Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de industriële wetenschappen: informatica | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC1 - De master in de industriële wetenschappen informatica kan in eigen professioneel denken en handelen -- met een gepaste ingenieursattitude en met continue aandacht voor de eigen vorming -- adequaat communiceren, effectief samenwerken, en rekening houden met de economische, ethische, maatschappelijke en/of internationale context en is zich hierbij bewust van de impact op de omgeving. [people, data literacy and essential software skills] | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| kan reflecteren over het geleverde werk en dit op basis van eigen inzichten en feedbackmomenten met het onderwijsteam bijsturen. | | - DC
| DC-M9 - kan mondeling en schriftelijk (grafisch) communiceren. (communiceren) | | | - BC
| kan het geleverde werk mondeling presenteren, demonstreren en verdedigen (in discussievorm). | | | - BC
| kan het geleverde werk schriftelijk documenteren en rapporteren, met correcte vakterminologie. | | | - BC
| kan het geleverde werk communiceren met en presenteren aan een opdrachtgever (niet-expert). | | - DC
| DC-M10 - kan constructief en verantwoordelijk functioneren als lid van een (multidisciplinair) team. (samenwerken) | | | - BC
| kan het ontwerpproces in team doorlopen. | | - DC
| DC-M12 - geeft blijkt van een gepaste ingenieursattitude. (ingenieursattitude) | | | - BC
| kan iteratief, incrementeel en resultaatgericht werken. | - EC
| EC2 - De master in de industriële wetenschappen informatica beheerst een geheel van kennis en vaardigheden omtrent het ontwerpen van geïntegreerde, resilient softwaresystemen en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent. [systeemdenken] | | - DC
| DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| bezit de kennis van het aangeleverde materiaal over het ontwerpproces van systemen. | | - DC
| DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| begrijpt het materiaal en laat zien dat hij inzicht heeft over het ontwerpproces van systemen door toepassing in een project. | | - DC
| DC-M3 - kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| plant tijdig de nodige activiteiten en acties in voor de uitvoering van het project. | | - DC
| DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| doet verder opzoekwerk op basis van het aangeleverde materiaal zodat de nodige informatie verzameld kan worden. | | - DC
| DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| kan de noden en wensen van de voorgestelde use-case analyseren en interpreteren. | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| kan op basis van de projectvereisten de juiste technieken en ontwerpprincipes toepassen. | | - DC
| DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| kan op basis van het aangeleverde materiaal en feedbackmomenten de nodige artefacten uitwerken. | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| kan op basis van feedbackmomenten met een opdrachtgever de artefacten bijsturen indien nodig. | | | - BC
| kan op basis van feedbackmomenten met het onderwijsteam de artefacten bijsturen indien nodig. | - EC
| EC3 - De master in de industriële wetenschappen informatica heeft gevorderde kennis en inzicht in principes en toepassingen van software engineering waaronder software development processen, software architecturen en software life cycle, en kan deze toepassen in complexe en praktijkgerichte probleemdomeinen en dit met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. [software engineering] | | - DC
| DC-M1 - heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| heeft kennis van het volledige software development proces en welke stappen hier bij komen kijken. | | - DC
| DC-M2 - heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| heeft inzicht in welke methodes toegepast worden om de verschillende stappen van het ontwerp- en ontwikkelingsproces te verwezenlijken. | | | - BC
| heeft inzicht in alle basisbegrippen van gebruikersgerichte softwareontwikkeling. | | - DC
| DC-M3- kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| plant tijdig de nodige activiteiten en acties in voor de uitvoering van het project | | - DC
| DC-M4 - kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| doet verder opzoekwerk op basis van het aangeleverde materiaal zodat de nodige informatie verzameld kan worden. | | - DC
| DC-M5 - kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| kan de noden en wensen van de voorgestelde use-case analyseren en interpreteren | | - DC
| DC-M6 - kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| kan op basis van de projectvereisten de juiste technieken en ontwerpprincipes toepassen. | | - DC
| DC-M7 - kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| kan op basis van het aangeleverde materiaal en feedbackmomenten de nodige artefacten uitwerken. | | - DC
| DC-M8 - kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| kan op basis van feedbackmomenten met een opdrachtgever de artefacten bijsturen indien nodig. | | | - BC
| kan op basis van feedbackmomenten met het onderwijsteam de artefacten bijsturen indien nodig. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is vertrouwd met de basisconcepten van het ontwerpen en ontwikkelen van software verworven in het vak "Engineering Interactive Software".
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel maakt de student kennis met de basisprincipes van een user-centered ontwikkelingsproces voor interactieve software. Dit opleidingsonderdeel is complementair met het opleidingsonderdeel Engineering Interactive Software en zal dieper ingaan op verschillende aspecten die hier reeds aan bod komen betreffende user-centered design en ontwikkeling.
De verschillende principes en technieken zullen in de praktijk toegepast worden d.m.v. een realistische use case met eindgebruikers in een groepsproject. Het project zal incrementeel uitgewerkt worden doorheen de volledige periode van het semester.
Een aantal van de behandelde onderwerpen (in een niet-bindende lijst):
- Principes en technieken van user-centered design (bv. observatietechnieken, user profiling, contextual design, …).
- Aanverwante methoden zoals user experience design en universal design.
- Prototypingtechnieken inschatten en toepassen.
- Informele en formele technieken om user interfaces te evalueren.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 50 % |
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Openboekexamen |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het studiemateriaal dat uit slides, papers en/of hoofdstukken uit boeken bestaat wordt net als alle bijkomend lesmateriaal ter beschikking gesteld via de elektronische leeromgeving, rechtstreeks of via referenties. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Research Methods in Human-Computer Interaction,Jonathan Lazar, Jinjuan Feng, Harry Hochheiser,2nd,Elsevier Science & Technology,9780128053904 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|