Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Vakdidactiek wetenschappen en technologie (4209)
|
6.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Vakdidactiek initiatie wetenschappen en technologie (4777)
|
3.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - engineering en technologie jaar 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - verkort traject | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de wetenschappen en technologie - wetenschappen jaar 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg. | - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het vakdidactisch project STEM ontwikkelen en testen studenten leermiddelen en -activiteiten op basis van het STEMOOV-model.
De studenten passen daarbij de methodiek van ontwerpgericht onderzoek toe, d.w.z.:
-
de studenten consulteren relevante vakdidactische, wetenschappelijke literatuur m.b.t. STEM-onderwijs en STEM-didactiek en integreren deze inzichten in hun ontwerp;
-
de studenten ontwikkelen vakdidactische innovaties, bijvoorbeeld op het vlak van werkvormen, die inspelen op specifieke noden binnen hun vakdidactisch project STEM;
De studenten ontwikkelen de leermiddelen en -activiteiten in co-creatie in zogenaamde ‘teacher design teams’ bestaande uit een multidisciplinair STEM-team van medestudenten en een externe partner (bv. een leerkracht, een bedrijf,...). De studenten mogen daarbij gebruik maken van bestaande leermiddelen, maar onderwerpen deze aan een kritische blik vanuit de horizontale en verticale samenhang met de te bereiken leerdoelen, relevante STEM-didactische principes en kwaliteitscriteria voor leermiddelen.
Studenten die vakdidactiek PAV volgen, hebben de mogelijkheid om het vakdidactisch project te koppelen aan de finaliteit arbeidsmarkt.
Dit opleidingsonderdeel draagt vooral bij tot de pijler ‘Innovatie & co-creatie’.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 75 % |
|
Andere: | De studenten ontwikkelen educatief materiaal voor een STEM-project op vraag van een leerkracht met een bijhorende handleiding gebaseerd op praktijkgericht onderzoek. De uitvoering van het vakdidactisch project wordt mee beoordeeld door de betrokken leerkrachten of andere betrokken externe partners. De beoordeling bestaat hier uit vier delen: presentaties, ontwikkeld materiaal, uitvoering en praktijkonderzoek. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel voor het deel uitvoering is er behoud van deelcijfer. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor het deel uitvoering is er geen tweede examenkans. De overige delen van de evaluatie tijdens de onderwijsperiode (presentaties, ontwikkeld materiaal en praktijkonderzoek) en het examen worden vervangen door een individuele opdracht met mondelinge toelichting op het examen. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplichte studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de economie optie vakdicatiek informatica/wiskunde | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen. | - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg. | - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs. | - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het vakdidactisch project STEM ontwikkelen en testen studenten leermiddelen en -activiteiten op basis van het STEMOOV-model.
De studenten passen daarbij de methodiek van ontwerpgericht onderzoek toe, d.w.z.:
-
de studenten consulteren relevante vakdidactische, wetenschappelijke literatuur m.b.t. STEM-onderwijs en STEM-didactiek en integreren deze inzichten in hun ontwerp;
-
de studenten ontwikkelen vakdidactische innovaties, bijvoorbeeld op het vlak van werkvormen, die inspelen op specifieke noden binnen hun vakdidactisch project STEM;
De studenten ontwikkelen de leermiddelen en -activiteiten in co-creatie in zogenaamde ‘teacher design teams’ bestaande uit een multidisciplinair STEM-team van medestudenten en een externe partner (bv. een leerkracht, een bedrijf,...). De studenten mogen daarbij gebruik maken van bestaande leermiddelen, maar onderwerpen deze aan een kritische blik vanuit de horizontale en verticale samenhang met de te bereiken leerdoelen, relevante STEM-didactische principes en kwaliteitscriteria voor leermiddelen.
Studenten die vakdidactiek PAV volgen, hebben de mogelijkheid om het vakdidactisch project te koppelen aan de finaliteit arbeidsmarkt.
