Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
Groep 1 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Verdiepende klinische stage (4731)
|
22.0 stptn |
|
Of groep 2 |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Verdiepende klinische stage (4731)
|
23.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij inwendige aandoeningen | Verplicht | 594 | 22,0 | 594 | 22,0 | Nee | Nee | Numeriek | |
2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij kinderen | Verplicht | 594 | 22,0 | 594 | 22,0 | Nee | Nee | Numeriek | |
2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij neurologische aandoeningen | Verplicht | 594 | 22,0 | 594 | 22,0 | Nee | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op autonome wijze (met behulp van technologie) een (contra-)indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en op geïntegreerd niveau een kinesitherapeutische diagnose stellen voor complexe problemen, uitgaande van de hulpvraag, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek. | | - DC
| De student kan een volledige anamnese uitvoeren in complexe domeinspecifieke situaties. | | | - BC
| De student voert een volledige en doelgerichte anamnese uit in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan een volledig klinisch kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren in complexe domeinspecifieke situaties. | | | - BC
| De student voert een volledig en doelgericht kinesitherapeutisch onderzoek uit in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan in complexe domeinspecifieke situaties bevindingen uit anamnese en onderzoek klinisch beredeneren en interpreteren om zo een kinesitherapeutische diagnose en prognose te formuleren. | | | - BC
| De student beredeneert en interpreteert de bevindingen uit anamnese en onderzoek in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan in complexe domeinspecifieke situaties een (contra-) indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en gericht doorverwijzen. | | | - BC
| De student voert een volledige en doelgerichte screening uit in complexe domeinspecifieke situaties. | - EC
| 2. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op geïntegreerd niveau op basis van een kinesitherapeutische diagnose voor complexe problemen, in overleg met de patiënt/cliënt, behandeldoelen en een preventie- en behandelingsplan opstellen, uitvoeren (met behulp van technologie) en de klinische effectiviteit evalueren. | | - DC
| De student kan de klinische effectiviteit van zijn/haar behandeling evalueren en de behandeling bijsturen waar nodig in complexe domeinspecifieke situaties. | | | - BC
| De student evalueert in complexe domeinspecifieke situaties de klinische effectiviteit van zijn/haar behandeling en stuurt waar nodig bij. | | - DC
| De student kan in complexe domeinspecifieke situaties het behandelplan aanpassen i.f.v. de resultaten en doelstelling van de patiënt. | | | - BC
| De student past het behandelplan aan i.f.v. de resultaten en doelstelling van de patiënt, aangebracht via casuïstiek. | | - DC
| De student kan op basis van een kinesitherapeutische diagnose patiëntgerichte behandeldoelen en een behandelingsplan opstellen in complexe domeinspecifieke situaties. | | | - BC
| De student stelt in complexe domeinspecifieke situaties behandeldoelen en een behandelplan op, op basis van de kinesitherapeutische diagnose. | | | - BC
| De student kan een patiëntgericht behandelplan opstellen met definiëring van specifieke, individuele behandeldoelen in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan kinesitherapeutische handelingen in complexe domeinspecifieke situaties correct uitvoeren. | | | - BC
| De student voert kinesitherapeutische handelingen in complexe domeinspecifieke situaties correct uit. | - EC
| 3. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan met respect voor de identiteit/privacy van de patiënt / cliënt, op gepaste wijze schriftelijk en mondeling communiceren met alle belanghebbenden. | | - DC
| De student kan op gepaste wijze communiceren met een patiënt in moeilijke situaties. | | | - BC
| De student kan op een gepaste wijze slecht/moeilijk nieuws brengen aan de patiënt. | | - DC
| De student kan de communicatievaardigheden die relevant zijn voor de kinesitherapeut in de kinesitherapeut-patiënt relatie toepassen. | | - DC
| De student kan reflecteren over zijn eigen leerproces aangaande zijn/haar communicatievaardigheden. | | | - BC
