Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Er wordt geadviseerd om het opleidingsonderdeel 4698 Stageproject O&O in hetzelfde academiejaar (gelijktijdig) op te nemen. Er wordt geadviseerd om de volgende opleidingsonderdelen opgenomen te hebben in het studieprogramma tot op heden: 4672 Fundamenten van materiaalfysica of 4673 Fundamenten van materiaalchemie;4674 Fundamenten van materiaalmodellering; 4675 Eigenschappen van functionele materialen; 4676 Advanced materials for emerging technologies; 4677 Sustainable materials and energy; 4678 Materials design and synthesis; 4679 Materiomics hands-on project.
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste masterjaar materiomics | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 6. De master in materiomics kan zowel schriftelijk als mondeling communiceren en een goed onderbouwd standpunt innemen in een wetenschappelijke discussie, gaande van een algemeen tot gespecialiseerd niveau, aangepast aan het doelpubliek. | | - DC
| DC6.2 De student kan zich aanpassen aan het doel en het doelpubliek van de communicatie, d.w.z. kan zich inleven in het doelpubliek en gepaste keuzes maken m.b.t. taalgebruik en format. | | - DC
| DC6.1 De student kan op een adequate manier mondeling en schriftelijk rapporteren. | - EC
| EC 9. De master in materiomics is zich bewust van de economische context van wetenschappelijke ontwikkelingen in zijn/haar domein, kan relevante noden en interesses van stakeholders identificeren en kritisch analyseren en de rol van expert opnemen in interactie met hen. | | - DC
| DC9.2 De student kan relevante noden en interesses van stakeholders in het domein van materiomics identificeren, kritisch analyseren en hiermee rekening houden tijdens de uitvoering van het eigen werk. | | - DC
| DC9.1 De student kan relevante stakeholders in het domein van materiomics identificeren. | | - DC
| DC9.3 De student kan reflecteren over de maatschappelijke relevantie en/of economische aspecten van een opdracht. | - EC
| EC 10. De master in materiomics kan zelfstandig nieuwe kennis verwerven en het eigen leerproces opvolgen, evalueren en bijsturen. | | - DC
| DC 10.2 De student kan doelen en prioriteiten formuleren, een opdracht vertalen naar deeltaken en een realistische planning opstellen. | | - DC
| DC10.3 De student kan zelfstandig nieuwe informatie verwerven, verwerken en kritisch interpreteren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Tot de bedrijfsgerichte competenties wordt bijgedragen door dit opleidingsonderdeel ‘Bedrijfsinnovatie in de praktijk’ in de vorm van thematische sessies rond bijvoorbeeld IP, kwaliteitscontrole, projectmanagement, etc.
-De student kan de organisatie/bedrijfsstructuur en diverse afdelingen uitleggen
- De student kan communiceren met afstemming op het doelpubliek in casu de diverse afdelingen
- Door rechtstreeks ingebed te worden in het team van de stageplaats, bereikt de student hands-on inzicht in de noden en interesses van de stakeholders ter plekke
- De student heeft inzicht in de noden en interesses van de stakeholders op de stageplaats
- De student verwerft bedrijfsgerichte competenties en kan deze toepassen en aftoetsen binnen de stageplaats
- De student kan zelfstandig nieuwe kennis verwerven om de voorgelegde probleemstellingen binnen de stageplaats op gepaste wijze te kunnen oplossen
Binnen het opleidingsonderdeel komen de volgende aspecten aan bod:
Thematische sessies met daaraan gekoppelde opdrachten uit te voeren binnen de stageplaats, rond economische en ethische topics zoals bijvoorbeeld:
-
Productinnovatie
-
Bedrijfseconomie voor niet-economen
-
IP management
-
Waardeketens
-
Kwaliteitscontrole
-
Veiligheid en milieu
-
Ethische principes inzake diversiteit en inclusie
-
De impact van concepten als duurzaamheid en circulaire economie op een bedrijf
De verslaggeving omtrent de opdrachten die hierrond geformuleerd worden, maakt deel uit van een portfolio met expliciete evaluaties.
|
|
|
|
|
|
|
thematische sessie ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Seminarie ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student behaalt minimum 10/20. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student behaalt minimum 10/20. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Deelname aan debat waaraan evaluatie gekoppeld is, evenals aan de evaluaties zelf, is verplicht. |
|
|
|
Gevolg | Indien een student om een ongewettigde reden niet deelneemt aan een van de onderdelen van de evaluatie, dan krijgt hij/zij als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel een “N = evaluatie niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)l(en) van de evaluatie”. Bij ongewettigde afwezigheid op debatsessies, waaraan evaluatie gekoppeld is, krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een “N = evaluatie niet volledig afgelegd: ongewettigd afwezig voor onderde(e)l(en) van de evaluatie”. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Het portfolio kan hernomen worden. Debat kan niet hernomen worden: het wordt vervangen door een alternatieve, individuele opdracht. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Hand-out van presentaties, artikels, een leiddraad,... wordt ter beschikking gesteld op Blackboard |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|