Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste masterjaar materiomics | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De master in materiomics heeft een diepgaand begrip van de grondbeginselen van functionele materialen, in het bijzonder aangaande de relatie tussen samenstelling, structuur en functionele eigenschappen op alle lengteschalen en in hun operationele en werkende omgevingen. | | - DC
| DC1.2 De student kan eigenschappen van materialen uitleggen en de kennis hierover toepassen. | | - DC
| DC1.3 De student kan technieken voor karakterisering en modellering van materialen uitleggen. | - EC
| EC 2. De master in materiomics kan chemische en fysische beginselen combineren die het mogelijk maken om nieuwe materiaalconcepten te bedenken op basis van een interdisciplinaire benadering. | | - DC
| DC2.1 De student kan met het oog op eigenschappen een structuur ontwerpen. | | - DC
| DC2.4 De student heeft kennis van chemische concepten en methoden. [leerlijn interdisciplinariteit - identificatie: de student weet welke fenomenen er bestudeerd worden in de verschillende disciplines en welke methoden en theorieën er worden gebruikt] | | - DC
| DC2.5 De student heeft kennis van fysische concepten en methoden. [leerlijn interdisciplinariteit - identificatie: de student weet welke fenomenen er bestudeerd worden in de verschillende disciplines en welke methoden en theorieën er worden gebruikt] | | - DC
| DC2.6 De student kan chemische en fysische concepten en methoden relateren aan elkaar om materialen te begrijpen. [leerlijn interdisciplinariteit - coördinatie: de student kan relaties leggen tussen verschillende perspectieven] | - EC
| EC 4. De master in materiomics kan zelfstandig internationale wetenschappelijke literatuur raadplegen, samenvatten en kritisch interpreteren, er correct naar verwijzen en deze gebruiken voor het identificeren en verkennen van nieuwe domeinen, die relevant zijn voor het vakgebied. | | - DC
| DC4.3 De student kan relevante wetenschappelijke literatuur kritisch interpreteren, evalueren, vergelijken en/of samenvatten met betrekking tot materiaalgerelateerde probleemstellingen of onderzoeksvragen. | - EC
| EC 6. De master in materiomics kan zowel schriftelijk als mondeling communiceren en een goed onderbouwd standpunt innemen in een wetenschappelijke discussie, gaande van een algemeen tot gespecialiseerd niveau, aangepast aan het doelpubliek. | | - DC
| DC6.1 De student kan op een adequate manier mondeling en schriftelijk rapporteren. | | - DC
| DC6.2 De student kan zich aanpassen aan het doel en het doelpubliek van de communicatie, d.w.z. kan zich inleven in het doelpubliek en gepaste keuzes maken m.b.t. taalgebruik en format. | - EC
| EC 10. De master in materiomics kan zelfstandig nieuwe kennis verwerven en het eigen leerproces opvolgen, evalueren en bijsturen. | | - DC
| DC10.6 De student kan kritisch reflecteren over de eigen denkwijze/redenering en deze van medestudenten over een specifiek (materiaal)probleem. Op basis hiervan kan de student zijn/haar eigen redenering/denkwijze verbeteren en indien nodig op zoek gaan naar complementaire zienswijzen in functie van een specifiek (materiaal)probleem. [leerlijn interdisciplinariteit - reflectie: De student neemt verschillende perspectieven in overweging en kan hierover kritisch reflecteren] |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student dient voorkennis te bezitten over de volgende onderwerpen uit het gebied van de fysica:
De student dient tevens voorkennis te hebben over de volgende onderwerpen uit de algemene chemie:
-
Naamgeving van anorganische verbindingen
-
Naamgeving van organische verbindingen o.b.v.soorten functionele groepen
-
Chemische binding en structuur
-
covalente vs. ionaire binding en intermoleculaire interacties (Vanderwaals…)
-
atomaire en moleculaire orbitalen
-
Lewisstructuren, VB- en MO-theorie
-
organische structuren en structuurformules
-
Balanceren van diverse soorten reacties
-
Stoichiometrie en concentratieberekeningen
-
Basiskennis van chemische thermodynamica (enthalpie, entropie, vrije energie)
en over de structuur van vaste stoffen:
De student kan een presentatie voorbereiden in daarvoor geschikte software zoals powerpoint en deze presenteren. De student heeft basisvaardigheden om samen te werken bv. door ervaring met groepswerk
|
|
|
Module 1: Functionele materiaaleigenschappen
-
Energieniveaus en optische (elektronische) transities in materialen
-
Geleiders, halfgeleiders en isolatoren: elektronische geleiding en elektrisch transport
-
Magnetische eigenschappen van materialen
-
Elektrochemische eigenschappen, ionentransport en elektrochemie
-
Functionele materiaaleigenschappen voor katalyse
-
Soft matter interfaces
Module 2: Kwantummechanische modellering
-
Elektronische (banden)structuur van vaste stoffen en moleculen
-
Vibrationeel spectrum van vaste stoffen en moleculen
-
Impact van defecten en functionele groepen
-
Magnetische eigenschappen en spin-configuraties
-
Mechanismen van gekatalyseerde reacties
Module 3: Fysische/ chemische karakteriseringtechnieken
-
Optische en foto-elektronenspectroscopische technieken i.f.v. functionele materialen (UV-Vis, XPS…)
-
Vibratiespectroscopie (Raman…)
-
Elektrochemische karakterisering (EIS, CV...)
