Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Designing Interactive Systems (4730)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master informatica profiel Health Informatics | Verplicht | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. | - EC
| EC 8: De afgestudeerde is in staat om informatie, ideeën en oplossingen te communiceren naar een publiek bestaande uit collega's informatici maar ook naar niet-specialisten door zich op het juiste abstractieniveau uit te drukken. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context. | - EC
| EC 11: De afgestudeerde is in staat een oplossing voor een probleem te bepalen waarbij maatschappelijke, ethische en sociale aspecten in overweging worden genomen en hiernaar te handelen, door toepassing van basiskennis aangebracht op bachelorniveau. De afgestudeerde kan zelfstandig en kritisch een wetenschappelijk gefundeerd standpunt innemen en verdedigen, ook in informaticagerelateerde maatschappelijke problemen, en hierover kritisch reflecteren. | - EC
| EC 12: De afgestudeerde kan kritisch reflecteren over het eigen handelen, hierover verantwoording afleggen en zichzelf bijsturen waar nodig. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel veronderstelt een basiskennis van human-computer interaction (bijvoorbeeld zoals verworven in Designing Interactive Systems in 2 Ba) en in het verwerken van wetenschappelijke literatuur (bijvoorbeeld via de "Bachelorproef").
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel reflecteren we over de wisselwerking tussen IT/human-computer interaction en toepassingen in de gezondheidszorg, revalidatie en preventie, en algemeen welbevinden. Aan de hand van gastcolleges worden actueel onderzoek en hedendaagse toepassingen in deze domeinen toegelicht. De gastsprekers hebben een achtergrond in uiteenlopende disciplines (bv. specialisaties in geneeskunde en revalidatiewetenschappen, psychologie, architectuur, informatica/engineering,...), en belichten de meerwaarde van technologie in zorgtoepassingen, revalidatie en preventie, en algemeen welbevinden. Wanneer relevant, wordt aandacht besteed aan human-computer interaction en/of stakeholder gerichte benaderingen tijdens het realisatieproces van belichte toepassingen. Door het gevarieerde aanbod van onderwerpen nodigen we de studenten uit met een open blik te kijken naar de bijdrage van diverse disciplines, en in het bijzonder naar de multidisciplinaire benaderingen om probleemsituaties aan te pakken. Ook zullen de studenten vertrouwd worden met een aantal eenvoudige begrippen uit andere vakgebieden, hetgeen communicatie met experten in samenwerkingsverbanden vereenvoudigt.
Het lesmateriaal bestaat uit slides van gastcolleges, een aantal papers rond de thema's van de gastcolleges, eventueel aangevuld met bijkomende literatuur. Dit materiaal mag gebruikt worden tijdens het mondelinge examen, dat de vorm van een "visiegesprek" heeft, waarin de student aantoont zich verdiept te hebben in de materie en hierover kritisch te kunnen reflecteren.
In het praktisch gedeelte van het opleidingsonderdeel rapporteren de studenten kort en reflectief over de gastcolleges, en schrijven zij (eventueel in groep) een of meer paper(s) met een multidisciplinaire invalshoek rond een thema in zorg, revalidatie of preventie, of algemeen welbevinden. Voor de paper(s) wordt een specifiek type van een wetenschappelijke publicatie als structuur gebruikt (bijvoorbeeld een systematic literature review, een position paper,...). Tussentijds wordt feedback op de paper(s) gegeven.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | minstens 60% behalen op het totaal van de praktische opdrachten, en minstens 40% behalen op iedere praktische opdracht afzonderlijk. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 40 % |
|
Andere: | visiegesprek - open boek |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient aanwezig te zijn bij minstens 80% van de gastcolleges, de bijhorende verslagen in te dienen, de paper(s) in te leveren en het mondelinge examen af te leggen. |
|
|
|
Gevolg | Indien niet aan de condities voldaan is, wordt geen eindcijfer toegekend maar een "N". |
|
|
|
Extra info | Het visiegesprek is een mondelinge bespreking van het aangereikte studiemateriaal en het door de student verrichte praktisch werk. Het praktisch werk is een studie- en reflectieopdracht over een relevant bevonden en door het onderwijsteam goedgekeurd thema, individueel of in groep, en deze resulteert in (een) paper(s). |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Digitale versies van presentaties en relevante papers worden online ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
| master informatica volledig keuzepakket | Keuze | 135 | 5,0 | 135 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1: De afgestudeerde heeft op het gebied van informatica inzicht in de belangrijkste technologische ontwikkelingen en de onderliggende wetenschappelijke principes. | - EC
| EC 2: De afgestudeerde is in staat om de evolutie in het vakgebied van de informatica (en aanverwante gebieden) bij te houden, om de nieuwe technologieën te evalueren en ze zich eigen te maken. | - EC
