Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Klinische vaardigheden en communicatie 1 (4598)
|
3.0 stptn |
|
Risico's of veiligheidsproblemen op basis waarvan deze volgtijdelijkheid wordt opgelegd
De veiligheid van de patiënt tijdens de verpleegkundige stage komt in het gevaar indien de student de verpleegkundige vaardigheden niet verworven heeft.
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de geneeskunde | Verplicht | 108 | 4,0 | 27 | 27 | 27 | 27 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC3 De bachelor in de geneeskunde integreert de rollen medisch expert, communicator, teamspeler, manager, gezondheidsbevorderaar, wetenschapper en professional. | - EC
| EC4 De bachelor in de geneeskunde kent de basisprincipes van de arts-patiënt gespreksvaardigheden en kan ze toepassen. | | - DC
| DC4.1 De bachelor in de geneeskunde demonstreert geschikte gesprekstechnieken en verkrijgt doelmatig relevante patiënten-informatie. | | - DC
| DC4.2 De bachelor in de geneeskunde kan op een begrijpelijke manier communiceren met de patiënt en zijn familie. | - EC
| EC6 De bachelor in de geneeskunde kan functioneren in een bestaand team en erkent de meerwaarde van het werken in interdisciplinaire en interprofessionele context. | | - DC
| DC6.1 De bachelor in de geneeskunde werkt effectief samen met medestudenten, artsen en andere zorgverleners. | | - DC
| DC6.4 De bachelor in de geneeskunde kan verschillende rollen in een team opnemen en is vertrouwd met de beginselen van leiderschap. | - EC
| EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | | - DC
| DC9.1 De bachelor in de geneeskunde kent de individuele en collectieve determinanten van gezondheidsgerelateerd en hulpzoekend gedrag en past ze toe bij individuen en groepen. | - EC
| EC10 De bachelor in de geneeskunde kan gericht relevante wetenschappelijke informatie opzoeken, kritisch analyseren en omzetten naar de praktijk. | | - DC
| DC10.2 De bachelor in de geneeskunde kan wetenschappelijke informatie kritisch analyseren. | | - DC
| DC10.3 De bachelor in de geneeskunde kan gepaste kennisbronnen opzoeken en selecteren om vragen te beantwoorden. | - EC
| EC12 De bachelor in de geneeskunde kan het eigen functioneren kritisch evalueren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Zie doelstellingen/inhoud van het OPO:
- Klinische vaardigheden en communicatie 1
|
|
|
Doelstellingen verpleegstage
-
De student(e) kan volgende verpleegkundige handelingen uitvoeren: infectiepreventie en steriliteit, toedienen van medicatie, wondzorg, venapunctie, blaaskatheterisatie en perfusie. Concreet: de stagiair komt terecht in een verpleegkundig team en wordt door verpleegkundigen ingeleid in de basishandelingen van de ziekenzorg o.a. contactname met patiënten, hygiënische en aseptische verzorging, wondverzorging, toediening van geneesmiddelen. De meeste stagiairs zullen een aantal handelingen kunnen verrichten onder leiding en onder supervisie van deskundigen (er worden geen eigen initiatieven of beslissingen verwacht):
-
basisverzorging: hulp bij hygiënische verzorging, helpen bij voeding, bij mobiliteit
-
medicatietoediening: peroraal, rectaal of door middel van inspuitingen
-
eenvoudige wondzorg, verwijderen van hechtingen - bloedafname
-
De student(e) kan communicatietechnieken toepassen die de effectiviteit van de hulpverlener bevorderen.
-
De student(e) kan reflecteren op het eigen leerproces in het verwerven van communicatievaardigheden en dit zowel mondeling als schriftelijk verwoorden.
-
De student(e) heeft inzicht in de verschillende aspecten van het verpleegkundig werk. Concreet: hier zal blijken dat niet alleen verpleegkundige handelingen maar ook houdingen zoals persoonlijke betrokkenheid en engagement belangrijk zijn.
-
De student(e) heeft waardering voor het werk van verpleegkundigen.
-
De student(e) heeft zicht op de zorg voor de patiënt door een team van gezondheidswerkers: artsen, verpleegkundigen, kinesitherapeuten, ergotherapeuten, sociaal werkers en logopedisten.
