Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de sociale wetenschappen | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen heeft kennis van de belangrijkste theoretische stromingen, basisbegrippen, onderzoekstradities en historische ontwikkelingen binnen het domein van de sociale wetenschappen en kan deze duiden vanuit een sociaal-wetenschappelijk multidisciplinair perspectief. | | - DC
| De student heeft kennis van de belangrijkste processen, gebeurtenissen, figuren uit de hedendaagse geschiedenis en kan deze situeren in tijd en context. | | | - BC
| De student kent de namen van gebeurtenissen en personen die aan bod gekomen zijn uit de les en kan deze plaatsen in tijd en ruimte. | | | - BC
| De student kan verbanden leggen tussen gebeurtenissen en personen en hun temporeel en geografisch kader. | | | - BC
| De student kan processen uitleggen die verbanden tussen personen en gebeurtenissen helpen verklaren. | | - DC
| De student kan de hedendaagse relevantie van historische gebeurtenissen en ontwikkelingen beoordelen. | | | - BC
| De student kan de link uitleggen tussen gebeurtenissen vandaag en hun voorgeschiedenis. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen heeft kennis van maatschappelijke structuren, processen, vraagstukken en technologieën, die vorm geven aan de rol en het functioneren van publieke en private organisaties, beleidsnetwerken, media en sociale bewegingen. | | - DC
| De student kan de samenhang weergeven tussen verschillende institutionele, politieke en maatschappelijke ontwikkelingen. | | | - BC
| De student kent de geschiedenis van verschillende instellingen. | | | - BC
| De student kan politieke en maatschappelijke ontwikkelingen (zoals bijvoorbeeld dekolonisering, Koude Oorlog, maatschappelijke emancipatie, ect.) kaderen binnen de geschiedenis van België, Europa en de wereld. | | - DC
| De student kan een aantal fundamentele evoluties uit de Belgische politieke geschiedenis sinds 1830 toelichten en duiden vanuit een breder Europees en internationaal perspectief. | | | - BC
| De student kan de evoluties sinds 1830 die tijdens de contactmomenten behandeld zijn uitleggen. | | | - BC
| De student kan de evoluties sinds 1830 die tijdens de contactmomenten behandeld zijn plaatsen in een bredere geografische context (Europa en de wereld). | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen heeft kennis van en inzicht in basisbegrippen, onderzoekstradities en theoretische stromingen omtrent ‘grand challenges’, in het bijzonder op vlak van digitalisering, diversiteit en/of democratie op lokaal, regionaal, nationaal, Europees en globaal niveau. | | - DC
| De student kan omgaan met digitale discussieplatformen. | | | - BC
| De student maakt actief gebruik van online platformen die door de docenten worden aangeboden. | | - DC
| De student verwerft inzicht in het ontstaan van een diverse samenleving in de Belgische historische context. | | | - BC
| De student kan uitleggen hoe verschillende migratiebewegingen hebben bijgedragen aan de huidige bevolkingssamenstelling in België. | | - DC
| De student kan de verbreding en verdieping van de Belgische democratie historisch kaderen. | | | - BC
| De student kent het historisch verloop van de Belgische democratie van 1830 tot vandaag. | | | - BC
| De student kan uitleggen op welke manier de democratie beperkt al dan niet uitgebreid werd in het verleden. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan relevante bronnen en literatuur omtrent een welbepaald sociaalwetenschappelijke vraagstuk identificeren, verzamelen en kritisch verwerken in een theoretisch conceptueel kader. | | - DC
| De student kan gebruik maken van historische secundaire literatuur uit de bibliotheek. | | | - BC
| De student zoekt zelfstandig materiaal op in de bibliotheek. | | | - BC
| De student kan het gevonden materiaal aanwenden in de casussessies. | | - DC
| De student kan het historisch bronnenmateriaal, zoals gebruikt in de casussessies, zelfstandig beoordelen, analyseren en bekritiseren. | | | - BC
| De student kent het verschil tussen bronnenmateriaal en secundaire literatuur. | | | - BC
| De student kan bronnenmateriaal kritisch en zelfstandig beoordelen op historische validiteit, waarheid, en bruikbaarheid. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan mondeling, schriftelijk en visueel rapporteren over wetenschappelijk onderzoek op een onderbouwde, coherente en overtuigende wijze. | | - DC