| De student herkent en benoemt eigen sterktes en zwaktes met betrekking tot eerder geleerde communicatievaardigheden binnen de stagecontext. | | | - BC
| De student kan alternatieven bedenken en toepassen voor ervaren moeilijkheden met betrekking tot de kinesitherapeut-patiënt communicatie binnen de stagecontext. | | - DC
| De student kan op adequate en professionele wijze schriftelijk communiceren. | | - DC
| De student kan eerder geleerde communicatievaardigheden toepassen binnen een maatschappelijke context met verschillende actoren. | | - DC
| De student communiceert op gepaste wijze met de patiënt en diens netwerk binnen de stagecontext. | | - DC
| De student communiceert op gepaste en professionele wijze schriftelijk met de verschillende actoren binnen de multidisciplinarie context. | - EC
| 4. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zelfstandig functioneren in multi- of interdisciplinair teamverband en dit functioneren evalueren en optimaliseren. | | - DC
| De student kan efficiënt communiceren met alle actoren in het werkveld. | | | - BC
| De student communiceert met alle actoren ter optimalisatie van de behandeling van de patiënt. | | | - BC
| De student kan actief luisteren, interpreteren, samenvatten en antwoorden. | | - DC
| De student kan een actieve rol opnemen binnen de multi- en interdisciplinaire context. | | | - BC
| De student geeft zelf voorstellen en adviezen in team. | | - DC
| De student neemt een actieve rol op binnen de multi- en interdisciplinaire context. | | | - BC
| De student ontwikkelt een goede verstandhouding, vertrouwen en een ethische-therapeutische relatie met de patiënt, de omgeving van de patiënt, andere betrokken collega's en andere professionals binnen een multi- en interdisciplinair team. | | - DC
| De student maakt zijn professionele standpunt kenbaar tijdens een overleg met het multi- en interdisciplinair team. | | | - BC
| De student brengt relevante informatie aan het licht en analyseert die, rekening houdend met de perspectieven van de patiënt, de collega's en andere professionals binnen het multi- en interdisciplinair team. | | | - BC
| De student deelt relevante informatie accuraat mee en legt deze uit aan de patiënt, de omgeving van de patiënt, collega's en andere zorgprofessionals binnen het multi- en interdisciplinair team. | - EC
| 5. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan rekening houden met de verschillende stakeholders en kan zich organiseren binnen de kinesitherapeutisch administratieve en economische context van de gezondheidszorg. | | - DC
| De student kan zorgvraag gerelateerde documenten administratief afhandelen. | | | - BC
| De student levert in functie van een casus klinische stage zorgvraag gerelateerde documenten (verslag MDO, ontslagbrief, aanvraag zorgmateriaal, ....) tijdig in. | | | - BC
| De student functioneert binnen de kinesitherapeutische administratieve context (patiëntendossier in- en/of aanvullen, patiëntenadministratie, ...) tijdens zijn/haar klinische stage. | | - DC
| De student kan functioneren binnen de kinesitherapeutische organisatorische context (structureren en plannen, tijdsmanagement, prioritiseren,…). | | | - BC
| De student functioneert binnen de kinesitherapeutische organisatorische context (structureren en plannen, tijdsmanagement, prioritiseren,…) tijdens de klinische stage. | | - DC
| De student kan bedrijfseigen, kantoorsoftware en software van de kinesitherapie gebruiken. | | | - BC
| De student vult een elektronisch dossier van een casus vanuit de klinische stage volledig en correct in. | | - DC
| De student kan de activiteiten van een team coördineren en kan een leidende rol opnemen. | | | - BC
| De student kan de activiteiten van een team coördineren en kan een leidende rol opnemen. | - EC
| 7. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt vanuit een coachende, educatieve ingesteldheid met respect voor de autonomie en het beslissingsrecht van de patiënt/cliënt en doet aan preventiebeleid. | | - DC
| De student kan risicovol gedrag en levensstijl in kaart brengen door het analyseren van het gezondheidsgedrag van de patiënt/cliënt. | | | - BC
| De student brengt risicovol gedrag en levensstijl in kaart door het analyseren van het gezondheidsgedrag van de patiënt in de stagecontext. | | - DC
| De student voorziet de patiënt van relevante info met betrekking tot de aandoening, de preventie en de behandeling ervan zodat de patiënt meer ziekte-inzicht ontwikkelt en begrijpt wat hij kan doen om de aandoening onder controle te houden. | | | - BC
