Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - basis (4790)
|
5.0 stptn |
|
|
Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - verdieping (4791)
|
10.0 stptn |
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden:
- Systeeminnovatie - basis (4792)
- Systeeminnovatie - verdieping (4793)
- Procesinnovatie - basis (4794)
- Procesinnovatie - verdieping (4795)
- Implementeren van systeem- en procesinnovatie - basis (4797)
- Implementeren van systeem- en procesinnovatie - verdieping (4798)
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P3 SBU | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 405 | 15,0 | 135 | 135 | 135 | 15,0 | Ja | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 1. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan over (inter)nationale conceptuele kaders inzake organisatie en financiering van gezondheidszorg reflecteren en concretiseren naar een operationeel niveau. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan zelfstandig een praktijkprobleem vertalen naar een relevante
onderzoeksvraag. | - EC
| EC 2. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een evidence-based manier beslissingen nemen en handelen, rekening houdend met de economische en ethische context. | | - DC
| / | | | - BC
| De student maakt ethisch verantwoorde keuzes met respect voor het wetgevend kader rond onderzoek in de gezondheidszorg. | - EC
| EC 3. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan systemen in een zorgcontext in kaart brengen, analyseren, voorstellen ter verbetering formuleren met behulp van gepaste methoden en dit innovatieproces systematisch opvolgen en documenteren. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan zelfstandig een onderbouwde onderzoeksmethodiek selecteren en
toepassen. | | | - BC
| De student kan zelfstandig de verzamelde data met gepaste kwantitatieve en/of
analyse methoden analyseren. | - EC
| EC 4. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan met behulp van kwantitatieve en kwalitatieve methoden de kwaliteit en veiligheid van de gezondheidszorg evalueren en monitoren. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan zelfstandig een onderbouwde onderzoeksmethodiek selecteren en
toepassen. | | | - BC
| De student kan zelfstandig de verzamelde data met gepaste kwantitatieve en/of
analyse methoden analyseren. | - EC
| EC 5. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan een proces in een zorgcontext in kaart brengen, analyseren en voorstellen ter verbetering formuleren met behulp van gepaste kwalitatieve en kwantitatieve methoden. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan zelfstandig een onderbouwde onderzoeksmethodiek selecteren en
toepassen. | | | - BC
| De student kan zelfstandig de verzamelde data met gepaste kwantitatieve en/of
analyse methoden analyseren. | - EC
| EC 6. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg draagt op planmatige en wetenschappelijk onderbouwde wijze bij aan de implementatie van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan zelfstandig een onderzoeksplan formuleren om de onderzoeksvraag te beantwoorden. | | | - BC
| De student kan zelfstandig valide en betrouwbare onderzoeksresultaten verzamelen. | - EC
| EC 7. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan binnen een projectteam, in goede afstemming en samenwerking, op succesvolle wijze een leiderschapsrol opnemen. | | - DC
| / | | | - BC
| De student neemt eindverantwoordelijkheid voor gemaakte keuzes en kan deze op
onderbouwde wijze verantwoorden. | - EC
| EC 8. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan op een systematische en kritische manier reflecteren over conceptuele en operationele vraagstukken binnen het vakgebied. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan zelfstandig op basis van onderzoeksbevindingen een onderbouwde
conclusie formuleren. | | | - BC
| De student kan zelfstandig een praktijkprobleem vertalen naar een relevante
onderzoeksvraag. | - EC
| EC 9. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan communiceren met, en op maat van, alle actoren en belanghebbenden in de gezondheids- en welzijnszorg, en is daarbij in staat complexe informatie op een begrijpbare wijze te verstrekken gebruikmakend van diverse media. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan de gebruikte onderzoeksmethode, de verzamelde bevindingen en de daaruit getrokken conclusies op een gestructureerde wijze schriftelijk en mondeling rapporteren, zowel naar domeinexperten als naar andere belanghebbenden. | - EC
| EC 10. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan zelfsturend kennis opbouwen en heeft een houding tot het zich voortdurend eigen maken van nieuwe inzichten in het vakgebied. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan zelfstandig de eigen data contrasteren met de bestaande literatuur. | - EC
| EC 11. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan complexe data en informatie uit diverse bronnen capteren, verwerken en vertalen naar relevante inzichten. | | - DC
| / | | | - BC
| De student kan zelfstandig een literatuuronderzoek uitvoeren. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De masterproef geeft vorm aan de competentiecluster onderzoekend denken en handelen. Het draagt bij aan de vorming als wetenschappelijk denkende professional met als doelstelling wetenschappelijk denken en handelen in de praktijk te brengen. In een co-creatief proces met het werkveld streven we ernaar dat de student vanuit een transdisciplinaire insteek een bijdrage levert aan het realiseren van waardegedreven zorg.
