Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste masterjaar materiomics | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De master in materiomics heeft een diepgaand begrip van de grondbeginselen van functionele materialen, in het bijzonder aangaande de relatie tussen samenstelling, structuur en functionele eigenschappen op alle lengteschalen en in hun operationele en werkende omgevingen. | | - DC
| DC1.3 De student kan technieken voor karakterisering en modellering van materialen uitleggen. | - EC
| EC 2. De master in materiomics kan chemische en fysische beginselen combineren die het mogelijk maken om nieuwe materiaalconcepten te bedenken op basis van een interdisciplinaire benadering. | | - DC
| DC2.4 De student heeft kennis van chemische concepten en methoden. [leerlijn interdisciplinariteit - identificatie: de student weet welke fenomenen er bestudeerd worden in de verschillende disciplines en welke methoden en theorieën er worden gebruikt] | - EC
| EC 3. De master in materiomics heeft een inzicht in hoe modelleer- en synthesemethoden functionele eigenschappen voorspellen respectievelijk beïnvloeden en kan duurzame materialen ontwerpen op basis van in-operando functionaliteit, waarbij optimaal gebruik gemaakt wordt van de synergie tussen computationele en experimentele methoden. | | - DC
| DC3.3 De student heeft inzicht in hoe een synthese de eigenschappen van een materiaal beïnvloedt. | | - DC
| DC3.7 De student heeft kennis van experimentele concepten en methoden. [leerlijn interdisciplinariteit - identificatie: de student weet welke fenomenen er bestudeerd worden in de verschillende disciplines en welke methoden en theorieën er worden gebruikt] | - EC
| EC 5. De master in materiomics kan zelfstandig wetenschappelijk onderzoek opzetten en uitvoeren: een onderzoeksvraag en hypothese formuleren, de geschikte methoden en technieken selecteren, de resultaten kritisch analyseren en interpreteren, conclusies formuleren, wetenschappelijk rapporteren en onderzoeksdata beheren. | | - DC
| DC5.3 De student kan zelf kritisch nadenken over een (nieuwe) experimentele of theoretische methodologie om de vooropgezette onderzoeksdoelstelling te bereiken, valide methoden en technieken selecteren en/of ontwikkelen, uitschrijven en uitvoeren. | | - DC
| DC5.4 De student kent en begrijpt de methoden die nodig zijn om de data te verwerken, analyseren en interpreteren. | | - DC
| DC5.10 De student kan diverse wetenschappelijke rapporteringswijzen toepassen bv. projectrapportering, artikel, poster/mondelinge presentatie,.... | - EC
| EC 10. De master in materiomics kan zelfstandig nieuwe kennis verwerven en het eigen leerproces opvolgen, evalueren en bijsturen. | | - DC
| DC10.5 De student kan nieuwe materiaalgerelateerde interdisciplinaire kennis relateren aan zijn/haar bestaande disciplinaire kennisbasis. [leerlijn interdisciplinariteit - coördinatie: de student kan relaties leggen tussen verschillende perspectieven] |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student moet reeds vooraf kennis hebben van de volgende algemene topics uit de chemie:
- Naamgeving van anorganische verbindingen
- Naamgeving van organische verbindingen o.b.v. soorten functionele groepen
- Chemische binding
- Lewisstructuren, principes van valentiebindingstheorie en moleculaire orbitaaltheorie
- organische structuren en structuurformules
- Balanceren van diverse soorten reacties
- Concentratieberekeningen
- Stoichiometrische berekeningen
- Basiskennis van chemische thermodynamica (enthalpie, entropie, vrije energie)
De student beschikt over basisvaardigheden om samen te werken bv. door ervaring met groepswerk.
|
|
|
De volgende leerdoelen worden nagestreefd binnen het opleidingsonderdeel “Fundamenten van materiaalchemie”:
-
De student kan relevante chemische basisbegrippen uitleggen
-
De student heeft inzicht in de samenstelling en structuur van de materie
-
De student kan de basisreacties uit anorganische en organische chemie uitleggen en toepassen als grondslag voor synthesemethoden
-
De student kan op wetenschappelijke wijze rapporteren over zijn praktisch werk
-
De student kan zelfstandig realistische vraagstukken met relatie tot de chemie van materialen oplossen, zowel theoretisch als praktisch in het laboratorium
Module 1: elektronische niveau’s in moleculen en vaste stoffen
Module 2: Basis voor organische en polymeersynthese
-
Inductief en mesomeer effect
-
Opbrengsten en opzuivering
-
Substitutie, eliminatie en additie reacties
-
Case study: Totaalsynthese
-
Basis van polymeerchemie
Module 3: Chemische analyse
-
Staalvoorbereiding
-
Spectroscopie (UV/Vis, MS, NMR)
-
Thermische analyse (DMA, TGA, DSC)
-
Chromatografie
-
Elementanalyse
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Introductiecollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Demonstraties ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student behaalt minimum 10/20. |
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student behaalt minimum 10/20. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student behaalt minimum 10/20. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan practica, groepswerken en presentaties waaraan evaluatie gekoppeld is, evenals aan de evaluatie zelf, is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student om een ongewettigde reden niet deelneemt aan een van de onderdelen van de evaluatie, dan krijgt hij als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel een “N= evaluatie niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)l(en) van de evaluatie”. Bij ongewettigde afwezigheid op practica, groepswerken en presentaties waaraan evaluatie gekoppeld is krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een "N= evaluatie niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)l(en) van de evaluatie". |
|
|
|
Extra info | Voor studenten met een examencontract wordt de evaluatie van de practica en groepswerk (schriftelijk en mondeling tijdens de onderwijsperiode) vervangen door een alternatieve, individuele opdracht. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De evaluatie van de practica en groepswerk (schriftelijk en mondeling tijdens de onderwijsperiode) kan niet hernomen worden in de tweede evaluatieperiode: deze permanente-evaluatieonderdelen tijdens de onderwijsperiode worden vervangen door een alternatieve, individuele opdracht. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Cursustekst (ter beschikking via Blackboard)
- Powerpoint presentaties, multimediamateriaal, literatuur en opdrachten worden ook via Blackboard ter beschikking gesteld.
- Voor de practica is een labojas en een veiligheidsbril verplicht |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- General Chemistry,R. Petrucci et al.,Recentste editie,Dit is het handboek dat in Ba Chemie opleiding wordt gebruikt, beschikbaar in de bibliotheek
- Physical Chemistry,P. Atkins,Recentste editie,Dit is het handboek dat in Ba Chemie opleiding wordt gebruikt, beschikbaar in de bibliotheek
- Principles of Instrumental Analysis,D. Skoog, F. J. Holler, T.A. Nieman,Recentste editie,Dit is het handboek dat in Ba Chemie opleiding wordt gebruikt, beschikbaar in de bibliotheek
- Organic Chemistry,John McMurry,Recentste editie,Dit is het handboek dat in Ba Chemie opleiding wordt gebruikt, beschikbaar in de bibliotheek
- Polymer Chemistry,P. Hiemenz and T. Lodge,Recentste editie,Dit is het handboek dat in Ba Chemie opleiding wordt gebruikt, beschikbaar in de bibliotheek
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|