| De student voorziet de patiënt van relevante info met betrekking tot de aandoening, de preventie en de behandeling ervan zodat de patiënt meer ziekte-inzicht ontwikkelt en begrijpt wat hij kan doen om de aandoening onder controle te houden. | | - DC
| De student heeft inzicht in de principes van bewegingscoaching en kan deze toepassen. | | | - BC
| De student kan patiënten met of zonder vastgestelde aandoening correcte informatie en mogelijkheden aanreiken die aangepast aan de situatie kunnen leiden tot gezondheidsbevorderend gedrag. | | | - BC
| De student past verworven kennis en vaardigheden m.b.t. gezondheidspromotie en preventie toe op bijzondere sociale doelgroepen etnisch culturele minderheden, mensen zonder wettige verblijfspapieren, werklozen, drugsproblematiek, asiel centra). | | - DC
| De student kan mensen motiveren tot gedragsverandering. | | | - BC
| De student stimuleert mensen tot gedragsverandering via motiverende gespreksvoering. | - EC
| 8. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft inzicht in en kan kritisch reflecteren over de organisatie en beleidsaspecten van de gezondheidszorg, in nationaal en internationaal perspectief. | | - DC
| De student heeft kennis van en inzicht in de de wet- en regelgeving gerelateerd aan gezondheidsbevordering en -bescherming. | | | - BC
| De student past de wet- en regelgeving gerelateerd aan gezondheidsbevordering en -bescherming toe. | - EC
| 9. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan een kritische synthese maken van internationale wetenschappelijke en vakliteratuur met impact op het evidence-based handelen. | | - DC
| De student handelt op een wetenschappelijk onderbouwde manier | | | - BC
| De student maakt wetenschappelijk onderbouwde keuzes in functie van diagnostiek en behandeling aan de hand van aangereikte literatuur. | | - DC
| De student kan internationale wetenschappelijke en vakliteratuur beoordelen met het oog op het evidence-based handelen voor de (eigen) klinische praktijk. | | | - BC
| De student kan resultaten van literatuur interpreteren volgens ernst van aandoening en klinische relevantie. | | - DC
| De student kan op een kritische, wetenschappelijk onderbouwde wijze interageren met stakeholders. | | | - BC
| De student kan op een kritisch, wetenschappelijk onderbouwde wijze interageren met stakeholders. | | - DC
| De student kan op een kritisch, wetenschappelijk onderbouwde manier wetenschappelijke en internationale peerreviewed literatuur opzoeken en beoordelen. | | | - BC
| De student kan op een kritisch, wetenschappelijk onderbouwde manier wetenschappelijke en internationale peerreviewed literatuur opzoeken en beoordelen. | - EC
| 11. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan de kwaliteit van het eigen functioneren kritisch evalueren en optimaliseren vanuit de attitude van zelfsturend handelen en levenslang leren. | | - DC
| De student toont een reflectieve beroepshouding (overdenkt keuzes en beslissingen zorgvuldig, zowel inhoudelijk, procesmatig en moreel-ethisch in relatie tot de beroepscode en beroepswaarden). | | | - BC
| De student heeft zin voor initiatief. | | | - BC
| De student straalt zelfvertrouwen uit. | | - DC
| De student kan de eigen deskundigheid vervolmaken adhv bijscholingen binnen het beroepsdomein (evidence-based). | | | - BC
| De student neemt deel aan externe bijscholingen. | - EC
| 12. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen ethisch en deontologisch, met respect voor de eigenheid/privacy van de patiënt. | | - DC
| De student kan op correcte en respectvolle wijze samenwerken. | | | - BC
| De student is stipt, komt beloften en afspraken na, durft eigen fouten toe te geven en is respectvol en beleefd. | | | - BC
| De student werkt collegiaal samen, is coöperatief en behandelt andere medewerkers met respect. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student loopt 16 weken verdiepende klinische stage (2 periodes x 8 weken x 5 dagen), hoofdzakelijk in de discipline van zijn/haar afstudeervariant (dwz. revalidatie bij inwendige, pediatrische, neurologische of musculoskeletale aandoeningen). De student leert hierbij kinesitherapeutisch handelen in complexe domeinspecifieke situaties. Hiernaast vervolledigt de student gekoppelde stageopdrachten (bv. presentatie casus volgpatiënt) en neemt de student deel aan een terugkomdag (opdracht organiseren peer review). Meer informatie met betrekking tot de richtlijnen en beoordeling kunnen teruggevonden worden in de stagerichtlijnen.