Onder begeleiding van een promotor (Zelfstandig Academisch Personeelslid (ZAP) of postdoc) en een (interne of externe) inhoudsdeskundige (pre-doc onderzoeker of stakeholder uit de praktijk) geeft de student op zelfstandige basis vorm aan een onderzoeksproject, een verbeterproject of een innovatieproject:
-
De student die voor een onderzoeksproject kiest, wordt ingeschakeld in bestaand onderzoek aan UHasselt in samenwerking met (een) gezondheidszorgorganisatie(s). Onder begeleiding van een promotor zal hij/zij deel uitmaken van een onderzoeksteam en een onderzoeksproject uitwerken.
-
De student die voor een verbeterproject kiest, wordt actief ingeschakeld binnen een gezondheidszorgorganisatie (netwerk, ziekenhuis, woonzorgcentrum, huisartsenpraktijk, …). Onder begeleiding van een promotor en praktijkbegeleider uit het werkveld zal de student op een methodologisch correcte wijze een bestaand zorgproces analyseren en verbeteren of een nieuw zorgproces implementeren.
-
In een innovatieproject vertrekt de student vanuit bestaande (theoretische) inzichten die hij/zij vertaalt naar de praktijk onder de vorm van een product of dienst door gebruik te maken van design science research. De student krijgt de kans om onder begeleiding van een promotor en een praktijkbegeleider samen te werken met kennisinstellingen en/of bedrijven actief binnen de gezondheidszorg.
De masterproef is het sluitstuk van de opleiding en het onderzoekend denken en handelen komt hier transversaal aan bod. Aan de start van het academiejaar zullen de studenten een topic selecteren en toegewezen krijgen. Daarbij zullen de masterstudenten in Q2 starten met seminaries om competenties te verwerven die ze nodig zullen hebben om de masterproef goed uit te kunnen voeren. De seminaries zullen een combinatie zijn van THINK en PEER sessions, aanleveren van materiaal en webinars met als doel de studenten te helpen naast het leerpad dat ze doorlopen met de promotor/inhoudsdeskundige. Inzet, en samenwerking van studenten en promotor/inhoudsdeskundige zijn essentieel.
|
|
|
|
|
|
|
Collectief feedback moment ✔
|
|
|
Individueel begeleidingsmoment ✔
|
|
|
Masterproef ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 15,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 60 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel. |
|
|
|
|
|
Andere: | poster 10% en presentatie 20% (mondelinge verdediging) |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
Andere: | Procesevaluatie door de promotor |
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Een student moet geslaagd zijn (≥10/20) op elk onderdeel om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die voor een of meerdere onderdelen van de evaluatie niet slaagt (<10/20), krijgt als eindresultaat 'fail'. |
|
|
|
Extra info | Schriftelijke evaluatie: 60% evaluatie op het schriftelijk resultaat (paper) Mondelinge evaluatie: 30% mondelinge verdediging (poster 10% en presentatie 20% (mondelinge verdediging)) Andere: 10% Procesevaluatie |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Indien de student een onvoldoende behaalt voor een of meerdere evaluatievormen, zullen de evaluatievormen tijdens de tweede examenkans bestaan uit schriftelijke evaluatie (paper 70%) en mondelinge evaluatie (presentatie 30%) tijdens de examenperiode. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal. |
|
Door de docenten samengestelde reader "Onderzoekend denken en handelen". Deze bevat de handouts en een selectie papers. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- Statistical methods in healthcare,Faltin FW, Kenett RS & Ruggeri F,2012,Chichester: Wiley,9780470670156,Full text online: https://ebookcentral.proquest.com/lib/ubhasselt/detail.action?docID=978385&pq-origsite=summon
- An introduction to design science,Johannesson P & Perjons E,2014,Heidelberg: Springer,9783319106328,Full text online: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-78132-3
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|