| De student neemt op structurele wijze deel aan klasdebatten, zowel tijdens de hoorcolleges en casussessies als op het online platform. | | | - BC
| De student post minimaal 1x per casussessie een bijdrage op het online platform aangeboden door de docenten. | | | - BC
| De student neemt aan minimum 50% van de klasdiscussies actief deel (zowel tijdens de hoorcolleges als tijdens de casussessies). | | - DC
| De student kan op onderbouwde en coherente wijze essayvragen tijdens het examen beantwoorden. | | | - BC
| De student schrijft coherente teksten. | | | - BC
| De student toont het vermogen tot interne logica in zijn/haar antwoorden. | | | - BC
| De student doet een inspanning om zo helder mogelijk te schrijven, zonder archaïsch of vaag taalgebruik. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen houdt rekening met sociale en ethische normen in het eigen denken en handelen, op basis van een open, integere en kritische wetenschappelijke houding en een maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef. | | - DC
| De student participeert op ethische en sociale wijze aan de klasdebatten. | | | - BC
| De student toont respect voor medestudenten en docenten door niet vroegtijdig te onderbreken, onbeleefd te antwoorden of onrespectvol te handelen ten aanzien van klasgenoten. | | | - BC
| De student toont toont zich bereid te luisteren naar verschillende opinies. | | - DC
| De student vormt op basis van historische inzichten een kritische opinie tegenover de maatschappij. | | | - BC
| De student kan opgedane historische kennis toepassen op debatten over hedendaagse kwesties. | | | - BC
| De student beoordeelt het heden kritisch op basis van opgedane kennis tijdens de discussiemomenten. | | - DC
| De student hanteert strikt de regels van wetenschappelijke integriteit tijdens zelfstandige opdrachten. | | | - BC
| De student pleegt geen plagiaat bij zelfstandige of groepsopdrachten. | | | - BC
| De student waakt erover het werk eerlijk te verdelen bij groepswerk. | | - DC
| De student kan op een gestructureerde manier zijn/haar mening uiten, mede op basis van historische argumenten. | | | - BC
| De student gebruikt opgedane lessen uit de geschiedenis om een mening te vormen. | | | - BC
| De student kan een goed onderbouwde mening verdedigen ten aanzien van klasgenoten en docenten. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan probleemoplossend, zelfsturend en innovatief denken en handelen, op basis van kritisch reflecteren over het eigen leerproces. | | - DC
| De student kan beoordelen of zijn/haar participatie tijdens contactmomenten volstaan om te slagen voor het onderdeel 'permanente evaluatie'. | | | - BC
| De student neemt voldoende deel aan de interactieve lesonderdelen. | | | - BC
| De student houdt bij in hoeverre hij of zij voldoende participeert tijdens de contactmomenten en wat er moet gebeuren om te remediëren indien dit niet het geval zou zijn. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen toont betrokkenheid en getuigt van ondernemings- en verantwoordelijkheidszin om haar/zijn kennis en vaardigheden in te zetten in de civiele omgeving, de beleidspraktijk en de beroepsmatige context. | | - DC
| De student heeft een kritische houding tegenover gekleurde voorstellingen van het verleden en het heden. | | | - BC
| De student herkent een gekleurde voorstelling van het heden of het verleden. | | | - BC
| De student kan leerstof op kritische wijze toepassen om waarheidsclaims te beoordelen. | | - DC
| De student kan die kritische houding vertolken in een (maatschappelijk) debat. | | | - BC
| De student neemt actief deel aan de discussies tijdens de contactmomenten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel bestudeert politieke en maatschappelijke historische evoluties en ontwikkelingen die een belangrijke impact hebben gehad op de westerse samenleving sinds het einde van de 18e eeuw. De situatie in België dient daarbij als vertrekpunt. Concreet vormen de drie traditionele Belgische breuklijnen (levensbeschouwelijk, communautair en sociaal-economisch) de rode draad door het opleidingsonderdeel. Daarnaast zal er uitgebreid aandacht zijn voor de interactie tussen België en de bredere wereld. Het opleidingsonderdeel is thematisch opgebouwd. De volgende thema’s komen aan bod: 1. Het breuklijnenmodel; 2. De Belgische revolutie en de triomf van de liberale natiestaat; 3. Emancipatiebewegingen en maatschappelijke integratie; 4. België in/en de Wereldoorlogen: een onverwerkt verleden?; 5. Kolonisatie en dekolonisatie; 6. De breuklijnen na 1950: een migratiegeschiedenis.
