Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Vakdidactiek ontwerpwetenschappen (4170)
|
6.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Vakdidactiek ontwerpwetenschappen (4459)
|
6.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| Educatieve master in de ontwerpwetenschappen jaar 1 | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
Educatieve master in de ontwerpwetenschappen verkort traject | Verplicht | 81 | 3,0 | 27 | 54 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De educatieve master plant de onderwijs- en leeractiviteiten en organiseert een leer- en leefklimaat op korte en lange termijn rekening houdend met de lerende, de leergroep, het team op school en de partners en externen.
| - EC
| De educatieve master communiceert op een heldere wijze in diverse talige situaties en werkt op een constructieve wijze samen met lerenden, collega’s, ouders en externen in functie van het leren. | - EC
| De educatieve master, gericht op co-creatie, participeert en geeft mede leiding aan disciplinair en interdisciplinair overleg.
| - EC
| De educatieve master neemt op een genuanceerde en beargumenteerde wijze deel aan maatschappelijke debatten, gericht op kwaliteit, ontwikkeling en innovatie van onderwijs.
| - EC
| De educatieve master raadpleegt op een autonome wijze (inter)nationaal onderwijskundig, vakdidactisch en domeingebonden onderzoek en vertaalt dit op een kritisch-reflectieve wijze naar de dagelijkse steeds evoluerende onderwijspraktijk. | - EC
| De educatieve master gaat in onderwijs en praktijkgericht onderzoek bewust om met de mogelijkheden en grenzen van theorieën en wetenschappelijke studies met betrekking tot pedagogische, (vak)didactische en domeininhoudelijke thema’s. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
In het vakdidactisch project ontwikkelen en testen studenten leermiddelen en -activiteiten die een antwoord bieden op specifieke noden m.b.t. duurzaamheid binnen hun vakdidactiek.
De studenten passen daarbij de methodiek van ontwerpgericht onderzoek toe, d.w.z.:
-
de studenten consulteren vakdidactische, wetenschappelijke literatuur en integreren de inzichten uit vakdidactisch onderzoek in hun ontwerp;
-
de studenten ontwikkelen vakdidactische innovaties, bijvoorbeeld op het vlak van werkvormen, die inspelen op specifieke noden binnen hun vakdidactiek;
-
de studenten betrekken externe partners (zoals leerkrachten, vakgroepen, schoolteams, educatieve verenigingen, de educatieve werking van externe partners en/of leerlingen) minstens bij het ontwerpen of het uittesten van de leermiddelen.
De studenten ontwikkelen de leermiddelen en -activiteiten in co-creatie in zogenaamde ‘teacher design teams’. De studenten mogen daarbij gebruik maken van bestaande leermiddelen, maar onderwerpen deze aan een kritische blik vanuit de horizontale en verticale samenhang met de te bereiken leerdoelen, relevante (vak)didactische principes en kwaliteitscriteria voor leermiddelen.
Studenten die vakdidactiek PAV-MAVO volgen, hebben de mogelijkheid om het vakdidactisch project te koppelen aan de finaliteit arbeidsmarkt.
Dit opleidingsonderdeel draagt vooral bij tot de pijler ‘Innovatie & co-creatie’.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Workshop ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 100 % |
|
Andere: | De studenten ontwikkelen een educatief materiaal met een bijhorende handleiding. De uitvoering van het vakdidactisch project wordt mee beoordeeld door de betrokken leerkrachten of andere betrokken externe partners. De studenten reflecteren over het product en het proces op basis van de feedback die zij ontvangen van hun peers en de leerkrachten. |
|
|
|
|
|
Mogelijke externe locatie | ✔ |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Individuele herwerking van de groepsopdracht. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Het verplichte studiemateriaal voor dit opleidingsonderdeel is terug te vinden op Blackboard.
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|