Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Master in de ergotherapeutische wetenschap | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| MM2 - Volgens de principes van projectmanagement een project opstarten, begeleiden, uitvoeren, evalueren en bijsturen. | | - DC
| De student kan een projectplan schriftelijk en mondeling communiceren naar de relevante stakeholders. | | | - BC
| De student kan adequaat rapporteren over een project door middel van een projectplan. | | | - BC
| De student kan een projectplan voorstellen met behulp van een kick-off presentatie. | | - DC
| De student begrijpt de principes van projectmanagement en kan deze toepassen in de praktijk. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de algemene concepten, principes en methodieken van projectmanagement en dit zowel vanuit de klassieke als de agile benadering. | | | - BC
| De student kan succesvol projectmatig werken in de zorg- en welzijnssector. | | | - BC
| De student kan omgaan met onzekerheden binnen de complexiteit van de gezondheidszorg en kan op een creatieve manier gepaste oplossingsstrategieën bedenken aan de hand van projectwerking. | | - DC
| De student kan in overleg met betrokken stakeholders een projectplan conceptualiseren. | | | - BC
| De student kan de opdracht en gewenste resultaten van een project helder afbakenen. | | | - BC
| De student kan in een project de relevante stakeholders en hun belangen identificeren. | | | - BC
| De student kan de gewenste projectorganisatie opzetten. | | | - BC
| De student kan een professioneel projectplan opstellen en interpreteren. | | | - BC
| De student is in staat om tijd, budget en voortgang van een project in relatie tot kwaliteit te beheersen. | | | - BC
| De student kan de uitdagingen en valkuilen van een project identificeren en een risicoanalyse uitvoeren. | | | - BC
| De student kan de vooruitgang van het project op een dynamische manier meten/monitoren. | | - DC
| De student kan omgaan met complexe sociale interacties. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de dynamiek en complexiteit van projectwerk en kan hierop inspelen met behulp van projectmanagement. | | | - BC
| De student kan in teamverband werken aan een project en ontwikkelt zowel sociale als communicatieve vaardigheden. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beheerst een correcte schrijf- en leesvaardigheid in het Engels.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel wordt hoofdzakelijk online/digitaal aangeboden. Er worden enkele online coachingmomenten aangeboden in functie van de examenopdracht.
Projectmatig werken wordt steeds meer (h)erkend als een effectieve en efficiënte manier om planmatig en doelmatig naar resultaten toe te werken. Ook in de zorg- en welzijnssector zorgen vele uitdagingen voor de nodige veranderingen. De zorg- en welzijnssector is voortdurend in ontwikkeling en streeft naar continue (kwaliteits)verbetering. Bijgevolg kiezen zorgorganisaties steeds vaker om die veranderingen uit te voeren aan de hand van (organisatiebrede) projecten waarbij vaak meerdere disciplines en/of stakeholders betrokken zijn. Binnen de complexiteit van de gezondheidszorg is goed projectmanagement dan ook essentieel. Deze opleiding zorgt voor een solide basis om projecten succesvol te managen en/of om constructief aan projecten deel te nemen. Dit opleidingsonderdeel is geschikt voor iedereen die binnen de zorg- en welzijnssector projectmatig werkt en/of een project verantwoordelijkheid draagt.
Dit opleidingsonderdeel (OPO) heeft als doelstelling studenten vertrouwd te maken met de concepten, principes en methodieken van projectmanagement. Deze opleiding richt zich op veranderingen binnen de gezondheidszorg, in een breed maatschappelijke en internationale context. Elke zorgverlener, (staf)medewerker, leidinggevende, … in alle sectoren van de gezondheidszorg wordt immers in zijn/haar functie ooit wel eens geconfronteerd met projectmatig werk(en). En dit als lid van een projectteam, als projectleider of als opdrachtgever. Bijgevolg is het belangrijk om te weten hoe projecten kunnen worden opgezet, uitgevoerd en opgevolgd en dit door diverse technieken inzake projectmanagement aan te reiken. De student weet dus hoe een project kan worden vormgegeven, wat het beheer van de verschillende aspecten van een project inhoudt en hoe een project succesvol (dit wil zeggen: het opgeleverde resultaat voldoet aan de verwachtingen) kan worden afgerond. Goed projectmanagement moet projectleden in staat stellen om met de beschikbare middelen (dit wil zeggen: mensen, geld, materiaal en tijd) de vooropgestelde doelstellingen van het project te behalen. Daarnaast verwerft de student in dit OPO ook de theoretische en praktische inzichten om veranderingen succesvol en duurzaam door te voeren (verandermanagement).
