Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - verdieping (4791) | Contactpersoon : | Prof. dr. Johan HELLINGS |
Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - basis (4790)
|
5.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 270 | 10,0 | 270 | 10,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan over (inter)nationale conceptuele kaders inzake organisatie en financiering van gezondheidszorg reflecteren en concretiseren naar een operationeel niveau. | | - DC
| DC1.4 De student heeft inzicht in verschillende modellen van organisatie en financiering van gezondheidszorg en welzijn en kan de toepasbaarheid binnen een specifieke context evalueren en hierover debatteren. | | | - BC
| De student begrijpt de organisatie van de gezondheidszorg van nulde tot en met derde lijn en kan deze relateren aan voorbeeldcasussen uit de toepassingsgebieden. | | | - BC
| De student kan verschillende modellen en concepten van zorgorganisatie duiden en verbanden leggen met de huidige en lokale gezondheidszorg structuur. | | | - BC
| De student kan de verschillende financieringswijzen van gezondheidszorg vergelijken en hierover reflecteren. | | | - BC
| De student kent het concept van geïntegreerde zorg en kan dit toepassen in een breder perspectief van zorg en gezondheid. | | | - BC
| De student kan de verschillende kanalen langs dewelke organisatie en financiering van de gezondheidszorg beslist en gecommuniceerd worden benoemen. | | - DC
| DC1.3 De student heeft inzicht in persoonsgerichte zorg met een focus op gezondheid en welzijn voor de zorgvrager, zijn/haar omgeving en de zorgprofessional. | | | - BC
| De student maakt kennis met de concepten van draagkracht en draaglast van zorgverleners. | | | - BC
| De student begrijpt de impact van (wijzigingen van) zorgorganisatie op het welbevinden van de zorgprofessionals. | | | - BC
| De student heeft inzicht in de relatie tussen gezondheid, preventie en ziekte. | | - DC
| DC1.5 De student kan in functie van de context gericht verdiepende inzichten opzoeken en deze vertalen en integreren bij het innoveren van zorgsystemen en -processen. | | | - BC
| De student kan de basisinzichten inzake gezondheidsrecht met elkaar verbinden en hierover reflecteren binnen de context van een specifieke casus. | | | - BC
| De student kan de wetgevende kaders over onderzoek binnen de gezondheidszorg (vb. experimenten op de menselijke persoon, medische toestellen en hulpmiddelen, MDR) interpreteren en onderzoeksvoorstellen hierop evalueren. | - EC
| EC 2. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een evidence-based manier beslissingen nemen en handelen, rekening houdend met de economische en ethische context. | | - DC
| DC2.4 De student kan de principes van economische evaluaties toepassen bij de beoordeling van beleidsbeslissingen in de gezondheidszorg. | | | - BC
| De student heeft een grondige kennis over de economie van de gezondheidszorg (macro- en micro) met een concrete invulling inzake toepassing en interpretatie van een resultaat-onderzoek. | | | - BC
| De student heeft kennis van de verschillende ontwikkelingsmogelijkheden van value-based healthcare en hoe deze ontwikkelingsmethodieken kunnen worden toegepast in een concrete zorgcontext. | | | - BC
| De student is in staat om beleidsbeslissingen rond organisatie en financiering van gezondheidszorg te vertalen naar concrete projecten en deze ook op te volgen. | | - DC
| DC2.5 De student weet hoe een economische analyse moet worden geïnterpreteerd, begrijpt wanneer ontbrekende kennis zich voordoet, en weet hoe verbetering van de kennis kan worden opgebouwd. | | | - BC
| De student kan de resultaten van gezondheidseconomische evaluaties interpreteren en de methode op haar sterktes en beperkingen evalueren. | | | - BC
| De student kan specifieke inzichten inzake gezondheidseconomie vertalen naar operationele acties en deze beargumenteren. | | | - BC
| De student kan specifieke casestudies analyseren, de relatie maken ten aanzien van specifieke uitdagingen en hieromtrent in interactie treden binnen zijn directe werkomgeving. | - EC
| EC 8. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een systematische en kritische manier reflecteren over conceptuele en operationele vraagstukken binnen het vakgebied. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan reflecteren over specifieke aspecten van gezondheidsrecht in relatie tot uitdagingen ten aanzien van de evoluerende zorgnoden en nieuwe zorgconcepten. | | | - BC
| De student kan in samenwerking met de diverse betrokkenen complexe vraagstukken oplossen betreft de organisatie van zorg en gezondheid, kwaliteit van de zorg, ethisch handelen en financiering van de zorg. | | | - BC
| De student houdt rekening met de kwetsbaarheid van de zorg voor de patiënt, van de zorgprofessional en van de complexiteit van de zorgcontext. | - EC
| EC 9. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan communiceren met, en op maat van, alle actoren en belanghebbenden in de gezondheids- en welzijnszorg, en is daarbij in staat complexe informatie op een begrijpbare wijze te verstrekken gebruikmakend van diverse media. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan in dialoog en discussie gaan met experten inzake de thematische clusters (vb. juristen, gezondheidseconomen). | | | - BC
| De student kan inzichten en aanbevelingen bevattelijk weergeven in een rapport. | | | - BC
| De student kan inzichten en aanbevelingen op maat van actoren en belanghebbenden presenteren op maat van de eindgebruiker en hierover in dialoog gaan. | - EC
| EC 10. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan zelfsturend kennis opbouwen en heeft een houding tot het zich voortdurend eigen maken van nieuwe inzichten in het vakgebied. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan specifieke aspecten inzake het gezondheidsrecht opzoeken, in relatie brengen en hieromtrent zijn kennis gericht verdiepen. | | | - BC
| De student kan thematische rapporten in het domein van organisatie van de gezondheidszorg analyseren en deze vertalen naar inzichten. | | | - BC
| De student kan de belangrijkste bronnen en databanken met betrekking tot de thematische clusters consulteren. | | | - BC
| De student is tolerant naar onzekerheid en dubbelzinnigheid en zoekt tegelijk duidelijkheid. | - EC
| EC 11. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan complexe data en informatie uit diverse bronnen capteren, verwerken en vertalen naar relevante inzichten. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan inzichten ontwikkelen inzake gezondheidsrecht en deze verbinden met de organisatie en de financiering van gezondheidszorg. | | | - BC
| De student kan beleidsbeslissingen rond organisatie en financiering van gezondheidszorg vertalen naar meetbare en evalueerbare indicatoren en implementatieplannen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel geeft duiding over de positie van de healthcare engineering professional in de verschillende aspecten van zorg en gezondheid, de wijze van organisatie en de rol van de verschillende gezondheidszorgberoepen.