-
Scanning probe microscopy (SPM) methodes
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Seminarie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student behaalt minimum 10/20. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student behaalt minimum 10/20. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Formularium wordt ter beschikking gesteld. Rekenmachine mag gebruikt worden. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient verplicht aanwezig te zijn en actief bijgedragen te hebben aan de presentaties en debat aangezien hier evaluatie aan gekoppeld is. |
|
|
|
Gevolg | Bij ongewettigde afwezigheid op presentaties en debat krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een "N= evaluatie niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)l(en) van de evaluatie" aangezien hier evaluatie aan gekoppeld is. |
|
|
|
Extra info | Voor studenten met examencontract worden de presentatie en het debat tijdens de onderwijsperiode vervangen door een alternatieve, individuele opdracht tijdens de examenperiode. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Presentatie en debat kunnen niet hernomen worden: deze worden vervangen door een alternatieve, individuele opdracht. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Eigenschappen van functionele materialen,cursusnota's behorende bij het vak Eigenschappen van functionele materialen (4675) van de opleiding Master Materiomics. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studiemateriaal:
- Cursustekst te verkrijgen in de campus shop.
- slides, wetenschappelijke artikelen,... worden gedeeld via Blackboard.
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Aanbevolen handboekhoofdstukken aangaande vastestoffysica, vastestofchemie, instrumentele analyse, modellering |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek chemie | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek fysica | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| WET 1. De educatieve master heeft gevorderde kennis van en inzicht in de domeindisciplines relevant voor zijn specifieke vakdidactiek(en). | - EC
| WET 2. De educatieve master kan zelfstandig onderzoek opzetten en uitvoeren relevant voor zijn vakgebied bestaande uit een kritische literatuurstudie, het formuleren van een onderzoeksvraag en hypothese, het selecteren en optimaliseren van geschikte methoden en technieken, het kritisch analyseren en interpreteren van de resultaten, het formuleren van conclusies en het rapporteren van de bevindingen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student dient voorkennis te bezitten over de volgende onderwerpen uit het gebied van de fysica:
De student dient tevens voorkennis te hebben over de volgende onderwerpen uit de algemene chemie:
-
Naamgeving van anorganische verbindingen
-
Naamgeving van organische verbindingen o.b.v.soorten functionele groepen
-
Chemische binding en structuur
-
covalente vs. ionaire binding en intermoleculaire interacties (Vanderwaals…)
-
atomaire en moleculaire orbitalen
-
Lewisstructuren, VB- en MO-theorie
-
organische structuren en structuurformules
-
Balanceren van diverse soorten reacties
-
Stoichiometrie en concentratieberekeningen
-
Basiskennis van chemische thermodynamica (enthalpie, entropie, vrije energie)
en over de structuur van vaste stoffen:
De student kan een presentatie voorbereiden in daarvoor geschikte software zoals powerpoint en deze presenteren. De student heeft basisvaardigheden om samen te werken bv. door ervaring met groepswerk
|
|
|
Module 1: Functionele materiaaleigenschappen
-
Energieniveaus en optische (elektronische) transities in materialen
-
Geleiders, halfgeleiders en isolatoren: elektronische geleiding en elektrisch transport
-
Magnetische eigenschappen van materialen
-
Elektrochemische eigenschappen, ionentransport en elektrochemie
-
Functionele materiaaleigenschappen voor katalyse
-
Soft matter interfaces
Module 2: Kwantummechanische modellering
-
Elektronische (banden)structuur van vaste stoffen en moleculen
-
Vibrationeel spectrum van vaste stoffen en moleculen
-
Impact van defecten en functionele groepen
-
Magnetische eigenschappen en spin-configuraties
-
Mechanismen van gekatalyseerde reacties
Module 3: Fysische/ chemische karakteriseringtechnieken
-
Optische en foto-elektronenspectroscopische technieken i.f.v. functionele materialen (UV-Vis, XPS…)
-
Vibratiespectroscopie (Raman…)
-
Elektrochemische karakterisering (EIS, CV...)
-
Scanning probe microscopy (SPM) methodes
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Seminarie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 40 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student behaalt minimum 10/20. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student behaalt minimum 10/20. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Formularium wordt ter beschikking gesteld. Rekenmachine mag gebruikt worden. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient verplicht aanwezig te zijn en actief bijgedragen te hebben aan de presentaties en debat aangezien hier evaluatie aan gekoppeld is. |
|
|
|
Gevolg | Bij ongewettigde afwezigheid op presentaties en debat krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een "N= evaluatie niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)l(en) van de evaluatie" aangezien hier evaluatie aan gekoppeld is. |
|
|
|
Extra info | Voor studenten met examencontract worden de presentatie en het debat tijdens de onderwijsperiode vervangen door een alternatieve, individuele opdracht tijdens de examenperiode. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Presentatie en debat kunnen niet hernomen worden: deze worden vervangen door een alternatieve, individuele opdracht. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
Eigenschappen van functionele materialen,cursusnota's behorende bij het vak Eigenschappen van functionele materialen (4675) van de opleiding Master Materiomics. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studiemateriaal:
- Cursustekst te verkrijgen in de campus shop.
- slides, wetenschappelijke artikelen,... worden gedeeld via Blackboard.
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
Aanbevolen handboekhoofdstukken aangaande vastestoffysica, vastestofchemie, instrumentele analyse, modellering |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|