-
De student(e) kan in team werken. Concreet: de stagiair(e) zal zich zoveel mogelijk integreren in de groep waar hij/zij werkt.
-
De student(e) kan reflecteren op het functioneren van de verschillende zorgverleners als team, inclusief het eigen functioneren.
Doelstellingen eerstelijnsgeneeskunde
De student(e)
-
Kan enkele belangrijke en informatiebronnen raadplegen (leidraad huisartsgeneeskunde, fysische diagnostiek, diagnostiek van alledaagse klachten, en enkele online bronnen)
-
Kan de klacht omzetten naar een diagnostisch landschap
-
Kan de verschillende stappen in het diagnostisch proces benoemen, leert besliskundig redeneren
Doelstellingen communicatievaardigheden
-
De student kent de principes van gezamenlijke besluitvorming en kan deze toepassen in een gesprek.
-
De student kan moeilijke emoties in arts-patiënt communicatie herkennen en weet hoe hiermee om te gaan.
-
De student ontwikkelt handvaten voor het omgaan met eigen (arts) emoties en zelfzorg.
-
De student(e) kan de basisprincipes van motiverende gespreksvoering toepassen om mensen te motiveren tot gedragsverandering.
-
De student(e) kent de structuur van het consult.
-
De student(e) kent de verbale en non-verbale gesprekstechnieken die relevant zijn in de verschillende onderdelen van het consult
-
De student(e) kan de gesprekstechnieken toepassen in een gesprek met een simulatiepatiënt.
-
De student(e) kan reflecteren op de eigen gesprekstechnieken en deze van medestudenten.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 55 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 45 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is. |
|
|
|
|
|
Andere: | Simulatiepatiëntgesprek + reflectiegesprek |
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is. |
|
|
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
Andere: | groepswerk (script + opname) |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel die onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is. |
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Actieve deelname aan alle werkzittingen, de verpleegstage, de huisartsenkijkstage, de CPR-training en de interdisciplinaire casussen is verplicht.
De student moet slagen op de verpleegstage (P/F) om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel. De student moet minstens 8/20 behalen op de onderdelen communicatie en eerstelijnsgeneeskunde om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Indien de student afwezig is op een werkzitting maakt hij/zij een alternatieve opdracht en dient deze in volgens de gemaakte afspraken met de coördinator. Indien de student afwezig is op de CPR-training, neemt hij/zij contact op met de coördinator om dit attest alsnog te behalen via alternatieve wegen. Indien de student afwezig is op een interdisciplinaire casus, neemt hij/zij contact op met de coördinator voor een alternatieve opdracht. Indien de opdracht als voldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student het behaalde eindcijfer van het opleidingsonderdeel. Indien de opdracht als onvoldoende wordt beoordeeld door de coördinator, krijgt de student ‘F’ als eindcijfer en neemt hij/zij contact op met de coördinator voor de opdracht in de tweede zitperiode.
Een student die op een onderdeel van de evaluatie niet slaagt, krijgt als eindresultaat voor het opleidingsonderdeel in zijn studentendossier F (fail). Dit eindcijfer is niet tolereerbaar.
Indien een student niet geslaagd is op het opleidingsonderdeel in de eerste zitperiode, neemt de student contact op met de coördinator van het opleidingsonderdeel om na te gaan welke onderdelen hij/zij moet hernemen |
|
|
|
Extra info | De student neemt tijdens de zomervakantie tussen jaar 1 en jaar 2 twee weken verpleegstage op. De evaluatie bestaat uit: - verslag + beoordeling verpleegstage (P/F) - Paper huisartsenkijkstage (35%) - simulatiepatiëntgesprek (25%) + reflectiegesprek (20%) - Groepswerk (P/F) - reflectieverslag motiverende gespreksvoering (20%) |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student niet geslaagd is op het onderdeel communicatie wordt er afhankelijk van de deelresultaten, een aangepaste opdracht voorzien. De evaluatie van de onderdelen verpleegstage en eerstelijnsgeneeskunde zijn identiek aan de eerste examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Klinisch redeneren: Van model naar competentie,J. Van den Ende,Acco
- Vaardig communiceren in de gezondheidszorg,J. Silverman, S. Kurtz & J. Draper,Boom Lemma Uitgevers
- Klinisch redeneren: Van model naar competentie,J. Van den Ende,Acco
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|