|
|
|
|
|
|
|
Casussessie ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Onderwijsleergesprek ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 5 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het punt wordt integraal overgenomen naar de 2de examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Studenten moeten deelnemen aan elke deelevaluatie. Onder deelevaluaties verstaan we 1) het geheel van evaluaties tijdens de onderwijsperiode en 2) de evaluatie tijdens de examenperiode. Eventuele resultaten op aanwezigheid of voorbereiding tellen mee als deel van de evaluaties tijdens de onderwijsperiode. Een student moet minimum een 8/20 behalen op elke deelevaluatie om te kunnen slagen op het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Studenten die niet deelnemen aan alle deelevaluaties kunnen geen eindcijfer behalen voor het opleidingsonderdeel en krijgen een N. Een student die op één (of meerdere) deelevaluaties minder dan 10/20 haalt, kan maximaal 9/20 als eindresultaat in het studentendossier krijgen, ongeacht het rekenkundig gewogen gemiddelde. Een 8/20 of 9/20 als eindcijfer is tolereerbaar. Bv. Een student die 14/20 haalt op het examen, maar slechts 8/20 haalde op de evaluaties tijdens de onderwijsperiode, krijgt 9/20 als eindresultaat voor het vak, dat cijfer is tolereerbaar. |
|
|
|
Extra info | Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode houdt in: participatie hoorcolleges en casussessies, tussentijdse voorbereidingen en/of aanwezigheidsgraad. Aanwezigheid tijdens en/of voorbereiding van de casussessies telt mee voor 5% van het eindresultaat. Studenten worden geacht op minstens 80% van de casussessies aanwezig te zijn. Bijkomende afwezigheid dient gewettigd te worden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | -Behoud 5% participatie en aanwezigheid -Indien geslaagd bij eerste examenkans: behoud deelcijfer mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode; indien niet geslaagd bij eerste examenkans: vervangen door een take-home paper van ca. 3000 woorden -Schriftelijk gesloten boek examen 75% (idem eerste examenkans). |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Een geschiedenis van België,Deneckere, G., De Wever, B., De Paepe, T. & Vanthemsche, G.,2020,Academia Press,9789401461306 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Slides, extra handouts en ondersteunend materiaal via Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Kinderen van de repressie: hoe Vlaanderen worstelt met de bestraffing van de collaboratie,Aerts, K.,2018,Uitgeverij Polis,9789463101868
- Repressie zonder maat of einde?: de juridische reïntegratie van collaborateurs in de Belgische Staat na de Tweede Wereldoorlog,Aerts, K.,2014,Academia Press,9789038222820
- Wat zoudt gij zonder 't werkvolk zijn?: de geschiedenis van de Belgische arbeidersbeweging 1830-2015,Brepoels, J.,2015,Leuven: Van Halewyck,9789461314277
- Wereldoorlog I, Vijf Continenten in Vlaanderen,Chielens, P., & Dendooven, D.,2008,Tielt: Lannoo,9789020976496
- The Sorrows of Belgium: Liberation and Political Reconstruction, 1944-1947,Conway, M.,2012,Oxford: university,9780199694341
- Meneer Singh En Mevrouw Kaur in België. Migratie, Gender En Integratie in de Sikh-Gemeenschap,Cosemans, S.,2012,Leuven: Acco,9789033489730
- Hoe dol was Dolle mIna?: een geschiedenis van de Dolle Mina's in Vlaanderen,De Smit, K.,2006,Gent: Acamemia,9038208790