Dit opleidingsonderdeel draagt vooral bij tot de pijler ‘Innovatie & co-creatie’.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 75 % |
|
Andere: | De studenten ontwikkelen educatief materiaal voor een STEM-project op vraag van een leerkracht met een bijhorende handleiding gebaseerd op praktijkgericht onderzoek. De uitvoering van het vakdidactisch project wordt mee beoordeeld door de betrokken leerkrachten of andere betrokken externe partners. De beoordeling bestaat hier uit vier delen: presentaties, ontwikkeld materiaal, uitvoering en praktijkonderzoek. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel voor het deel uitvoering is er behoud van deelcijfer. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor het deel uitvoering is er geen tweede examenkans. De overige delen van de evaluatie tijdens de onderwijsperiode (presentaties, ontwikkeld materiaal en praktijkonderzoek) en het examen worden vervangen door een individuele opdracht met mondelinge toelichting op het examen. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplichte studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de gezondheidswetenschappen jaar 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen verkort traject optie vakdidactiek medische wetenschappen en 1 vakdidactiek W&T | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master zet de verworven expertises geïntegreerd in om krachtige leeromgevingen te creëren waarvan alle didactische componenten aansluiten bij de beginsituatie en het leerproces van elke lerende. | - EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen.
| - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg.
| - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het vakdidactisch project STEM ontwikkelen en testen studenten leermiddelen en -activiteiten op basis van het STEMOOV-model.
De studenten passen daarbij de methodiek van ontwerpgericht onderzoek toe, d.w.z.:
-
de studenten consulteren relevante vakdidactische, wetenschappelijke literatuur m.b.t. STEM-onderwijs en STEM-didactiek en integreren deze inzichten in hun ontwerp;
-
de studenten ontwikkelen vakdidactische innovaties, bijvoorbeeld op het vlak van werkvormen, die inspelen op specifieke noden binnen hun vakdidactisch project STEM;
De studenten ontwikkelen de leermiddelen en -activiteiten in co-creatie in zogenaamde ‘teacher design teams’ bestaande uit een multidisciplinair STEM-team van medestudenten en een externe partner (bv. een leerkracht, een bedrijf,...). De studenten mogen daarbij gebruik maken van bestaande leermiddelen, maar onderwerpen deze aan een kritische blik vanuit de horizontale en verticale samenhang met de te bereiken leerdoelen, relevante STEM-didactische principes en kwaliteitscriteria voor leermiddelen.
Studenten die vakdidactiek PAV volgen, hebben de mogelijkheid om het vakdidactisch project te koppelen aan de finaliteit arbeidsmarkt.
Dit opleidingsonderdeel draagt vooral bij tot de pijler ‘Innovatie & co-creatie’.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 75 % |
|
Andere: | De studenten ontwikkelen educatief materiaal voor een STEM-project op vraag van een leerkracht met een bijhorende handleiding gebaseerd op praktijkgericht onderzoek. De uitvoering van het vakdidactisch project wordt mee beoordeeld door de betrokken leerkrachten of andere betrokken externe partners. De beoordeling bestaat hier uit vier delen: presentaties, ontwikkeld materiaal, uitvoering en praktijkonderzoek. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel voor het deel uitvoering is er behoud van deelcijfer. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor het deel uitvoering is er geen tweede examenkans. De overige delen van de evaluatie tijdens de onderwijsperiode (presentaties, ontwikkeld materiaal en praktijkonderzoek) en het examen worden vervangen door een individuele opdracht met mondelinge toelichting op het examen. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplichte studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de biologie optie onderwijs | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de chemie optie onderwijs | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de fysica optie onderwijs | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
In het vakdidactisch project STEM ontwikkelen en testen studenten leermiddelen en -activiteiten op basis van het STEMOOV-model.
De studenten passen daarbij de methodiek van ontwerpgericht onderzoek toe, d.w.z.:
-
de studenten consulteren relevante vakdidactische, wetenschappelijke literatuur m.b.t. STEM-onderwijs en STEM-didactiek en integreren deze inzichten in hun ontwerp;
-
de studenten ontwikkelen vakdidactische innovaties, bijvoorbeeld op het vlak van werkvormen, die inspelen op specifieke noden binnen hun vakdidactisch project STEM;
De studenten ontwikkelen de leermiddelen en -activiteiten in co-creatie in zogenaamde ‘teacher design teams’ bestaande uit een multidisciplinair STEM-team van medestudenten en een externe partner (bv. een leerkracht, een bedrijf,...). De studenten mogen daarbij gebruik maken van bestaande leermiddelen, maar onderwerpen deze aan een kritische blik vanuit de horizontale en verticale samenhang met de te bereiken leerdoelen, relevante STEM-didactische principes en kwaliteitscriteria voor leermiddelen.
