Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 405 | 15,0 | 405 | 15,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde | Verplicht | 405 | 15,0 | 405 | 15,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 405 | 15,0 | 405 | 15,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan onderzoeksdesigns en -methoden in de gezondheidszorg duiden en evalueren op hun geschiktheid voor het beantwoorden van specifieke onderzoeksvragen. | | - DC
| De student kan een geschikte methode voorstellen voor data management,
analyse en rapportering voor het beantwoorden van een onderzoeksvraag. | | | - BC
| De student heeft een inzicht in dataverzameling en kan dit toepassen in de juiste context, inclusief een real-world context. | | | - BC
| De student heeft inzicht in databanken, zowel relationeel als niet-relationeel. | | | - BC
| De student kan data extraheren uit bestaande databanken en data transformeren tot een gewenst formaat. | | | - BC
| De student kan een onderzoeksprotocol opstellen. | - EC
| De student kan ruwe data systematisch benaderen, voorbereiden, analyseren en de resultaten van dit proces op schriftelijk wijze, ondersteund met visualisaties, rapporteren volgens geldende standaarden. | | - DC
| De student kan gebruik maken van statistische software en de output interpreteren. | | | - BC
| De student kan de kwaliteit van data controleren en data cleaning uitvoeren. | | | - BC
| De student kan data hercoderen en bijkomende variabelen creëren. | | | - BC
| De student is vertrouwd met reproducible research en tracht dit toepassen in data management en analyse. | | | - BC
| De student kent de basisprincipes van programmeren en kan deze toepassen in eenvoudige oefeningen. | | | - BC
| De student kan een beschrijvende data analyse uitvoeren, inbegrepen grafische voorstellingen. | | | - BC
| De student kan een bivariate en regressie analyse uitvoeren en interpreteren. | | | - BC
| De student kent de belangrijkste concepten uit de epidemiologie en kan deze toepassen | | | - BC
| De student begrijpt de validatie van een diagnostische test en kan dit toepassen. | | | - BC
| De student is vaardig in het creëren van draaitabellen (pivot tables) en grafieken. | | - DC
| De student kan schriftelijk rapporteren conform de geldende standaarden. | | | - BC
| De student kan het resultaat van een data analyse verwerken in een rapport. | | | - BC
| De student kan het resultaat van een data analyse verwerken in een dashboard. | | | - BC
| De student is vertrouwd met de principes van GDPR, en kan de belangrijkste anonimisatie strategieën toepassen. | | | - BC
| De student begrijpt de FAIR principes. | | | - BC
| De student kent de basisprincipes rond data-harmonisatie. | - EC
| De student kan wetenschappelijke publicaties en rapporten beoordelen en op een systematische manier samenvatten. | | - DC
| De student kan de toegepaste methodes voor data management, analyse en rapportering in een wetenschappelijke publicaties of rapport beoordelen en een kritische reflectie maken. | - EC
| De student kan samen met anderen tot gezamenlijke besluiten komen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In dit opleidingsonderdeel wordt verbredend en verdiepend ingegaan op kwantitatieve onderzoeksmethoden, gekaderd binnen de context van de gezondheidszorg. Studenten leren de belangrijkste methodes en concepten in dataverwerking en analyse. Studenten leren het kwantitatieve luik van wetenschappelijke publicaties te interpreteren. Studenten leren om ruwe data systematisch te benaderen, voor te bereiden, te analyseren en te rapporteren.
Keywords: data science, statistiek
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 15,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 20 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 80 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op elk deelcijfer een score groter of gelijk aan 10/20 behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
Extra info | Dit opleidingsonderdeel maakt gebruik van peer evaluatie om inzicht te verwerven in de groepswerking in het kader van het projectwerk (verplichte deelname). De resultaten van de peer evaluatie kunnen aanleiding geven tot een differentiatie in de score van individuele teamleden in functie van de geleverde bijdrage. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student een onvoldoende behaalt op het onderdeel presentatie van het groepsproject zal voor de tweede examenkans een individueel project worden voorgesteld. De schriftelijke evaluatie is in de tweede examenkans eveneens een combinatie van open en meerkeuzevragen - gesloten boek. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Hand-outs van de docenten gedeeld op Blackboard
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Pdq Statistics (PDQ Series) Third Edition,Norman, G.R., Streiner, D.L.,2003,Great Time Books,9781550092073,Full text online: https://ebookcentral-proquest-com.bib-proxy.uhasselt.be/lib/ubhasselt/reader.action?docID=3386885
- Statistics : An Introduction using R,Crawley MJ,2nd edition, 2014,Wiley,9781118941102,Paperback ISBN: 9781118941096
- Essential Excel 2019: A Step-By-Step Guide,Slager D & Slager A,2nd edition, 2020,Apress,9781484262085,Full text online: https://link-springer-com.bib-proxy.uhasselt.be/book/10.1007/978-1-4842-6209-2
- Biomedical Statistics. A Beginner's Guide,Shakti Kumar Yadav, Sompal Singh, Ruchika Gupta,2019,Springer Singapore,9789813292949,Full text online: https://link-springer-com.bib-proxy.uhasselt.be/book/10.1007/978-981-32-9294-9
|
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
- https://learningstatisticswithr.com/
-
https://cloud.r-project.org/doc/contrib/Verzani-SimpleR.pdf
-
Rao, Poduri S.R.S.. Statistical Methodologies with Medical Applications, John Wiley & Sons, Incorporated, 2016. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=4770534.
-
Campbell, Michael J.. Statistics at Square Two : Understanding Modern Statistical Applications in Medicine, John Wiley & Sons, Incorporated, 2006. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=351461.
-
Armitage, Peter, et al. Statistical Methods in Medical Research, John Wiley & Sons, Incorporated, 2001. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=351459.
-
Cook, Adrian, et al. Basic Skills In Statistics : A Guide For Healthcare Professionals, Class Publishing, 2006. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=237785.
-
Fowler, Jim, et al. Practical Statistics for Nursing and Health Care, John Wiley & Sons, Incorporated, 2002. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=1221165.
-
Medical Statistics from Scratch: An Introduction for Health Professionals, edited by David Bowers, John Wiley & Sons, Incorporated, 2014. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=1757094.
-
Bland, Martin. An Introduction to Medical Statistics, Oxford University Press, Incorporated, 2015. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=5891730.
-
Walker, Jan, and Palo Almond. EBOOK: Interpreting Statistical Findings: a Guide for Health Professionals and Students, McGraw-Hill Education, 2010. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=771395.
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
De verplichte en aanbevolen handboeken zijn reeds beschikbaar via de UHasselt bibliotheek, of vrij beschikbaar via internet. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|