- Greep naar macht: Vlaams-nationalisme en Nieuwe Orde: het VNV 1933-1945,De Wever, B.,1994,Tielt: Lannoo
- De Vlaams-Waalse fictie: over België, Europa en het etnoliberalisme,Dirckx, P.,2013,Berchem: EPO,9789491297465
- Verzwegen verlangen: een geschiedenis van homoseksualiteit in België,Dupont, W., Hofman, E., & Roelens, J.,2017,Antwerpen: Vrijdag,9789460015281
- Moroccan Migration in Belgium: More than 50 years of Settlement,Ettourki, K., Clycq, N., Goddeeris, I., Fadil, N., & Timmerman C.,2017,Leuven: University Press,9461662564
- La mémoire de la grande grève de l'hiver 1960-1961 en Belgique,Bernard, F., Courtois L., & Tilly, P.,2011,Bruxelles: Le Cri,9782871065876
- Kerk in de kering: de katholieke gemeenschap in Vlaanderen 1940-1980,Gevers, L.,2014,Uitgevrij Pelckmans,9028973524
- De poolse migratie in België 1945-1950: politieke mobilisatie en sociale differentiatie,Goddeeris, J.,2005,Amsterdam: Aksant,9052601755
- Van Mei '68 tot Hand in Hand: nieuwe sociale bewegingen in België 1965-1995,Hellemans, S. & Hooghe, M.,1995,Leuven: Garant,9053503773
- Seks voor geld: Een geschiedenis van prostitutie in België,Hofman, E., Rodriguez Garcia, M., & Vanhees, P.,2022,Amsterdam: Prometheus-Bert Bakker,9789044647327
- Golden sixties: België in de jaren zestig 1958-1973,Hooghe, M., & Jooris, A.,1999,Brussel: ASLK Algemene Spaar en Lijfrentekas,9055442747
- Strijd & Inkeer: De Kerk- En Maatschappijkritische Beweging in Vlaanderen, 1958-1990,Latré, B.,2011,Leuven: University Press,9789058678928
- La Belgique depuis la Seconde Guerre mondiale,Mabille, X.,2003,Bruxelles: Centre de recherche et d'information socio-politique,2870750846
- Boerentrots en ondernemersgeest: boeren in Vlaanderen na de Tweede Wereldoorlog,Martens, E.,2010,Leuven: Davidsfonds,9789058267450
- Nieuw België: Een migratiegeschiedenis 1944-1978,Naegels, T.,2021,Tielt: Lannoo,9789401434508
- Histoire Générale Du Congo: De l'héritage Ancien à La République Démocratique,Ndaywel è Nziem, I.,1998,Bruxelles: Afrique-Editions,2801111740
- Chantal Bisschop, Meer Dan Boer Alleen. Een Geschiedenis van de Landelijke Gilden, 1950-1990,Smits, M.,2017
- Wat zoudt gij zonder 't vrouwvolk zijn?: een geschiedenis van het feminisme in België,Triest, M.,2018,Antwerpen: Vrijdag,9789460016295
- Oost west, west best: België onder de Koude Oorlog 1947/1989,Van den Wijngaert, M. & Beullens L.,1997,Tielt: Lannoo,9020932152
- België tijdens de Tweede Wereldoorlog,Van den Wijngaert, M, De Wever, B. & Maerten, F.,2015,Antwerpen: Menteau,9789022331392
- De meerderheid. Een minderheid: de vrouwenbeweging in Vlaanderen: feiten, herinneringen en bedenkingen omtrent de tweede golf,Van Mechelen, R.,1996,Leuven: Van Halewyck,9056170821
- Koloniaal Congo: Een geschiedenis in vragen,Vanthemsche, G., Lauro, A., & Goddeeris, I.,2020,Uitgeverij Polis,9789463105224
- De historische verstrengeling tussen de christelijke arbeidersbeweging en de Vlaamse Beweging,Wils, L.,1986,Leuven KUL: Departement geschiedenis
- Onverfranst, onverduitst?: flamenpolitik, activisme, frontbeweging,Wils, L.,2014,Uitgevrij Pelckmans,9789028972575
- Political history of Belgium from 1830 onwards,Witte, E., Craeybeckx, J, & Meynen, A.,2009,Uitgevrij Pelckmans,9789054875178
- De geschiedenis van België na 1945,Witte, E. & Meynen, A.,2006,Antwerpen: Standaard,9002219636
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|