van het recht in de boeken). Tijdens het opleidingsonderdeel Street Law wordt het recht uit de typische leeromgeving van de universiteit gehaald en rechtstreeks naar de leek-rechtzoekende gebracht. Studenten die zich inschrijven voor Street Law ontwikkelen namelijk zelf, in kleine groepjes, een interactieve onderwijsactiviteit over een actueel probleem of vraagstuk uit het recht voor jongeren in het secundair onderwijs (bv. een onderwijsactiviteit over transgenders in de sport voor scholieren sportwetenschappen; een onderwijsactiviteit over het gebruik van bijzondere onderzoeksmethoden voor leerlingen met interesse in hoe bewijsgaring door de politie wordt gereguleerd, met eerbied voor de rechten van een verdachte; of een ‘moordspel’ en mock court over een assisenzaak voor scholieren met bijzondere interesse in strafrecht).
Doelstellingen
Het doel van Street Law is tweeledig: enerzijds bijdragen aan de multidisciplinaire vorming van de ingeschreven studenten, voornamelijk op pedagogisch vlak; anderzijds maatschappelijke meerwaarde creëren door de juridische geletterdheid van jongeren te verhogen. De interactieve onderwijsactiviteiten die Street Law studenten ontwikkelen tijdens het opleidingsonderdeel hebben als voornaamste doel om jongeren in het secundair onderwijs meer bewust te maken van hun rechten, van de rechten van anderen, en van het belang van het recht in de samenleving. Door het ontwikkelen van onderwijsactiviteiten voor scholieren in het secundair onderwijs dragen Street Law studenten hun steentje bij om het recht relevanter, toegankelijker en begrijpelijker te maken in de maatschappij.
Om dit alles mogelijk te maken, werkt het onderwijsteam van Street Law samen met verschillende scholen uit het secundair onderwijs in de (ruime) omgeving van Hasselt. Studenten die zich inschrijven voor Street Law gaan met hun groepje eerst op observatie in de klas waarvoor ze de onderwijsactiviteit zullen ontwikkelen, onder meer om input te verzamelen voor mogelijke thema’s. Vervolgens ontwikkelen de studenten hun onderwijsactiviteit op stelselmatige wijze, onder intensieve begeleiding van het onderwijsteam en met peer feedback van andere studenten. Ten slotte geven de studenten hun eigen onderwijsactiviteit aan de betrokken jongeren, in hun klas en in hun school. Nadien geven de studenten dezelfde activiteit ook aan een andere klas (in dezelfde of in een andere school).
De thema’s van de onderwijsactiviteiten worden bepaald na onderling overleg tussen de studenten en de leerlingen en leerkracht in de partnerscholen. De nadruk ligt op thema’s die aansluiten bij de leefwereld van jongeren. Voorbeelden van thema’s zijn: wat zijn je rechten en plichten bij het online verspreiden van private foto’s en video’s (bv. sexting)?; wie, de huurder of de verhuurder, heeft welke verplichtingen onder de woninghuurwetgeving?; hoe wordt een moordzaak opgelost en gepleit?; hoe gaat het recht om met grensoverschrijdend gedrag?; wat zijn de rechten van kwetsbare patiënten (bv. oudere personen met dementie)?
Onderwijsfilosofie en verloop
De onderwijsfilosofie van Street Law veronderstelt een doorgedreven gebruik van activerende en interactieve werkvormen (bv. casus opstellen en mock court houden; debat organiseren met voor en tegen; moordspel in de klas houden; enz.). Een belangrijk leerdoel van Street Law is dat studenten het recht begrijpelijk en toegankelijk leren maken voor de doelgroep van middelbare scholieren (bv. vereenvoudigd taalgebruik hanteren, complexe juridische begrippen bevattelijk uitleggen; enz.).
Om de ingeschreven studenten in staat te stellen toegankelijke en interactieve onderwijsactiviteiten over het recht te ontwikkelen, worden zij tijdens kwartiel 3 opgeleid in onderwijskundige vaardigheden en ondersteund bij de stapsgewijze ontwikkeling van hun eigen onderwijsactiviteit. Tijdens kwartiel 4 stellen de studenten vervolgens de eigen onderwijsactiviteit op punt, en geven deze aan scholieren in het secundair onderwijs. Street Law loopt over kwartielen 3 en 4 heen, maar de contactmomenten zijn geconcentreerd in kwartiel 3.
