Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| keuze master voor corporate (UH) | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
keuze master voor private (UH) | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
master rechten OR | Keuze | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan de verschillende belanghebbenden en hun specifieke belangen in een complexe probleemstelling identificeren en deze integreren in zijn eigen redenering en aanpak. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: onderkent ethische en sociaal maatschappelijke aspecten in een juridische context, kan er kritisch over reflecteren en kan op basis van ethische aspecten en met in acht neming van zijn verantwoordelijkheden als jurist richting geven aan zijn oordeelsvorming. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: kan in teamverband op een actieve en constructieve manier bijdragen aan een gemeenschappelijke doelstelling in een multidisciplinaire context. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: is in staat om eigen ideeën, standpunten en oplossingen zowel schriftelijk als mondeling op een adequate manier te communiceren en te presenteren in diverse contexten. Hij is in staat om presentaties te geven en daarbij gebruik te maken van de Engelse en Franse (rechts)taal. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft volgende algemene competentie: toont een kritische attitude en is in staat het recht en de verschillende juridische standpunten in kaart te brengen, kritisch te benaderen en zo te komen tot een eigen juridisch onderbouwd oordeel. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk disciplinaire kennis: hij heeft een gespecialiseerde wetenschappelijk disciplinaire kennis van en inzicht in de leerstukken en systematiek van de rechtsgebieden behorende tot de gekozen afstudeerrichting van de masteropleiding, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. Hij kan deze kennis, inzichten en systematiek(en) toepassen, mede vanuit Europees en rechtsvergelijkend perspectief. | - EC
| De afgestudeerde master in de rechten heeft de volgende wetenschappelijk-disciplinaire kennis: heeft inzicht in de recente maatschappelijke ontwikkelingen en het wetenschappelijk onderzoek in het vakgebied. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De studenten moeten voldoende notie hebben van het Belgische fiscaal recht (beginselen, personenbelasting, vennootschapsbelasting, BTW, procedure). Enkel dan kan er verder worden nagedacht over fiscale ethiek hieromtrent.
|
|
|
Algemene doelstellingen
De centrale thematiek bij het opo ‘Fiscale Ethiek’ is het moreel verantwoord gedrag van belastingplichtigen, hun adviseurs, de fiscale administratie en de fiscale wetgevers.
- Bewustwording van ethische vraagstukken die kunnen rijzen bij het ontwerpen en toepassen van belastingwetgeving. De student is in staat ethische probleempunten te herkennen en te benoemen.
- Inzicht in de algemene ethische theorieën (plichtethiek, gevolgenethiek, deugdethiek, zorgethiek), telkens vertrekkende vanuit en toegepast op fiscaliteit.
- Tot morele oordeelsvorming kunnen en durven komen over morele vragen op fiscaal vlak. De student kan kritisch reflecteren over morele vraagstukken op fiscaal vlak en erover in gesprek gaan met anderen. Hij/zij kan op een beargumenteerde wijze zijn/haar eigen mening vormen en zijn/haar morele intuïties verhelderen. Hij/zij kan mondeling en schriftelijk toelichten vanuit welke waarden, principes, beweegredenen en persoonlijke kwaliteiten hij/zij bepaalde morele keuzes maakt en op een bepaalde wijze wil handelen. Hij/zij is in staat om aan de hand van stappenplannen (bv. het aan de Universiteit van Utrecht ontwikkelde model van het moreel beraad) tot morele oordeelsvorming te komen.
- Ethisch verantwoorde oplossingsstrategie voorstellen, deze verantwoorden en deze daadwerkelijk in het eigen gedrag toepassen.
Concrete doelstellingen
1. In het opleidingsonderdeel komen theoretische kennis en inzichten, toepassingsvaardigheden, zelfkennis en persoonlijke ontwikkeling aan bod.
2. Kernthema’s zijn: wat betekent ethisch verantwoord handelen op fiscaal vlak? Hoe kunnen we daartoe komen? Waarom is dit van belang?
3. Het verwerven van theoretische kennis en inzichten over:
- basisbegrippen (moraal, ethiek, waarden, normen);
- de voornaamste ethische stromingen (plichtethiek, de gevolgethiek, de zorgethiek, deugdethiek) die een (denk)kader bieden om ethische dilemma’s te benaderen;
- de waarden van waaruit vraagstukken omtrent ethische fiscaliteit kunnen worden benaderd: dienstbaarheid, integriteit, rechtvaardigheid, …;
- verband tussen persoonlijke en professionele ethiek;
- redenen waarom ethisch verantwoord handelen in fiscale aangelegenheden belangrijk is.
4. Het ontwikkelen van vaardigheden zoals:
- kritisch reflecteren;
- verhelderen van morele intuïties;
- het houden van een moreel beraad (met medestudenten) over een concrete casus;
- het voeren van een gesprek over ethische kwesties (bv. met de cliënt of opdrachtgever).
5. Het leren inzetten van menselijke kwaliteiten zoals praktische wijsheid, dienstbaarheid, fairness, integriteit, respect, moed, zorgvuldigheid, en nog andere.
Specifieke topics
De volgende topics (voorbeelden) kunnen aan bod komen via casussen, workshops, lezingen, …:
- fiscale rechtvaardigheid op maatschappelijk vlak
- de smalle grens tussen verantwoorde en onverantwoorde tax planning
- de publieke verantwoordelijkheid van fiscalisten, accountants, … (meldingsplicht bv.)
- ethische fiscaliteit en zgn. ‘regulitis’ (transparantieregels bv.)
- fiscaliteit en klimaatverandering in een sociaal-ethische context
- menselijk fiscaal gedrag en digitalisering
- burgerschap, burgerparticipatie en fiscaliteit
- ethisch verantwoord toezicht op en handhaving van de belastingwetgeving
-…..
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
Rollenspel (simulatie) ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 70 % |
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Studenten dienen deel te nemen aan zowel de schriftelijke als de mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode. Wie niet aanwezig was (aangetoonde overmacht), dient een vervangtaak te maken. |
|
|
|
Gevolg | Is de voorwaarde niet vervuld, kan de student geen globaal punt krijgen voor het opo. |
|
|
|
Extra info | De docent bepaalt in overleg met het Opleidingsbestuur en de studentenadministratie de planning en de examenvorm voor een eventueel inhaalexamen. De examenvorm kan afwijken van de examenvorm die werd gebruikt tijdens de reguliere examenperiode. De planning en examenvorm worden aan de student meegedeeld nadat de aanvraag van een inhaalexamen is goedgekeurd. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Het cijfer is volledig gebaseerd op een mondeling open boek examen met schriftelijke voorbereiding dat wordt afgenomen tijdens de examenperiode. Afhankelijk van het aantal deelnemers kan de evaluatievorm bij de tweede kans worden gewijzigd. |
|
|
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Belastingen als moreel fenomeen,Gribnau, J.L.M.,2013,Boom fiscale uitgevers,9789089747488 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Alles wat aan de studenten wordt bezorgd (ook via Blackboard) is verplicht studiemateriaal. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|