Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelor in de industriƫle wetenschappen - nucleaire technologie - focus milieu | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De Bachelor in de industriƫle wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijke en technologisch toepassingsgerichte kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang van het specifieke domein. (kennis bezitten) | | - DC
| NT 1.5 De student heeft kennis van milieuverontreinigende stoffen (zowel organische en anorganische verbindingen) en hun gedrag in de verschillende milieucompartimenten. | | | - BC
| De student kan voor een gegeven water- en bodemverontreiniging de bijhorende saneringstechniek beschrijven. | | | - BC
| De student kan de 12 grondslagen van de groene chemie opsommen en duiden. | - EC
| EC2 - De Bachelor in de industriƫle wetenschappen bezit algemeen wetenschappelijk en ingenieurstechnisch disciplinegebonden inzicht in de basisbegrippen, methodes, denkkaders en onderlinge relaties van het specifieke domein. (begrijpen) | | - DC
| NT 2.5 De student heeft inzicht in het gedrag van milieuverontreinigende stoffen (zowel organische en anorganische verbindingen) en hun gedrag in de verschillende milieucompartimenten. | | | - BC
| De student het proces voor preventie, zuivering en sanering bepalen, rekening houdend met de geldige reglementering en kosten-batenanalyse. | - EC
| EC4 - De Bachelor in de industriƫle wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiƫnt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| De student kan voor een casestudie van groene chemie relevante informatie opzoeken: i.e. de juiste informatie over de nieuwste ontwikkelingen/inzichten voor een specifiek onderwerp van groene chemie opzoeken in de literatuur. | - EC
| EC5 - De Bachelor in de industriƫle wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren. | | | - BC
| De student kan de kosten voor de verschillende bodem- en waterzuiveringstechnieken beoordelen. | - EC
| EC6 - De Bachelor in de industriƫle wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.5 De student kan chemisch-technische problemen oplossen. | | | - BC
| De student kan de relevante parameters voor de verschillende reinigingsmethoden van bodem en water beoordelen. | - EC
| EC7 - De Bachelor in de industriĆ«le wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren Ā met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| NT 7.3 De student kan milieuproblemen in kaart brengen. | | | - BC
| De student kan duurzame milieu- en energietechnieken bespreken met hun voor- en nadelen en ook voorstellen doen naar de implementatie ervan. | | | - BC
| De student kan milieuzorgsystemen en -management praktisch toepassen. | - EC
| EC8 - De Bachelor in de industriƫle wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project. | | | - BC
| De student het proces voor preventie, zuivering en sanering bepalen, rekening houdend met de geldige reglementering en kosten-batenanalyse. | | | - BC
| De student kan binnen het domein van de groene chemie voorstellen formuleren naar duurzame ontwikkeling. | - EC
| EC9 - De Bachelor in de industriƫle wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan constructief en duidelijk schriftelijk communiceren als lid van een (multidisciplinair) team. | | | - BC
| De student kan voor de casestudy groene chemie/SDG de gevonden informatie na analyse, correct weergeven en samenvatten in een paper. | | - DC
| 9.2 De student kan correct, gestructureerd en gepast mondeling communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| De student kan mondeling constructief en duidelijk communiceren als lid van een (multidisciplinair) team. | | | - BC
| De student kan voor de casestudie groene chemie/SDG de gevonden informatie na analyse, correct weergeven en toelichten/verdedigen in een mondelinge presentatie. | - EC
| EC10 - De Bachelor in de industriƫle wetenschappen kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | - DC
| 10.4 De student kan samenwerken binnen een multidisciplinair team. | | | - BC
| De student kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. | | - DC
| 10.1 De student heeft oog voor en draagt bij tot het bepalen van de werkwijze die best gevolgd wordt om een gemeenschappelijke opdracht aan te pakken. | | | - BC
| De student kan zijn verantwoordelijkheid in groep opnemen om de casestudy groene chemie binnen de gestelde termijn af te werken. | - EC
| EC12 - De Bachelor in de industriĆ«le wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiĆ«ntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot Ā levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.2 De student geeft blijk van een onderzoekende houding. | | | - BC
| De student kan als ingenieur de milieuvergunningsplichtige activiteiten van een bedrijf oplijsten en analyseren. | | | - BC
| De student kan in het kader van de case groene chemie/SDG het maatschappelijke kader (duurzaamheid opecologisch, sociaal, economisch, ...) van zijn case toelichten. | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiƫnt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| De student kan in het kader van de case groene chemie/SDG het globale kader van zijn case toelichten naar historische feiten, recente ontwikkelingen en toekomstige tendensen voor het milieu. | | | - BC
| De student kan via zelfstudie extra kennis en inzichten verwerven voor de inhoudelijke aspecten van de casestudy. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student kent de basisprincipes van mogelijke milieuproblemen en natuurlijke processen in bodem en water.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Clean technologies bestaat uit 3 luiken: (1) preventie- en zuiveringstechnieken voor verschillende vormen van milieuverontreiniging (lucht, water en bodemverontreiniging); (2) technieken voor afvalbehandeling en beheer van stortplaatsen; (3)aanpak voor duurzame ontwikkeling en duurzaam materialenbeheer [Cradle to Cradle; Groene Chemie; SDGs]
In het bijzonder wordt de bruikbaarheid van de beschikbare verwerkingstechnieken voor verschillende type milieuverontreiniging enverschillende afvalsoorten beoordeeld. Bij de keuze van een geschikte verwerkingstechniek wordt er een afweging gemaakt tussen diversetechnologische wetgevende en economische factoren. Daarnaast handelt het opleidingsonderdeel ook over de opbouw en het beheer vanstortplaatsen. Doorheen het opleidingsonderdeel wordt het Vlaamse milieubeleid onder de loep genomen.
