Onderwijstaal : Nederlands |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen worden geadviseerd ook opgenomen te zijn in uw studieprogramma tot op heden.
|
|
|
Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - basis (4790)
|
5.0 stptn |
|
|
Gezondheidszorg bekeken vanuit de mens, de verstrekker en het systeem - verdieping (4791)
|
10.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P4 SBU | P4 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 6. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg draagt op planmatige en wetenschappelijk onderbouwde wijze bij aan de implementatie van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg. | | - DC
| 6.1 De student kan het belang van implementatiewetenschappen voor het realiseren van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg duiden. | | | - BC
| De student kan de scope van implementatiewetenschappen definiëren. | | | - BC
| De student kan de de rol van theorieën, modellen en frameworks bij de ontwikkeling van evidence-based verbeterprogramma's verklaren. | | | - BC
| De student kan het de rol en het belang van implementatie wetenschap bij het realiseren van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg benoemen en staven met een voorbeeld. | | - DC
| 6.2 De student kan voor implementatiewetenschappen relevante terminologie, theorieën, modellen en frameworks interpreteren en verduidelijken. | | | - BC
| De student kan terminologie, gebruikt binnen de implementatiewetenschappen, verklaren en verduidelijken. | | | - BC
| De student kan voor de implementatiewetenschappen relevante theorieën, modellen en frameworks interpreteren en verduidelijken. | | | - BC
| De student kan de belangrijkste wetenschappelijke bronnen binnen het domein van de implementatiewetenschappen gebruiken. | - EC
| EC 7. De Master of Science in Systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg kan binnen een projectteam, in goede afstemming en samenwerking, op succesvolle wijze een leiderschapsrol opnemen. | | - DC
| 7.1 De student heeft inzicht in de aspecten van leiderschap die impact hebben op het gedrag van actoren in de context van zorginnovatie. | | | - BC
| De student kan de verschillende leiderschapsstijlen toelichten en illustreren. | | | - BC
| De student kan de waarde van leiderschapsstijlen beoordelen in functie van de veranderende zorgcontext (en evoluerende zorgmodellen) en in de context van zorginnovatie. | | | - BC
| De student kan de basisprincipes van zelfmanagement en de bevordering van zelfzorg/welzijn toelichten, evenals het belang ervan in de uitdagende context waarin zorgprofessionals opereren; en deze inzichten ook toepassen op het eigen functioneren als student en toekomstige professional. | | | - BC
| De student kan de praktijken die leiderschapsontwikkeling mogelijk maken, toelichten. | | | - BC
| De student kan de motivatie van zorgprofessionals verklaren. | | | - BC
| De student kan de bouwstenen van rechtvaardige besluitvorming weergeven. | | | - BC
| De student kan de helpende praktijken in het omgaan met weerstand tegen verandering, toelichten. | | | - BC
| De student kan uitleggen hoe er gebouwd kan worden aan een leercultuur van open communicatie en feedback. | | | - BC
| De student is gevoelig voor het belang van leiderschap als een minder tastbare dimensie van samenwerking in context van zorginnovatie. | | - DC
| 7.2 De student heeft inzicht in hoe hij/zij vanuit de rol van facilitator co-creatie kan bevorderen in de totstandkoming van zorginnovatie. | | | - BC
| De student kan het belang van transformationeel leiderschap in professionele organisaties toelichten in de context van zorginnovatie. | | | - BC
| De student kan groepsdynamische inzichten en het belang van co-creatieve processen verduidelijken, alsook, daarbij aansluitend, het belang van gedeeld leiderschap. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Vereiste voorkennis is schrijf- en leesvaardigheid in het Engels (vereist) en algemene kennis van de gezondheidszorg (aanbevolen).
|
|
|
Dit opleidingsonderdeel situeert zich binnen de competentiecluster ‘Implementeren van systeem- en procesinnovatie’, waarbij de student de nodige kennis vergaart en vaardigheden ontwikkelt om een cruciale rol te spelen in het tot stand brengen van systeem- en procesinnovatie in de gezondheidszorg. Binnen deze competentiecluster komen twee thematische clusters aan bod: (1) implementation science en (2) leiderschap in een veranderende wereld.
Implementation science, de eerste thematische cluster, verwijst naar de studie van methoden om de integratie van onderzoeksresultaten — en andere evidence-based praktijken — te bevorderen in het gezondheidszorgbeleid en de praktijk, met als doelstelling de kwaliteit van de gezondheidszorg, in al zijn dimensies, te verbeteren. Het omvat de studie van de invloeden op zowel het gedrag van zorgverleners als de organisatie. Daarnaast onderzoekt het de methoden om implementatie van innovatie effectiever te doen verlopen. De tweede thematische cluster, leiderschap, focust op het proces van beïnvloeding om actoren mee te nemen in het doordacht vormgeven van nieuwe of sterk verbeterde wijzen om zorg- en ondersteunende processen in gezondheidszorginstellingen te organiseren.
Het opleidingsonderdeel ‘Implementeren van systeem- en procesinnovatie - basis’ legt zich toe op een introductie van de concepten en basisprincipes met betrekking tot de twee thematische clusters.
Keywords: Implementation Science; Leadership; Leiderschap in een veranderende wereld
|
|
|
|
|
|
|
Afstandsonderwijs ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Werkzittingen ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 4 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijk examen | 100 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien hij de helft of meer van de punten behaald heeft tijdens de eerste examenkans van dit opleidingsonderdeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | Alle opdrachten moeten op de vervaldatum zijn ingediend via BlackBoard om te kunnen deelnemen aan het mondelinge examen. Een student moet op elk onderdeel de helft of meer van de punten behalen om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. |
|
|
|
Gevolg | Een student die op een onderdeel een onvoldoende behaalt, krijgt als eindresultaat in zijn studentendossier 9/20 of het rekenkundig gewogen gemiddelde indien de score lager is. |
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
Handbook on Implementation Science,Nilsen P,2020,Edward Elgar Publishing,9781788975988 |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Op BlackBoard aangeboden studiemateriaal. |
|
Door de docenten samengestelde reader "Implementeren van systeem- en procesinnovatie". Deze bevat de handouts en een selectie papers en rapporten. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
- How to implement evidence-based healthcare,Greenhalgh T,2018,John Wiley & Sons, Ltd.,9781119238522
- Implementation Science 3.0,Albers B, Shlonsky A, Mildon R,2020,Springer,9783030038731,Full text online: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-03874-8
- Systems engineering: a systemic and systematic methodology for solving complex problems.,Kasser, JE,2020,Taylor & Francis,9780429425936
- Systems Thinker’s Toolbox: Tools for managing complexity,Kasser, JE,2019,Taylor & Francis,9780429882661
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|