Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| schakelprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
schakelprogramma master verpleegkunde en vroedkunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
voorbereidingsprogramma master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student kan op onderbouwde en kritische wijze (inter)nationale perspectieven op kwaliteit en veiligheid van zorg vertalen naar een specifieke context. | | - DC
| De student kan de rol en het belang van kwaliteit en veiligheid in de gezondheidszorg duiden. | | | - BC
| De student kan het belang van kwaliteit en veiligheid in de gezondheidszorg duiden aan de hand van (inter)nationale rapporten en dit vertalen naar de eigen context. | | | - BC
| De student kan de impact van kwaliteit en veiligheid in de zorg beoordelen en aantonen met een relevant voorbeeld. | | - DC
| De student kan filosofische en theoretische kaders over kwaliteit en veiligheid toepassen in de praktijk. | | | - BC
| De student kan het concept patiëntveiligheid definiëren en verduidelijken. | | | - BC
| De student kan kwaliteit van zorg en haar dimensies definiëren en verduidelijken. | | | - BC
| De student kan een persoonlijke visie op kwaliteit en veiligheid formuleren en deze visie aftoetsen aan bestaande theoretische kaders. | | | - BC
| De student kan theoretische kaders rond kwaliteit en veiligheid vergelijken en duiden met een voorbeeld. | | - DC
| De student kan prospectieve en retrospectieve risicoanalyse uitvoeren. | | | - BC
| De student kan een patiëntveiligheidsincident op een methodologische manier benaderen. | | | - BC
| De student kan een prospectieve risicoanalyse uitvoeren. | | - DC
| De student kan de status van kwaliteit en veiligheid van zorg meten en beoordelen. | | | - BC
| De student kan nationale en internationale kaderwerken voor het meten en monitoren van kwaliteit en veiligheid vertalen naar een specifieke zorgcontext. | | | - BC
| De student kan op basis van een wettelijk kader de kwaliteit en veiligheid van een organisatie beoordelen. | | - DC
| De student kan interventies voor het verbeteren van kwaliteit en veiligheid beoordelen op impact en effectiviteit en een gericht verbeterplan voorstellen. | | | - BC
| De student kan interventies voor het verbeteren van kwaliteit en veiligheid aanbevelen. | | | - BC
| De student kan een verbeterplan voor kwaliteit en veiligheid beoordelen en voorstellen ter verbetering aanbrengen. | | | - BC
| De student kan een cultuur voor kwaliteit en veiligheid beoordelen en interventies ter verbetering formuleren. | - EC
| De student kan samen met anderen tot gezamenlijke besluiten komen. | - EC
| De student kan met respect en empathie andere meningen en visies benaderen en bevragen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beheerst een correcte schrijf- en leesvaardigheid in het Engels.
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel voorziet een introductie tot kwaliteit en (patiënt)veiligheid van de gezondheidszorg. We gaan dieper in op de situering en magnitude van de problematiek, hebben aandacht voor de theoretische en filosofische perspectieven op kwaliteit en (patiënt)veiligheid, en een definiëring van deze concepten. In dit opleidingsonderdeel worden relevante rapporten en papers aangeboden. Het opleidingsonderdeel dient als een inleiding tot kwaliteit en (patiënt)veiligheid, de aangeboden kapstokken zijn relevant voor het masterjaar.
In dit opleidingsonderdeel komen 2 onderdelen aan bod:
- Patiëntveiligheid
- Kwaliteit van zorg
Dit opleidingsonderdeel gaat in op:
- De definiëring, betekenisgeving en operationalisering van kwaliteit en (patiënt)veiligheid;
- Het ontstaan van patiëntveiligheidsincidenten;
- Meten en monitoren van kwaliteit en (patiënt)veiligheid;
- De rol van cultuur in kwaliteit en (patiënt)veiligheid;
- Waarborgen van kwaliteit en (patiënt)veiligheid.
Keywords: Belgium; Health systems; Patient Safety; Quality of Care
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
 
|
Aanbevolen studiemateriaal |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|