Dit OPO voorziet de nodige verdieping om als academisch professional in een context van samenwerking met zorgprofessionals toegevoegde waarde te kunnen ontwikkelen in de gezondheidszorg voor personen met een zorg- en ondersteuningsnood, voor zorgorganisaties en voor de samenleving. Dit wordt gekaderd in het concept van value based healthcare (waardegedreven zorg) en internationale kaders zoals het quintuple aim.
Het OPO krijgt vorm vanuit drie thematische clusters: organisatie van de gezondheidszorg, gezondheidsrecht en regelgeving en gezondheidseconomie. De in basis OPO ontwikkelde inzichten worden hierbij verdiept, zowel in kennis als in vaardigheden binnen deze clusters. De focus wordt gericht op grondige kennis en inzicht inzake de organisatie en financiering van zorg, preventie van ziekte en het bevorderen van gezondheid, de organisatie van de gezondheidszorg vanuit de verschillende zorgnoden en vanuit het zorgsysteem. Dit wordt tevens gekaderd in een internationale context.
Verdiepende kennis en inzichten hieromtrent zijn kritisch voor de master gezien de complexiteit van de gezondheidszorg en de grote zorgvuldigheid die nodig is om hierin gerichte initiatieven te ontwikkelen, samen met zorgprofessionals. Het is de basis waarop hij/zij zal verder werken en nieuwe competenties kan ontwikkelen. Deze kennis en inzichten moeten vervolgens ook op reflectieve wijze aangebracht kunnen worden door de master. Dit is nodig om de noodzakelijke connectie met de actoren in het werkveld te kunnen maken om vervolgens toegevoegde waarde te kunnen aanreiken.
De verdieping gebeurt zowel ten aanzien van de somatische als de geestelijke gezondheidszorg en evident vanuit een zo geïntegreerd mogelijke benadering, zowel in de acute fase als voor de voortgezette zorg, zowel vanuit de eerste lijn als vanuit de verschillende vormen van thuiszorg, transmurale zorg, revalidatie, residentiële zorg, … als informele zorg. Deze verdieping kan evenwel niet exhaustief gebeuren. De master wordt geïntroduceerd in de verschillende zorgcontexten, mede ook vanuit hun samenhang. De student kan zijn inzichten in een specifiek zorgdomein gericht verder verdiepen, bijvoorbeeld via de masterproef.
De evoluerende beleidscontext en nieuwe inzichten inzake preventie van ziekte en organisatie van zorg komen in dit OPO ook aan bod, mede in aansluiting met inspirerende voorbeelden of nieuwe ontwikkelingen uit binnen- en buitenland.
Keywords: organisatie en financiering van gezondheidszorg; gezondheidszorgberoepen; gezondheidsrecht; gezondheidseconomie; value based healthcare
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 10,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Alle opdrachten moeten op de vervaldatum zijn ingediend via BlackBoard. Een student moet op elk onderdeel de helft of meer van de punten behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een onderdeel een onvoldoende behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Extra info | Naast deze evaluatievormen zullen er tijdens de onderwijsperiode ook (verwerkings)opdrachten in de leerpaden worden opgenomen. Deze opdrachten worden niet opgenomen in de eindevaluatie, maar studenten ontvangen hierover gerichte feedback ter ondersteuning van hun leerproces. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Gegevensbescherming in de zorg - een praktische gids bij de GDPR,Balthazar T & Raeymaekers P,2018,die Keure,9789048632749 |
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Recht en bio-ethiek,Goffin T & Nys H,2021,Lannoo campus,9789401477819
- Economie van de gezondheidszorg,Schut E, Varkevisser M,2017,Bohn Stafleu van Loghum,9789036813136
- Deep Medicine: How Artificial Intelligence Can Make Healthcare Human Again,Topol E,2019,Hachette Book Group USA,9781541644632
- Codex gezondheidsrecht,Balthazar T, Goffin T, Lierman S, Van Assche K,2022,Wolters Kluwer,9789401477819
- Gegevensbescherming in de zorg - een praktische gids bij de GDPR,Balthazar Tom, Raeymaekers Peter,2018,die Keure,9789048632749
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal. |
|
Door de docenten samengestelde reader "De mens, de verstrekker en het systeem". Deze bevat de hand-outs en een selectie papers en rapporten. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- The Economics of Health and Health Care: International Student Edition,Folland, S., Goodman, A.C., & Stano, M,8th Edition,New York: Routledge,9789036813136
- Geïntegreerde zorg: Werken aan samenwerken,Vandeurzen J & Steyaert S,2022,Lannoo Campus,9789401484039
- Handbook Integrated Care,Amelong V, Stein V, Suter E, Goodwin N, Nolte E, Balicer R,2021,Springer,9783030692612,Full text online: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-69262-9
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|