Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de sociale wetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen beschikt over de nodige kwantitatieve, kwalitatieve en digitale methodologische vaardigheden om sociaalwetenschappelijk onderzoek onder begeleiding op te zetten en uit te voeren. | | - DC
| De student heeft inzicht in de redeneringen die gemaakt worden bij het toepassen van kwalitatieve en kwantitatieve statistische methoden. | | | - BC
| De student kent de basisbegrippen uit de inductieve statistiek (hypothesetesten en betrouwbaarheidsintervallen) en kan ze correct toepassen. | | | - BC
| De student kan variabelen classificeren aan de hand van de uitkomst en de data met gepaste statistieken en visualisatie technieken beschrijven, berekenen en interpreteren. | | | - BC
| De student kan een passende samenhang tussen variabelen benoemen, berekenen, visualiseren en interpreteren. | | | - BC
| De student kan een vraagstelling correct formuleren als een hypothese toets. | | - DC
| De student beheerst de basisvaardigheden van het werken met de statistisch software SPSS. | | | - BC
| De student kan het software programma SPSS correct gebruiken voor het inlezen, manipuleren en analyseren van data. | | | - BC
| De student kan output van het software pakket correct interpreteren. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan mondeling, schriftelijk en visueel rapporteren over wetenschappelijk onderzoek op een onderbouwde, coherente en overtuigende wijze. | | - DC
| De student kan data en resultaten met betrekking tot sociaalwetenschappelijke onderzoeken mondeling en schriftelijk voostellen, zowel visueel als textueel, en correct interpreteren. | | | - BC
| De student begrijpt de context van sampling in een wetenschappelijk onderzoek en kan kritisch reflecteren over de kwaliteit van een sample. | | | - BC
| De student kan resultaten van eigen onderzoek mondeling en schriftelijk voorstellen op gepaste wijze. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan probleemoplossend, zelfsturend en innovatief denken en handelen, op basis van kritisch reflecteren over het eigen leerproces. | | - DC
| De student is in staat kritisch te reflecteren over gegevens, resultaten en beperkingen van statistische technieken en deze schriftelijk op een wetenschappelijke manier te communiceren. | | | - BC
| De student kan resultaten van een sociaalwetenschappelijk onderzoek correct interpreteren en een besluit formuleren op een wetenschappelijke manier. | | | - BC
| De student kan de voorwaarden en beperkingen van verschillende statistische modellen en methoden uitleggen. | | | - BC
| De student kan de meest gepaste statistische analyse voor een bepaald probleem identificeren. | | - DC
| De student evalueert zijn leerproces kritisch | | | - BC
| Via de wekelijkse quiz is de student in staat zijn eigen leerproces kritisch te evalueren en bij te sturen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan wetenschappelijke informatie op een effectieve manier delen en samen met anderen naar een resultaat toewerken. Daarvoor beschikt zij/hij over de vaardigheden om op een correcte, gestructureerde, toegankelijke en overtuigende manier te communiceren. Zij/hij is ook in staat om vlot en constructief met anderen samen te werken in een multidisciplinair en divers team. | | - DC
| De student kan constructief en oplossingsgericht met anderen naar een resultaat toewerken. | | | - BC
| De student is in staat om een sociaalwetenschappelijk onderzoeksvraag op een constructieve manier te onderzoeken in een groepsproject | | | - BC
| De student is in staat om op een constructieve manier te communiceren in een groepsproject | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan sociaalwetenschappelijke onderzoeksmethoden toepassen en resultaten aanwenden om maatschappelijke uitdagingen en concrete beleidsvraagstukken te analyseren en aan te pakken, met focus op digitalisering, diversiteit en/of democratie. | | - DC
| De student begrijpt het belang van statistische methoden in sociaalwetenschappelijk onderzoek. | | | - BC
| De student begrijpt de fundamentele concepten van sociaalwetenschappelijk onderzoek | | | - BC
| De student begrijpt hoe statistische methoden helpen bij het begrijpen van sociaalwetenschappelijke problemen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
het opleidingsonderdeel steunt op een vooropleiding van een viertal uren wiskunde in het secundair onderwijs en een basiskennis van academisch Engels.
|
|
|
Afgestudeerden in de Sociale Wetenschappers moeten gebruik kunnen maken van een gamma van aangepaste onderzoeksmethoden, zowel om vraagstukken in een discipline te analyseren als om interdisciplinaire ‘grand challenges’ te analyseren en te onderzoeken. Daartoe behoren onder andere kwantitatieve methoden, waarvoor dit opleidingsonderdeel Statistiek de basis legt. De basisconcepten van zowel beschrijvende als inductieve statistiek worden aangeleerd, en toegepast op algemene en sociaalwetenschappelijke probleemstellingen en experimentele designs. In het gedeelte beschrijvende statistiek wordt de student vertrouwd gemaakt met een basisvocabularium, univariate en bivariate beschrijvende kengetallen, en leren ze tabellen en grafische voorstellingen maken en interpreteren. In het gedeelte inductieve statistiek wordt aandacht besteed aan steekproef, populatie, verdelingen, toetsen van hypotheses, hypothesetoetsing voor twee populaties, lineaire regressie en chi kwadraat-toetsen voor discrete data. De aangereikte kennis en vaardigheden stelt de student in staat met de nodige kritisch ingesteldheid gegevens te verzamelen en te analyseren, en verantwoorde conclusies te trekken over de mate waarin de verzamelde gegevens veralgemeenbaar zijn tot de gehele populatie. Tevens kan de student binnen het aangereikte arsenaal, de onderzoeksmethodes tegenover elkaar afwegen. Het statistiche pakket SPSS wordt gebruikt als hulpmiddel voor toepassingen van de aangeleerde statistische methoden.
|
|
|
|
|
|
|
Casussessie ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Huiswerktaken ✔
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Quiz ✔
|
|
|
Verslag ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Andere: | Permanente evaluatie door middel van een quiz op Blackboard na elk hoofdstuk. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Het punt wordt integraal overgenomen naar de 2de examenkans. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ander examen | 20 % |
|
Andere: | Groepsproject met behulp van SPSS |
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Tijdens het schriftelijk examen onder de examenperiode: Statistische tabellen en formularium worden ter beschikking gesteld; eenvoudig rekenmachine toegelaten. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Het punt voor de permanente evaluatie van de quiz tijdens de onderwijsperiode wordt integraal overgenomen naar de 2de examenkans. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Statistical Methods for the Social Sciences. Global Edition.,Alan Agrest,2018 - 5th edition |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
SPSS |
|
Slides, extra handouts, oefeningen en ondersteunend materiaal via Blackboard. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Statistiek in de sociale wetenschappen,Howitt D. en Cramer D.,2007 - 3e editie
- Statistics for Business and Economics,Anderson, Sweeney, Williams, Freeman & Shoesmith,2020 - 5de editie
- Statistics for the Social Sciences: exercises and solutions,Verhaeghe PP,2020 - 2de edition
- Discovering statistics using IBM SPSS statistics,Field A,2018 - 5th edition
- Adventures in social research : data analysis using IBM® SPSS® statistics,Babbie ER, Wagner WE, Zaino JS.,2019 - 10th edition
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|