|
|
|
|
|
|
|
Conferentie/symposium ✔
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 22,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 90 % |
|
Andere: | Kinesitherapeutisch handelen op stageplaats |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. De student dient elke afwezigheid te wettigen conform de stagerichtlijnen. 2. Binnen dit opleidingsonderdeel dienen opdrachten omtrent simulatie peer review en navorming succesvol afgerond te worden. 3. De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide stages, de student dit tekort in de tweede stage moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘stage 1’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘stage 2’). Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. |
|
|
|
Gevolg | 1. Ongewettigde afwezigheid resulteert in een onvoldoende op het opleidingsonderdeel. 2. Niet succesvol afronden van de opdrachten omtrent simulatie peer review en navorming leidt tot minpunten op het eindcijfer. 3. Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een 9. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken. Dit niet-afgerond deelcijfer wordt vervolgens opgeteld bij het niet-afgerond deelcijfer van de opdrachten, om zo te komen tot een totaalpunt (op 20) dat conform de afrondingsregels van het OER afgerond wordt en het eindresultaat van het opleidingsonderdeel vormt. |
|
|
|
Extra info | Meer informatie over de richtlijnen en beoordeling wordt uiteengezet in de stagerichtlijnen. |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Beroepskledij (broekpak)
Inhouden beschikbaar op blackboard |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Dit opleidingsonderdeel dient enkel opgenomen te worden door studenten die voor een tweede afstudeerrichting kiezen. |
|
|
|
|
|
| 2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen | Verplicht | 594 | 22,0 | 594 | 22,0 | Nee | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op autonome wijze (met behulp van technologie) een (contra-)indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en op geïntegreerd niveau een kinesitherapeutische diagnose stellen voor complexe problemen, uitgaande van de hulpvraag, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek. | | - DC
| De student kan een volledige anamnese uitvoeren in complexe domeinspecifieke situaties. | | | - BC
| De student voert een volledige en doelgerichte anamnese uit in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan een volledig klinisch kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren in complexe domeinspecifieke situaties. | | | - BC
| De student voert een volledig en doelgericht kinesitherapeutisch onderzoek uit in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan in complexe domeinspecifieke situaties bevindingen uit anamnese en onderzoek klinisch beredeneren en interpreteren om zo een kinesitherapeutische diagnose en prognose te formuleren. | | | - BC
| De student beredeneert en interpreteert de bevindingen uit anamnese en onderzoek in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan in complexe domeinspecifieke situaties een (contra-) indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en gericht doorverwijzen. | | | - BC
| De student voert een volledige en doelgerichte screening uit in complexe domeinspecifieke situaties. | - EC
| 2. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op geïntegreerd niveau op basis van een kinesitherapeutische diagnose voor complexe problemen, in overleg met de patiënt/cliënt, behandeldoelen en een preventie- en behandelingsplan opstellen, uitvoeren (met behulp van technologie) en de klinische effectiviteit evalueren. | | - DC
| De student kan de klinische effectiviteit van zijn/haar behandeling evalueren en de behandeling bijsturen waar nodig in complexe domeinspecifieke situaties. | | | - BC
| De student evalueert in complexe domeinspecifieke situaties de klinische effectiviteit van zijn/haar behandeling en stuurt waar nodig bij. | | - DC
| De student kan in complexe domeinspecifieke situaties het behandelplan aanpassen i.f.v. de resultaten en doelstelling van de patiënt. | | | - BC
| De student past het behandelplan aan i.f.v. de resultaten en doelstelling van de patiënt, aangebracht via casuïstiek. | | - DC
| De student kan op basis van een kinesitherapeutische diagnose patiëntgerichte behandeldoelen en een behandelingsplan opstellen in complexe domeinspecifieke situaties. | | | - BC
| De student stelt in complexe domeinspecifieke situaties behandeldoelen en een behandelplan op, op basis van de kinesitherapeutische diagnose. | | | - BC
| De student kan een patiëntgericht behandelplan opstellen met definiëring van specifieke, individuele behandeldoelen in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan kinesitherapeutische handelingen in complexe domeinspecifieke situaties correct uitvoeren. | | | - BC
