Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Onderzoeksmethoden in de gezondheidszorg (4746)
|
10.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 120 | 5,0 | 120 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde | Verplicht | 120 | 5,0 | 120 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 120 | 5,0 | 120 | 5,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan onderzoeksdesigns en -methoden in de gezondheidszorg duiden en evalueren op hun geschiktheid voor het beantwoorden van specifieke onderzoeksvragen. | | - DC
| De student kan een kwalitatieve onderzoeksvraag formuleren en een gepaste benadering kiezen voor het beantwoorden van een onderzoeksvraag. | | | - BC
| De student kan op basis van de opdracht een onderzoeksvraag formuleren. | | | - BC
| De student kan op basis van een onderzoeksvraag een gepaste kwalitatieve benadering selecteren voor de verdere methodologische uitwerking. | | | - BC
| De student kan op basis van een onderzoeksvraag een kwalitatieve benadering evalueren. | | - DC
| De student kan een kwalitatief onderzoeksprotocol uitschrijven met onderbouwing van alle onderdelen en keuzes o.a. sampling, ethische aspecten, datacollectie, data-analyse. | | | - BC
| De student kan het methodologische luik van de opdracht (paper) zelfstandig uitwerken. | | | - BC
| De student kan methodologische keuzes uit de eigen opdracht of bestaande papers analyseren en beoordelen. | - EC
| De student kan ruwe data systematisch benaderen, voorbereiden, analyseren en de resultaten van dit proces op schriftelijk wijze, ondersteund met visualisaties, rapporteren volgens geldende standaarden. | | - DC
| De student kan conform de geldende standaarden het proces van coderen en categoriseren uitvoeren. | | | - BC
| De student kan verschillende methoden van data-analyse toepassen (o.a. thematische analyse, narratieve analyse, grounded theory analyse via processen van constante vergelijking, inductie en deductie.) | | | - BC
| De student kan op basis van een interviewfragment de gestelde vragen beoordelen en suggesties doen ter verbetering. | | - DC
| De student kan gebruik maken van statistische software en de output interpreteren. | | | - BC
| De student kan op een adequate manier kwalitatieve data-analyse uitvoeren door middel van coderen en interpreteren. | | - DC
| De student kan kwalitatieve data op een methodologisch verantwoorde manier verzamelen. | | | - BC
| De student kan zelfstandig een interview afnemen in overeenstemming met de daarvoor geldende methodologische overwegingen. | | | - BC
| De student kan op basis van een interviewfragment de gestelde vragen beoordelen en suggesties doen ter verbetering. | | - DC
| De student kan inzichten uit kwalitatief onderzoek volgens geldende standaarden rapporteren en presenteren. | | | - BC
| De student kan een gepaste rapporteringsstandaard voor kwalitatief onderzoek selecteren en toepassen op de eigen opdracht (paper). | - EC
| De student kan met respect en empathie andere meningen en visies benaderen en bevragen. | | - DC
| De student kan op een wetenschappelijke manier rekening houden met de visie van een participant. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beheerst een correcte schrijf- en leesvaardigheid in het Engels. Basisinzichten in onderzoeksmethoden in de gezondheidszorg worden aanbevolen.
|
|
|
Het opleidingsonderdeel 'Kwalitatief Onderzoek - Verdieping situeert zich binnen de module ‘Science toolbox’ en vindt plaats tijdens het eerste semester van het schakelprogramma. Het opleidingsonderdeel bouwt verder op de inhouden van de leerpaden van kwalitatief onderzoek welke aan bod kwamen in het opleidingsonderdeel ‘Onderzoeksmethoden in de gezondheidszorg (4746)’.
Het opleidingsonderdeel voorziet je de nodige competenties om kwalitatieve onderzoeksdesigns en -methoden, gebruikt in de gezondheidszorg, correct te kaderen. Daarnaast leer je op een onderbouwde wijze een kwalitatief design, en bijbehorende methodes, selecteren om een onderzoeksvraag te beantwoorden. Verder komen de verschillende methoden van datacollectie in kwalitatief onderzoek uitgebreider aan bod. Hierbij leer je als student om een interview af te nemen en je verkregen data op een methodologisch correcte manier te coderen en te analyseren.
Keywords: methodologie; kwalitatief onderzoek; etnografie; grounded theory; fenomenologie; actie onderzoek; interviewen; focusgroepen; participant observatie; interviewguide; data-analyse; NVIVO®.
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 5,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op elk onderdeel 50% behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niet-tolereerbaar resultaat behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Extra info | Er worden in dit opleidingsonderdeel twee verschillende evaluatiemethodes gebruikt: Schriftelijke evaluatie tijdens de examenperiode (70%): gesloten boek, een combinatie van zowel open vragen als meerkeuzevragen. Schriftelijke evaluatie tijdens de examenperiode (30%): dit aan de hand van een paper. De paper en de presentatie worden ingediend in de voorbereidingsweek op het examen, namelijk op maandag 22 januari 2024 (voor 8.00 uur ’s morgens). De paper wordt gepost op Blackboard. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
Qualitative Research in Nursing and Healthcare,Holloway I & Galvin K,4th edition, 2016,Wiley Blackwell,9781118874493 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
-
Tijdens het opleidingsonderdeel ‘Kwalitatief onderzoek - verdieping’ wordt gebruik gemaakt van studiemateriaal dat via BlackBoard ter beschikking gesteld zal worden.
-
Door de docenten samengestelde reader ‘Kwalitatief onderzoek - verdieping’, deze bevat de handouts en een selectie papers en rapporten.
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Analyseren in kwalitatief onderzoek. Denken en doen.,Boeije H & Bleijenbergh I.,Vierde druk, 2023,Boom Uitgevers, Amsterdam,9789024451937,Online licentie incl. paperback |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|