Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Bouwfysica en installaties 3 (3404)
|
3.0 stptn |
|
|
Draagstructuur / Constructie 3A (3799)
|
5.0 stptn |
|
|
Draagstructuur / Constructie 3B (3800)
|
4.0 stptn |
|
|
Ontwerpen 3A (3697)
|
9.0 stptn |
|
|
Ontwerpen 3B (3698)
|
9.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Bouwfysica en installaties 3 (3404)
|
3.0 stptn |
|
|
Draagstructuur / Constructie 3A (3799)
|
5.0 stptn |
|
|
Draagstructuur/Materiaalleer/Constructie SB (3701)
|
3.0 stptn |
|
|
Ontwerpen 3A (3697)
|
9.0 stptn |
|
|
Ontwerpen 3B (3698)
|
9.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Als je Ontwerpen 4 in je studietraject wil opnemen, raden we je sterk aan dit pas te doen als je reeds geslaagd bent voor 3697 Ontwerpen 3A en voor 3689 Ontwerpen 3B
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste masterjaar in de architectuur | Verplicht | 540 | 20,0 | 270 | 10,0 | 270 | 10,0 | Nee | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De student heeft kennis over materialen, constructieve samenhang, comfort, berekenings- en simulatiemethodes en uitvoeringswijzen en kan deze kennis doordacht en innoverend inzetten en verantwoorden in het ontwerp en ontwerpproces. | - EC
| De student kan zelfstandig en kritisch ontwerpgerichte en onderzoeksgebaseerde kennis en inzicht in de architectuur- en cultuurwetenschappen opbouwen en toepassen. | - EC
| De student kan zelfstandig en kritisch reflecteren over een complexe maatschappelijke vraag en ruimtelijke omgeving, en op basis hiervan visies en mogelijkheden formuleren en een concept vertalen naar een ruimtelijk samenhangend ontwerp op verschillende schaalniveaus, rekening houdend met economische, ecologische, sociale, historische en esthetische dimensies. | - EC
| De student kan de eigen ontwerppraktijk en ontwerpmethodes onderzoeken, evalueren en verbeteren. | - EC
| De student kan een eigen architectuurvisie- en taal formuleren en beargumenteren in het ontwerpen. | - EC
| De student kan ontwerpen en onderzoeken met zin voor verbeelding, kunstzinnigheid, intuïtie en emotie en met ruimtelijke intelligentie, zonder hierbij de bouwtechnische, architectuurwetenschappelijke en menswetenschappelijke aspecten uit het oog te verliezen. | - EC
| De student kan een persoonlijk concept uitwerken tot een ontwerp en dit communiceren als creatieve synthese. | - EC
| De student kan zelfstandig onderzoek verrichten op het niveau van een beginnend onderzoeker, onderzoeksresultaten evalueren en presenteren, en het ontwerpen inzetten als onderzoeksmethode. | - EC
| De student kan een architecturaal concept, ontwerp, ontwerpproces en onderzoeksdata inzichtelijk maken, doelgericht communiceren en ruimtelijk visualiseren op basis van een grondige beheersing van de beeldende media, zowel handmatig als digitaal, en dit zowel voor een breed als voor een gespecialiseerd publiek. | - EC
| De student kan projectmatig en resultaatgericht werken in een realistische omgeving met oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. | - EC
| De student kan zelfstandig en in team functioneren in een multidisciplinaire, internationale en interculturele omgeving. | - EC
| De student heeft inzicht in de rol en betekenis van architectuur en de eigen handelingen hierbinnen in de samenleving en kan via architectuur in dialoog treden over ethische, culturele, maatschappelijke en esthetische kwesties en op deze wijze een meerwaarde creëren in zijn ontwerpen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Diverse studiomodules die volgens een eigen strategie specifieke sleutelbegrippen uitdiepen en in detail bestuderen. Studenten volgen achtereenvolgens 2 studio's (1 in SEM 1 en 1 in SEM 2) die complementair minstens 4 sleutelbegrippen bestrijken.
