Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Coding & Scripting schakel (4293)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| schakel IW Bouwkunde: pba bouw - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
schakel IW Chemie - gemeenschappelijk | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
schakel IW Elektromechanica optie automatisering - deel 2 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
schakel IW Elektromechanica optie ontwerp en productie - deel 2 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
schakel IW Elektronica-ICT - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
schakel IW Energie - deel 2 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
schakel IW informatica - deel 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC4 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan doelgericht relevante wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken en verzamelen of efficiënt en nauwgezet de benodigde informatie meten en correct refereren. (data verwerven) | | - DC
| 4.1 De student kan doelgericht wetenschappelijke en/of technische informatie opzoeken. | | | - BC
| kan de noodzakelijke formules opzoeken om de gegeven problemen op te lossen. | | - DC
| 4.2 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten verzamelen. | | | - BC
| kan de Python-bibliotheken en -functies (aangebracht in Coding & Scripting Schakel) op de juiste manier gebruiken om nieuwe gegevens te genereren en/of ruwe meetresultaten om te zetten naar nog beter bruikbare gegevens. | | - DC
| 4.3 De student kan correct refereren. | | | - BC
| past de richtlijnen van het vademecum Academische Verslaggeving toe. | - EC
| EC5 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen analyseren, opsplitsen in deelproblemen, logisch structureren, de randvoorwaarden bepalen en de gegevens op een wetenschappelijke manier interpreteren. (analyseren) | | - DC
| 5.1 De student kan op gestructureerde wijze meetresultaten, resultaten uit simulaties, statistische data en/of technische informatie interpreteren.
| | | - BC
| kan een analyse maken die rekening houdt met de onvolledigheid, onnauwkeurigheid en/of onzekerheid van de gegevens en de oplossing. | | | - BC
| kan een gegeven grafiek op de juiste manier interpreteren. | | - DC
| 5.2 De student kan toepassingsgerichte opgaven vertalen naar een ''gegeven-gevraagde-formule''-structuur. | | | - BC
| kan uit een tekst de aangereikte gegevens en de bijhorende vraagstelling afleiden en vertalen in een concrete opgave. | | - DC
| 5.3 De student kan een gegeven probleemstelling symbolisch/parametrisch correct (her)formuleren. | | | - BC
| kan een gepaste grafiek maken bij een gegeven probleem. | | | - BC
| kan variaties in een probleem herkennen en vertalen in een generiek model. | - EC
| EC6 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan adequate oplossingsmethodes selecteren om niet-vertrouwde, domeinspecifieke problemen op te lossen en kan methodologisch te werk gaan in ontwerp en hierin gefundeerde keuzes maken. (oplossen en ontwerpen) | | - DC
| 6.1 De student kan een gepaste oplossingsmethode selecteren.
| | | - BC
| kan, afhankelijk van het probleem, gepaste oplossingsmethodes benoemen en de beste selecteren. | | - DC
| 6.2 De student kan de gekozen oplossingsmethode correct uitvoeren. | | | - BC
| toont in zijn oplossing de opeenvolgende stappen van de oplossingsmethode. | | | - BC
| kan een probleem oplossen in Python door gegeven functies en bibliotheken (bv. vanuit Coding & Scripting Schakel) te gebruiken en te combineren | | - DC
| 6.4 De student kan een gegeven probleemstelling symbolisch/parametrisch correct oplossen. | | | - BC
| kan veranderlijken met gepaste symbolen benoemen en daarmee zijn oplossing doorrekenen. | | | - BC
| kan de juiste parameters bepalen en invullen in aangeleverde of zelf-geschreven Python-code.. | - EC
| EC7 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan de geselecteerde methodes en hulpmiddelen innovatief aanwenden om domeinspecifieke oplossingen en ontwerpen planmatig te implementeren met aandacht voor de praktische en economische randvoorwaarden en bedrijfsgebonden implicaties. (implementeren en operationaliseren) | | - DC
| 7.2 De student kan technische hulpmiddelen zoals rekentoestellen, meettoestellen en software gebruiken.
| | | - BC
| is vaardig in het werken met computers en kan niet-triviale, maar essentiële taken efficiënt en gestructureerd uitvoeren met behulp van courante softwarepakketten. | | | - BC
| kan het grafisch rekentoestel deskundig gebruiken. | | | - BC
| kan Python inzetten als een ingenieurstool om over multidisciplinaire problemen te redeneren en om tot oplossingen te komen. | - EC
| EC8 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan (onvolledige) resultaten interpreteren, kan omgaan met onzekerheden en beperkingen en kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | - DC
| 8.1 De student kan (berekende, gemeten of gesimuleerde) resultaten toetsen aan de literatuur en de werkelijkheid. | | | - BC
| kan beredeneren of zijn berekende oplossing realistisch mogelijk is. | | - DC
| 8.2 De student kan kritisch reflecteren met betrekking tot een technisch-wetenschappelijk project. | | | - BC
| kan aangeven in welke mate zijn gekozen oplossingsmethode snel tot een resultaat geleid heeft. | | - DC
| 8.3 De student kan door kritische reflectie eigen denken en handelen bijsturen.
| | | - BC
| neemt bij resultaten die sterk afwijkend zijn van de verwachte waarde zelf initiatief om de oplossingsstrategie van oefeningen te herevalueren. | | | - BC
| kan de adaptieve leermodules gebruiken om zijn leerproces te sturen. | | - DC
| 8.4 De student kan omgaan met onzekere en/of beperkende context.