Studenten die vakdidactiek PAV volgen, hebben de mogelijkheid om het vakdidactisch project te koppelen aan de finaliteit arbeidsmarkt.
Dit opleidingsonderdeel draagt vooral bij tot de pijler ‘Innovatie & co-creatie’.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 75 % |
|
Andere: | De studenten ontwikkelen educatief materiaal voor een STEM-project op vraag van een leerkracht met een bijhorende handleiding gebaseerd op praktijkgericht onderzoek. De uitvoering van het vakdidactisch project wordt mee beoordeeld door de betrokken leerkrachten of andere betrokken externe partners. De beoordeling bestaat hier uit vier delen: presentaties, ontwikkeld materiaal, uitvoering en praktijkonderzoek. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel voor het deel uitvoering is er behoud van deelcijfer. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor het deel uitvoering is er geen tweede examenkans. De overige delen van de evaluatie tijdens de onderwijsperiode (presentaties, ontwikkeld materiaal en praktijkonderzoek) en het examen worden vervangen door een individuele opdracht met mondelinge toelichting op het examen. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplichte studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
| 3de bachelorjaar in de biologie optie keuzeopleidingsonderdelen biologie | Keuze | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de biologie pakket keuzeopleidingsonderdelen biologie | Keuze | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de chemie pakket vrije keuze aanvulling | Keuze | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de fysica optie vrije keuze aanvulling | Keuze | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
3de bachelorjaar in de informatica | Keuze | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
bachelor in de wiskunde - verbreding onderwijs | Keuze | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
|
|
In het vakdidactisch project STEM ontwikkelen en testen studenten leermiddelen en -activiteiten op basis van het STEMOOV-model.
De studenten passen daarbij de methodiek van ontwerpgericht onderzoek toe, d.w.z.:
-
de studenten consulteren relevante vakdidactische, wetenschappelijke literatuur m.b.t. STEM-onderwijs en STEM-didactiek en integreren deze inzichten in hun ontwerp;
-
de studenten ontwikkelen vakdidactische innovaties, bijvoorbeeld op het vlak van werkvormen, die inspelen op specifieke noden binnen hun vakdidactisch project STEM;
De studenten ontwikkelen de leermiddelen en -activiteiten in co-creatie in zogenaamde ‘teacher design teams’ bestaande uit een multidisciplinair STEM-team van medestudenten en een externe partner (bv. een leerkracht, een bedrijf,...). De studenten mogen daarbij gebruik maken van bestaande leermiddelen, maar onderwerpen deze aan een kritische blik vanuit de horizontale en verticale samenhang met de te bereiken leerdoelen, relevante STEM-didactische principes en kwaliteitscriteria voor leermiddelen.
Studenten die vakdidactiek PAV volgen, hebben de mogelijkheid om het vakdidactisch project te koppelen aan de finaliteit arbeidsmarkt.
Dit opleidingsonderdeel draagt vooral bij tot de pijler ‘Innovatie & co-creatie’.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 75 % |
|
Andere: | De studenten ontwikkelen educatief materiaal voor een STEM-project op vraag van een leerkracht met een bijhorende handleiding gebaseerd op praktijkgericht onderzoek. De uitvoering van het vakdidactisch project wordt mee beoordeeld door de betrokken leerkrachten of andere betrokken externe partners. De beoordeling bestaat hier uit vier delen: presentaties, ontwikkeld materiaal, uitvoering en praktijkonderzoek. |
|
|
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | Enkel voor het deel uitvoering is er behoud van deelcijfer. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Voor het deel uitvoering is er geen tweede examenkans. De overige delen van de evaluatie tijdens de onderwijsperiode (presentaties, ontwikkeld materiaal en praktijkonderzoek) en het examen worden vervangen door een individuele opdracht met mondelinge toelichting op het examen. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplichte studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|