| De student voert kinesitherapeutische handelingen in complexe domeinspecifieke situaties correct uit. | - EC
| 3. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan met respect voor de identiteit/privacy van de patiënt / cliënt, op gepaste wijze schriftelijk en mondeling communiceren met alle belanghebbenden. | | - DC
| De student kan op gepaste wijze communiceren met een patiënt in moeilijke situaties. | | | - BC
| De student kan op een gepaste wijze slecht/moeilijk nieuws brengen aan de patiënt. | | - DC
| De student kan de communicatievaardigheden die relevant zijn voor de kinesitherapeut in de kinesitherapeut-patiënt relatie toepassen. | | - DC
| De student kan reflecteren over zijn eigen leerproces aangaande zijn/haar communicatievaardigheden. | | | - BC
| De student herkent en benoemt eigen sterktes en zwaktes met betrekking tot eerder geleerde communicatievaardigheden binnen de stagecontext. | | | - BC
| De student kan alternatieven bedenken en toepassen voor ervaren moeilijkheden met betrekking tot de kinesitherapeut-patiënt communicatie binnen de stagecontext. | | - DC
| De student kan op adequate en professionele wijze schriftelijk communiceren. | | - DC
| De student kan eerder geleerde communicatievaardigheden toepassen binnen een maatschappelijke context met verschillende actoren. | | - DC
| De student communiceert op gepaste wijze met de patiënt en diens netwerk binnen de stagecontext. | | - DC
| De student communiceert op gepaste en professionele wijze schriftelijk met de verschillende actoren binnen de multidisciplinarie context. | - EC
| 4. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zelfstandig functioneren in multi- of interdisciplinair teamverband en dit functioneren evalueren en optimaliseren. | | - DC
| De student kan efficiënt communiceren met alle actoren in het werkveld. | | | - BC
| De student communiceert met alle actoren ter optimalisatie van de behandeling van de patiënt. | | | - BC
| De student kan actief luisteren, interpreteren, samenvatten en antwoorden. | | - DC
| De student kan een actieve rol opnemen binnen de multi- en interdisciplinaire context. | | | - BC
| De student geeft zelf voorstellen en adviezen in team. | | - DC
| De student neemt een actieve rol op binnen de multi- en interdisciplinaire context. | | | - BC
| De student ontwikkelt een goede verstandhouding, vertrouwen en een ethische-therapeutische relatie met de patiënt, de omgeving van de patiënt, andere betrokken collega's en andere professionals binnen een multi- en interdisciplinair team. | | - DC
| De student maakt zijn professionele standpunt kenbaar tijdens een overleg met het multi- en interdisciplinair team. | | | - BC
| De student brengt relevante informatie aan het licht en analyseert die, rekening houdend met de perspectieven van de patiënt, de collega's en andere professionals binnen het multi- en interdisciplinair team. | | | - BC
| De student deelt relevante informatie accuraat mee en legt deze uit aan de patiënt, de omgeving van de patiënt, collega's en andere zorgprofessionals binnen het multi- en interdisciplinair team. | - EC
| 5. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan rekening houden met de verschillende stakeholders en kan zich organiseren binnen de kinesitherapeutisch administratieve en economische context van de gezondheidszorg. | | - DC
| De student kan zorgvraag gerelateerde documenten administratief afhandelen. | | | - BC
| De student levert in functie van een casus klinische stage zorgvraag gerelateerde documenten (verslag MDO, ontslagbrief, aanvraag zorgmateriaal, ....) tijdig in. | | | - BC
| De student functioneert binnen de kinesitherapeutische administratieve context (patiëntendossier in- en/of aanvullen, patiëntenadministratie, ...) tijdens zijn/haar klinische stage. | | - DC
| De student kan functioneren binnen de kinesitherapeutische organisatorische context (structureren en plannen, tijdsmanagement, prioritiseren,…). | | | - BC
| De student functioneert binnen de kinesitherapeutische organisatorische context (structureren en plannen, tijdsmanagement, prioritiseren,…) tijdens de klinische stage. | | - DC
| De student kan bedrijfseigen, kantoorsoftware en software van de kinesitherapie gebruiken. | | | - BC
| De student vult een elektronisch dossier van een casus vanuit de klinische stage volledig en correct in. | | | - BC
| De student kan de activiteiten van een team coördineren en kan een leidende rol opnemen. | | - DC
| De student kan de activiteiten van een team coördineren en kan een leidende rol opnemen. | - EC
| 7. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt vanuit een coachende, educatieve ingesteldheid met respect voor de autonomie en het beslissingsrecht van de patiënt/cliënt en doet aan preventiebeleid. | | - DC
| De student kan risicovol gedrag en levensstijl in kaart brengen door het analyseren van het gezondheidsgedrag van de patiënt/cliënt. | | | - BC