DEEL 1: Technieken voor de behandeling van milieuverontreiniging
- Wetgeving inzake aanpak milieuverontreiniging (Vlarem/Vlarema/Vlarebo)
- Inleiding in Vlarem (tools, apps)
- Zuivering van water en de wetgeving
- Reinigingstechnieken voor huishoudelijk afvalwater
- Reinigingstechnieken voor Industrieel afvalwater
- Bodemsanering + regelgeving
- Reinigingstechnieken voor bodemverontreiniging
- Bodemsaneringsdeskundigen, bodemdecreet en vlarebo
- Aanpak emissies naar lucht + regelgeving
- Reinigingstechnieken voor aanpak emissies naar lucht
DEEL 2: Technieken voor afvalbehandeling en beheer van stortplaatsen
- Materialendecreet, vlarema, Vlaamse afvalstoffenbeleid
- Uitvoeringsvormen van afvalverwerking
- Pyrolyse, vergassing en verbranding
- Biologische omzettingsmethoden
- Opbouw en beheer van stortplaatsen
DEEL 3: Duurzame ontwikkeling, materialen en energiebeheer
- Duurzame energietechnieken (incl. regelgeving)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Lucht, water en bodem - over milieuproblemen en hun oplossingen,Carlo Vandecasteele, Chantal Block,Uitgeverij LannooCampus,9789401405553 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen leerdomein: Milieuimpact van huishoudelijke en bedrijfsactiviteiten op bodem en water. Prinicpes van groene chemieen sustainable development goals zijn belangrijk binnen andere milieugerelateerde OPO's als ook binne de situering en discussies inmasterproeven. Het draagt bij tot de breed maatschappelijk verantwoorde attitude van een ingenieur.
Relatie met onderzoek: Onderzoeksgegevens over milieu- en energietechnieken worden besproken. Onderzoeksgerelateerde artikels,onderwerpen zullen besproken en verwerkt worden in oa de opdrachten en casestudies.
Relatie met werkveld: Concrete bedrijfsactiviteiten worden vanuit de praktijk toegelicht en geanalyseerd. Verworven competentieskunnen worden toegepast in het latere beroepsleven voor het verklaren van het gedrag van polluenten in milieu, voor het toepassenvan groene chemie principes en SDG in de industrie |
|
|
|
|
|
| schakel IW Nucleaire technologie-Milieu: pba chemie/pba biotechnologie - deel 2 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Nucleaire technologie-Milieu: pba elektronica-ICT 2 - deel 2 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakel IW Nucleaire technologie-Milieu: pba medische beeldvorming - deel 2 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kent de basisprincipes van mogelijke milieuproblemen en natuurlijke processen in bodem en water.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Clean technologies bestaat uit 3 luiken: (1) preventie- en zuiveringstechnieken voor verschillende vormen van milieuverontreiniging (lucht, water en bodemverontreiniging); (2) technieken voor afvalbehandeling en beheer van stortplaatsen; (3)aanpak voor duurzame ontwikkeling en duurzaam materialenbeheer [Cradle to Cradle; Groene Chemie; SDGs]
In het bijzonder wordt de bruikbaarheid van de beschikbare verwerkingstechnieken voor verschillende type milieuverontreiniging enverschillende afvalsoorten beoordeeld. Bij de keuze van een geschikte verwerkingstechniek wordt er een afweging gemaakt tussen diversetechnologische wetgevende en economische factoren. Daarnaast handelt het opleidingsonderdeel ook over de opbouw en het beheer vanstortplaatsen. Doorheen het opleidingsonderdeel wordt het Vlaamse milieubeleid onder de loep genomen.