Street Law begint met een tweedaagse workshop, verspreid over twee weken, waarbij studenten ondergedompeld worden in de eigenheden, onderwijsfilosofie en onderwijsmethodieken van Street Law (d.w.z. één volledige dag tijdens week 1 van kwartiel 3 en één volledige dag tijdens week 2 van kwartiel 3). Tijdens de tweedaagse workshop krijgen de ingeschreven studenten alle nodige handvaten aangereikt om zelf een onderwijsactiviteit in de filosofie van Street Law te ontwikkelen.
Tijdens de overige weken van kwartiel 3 is het aantal contactmomenten beperkt tot één contactmoment op de campus per week, zodat studenten voldoende tijd hebben om op zelfstandige basis in hun groepjes het nodige onderzoek te doen en de eigen onderwijsactiviteit stelselmatig te ontwikkelen. Tijdens de contactmomenten wordt bijzondere aandacht besteed aan het ontwikkelen, inoefenen en feedback ontvangen op onderdelen van de onderwijsactiviteit. In kwartiel 4 vinden geen contactmomenten meer plaats op de campus, maar stellen de studenten hun eigen onderwijsactiviteit op punt en geven deze aan leerlingen uit het secundair onderwijs in onze partnerscholen.
Doorheen zowel kwartiel 3 als kwartiel 4 voeren studenten op zelfstandige basis, binnen hun groepjes, onderzoek over het thema van hun onderwijsactiviteit (zonder dat over dit onderzoek afzonderlijk dient te worden gerapporteerd, bv. in een paper).
Gezien het belang van het aanleren van pedagogische vaardigheden en de grote rol die wordt toebedeeld aan efficiënt en respectvol samenwerken in groep, is deelname in persoon aan de contactmomenten van Street Law gedurende kwartiel 3 verplicht (behoudens uitzonderlijke en geldige redenen voor afwezigheid).
Groeiportfolio
Aangezien individuele reflectie op het eigen leer- en groeiproces een belangrijk onderdeel is van Street Law, houden studenten doorheen het opleidingsonderdeel een individueel groeiportfolio bij. In het portfolio reflecteren studenten op hun eigen leerervaring tijdens de ontwikkeling en uitvoering van hun onderwijsactiviteit, op de mate waarin ze de leer- en vormingsdoelen bereiken, en op de rol die zij als jurist willen opnemen in de samenleving. Studenten formuleren bij aanvang van het opleidingsonderdeel ook twee persoonlijke leerdoelen en reflecteren in hun groeiportfolio op de mate waarin ze deze persoonlijke leerdoelen hebben bereikt. Zo kunnen studenten gedeeltelijk vormgeven aan hun eigen leerproces tijdens Street Law.
Inschrijven en selectieprocedure
Dit is een opleidingsonderdeel op selectie. Studenten moeten bij aanvang van het academiejaar kandideren. Daartoe bezorgen zij de coördinerend verantwoordelijke, prof. dr. Stijn Smet (stijn.smet@uhasselt.be) een motivatiebrief en een overzicht van de behaalde studieresultaten.
|
|
|
|
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
Mondeling examen | 20 % |
|
Andere: | Eindgesprek over groeiportfolio |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. Deelname aan alle contactmomenten (behoudens gewettigde afwezigheid, mogelijk gevolgd door een inhaalactiviteit) tijdens de onderwijsperiode. 2. Deelname aan praktijkevaluatie tijdens de onderwijsperiode (behoudens gewettigde afwezigheid, gevolgd door een inhaalactiviteit). 3. Indienen groeiportfolio. |
|
|
|
Gevolg | Toelating tot het mondeling examen (eindgesprek). |
|
|
|
Extra info | Studenten ontvangen slechts een globaal punt voor het opleidingsonderdeel indien ze hebben deelgenomen aan alle onderdelen van de evaluatie: praktijkevaluatie, presentatie, portfolio en eindgesprek (of, indien van toepassing, de inhaalactiviteit).
De docent bepaalt in overleg met het Opleidingsbestuur en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Bij dit opleidingsonderdeel wordt niet met traditionele studiematerialen gewerkt. Bij Street Law ligt de focus op het aanleren van pedagogische vaardigheden; op zelfstandig onderzoek, in groep, over juridische problemen of vraagstukken; en op het bijhouden van een groeiportfolio. De evaluatie is hierop geheel afgestemd. De studenten ontvangen wel ondersteunende materialen vanwege het onderwijsteam, om hen bij te staan bij het ontwikkelen van de eigen onderwijsactiviteiten, maar deze materialen hoeven niet te worden gestudeerd zoals voor een 'traditioneel' examen. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|