Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan op onderbouwde en kritische wijze een eigen visie formuleren in zowel schriftelijke als mondelinge communicatie. | - EC
| De student kan samen met anderen tot gezamenlijke besluiten komen. | - EC
| De student kan met respect en empathie andere meningen en visies benaderen en bevragen. | - EC
| De student kan de eigen competenties evalueren en vanuit deze analyse leernoden formuleren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel (OPO) draagt bij aan de cluster ‘Academische vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling’.
België heeft de afgelopen decennia een demografische transitie doorgemaakt gekenmerkt door steeds grotere diversiteit. Deze ‘superdiversiteit’ presenteert zich met aanzienlijke verschillen in gezondheidstoestand en visie omtrent ziekte en gezondheid. Deze groei van diversiteit brengt heel wat uitdagingen met zich meebrengt voor de gezondheidszorg.
Cross-culturele diversiteit in de gezondheidszorg is een gebied dat uw eigen persoonlijke kijk op de delicate wisselwerking tussen ras en etniciteit in de gezondheidszorg kan verrijken. Deze cursus onderzoekt en bevordert cultureel competente gezondheidszorg. Dit OPO beoogt een verdiepend inzicht in de etnisch-culturele aspecten waarbij zorgverleners te maken krijgen. Dit OPO draagt bij aan de kennis, definiëring en bewustwording van crossculturele competenties en diversiteit. Dit OPO leert je anders te kijken naar de gezondheidszorg rekening te houden met culturele waarden en opvattingen. Het geeft inzicht in de knelpunten en barrières, maar laat ook zien wat ‘good practice’ is in het overbruggen van de grote verschillen tussen verschillende opvattingen en visies binnen de gezondheidszorg. Tevens leer je om inzicht te verwerven in de complexiteit van culturele diversiteit in de gezondheidszorg. Er wordt inzicht geboden naar een geïntegreerd strategisch diversiteitsmanagement in gezondheidsinstellingen. Theoretische achtergrond wordt versterkt met casussen en voorbeelden uit de praktijk. Patiëntgetuigenissen en sprekers uit verschillende disciplines komen hun ervaringen delen.
Keywords: cross-culturele competenties, diversiteit, superdiversiteit, cultuursensitieve zorg.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet zowel op het gedeelte van de evaluatie tijdens de onderwijsperiode als het gedeelte van de evaluatie tijdens de examenperiode de helft of meer van de punten behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. Bovendien moeten de taken (paper) tijdig worden ingediend. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niet-tolereerbaar resultaat behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|