DEEL 1: Technieken voor de behandeling van milieuverontreiniging
- Wetgeving inzake aanpak milieuverontreiniging (Vlarem/Vlarema/Vlarebo)
- Inleiding in Vlarem (tools, apps)
- Zuivering van water en de wetgeving
- Reinigingstechnieken voor huishoudelijk afvalwater
- Reinigingstechnieken voor Industrieel afvalwater
- Bodemsanering + regelgeving
- Reinigingstechnieken voor bodemverontreiniging
- Bodemsaneringsdeskundigen, bodemdecreet en vlarebo
- Aanpak emissies naar lucht + regelgeving
- Reinigingstechnieken voor aanpak emissies naar lucht
DEEL 2: Technieken voor afvalbehandeling en beheer van stortplaatsen
- Materialendecreet, vlarema, Vlaamse afvalstoffenbeleid
- Uitvoeringsvormen van afvalverwerking
- Pyrolyse, vergassing en verbranding
- Biologische omzettingsmethoden
- Opbouw en beheer van stortplaatsen
DEEL 3: Duurzame ontwikkeling, materialen en energiebeheer
- Duurzame energietechnieken (incl. regelgeving)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Lucht, water en bodem - over milieuproblemen en hun oplossingen,Carlo Vandecasteele, Chantal Block,Uitgeverij LannooCampus,9789401405553 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen leerdomein: Milieuimpact van huishoudelijke en bedrijfsactiviteiten op bodem en water. Prinicpes van groene chemieen sustainable development goals zijn belangrijk binnen andere milieugerelateerde OPO's als ook binne de situering en discussies inmasterproeven. Het draagt bij tot de breed maatschappelijk verantwoorde attitude van een ingenieur.
Relatie met onderzoek: Onderzoeksgegevens over milieu- en energietechnieken worden besproken. Onderzoeksgerelateerde artikels,onderwerpen zullen besproken en verwerkt worden in oa de opdrachten en casestudies.
Relatie met werkveld: Concrete bedrijfsactiviteiten worden vanuit de praktijk toegelicht en geanalyseerd. Verworven competentieskunnen worden toegepast in het latere beroepsleven voor het verklaren van het gedrag van polluenten in milieu, voor het toepassenvan groene chemie principes en SDG in de industrie |
|
|
|
|
|
| voorbereidingsprogramma industriƫle wetenschappen: nucleaire technologie - milieu | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
De student kent de basisprincipes van mogelijke milieuproblemen en natuurlijke processen in bodem en water.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel Clean technologies bestaat uit 3 luiken: (1) preventie- en zuiveringstechnieken voor verschillende vormen van milieuverontreiniging (lucht, water en bodemverontreiniging); (2) technieken voor afvalbehandeling en beheer van stortplaatsen; (3)aanpak voor duurzame ontwikkeling en duurzaam materialenbeheer [Cradle to Cradle; Groene Chemie; SDGs]
In het bijzonder wordt de bruikbaarheid van de beschikbare verwerkingstechnieken voor verschillende type milieuverontreiniging enverschillende afvalsoorten beoordeeld. Bij de keuze van een geschikte verwerkingstechniek wordt er een afweging gemaakt tussen diversetechnologische wetgevende en economische factoren. Daarnaast handelt het opleidingsonderdeel ook over de opbouw en het beheer vanstortplaatsen. Doorheen het opleidingsonderdeel wordt het Vlaamse milieubeleid onder de loep genomen.
DEEL 1: Technieken voor de behandeling van milieuverontreiniging
- Wetgeving inzake aanpak milieuverontreiniging (Vlarem/Vlarema/Vlarebo)
- Inleiding in Vlarem (tools, apps)
- Zuivering van water en de wetgeving
- Reinigingstechnieken voor huishoudelijk afvalwater
- Reinigingstechnieken voor Industrieel afvalwater
- Bodemsanering + regelgeving
- Reinigingstechnieken voor bodemverontreiniging
- Bodemsaneringsdeskundigen, bodemdecreet en vlarebo
- Aanpak emissies naar lucht + regelgeving
- Reinigingstechnieken voor aanpak emissies naar lucht
DEEL 2: Technieken voor afvalbehandeling en beheer van stortplaatsen
- Materialendecreet, vlarema, Vlaamse afvalstoffenbeleid
- Uitvoeringsvormen van afvalverwerking
- Pyrolyse, vergassing en verbranding
- Biologische omzettingsmethoden
- Opbouw en beheer van stortplaatsen
DEEL 3: Duurzame ontwikkeling, materialen en energiebeheer
- Duurzame energietechnieken (incl. regelgeving)
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 35 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Lucht, water en bodem - over milieuproblemen en hun oplossingen,Carlo Vandecasteele, Chantal Block,Uitgeverij LannooCampus,9789401405553 |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen leerdomein: Milieuimpact van huishoudelijke en bedrijfsactiviteiten op bodem en water. Prinicpes van groene chemieen sustainable development goals zijn belangrijk binnen andere milieugerelateerde OPO's als ook binne de situering en discussies inmasterproeven. Het draagt bij tot de breed maatschappelijk verantwoorde attitude van een ingenieur.
Relatie met onderzoek: Onderzoeksgegevens over milieu- en energietechnieken worden besproken. Onderzoeksgerelateerde artikels,onderwerpen zullen besproken en verwerkt worden in oa de opdrachten en casestudies.
Relatie met werkveld: Concrete bedrijfsactiviteiten worden vanuit de praktijk toegelicht en geanalyseerd. Verworven competentieskunnen worden toegepast in het latere beroepsleven voor het verklaren van het gedrag van polluenten in milieu, voor het toepassenvan groene chemie principes en SDG in de industrie |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|