Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - basis (4790)
|
5.0 stptn |
|
|
Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - verdieping (4791)
|
10.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 4. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan met behulp van kwantitatieve en kwalitatieve methoden de kwaliteit en veiligheid van de gezondheidszorg evalueren en monitoren. | | - DC
| DC4.1 De student kan de basisprincipes van informatiesystemen die gebruikt worden binnen een zorgcontext en het management van gezondheidsgegevens uitleggen en toelichten. | | | - BC
| De student kan een overzicht geven van bestaande databronnen binnen een zorgcontext. | | | - BC
| De student kan een voorstel uitwerken voor het opvolgen van een indicator voor kwaliteit en patiëntveiligheid, met betrekking tot de databron. | | | - BC
| De student kan de basisprincipes van hoe de kwaliteit van gezondheidsgegevens kan geëvalueerd worden beschrijven en illustreren. | | - DC
| DC4.2 De student beschrijft de verwerking van gezondheidsgegevens ter voorbereiding van bepaalde analyses en kan dit demonstreren in een eenvoudige context. | | | - BC
| De student kan een voorstel uitwerken voor het opvolgen van een indicator voor kwaliteit en patiëntveiligheid, met betrekking tot de verwerking van de data ter voorbereiding van de data analyse. | | | - BC
| De student kan een voorstel uitwerken voor het opvolgen van een indicator voor kwaliteit en patiëntveiligheid, met betrekking tot de controle en verbetering van de kwaliteit van de gegevens. | | - DC
| DC4.3 De student kent de voornaamste analysemethoden voor het meten en monitoren van kwaliteit en patiëntveiligheid. | | | - BC
| De student kan een voorstel uitwerken voor het opvolgen van een indicator voor kwaliteit en patiëntveiligheid, met betrekking tot de analyse van de gegevens, aangeven welke analyse geschikt is in een bepaalde context, en de resultaten interpreteren. | - EC
| EC 5. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan een proces in een zorgcontext in kaart brengen, analyseren en voorstellen ter verbetering formuleren met behulp van gepaste kwalitatieve en kwantitatieve methoden. | | - DC
| DC5.1 De student heeft inzicht in de voornaamste types processen in de zorg. | | | - BC
| De student kan basisconcepten in de context van processen beschrijven en illustreren. | | | - BC
| De student kan de voornaamste types processen in de zorg onderscheiden en illustreren. | | - DC
| DC5.2 De student heeft inzicht in de voornaamste planningsbeslissingen in zorg- en ondersteunende processen. | | | - BC
| De student kan planningsbeslissingen benoemen en classificeren. | | | - BC
| De student kan de voornaamste planningsbeslissingen in zorg- en ondersteunende processen verduidelijken en illustreren. | | - DC
| DC5.3 De student heeft inzicht in de verschillende fasen die doorlopen worden bij het beheren en verbeteren van zorg- en ondersteunende processen. | | | - BC
| De student kan de verschillende fasen in het beheren en verbeteren van zorg- en ondersteunende processen benoemen en illustreren. | | | - BC
| De student kan methoden die gebruikt worden in de verschillende fasen in het beheren en verbeteren van zorg- en ondersteunende processen toelichten en illustreren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel situeert zich binnen de competentiecluster procesinnovatie, waarbij de student de nodige kennis vergaart en vaardigheden ontwikkelt om, in samenwerking met de zorgprofessionals, een cruciale rol te spelen in de innovatie van processen binnen de gezondheidszorg. Binnen deze competentiecluster komen twee thematische clusters aan bod: (1) meten en monitoren en (2) procesinnovatie.
Bij meten en monitoren, de eerste thematische cluster, ligt de klemtoon op het meten en opvolgen van kwaliteit en veiligheid binnen de gezondheidszorg. De tweede thematische cluster, procesinnovatie, focust zich op het doordacht vormgeven van nieuwe of sterk verbeterde wijzen om zorgprocessen en ondersteunende processen binnen gezondheidszorginstellingen te organiseren.
Het opleidingsonderdeel “Procesinnovatie - basis” legt zich toe op het verwerven van kennis van de basisprincipes met betrekking tot de twee thematische clusters. Deze basisprincipes zullen worden toegepast in een eenvoudige context.
Keywords: meten en monitoren; procesinnovatie.
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 3,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
- Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal.
- Fundamentals of business process management, Dumas M, La Rosa M, Mendling J, & Reijers HA, 2018, Heidelberg: Springer, 9783662585856, Full text online: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-662-56509-4
- The Epidemiologist R Handbook, Batra N et al., 2021, Applied Epi Incorporated, Full text online: https://epirhandbook.com/index.html
- Statistical Methods in Healthcare, Faltin FW, Kenett RS & Ruggeri F, 2012, John Wiley & Sons, Incorporated, 9781119940005, Full text online: https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=978385
|
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- R for data science,Wickham, H., & Grolemund, G.,2017,Sebastopol: O'Reilly,9781491910399,ISBN-13: 978-1491910399 OF ISBN-10: 1491910399
- Nonparametric Statistical Process Control,Chakraborti S, & Graham M,2019,Wiley,9781118456033,eBook, hardcover en online book beschikbaar
- Handbook of healthcare operations management,Denton, B.T. (ed.),2013,Heidelberg: Springer,9781461458852
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|