| | | - BC
| kan omgaan met te veel en te weinig gegevens in een probleemstelling. | | | - BC
| kan de onzekerheid in zijn metingen en/of resultaten benoemen en duiden. | - EC
| EC9 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan met vakgenoten mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren over domeingebonden aspecten in een relevante taal en met gebruik van de toepasselijke terminologie. (communiceren) | | - DC
| 9.1 De student kan correct, gestructureerd en gepast schriftelijk communiceren in relevante talen voor zijn vakgebied. | | | - BC
| werkt op een correcte, gestructureerde en ordelijke manier de oefeningen uit. | | | - BC
| beheerst de principes van academische verslaggeving. | | - DC
| 9.3 De student kan correct, gestructureerd en gepast grafisch communiceren. | | | - BC
| kan uitkomsten van berekeningen visualiseren m.b.v. Python. | - EC
| EC12 - De bachelor in de industriële wetenschappen kan toepassings- en oplossingsgericht, met het vereiste doorzettingsvermogen, professioneel en academisch handelen met oog voor realisme en efficiëntie en geeft blijk van een onderzoekende houding tot levenslang leren. (ingenieursattitude) | | - DC
| 12.3 De student eigent zich een gepaste ingenieursattitude toe (nauwkeurig, efficiënt, veilig, resultaatgericht,...). | | | - BC
| kan een probleem zo modelleren dat de complexiteit om het op te lossen vermindert. | | | - BC
| kiest een efficiënte methode om de problemen en/of vraagstukken op te lossen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het deel multidisciplinaire oefeningen wordt Python gebruikt, maar in dit opleidingsonderdeel wordt géén Python aangeleerd. Daarom is het belangrijk dat de student ofwel de eerste 6 weken van het opleidingsonderdeel Coding & Scripting Schakel volgt of gevolgd heeft, of al voldoende competenties in Python bezit, met name wat betreft de syntax van Python, inzicht in functies en parameters en de bibliotheken matplotlib en pandas.
|
|
|
1. Hoe rapporteert een ingenieur?
- Academische verslaggeving
|
2. Hoe pakt een ingenieur een (multi-disciplinair) probleem aan?
- Analyse, interpretatie en modelvorming
- Oplossingsmethodes
- Berekenen, simuleren en visualiseren, eventueel met behulp van Python
|
3. Hoe zet een ingenieur computers en softwarepakketten efficiënt en gestructureerd in?
- Essentiële computervaardigheden
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
Zelfstudiemodule op Toledo ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | PASS op Academische verslaggeving en/of Essentiële computervaardigheden; en een totaal van 10/20 of het gezamenlijk resultaat van de toetsen wordt overgedragen naar de tweede examenkans |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1.De student moet geslaagd zijn op elk van de 3 delen ("Hoe rapporteert een ingenieur?", "Hoe pakt een ingenieur een (multi-disciplinair) probleem aan" en "Hoe zet een ingenieur computers en softwarepakketten efficiënt en gestructureerd in?") (minstens 10/20 of Pass) om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. 2.Verplichte aanwezigheid op alle testmomenten. 3.Aanwezigheid op aangekondigde verplichte extra activiteiten (bv. Avond der Jonge Professionals, Internationale Dag, ...) is vereist. |
|
|
|
Gevolg | 1. Een student die een Fail haalt op het deel "Hoe rapporteert een ingenieur?" of het deel ""Hoe zet een ingenieur computers en softwarepakketten efficiënt en gestructureerd in?", of die minder dan 10/20 haalt op het deel "Hoe pakt een ingenieur een (multi-disciplinair) probleem aan", krijgt als eindresultaat Fail. 2. Indien de student afwezig is tijdens één of meerdere testmomenten, krijgt de student een code N (examenonderdeel niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)len van de evaluatie) op het geheel. 3. De student die afwezig is tijdens één van de verplichte extra activiteiten moet een vervangopdracht uitvoeren. |
|
|
|
Extra info | De testen "Hoe rapporteert een ingenieur?" en "Hoe zet een ingenieur computers en softwarepakketten efficiënt en gestructureerd in?" worden geëvalueerd via een Pass/Fail-systeem. De student die een Fail behaalt op een van beide delen (ook na herkansing), behaalt een Fail op het hele opleidingsonderdeel.
In het andere geval is het effectieve totaalpunt gelijk aan het punt van "Hoe pakt een ingenieur een probleem aan". |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | De verschillende toetsen van de Permanente Evaluatie worden vervangen door één toets tijdens de examenreeks. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Vademecum IIW,Wim Deferme, Bart Dreesen, Karine Evers, Jeroen Lievens, Bram Vandoren,978VADEMECUMIIW |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Zelfstudie- en adaptieve modules op het elektronisch leerplatform |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Situering binnen het leerdomein/curriculum
Basic Engineer Skills schakel is een deel van het reguliere opleidingsonderdeel Basic Engineering Skills uit de leerlijn Ingenieursvaardigheden van de polyvalente basis van de eerste 90 studiepunten in de ingenieursopleiding. Volgende basisvaardigheden moeten nog aangescherpt worden na de professionele bachelor:
- academische verslaggeving,
- essentiële computervaardigheden,
- multidisciplinaire oefeningen waarin vooral strategieën en aandachtspunten aan bod komen om een ingenieursgetint probleem succesvol op te lossen m.i.v. het gebruik van Python. Het leren werken en programmeren in Python wordt aangebracht in het opleidingsonderdeel Coding & Scripting Schakel. Het toepassen ervan in de context van problemen uit verschillende ingenieursdisciplines zit hier.
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|