Theoretische inzichten worden afgewisseld met praktische voorbeelden. Het OPO zal onder meer bestaan uit enkele online leerpaden over de concepten, principes en methodieken van projectmanagement. En dit zowel voor het klassieke als het agile projectmanagement (bv: SCRUM-methodiek). Praktische voorbeelden uit de (eigen) praktijk worden besproken om de theorie te toetsen.
Studenten werken transdisciplinair aan een (middelmatig) complex probleem op vlak van zorgontwikkeling en/of -organisatie en dit vanuit het perspectief van de zorgvrager, de zorgverlener(s) en het zorgbeleid. Vertrekkend vanuit dit complex probleem, zullen de studenten een projectplan opstellen (inclusief de verschillende fasen, timing, budget, relevante stakeholders, …). Door middel van PEERsessions zullen de studenten leren van elkaars projectplan.
Keywords: project; project management; time management; project design; project plan; budget; kwaliteitsmanagement; innovatie; verandermanagement.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
Andere: | Mondelinge verdediging paper |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op elk onderdeel een tolereerbaar examenresultaat (8/20 of meer) behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een (of meerdere) onderdelen een niet-tolereerbaar resultaat behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Effective Project Management: Traditional, Agile, Extreme, Hybrid,Wysocki RK,8th edition, 2019,Wiley,9781119562801 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal. |
|
Door de docenten samengestelde reader "Project management". Deze bevat de hand-outs en een selectie papers en rapporten. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK GUIDE),Seventh edition,Project Management Institute |
|
|
|
|
|
| schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan op onderbouwde en kritische wijze een eigen visie formuleren in zowel schriftelijke als mondelinge communicatie. | | - DC
| De student kan een projectplan schriftelijk en mondeling communiceren naar de relevante stakeholders. | | | - BC
| De student kan adequaat rapporteren over een project door middel van een projectplan. | | | - BC
| De student kan een projectplan voorstellen met behulp van een kick-off presentatie. | - EC
| De student kan samen met anderen tot gezamenlijke besluiten komen. | | - DC
| De student begrijpt de principes van projectmanagement en kan deze toepassen in de praktijk. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de algemene concepten, principes en methodieken van projectmanagement en dit zowel vanuit de klassieke als de agile benadering. | | | - BC
| De student kan succesvol projectmatig werken in de zorg- en welzijnssector. | | | - BC
| De student kan omgaan met onzekerheden binnen de complexiteit van de gezondheidszorg en kan op een creatieve manier gepaste oplossingsstrategieën bedenken aan de hand van projectwerking. | | - DC
| De student kan in overleg met betrokken stakeholders een projectplan conceptualiseren. | | | - BC
| De student kan de opdracht en gewenste resultaten van een project helder afbakenen. | | | - BC
| De student kan in een project de relevante stakeholders en hun belangen identificeren. | | | - BC
| De student kan de gewenste projectorganisatie opzetten. | | | - BC
| De student kan een professioneel projectplan opstellen en interpreteren. | | | - BC
| De student is in staat om tijd, budget en voortgang van een project in relatie tot kwaliteit te beheersen. | | | - BC
| De student kan de uitdagingen en valkuilen van een project identificeren en een risicoanalyse uitvoeren. | | | - BC
| De student kan de vooruitgang van het project op een dynamische manier meten/monitoren. | | - DC
| De student kan omgaan met complexe sociale interacties. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de dynamiek en complexiteit van projectwerk en kan hierop inspelen met behulp van projectmanagement. | | | - BC
| De student kan in teamverband werken aan een project en ontwikkelt zowel sociale als communicatieve vaardigheden. | - EC
| De student kan de eigen competenties evalueren en vanuit deze analyse leernoden formuleren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel wordt hoofdzakelijk online/digitaal aangeboden. Er worden enkele online coachingmomenten aangeboden in functie van de examenopdracht.