| EC 3: De afgestudeerde heeft de nodige kennis en inzichten in minstens 1 subdiscipline die toelaten om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen of toepassen van vernieuwende ideeën in een bepaald gebied van de informatica (door verdieping van basiskennis op bachelor niveau, inclusief deze van wiskundige en andere wetenschappelijke grondslagen). | - EC
| EC 7: De afgestudeerde is in staat om informatie kritisch te analyseren en te evalueren, en op een efficiënte manier te verwerken. | - EC
| EC 8: De afgestudeerde is in staat om informatie, ideeën en oplossingen te communiceren naar een publiek bestaande uit collega's informatici maar ook naar niet-specialisten door zich op het juiste abstractieniveau uit te drukken. | - EC
| EC 9: De afgestudeerde is in staat om op heldere wijze zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren over haar/zijn werk in een nationale en internationale context. | - EC
| EC 11: De afgestudeerde is in staat een oplossing voor een probleem te bepalen waarbij maatschappelijke, ethische en sociale aspecten in overweging worden genomen en hiernaar te handelen, door toepassing van basiskennis aangebracht op bachelorniveau. De afgestudeerde kan zelfstandig en kritisch een wetenschappelijk gefundeerd standpunt innemen en verdedigen, ook in informaticagerelateerde maatschappelijke problemen, en hierover kritisch reflecteren. | - EC
| EC 12: De afgestudeerde kan kritisch reflecteren over het eigen handelen, hierover verantwoording afleggen en zichzelf bijsturen waar nodig. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel veronderstelt een basiskennis van human-computer interaction (bijvoorbeeld zoals verworven in Designing Interactive Systems in 2 Ba) en in het verwerken van wetenschappelijke literatuur (bijvoorbeeld via de "Bachelorproef").
|
|
|
In dit opleidingsonderdeel reflecteren we over de wisselwerking tussen IT/human-computer interaction en toepassingen in de gezondheidszorg, revalidatie en preventie, en algemeen welbevinden. Aan de hand van gastcolleges worden actueel onderzoek en hedendaagse toepassingen in deze domeinen toegelicht. De gastsprekers hebben een achtergrond in uiteenlopende disciplines (bv. specialisaties in geneeskunde en revalidatiewetenschappen, psychologie, architectuur, informatica/engineering,...), en belichten de meerwaarde van technologie in zorgtoepassingen, revalidatie en preventie, en algemeen welbevinden. Wanneer relevant, wordt aandacht besteed aan human-computer interaction en/of stakeholder gerichte benaderingen tijdens het realisatieproces van belichte toepassingen. Door het gevarieerde aanbod van onderwerpen nodigen we de studenten uit met een open blik te kijken naar de bijdrage van diverse disciplines, en in het bijzonder naar de multidisciplinaire benaderingen om probleemsituaties aan te pakken. Ook zullen de studenten vertrouwd worden met een aantal eenvoudige begrippen uit andere vakgebieden, hetgeen communicatie met experten in samenwerkingsverbanden vereenvoudigt.
Het lesmateriaal bestaat uit slides van gastcolleges, een aantal papers rond de thema's van de gastcolleges, eventueel aangevuld met bijkomende literatuur. Dit materiaal mag gebruikt worden tijdens het mondelinge examen, dat de vorm van een "visiegesprek" heeft, waarin de student aantoont zich verdiept te hebben in de materie en hierover kritisch te kunnen reflecteren.
In het praktisch gedeelte van het opleidingsonderdeel rapporteren de studenten kort en reflectief over de gastcolleges, en schrijven zij (eventueel in groep) een of meer paper(s) met een multidisciplinaire invalshoek rond een thema in zorg, revalidatie of preventie, of algemeen welbevinden. Voor de paper(s) wordt een specifiek type van een wetenschappelijke publicatie als structuur gebruikt (bijvoorbeeld een systematic literature review, een position paper,...). Tussentijds wordt feedback op de paper(s) gegeven.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | minstens 60% behalen op het totaal van de praktische opdrachten, en minstens 40% behalen op iedere praktische opdracht afzonderlijk. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 40 % |
|
Andere: | visiegesprek - open boek |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student dient aanwezig te zijn bij minstens 80% van de gastcolleges, de bijhorende verslagen in te dienen, de paper(s) in te leveren en het mondelinge examen af te leggen. |
|
|
|
Gevolg | Indien niet aan de condities voldaan is, wordt geen eindcijfer toegekend maar een "N". |
|
|
|
Extra info | Het visiegesprek is een mondelinge bespreking van het aangereikte studiemateriaal en het door de student verrichte praktisch werk. Het praktisch werk is een studie- en reflectieopdracht over een relevant bevonden en door het onderwijsteam goedgekeurd thema, individueel of in groep, en deze resulteert in (een) paper(s). |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Digitale versies van presentaties en relevante papers worden online ter beschikking gesteld. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|