De eerste master ontwerpstudio wenst met de studenten een aantal basiscompetenties in te vullen die in het samenspel van 4 sleutelwoorden passen: context, content, concept en constructie. Hieraan worden vaardigheden op gebied van ontwerp, onderzoek, management, communicatie en teamwerk gekoppeld. Tegelijkertijd wordt de internationale dimensie sterk in de verf gezet door soms voor buitenlandse projectlocaties te kiezen en de studio's open te stellen voor internationale studenten waardoor in de studio's ook Engels gesproken zal worden.
In semester 1 worden de studenten op basis van een motivatienota ingedeeld in 1 van deze 2 studio's:
-Studio "Urban Policy, Urban Design" waar thema's zoals ruimteregie, policy-making en stadsontwerp aan bod komen
-Studio "Landscape Driven Regio Development" waar thema's zoals landschap, stad/dorp versus buitengebied, klimaatadaptatie, waterproblematiek... worden bestudeerd.
In semester 2 worden de studenten op basis van een motivatienota ingedeeld in 1 van deze 2 studio's:
-Studio "Global Perspectives" een parallele internationale studio iswm. met een andere architectuuropleiding, waar thema's zoals context, klimaatadaptatie, co-creatie, constructie en het bouwkundige detail aan bod komen
-Studio "Poetry of Structure" waar het architecturale en constructieve concept bestudeerd worden. De meerwaarde van strukturele en constructieve logica gaan in deze studio samen met een sterke architecturale expressiviteit.
|
|
|
|
|
|
|
Excursie/veldwerk ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Ontwerpstudio ✔
|
|
|
|
|
|
Casestudy ✔
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Paper ✔
|
|
|
Portfolio ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Evaluatie a.d.h.v. ontwerpopdrachten |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | - Aanwezigheid in de sessies van de ontwerpstudio is verplicht. De student dient elke afwezigheid in de ontwerpstudio te wettigen volgens de facultaire richtlijnen. Wanneer op de dag van de afwezigheid een werkstuk ingeleverd moet worden, dient het werkstuk in de huidige staat van afwerking dezelfde dag nog op het secretariaat te worden binnengebracht (door familie, vrienden...). - Een student moet voor elke deelstudio (studio SEM 1 resp. studio SEM 2) een tolereerbaar resultaat (minstens 8/20) behalen om te kunnen slagen voor het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | - Bij gewettigde afwezigheid dient de lopende opdracht volledig te worden uitgevoerd. Ongewettigde afwezigheid bij één derde of meer van het aantal zittingen gekoppeld aan een opdracht, resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht. Het niet indienen van de werkstukken op afgesproken dag en uur resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht. - Wanneer de student op een deelstudio (studio SEM 1 resp. studio SEM 2) minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Periode 2 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | Evaluatie a.d.h.v. ontwerpopdrachten |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | - Aanwezigheid in de sessies van de ontwerpstudio is verplicht. De student dient elke afwezigheid in de ontwerpstudio te wettigen volgens de facultaire richtlijnen. Wanneer op de dag van de afwezigheid een werkstuk ingeleverd moet worden, dient het werkstuk in de huidige staat van afwerking dezelfde dag nog op het secretariaat te worden binnengebracht (door familie, vrienden...). - Een student moet voor elke deelstudio (studio SEM 1 resp. studio SEM 2) een tolereerbaar resultaat (minstens 8/20) behalen om te kunnen slagen voor het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | - Bij gewettigde afwezigheid dient de lopende opdracht volledig te worden uitgevoerd. Ongewettigde afwezigheid bij één derde of meer van het aantal zittingen gekoppeld aan een opdracht, resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht. Het niet indienen van de werkstukken op afgesproken dag en uur resulteert in een 0 voor de betreffende opdracht. - Wanneer de student op een deelstudio (studio SEM 1 resp. studio SEM 2) minder dan 8/20 behaalt, wordt dit laagste cijfer het eindcijfer van het volledige opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Ev. verplicht studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Blackboard/Google Drive |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|