Projectmatig werken wordt steeds meer (h)erkend als een effectieve en efficiënte manier om planmatig en doelmatig naar resultaten toe te werken. Ook in de zorg- en welzijnssector zorgen vele uitdagingen voor de nodige veranderingen. De zorg- en welzijnssector is voortdurend in ontwikkeling en streeft naar continue (kwaliteits)verbetering. Bijgevolg kiezen zorgorganisaties steeds vaker om die veranderingen uit te voeren aan de hand van (organisatiebrede) projecten waarbij vaak meerdere disciplines en/of stakeholders betrokken zijn. Binnen de complexiteit van de gezondheidszorg is goed projectmanagement dan ook essentieel. Deze opleiding zorgt voor een solide basis om projecten succesvol te managen en/of om constructief aan projecten deel te nemen. Dit opleidingsonderdeel is geschikt voor iedereen die binnen de zorg- en welzijnssector projectmatig werkt en/of een project verantwoordelijkheid draagt.
Dit opleidingsonderdeel (OPO) heeft als doelstelling studenten vertrouwd te maken met de concepten, principes en methodieken van projectmanagement. Deze opleiding richt zich op veranderingen binnen de gezondheidszorg, in een breed maatschappelijke en internationale context. Elke zorgverlener, (staf)medewerker, leidinggevende, … in alle sectoren van de gezondheidszorg wordt immers in zijn/haar functie ooit wel eens geconfronteerd met projectmatig werk(en). En dit als lid van een projectteam, als projectleider of als opdrachtgever. Bijgevolg is het belangrijk om te weten hoe projecten kunnen worden opgezet, uitgevoerd en opgevolgd en dit door diverse technieken inzake projectmanagement aan te reiken. De student weet dus hoe een project kan worden vormgegeven, wat het beheer van de verschillende aspecten van een project inhoudt en hoe een project succesvol (dit wil zeggen: het opgeleverde resultaat voldoet aan de verwachtingen) kan worden afgerond. Goed projectmanagement moet projectleden in staat stellen om met de beschikbare middelen (dit wil zeggen: mensen, geld, materiaal en tijd) de vooropgestelde doelstellingen van het project te behalen. Daarnaast verwerft de student in dit OPO ook de theoretische en praktische inzichten om veranderingen succesvol en duurzaam door te voeren (verandermanagement).
Theoretische inzichten worden afgewisseld met praktische voorbeelden. Het OPO zal onder meer bestaan uit enkele online leerpaden over de concepten, principes en methodieken van projectmanagement. En dit zowel voor het klassieke als het agile projectmanagement (bv: SCRUM-methodiek). Praktische voorbeelden uit de (eigen) praktijk worden besproken om de theorie te toetsen.
Studenten werken transdisciplinair aan een (middelmatig) complex probleem op vlak van zorgontwikkeling en/of -organisatie en dit vanuit het perspectief van de zorgvrager, de zorgverlener(s) en het zorgbeleid. Vertrekkend vanuit dit complex probleem, zullen de studenten een projectplan opstellen (inclusief de verschillende fasen, timing, budget, relevante stakeholders, …). Door middel van PEERsessions zullen de studenten leren van elkaars projectplan.
Keywords: project; project management; time management; project design; project plan; budget; kwaliteitsmanagement; innovatie; verandermanagement.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondeling examen | 50 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
Andere: | Mondelinge verdediging paper |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet op elk onderdeel 50% behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een (of meerdere) onderdelen minder dan 50% behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Effective Project Management: Traditional, Agile, Extreme, Hybrid,Wysocki RK,8th edition, 2019,Wiley,9781119562801 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal. |
|
Door de docenten samengestelde reader "Project management". Deze bevat de hand-outs en een selectie papers en rapporten. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK GUIDE),Seventh edition,Project Management Institute |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|