Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Geestelijke gezondheid (4704)
|
3.0 stptn |
|
|
Wetenschap en ethiek (4599)
|
3.0 stptn |
|
|
Zorg en gezondheid (4595)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de geneeskunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en het menselijk lichaam, in normale en pathologische omstandigheden, in interactie met de omgeving en rekening houdend met de beschikbare evidentie. | | - DC
| DC1.3 De bachelor in de geneeskunde heeft kennis van en inzicht in de invloed van omgevingsfactoren op de werking van het menselijk lichaam.
| - EC
| EC3 De bachelor in de geneeskunde integreert de rollen medisch expert, communicator, teamspeler, manager, gezondheidsbevorderaar, wetenschapper en professional. | - EC
| EC8 De bachelor in de geneeskunde heeft als 'arts van morgen' inzicht in de brede organisatie (juridisch en financieel) van de gezondheidszorg, het kader, de ontwikkelingen en de maatschappelijke verwachtingen inzake kwaliteitsvolle zorg en het belang van samenwerken in interdisciplinaire teams. | | - DC
| DC8.1 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg. | | - DC
| DC8.2 De bachelor in de geneeskunde stelt de patiënt centraal in het denken over de organisatie en de verstrekking van zorg. | | - DC
| DC8.3 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de juridische procedures die invloed hebben op de klinische praktijk. | | - DC
| DC8.4 De bachelor in de geneeskunde herkent de ethische problemen gerelateerd aan de duurzaamheid van het zorgsysteem. | | - DC
| DC8.5 De bachelor in de geneeskunde kent en herkent de elementen die van belang zijn voor patiëntveiligheid en past deze toe in praktijkgerelateerde situaties. | - EC
| EC9 De bachelor in de geneeskunde heeft inzicht in de principes en processen van ziektepreventie, gezondheidspromotie en gedragsverandering en past deze toe in zijn/haar omgeving. | | - DC
| DC9.1 De bachelor in de geneeskunde kent de individuele en collectieve determinanten van gezondheidsgerelateerd en hulpzoekend gedrag en past ze toe bij individuen en groepen. | | - DC
| DC9.2 De bachelor in de geneeskunde is vertrouwd met specifieke thema's in de gezondheidsbevordering, waaronder problemen uit de volksgezondheid, leefstijlgerelateerde gezondheidsrisico's en gezonheidszorg voor kwetsbare groepen. | - EC
| EC13 De bachelor in de geneeskunde is in staat ethische problemen te herkennen, analyseren en een gepaste aanpak voor deze problemen in de praktijk te brengen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Zie doelstellingen/inhoud van de OPO's:
- Wetenschap en ethiek
- Zorg en gezondheid
- Geesteljke gezondheid
|
|
|
-
De student(e) kan de belangrijkste psychologische en sociale determinaten van gedrag benoemen en herkennen in concrete situaties.
-
De student(e) kan vanuit een aantal gedragsveranderingsmodellen uitleggen hoe je individueel gedrag kan beïnvloeden.
-
De student(e) weet hoe preventieve geneeskunde georganiseerd wordt.
-
De student(e) kan reflecteren over de verklarende mechanismen in de relatie tussen sociaal-economische status en gezondheid.
-
De student(e) heeft inzicht in de effecten van diversiteit op gezondheid en gezondheidsgedrag.
-
De student(e) kent schadelijke en beschermende omgevingsinvloeden op de gezondheid.
-
De student(e) kan de verschillende organisaties per beleidsniveau die betrokken zijn met gezondheidszorg opsommen.
-
De student(e) kan de kenmerken van het Belgische gezondheidssysteem opsommen en verklaren.
-
De student(e) kan het principe van de sociale zekerheid inzake volksgezondheid uitleggen.
-
De student(e) kan de rol van het riziv en de ziekenfondsen inzake de financiering van het gezondheidsbeleid uitleggen.
-
De student(e) kan kritisch reflecteren over de relatie tussen gezondheid, leefstijl en omgeving met aandacht voor de hieraan gerelateerde ethische aspecten
-
De student(e) heeft inzicht in de problematiek van rechtvaardige verdeling in de zorg en kan hierover reflecteren;
-
De student(e) is vertrouwd met verschillende concepten van verantwoordelijkheid en de ethische implicaties die hieraan gerelateerd zijn;
-
De student is vertrouwd met de ethische implicaties van gedragsverandering en kan hierover kritisch reflecteren.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student moet enkel de onderdelen hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd is of de compensatieregels niet van toepassing zijn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Psychology for Medicine & Healthcare,S. Ayers & R. de Visser,Sage Publications Ltd. |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studiemateriaal wordt beschikbaar gesteld via Blackboard |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|