| De student brengt risicovol gedrag en levensstijl in kaart door het analyseren van het gezondheidsgedrag van de patiënt in de stagecontext. | | - DC
| De student voorziet de patiënt van relevante info met betrekking tot de aandoening, de preventie en de behandeling ervan zodat de patiënt meer ziekte-inzicht ontwikkelt en begrijpt wat hij kan doen om de aandoening onder controle te houden. | | | - BC
| De student voorziet de patiënt van relevante info met betrekking tot de aandoening, de preventie en de behandeling ervan zodat de patiënt meer ziekte-inzicht ontwikkelt en begrijpt wat hij kan doen om de aandoening onder controle te houden. | | - DC
| De student heeft inzicht in de principes van bewegingscoaching en kan deze toepassen. | | | - BC
| De student kan patiënten met of zonder vastgestelde aandoening correcte informatie en mogelijkheden aanreiken die aangepast aan de situatie kunnen leiden tot gezondheidsbevorderend gedrag. | | | - BC
| De student past verworven kennis en vaardigheden m.b.t. gezondheidspromotie en preventie toe op bijzondere sociale doelgroepen etnisch culturele minderheden, mensen zonder wettige verblijfspapieren, werklozen, drugsproblematiek, asiel centra). | | - DC
| De student kan mensen motiveren tot gedragsverandering. | | | - BC
| De student stimuleert mensen tot gedragsverandering via motiverende gespreksvoering. | - EC
| 8. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft inzicht in en kan kritisch reflecteren over de organisatie en beleidsaspecten van de gezondheidszorg, in nationaal en internationaal perspectief. | | - DC
| De student heeft kennis van en inzicht in de de wet- en regelgeving gerelateerd aan gezondheidsbevordering en -bescherming. | | | - BC
| De student past de wet- en regelgeving gerelateerd aan gezondheidsbevordering en -bescherming toe. | - EC
| 9. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan een kritische synthese maken van internationale wetenschappelijke en vakliteratuur met impact op het evidence-based handelen. | | - DC
| De student handelt op een wetenschappelijk onderbouwde manier | | | - BC
| De student maakt wetenschappelijk onderbouwde keuzes in functie van diagnostiek en behandeling aan de hand van aangereikte literatuur. | | - DC
| De student kan internationale wetenschappelijke en vakliteratuur beoordelen met het oog op het evidence-based handelen voor de (eigen) klinische praktijk. | | | - BC
| De student kan resultaten van literatuur interpreteren volgens ernst van aandoening en klinische relevantie. | | - DC
| De student kan op een kritische, wetenschappelijk onderbouwde wijze interageren met stakeholders. | | | - BC
| De student kan op een kritisch, wetenschappelijk onderbouwde wijze interageren met stakeholders. | | - DC
| De student kan op een kritisch, wetenschappelijk onderbouwde manier wetenschappelijke en internationale peerreviewed literatuur opzoeken en beoordelen. | | | - BC
| De student kan op een kritisch, wetenschappelijk onderbouwde manier wetenschappelijke en internationale peerreviewed literatuur opzoeken en beoordelen. | - EC
| 11. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan de kwaliteit van het eigen functioneren kritisch evalueren en optimaliseren vanuit de attitude van zelfsturend handelen en levenslang leren. | | - DC
| De student toont een reflectieve beroepshouding (overdenkt keuzes en beslissingen zorgvuldig, zowel inhoudelijk, procesmatig en moreel-ethisch in relatie tot de beroepscode en beroepswaarden). | | | - BC
| De student heeft zin voor initiatief. | | | - BC
| De student straalt zelfvertrouwen uit. | | - DC
| De student kan de eigen deskundigheid vervolmaken adhv bijscholingen binnen het beroepsdomein (evidence-based). | | | - BC
| De student neemt deel aan externe bijscholingen. | - EC
| 12. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen ethisch en deontologisch, met respect voor de eigenheid/privacy van de patiënt. | | - DC
| De student kan op correcte en respectvolle wijze samenwerken. | | | - BC
| De student is stipt, komt beloften en afspraken na, durft eigen fouten toe te geven en is respectvol en beleefd. | | | - BC
| De student werkt collegiaal samen, is coöperatief en behandelt andere medewerkers met respect. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student loopt 16 weken verdiepende klinische stage (2 periodes x 8 weken x 5 dagen), hoofdzakelijk in de discipline van zijn/haar afstudeervariant (dwz. revalidatie bij inwendige, pediatrische, neurologische of musculoskeletale aandoeningen). De student leert hierbij kinesitherapeutisch handelen in complexe domeinspecifieke situaties. Hiernaast vervolledigt de student gekoppelde stageopdrachten (bv. presentatie casus volgpatiënt) en neemt de student deel aan een terugkomdag (opdracht organiseren peer review). Meer informatie met betrekking tot de richtlijnen en beoordeling kunnen teruggevonden worden in de stagerichtlijnen.
|
|
|
|
|
|
|
Conferentie/symposium ✔
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 22,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 90 % |
|
Andere: | Kinesitherapeutisch handelen op stageplaats |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. De student dient elke afwezigheid te wettigen conform de stagerichtlijnen. 2. Binnen dit opleidingsonderdeel dienen opdrachten omtrent simulatie peer review en navorming succesvol afgerond te worden. 3. De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide stages, de student dit tekort in de tweede stage moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘stage 1’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘stage 2’). Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. |
|
|
|
Gevolg | 1. Ongewettigde afwezigheid resulteert in een onvoldoende op het opleidingsonderdeel. 2. Niet succesvol afronden van de opdrachten omtrent simulatie peer review en navorming leidt tot minpunten op het eindcijfer. 3. Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een 9. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken. Dit niet-afgerond deelcijfer wordt vervolgens opgeteld bij het niet-afgerond deelcijfer van de opdrachten, om zo te komen tot een totaalpunt (op 20) dat conform de afrondingsregels van het OER afgerond wordt en het eindresultaat van het opleidingsonderdeel vormt. |
|
|
|
Extra info | Meer informatie over de richtlijnen en beoordeling wordt uiteengezet in de stagerichtlijnen. |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Beroepskledij (broekpak)
Inhouden beschikbaar op blackboard |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Dit opleidingsonderdeel dient enkel opgenomen te worden door studenten die voor een tweede afstudeerrichting kiezen. |
|
|
|
|
|
| 2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij inwendige aandoeningen | Na selectie | 621 | 23,0 | 621 | 23,0 | Nee | Nee | Numeriek | |
2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij kinderen | Na selectie | 621 | 23,0 | 621 | 23,0 | Nee | Nee | Numeriek | |
2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij neurologische aandoeningen | Na selectie | 621 | 23,0 | 621 | 23,0 | Nee | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op autonome wijze (met behulp van technologie) een (contra-)indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en op geïntegreerd niveau een kinesitherapeutische diagnose stellen voor complexe problemen, uitgaande van de hulpvraag, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek. | | - DC
| De student kan een volledige anamnese uitvoeren in complexe domeinspecifieke situaties. | | | - BC
| De student voert een volledige en doelgerichte anamnese uit in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan een volledig klinisch kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren in complexe domeinspecifieke situaties. | | | - BC
| De student voert een volledig en doelgericht kinesitherapeutisch onderzoek uit in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan in complexe domeinspecifieke situaties bevindingen uit anamnese en onderzoek klinisch beredeneren en interpreteren om zo een kinesitherapeutische diagnose en prognose te formuleren. | | | - BC
| De student beredeneert en interpreteert de bevindingen uit anamnese en onderzoek in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan in complexe domeinspecifieke situaties een (contra-) indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en gericht doorverwijzen. | | | - BC
| De student voert een volledige en doelgerichte screening uit in complexe domeinspecifieke situaties. | - EC
| 2. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op geïntegreerd niveau op basis van een kinesitherapeutische diagnose voor complexe problemen, in overleg met de patiënt/cliënt, behandeldoelen en een preventie- en behandelingsplan opstellen, uitvoeren (met behulp van technologie) en de klinische effectiviteit evalueren. | | - DC
| De student kan de klinische effectiviteit van zijn/haar behandeling evalueren en de behandeling bijsturen waar nodig in complexe domeinspecifieke situaties. | | | - BC
| De student evalueert in complexe domeinspecifieke situaties de klinische effectiviteit van zijn/haar behandeling en stuurt waar nodig bij. | | - DC
| De student kan in complexe domeinspecifieke situaties het behandelplan aanpassen i.f.v. de resultaten en doelstelling van de patiënt. | | | - BC
| De student past het behandelplan aan i.f.v. de resultaten en doelstelling van de patiënt, aangebracht via casuïstiek. | | - DC
| De student kan op basis van een kinesitherapeutische diagnose patiëntgerichte behandeldoelen en een behandelingsplan opstellen in complexe domeinspecifieke situaties. | | | - BC
| De student stelt in complexe domeinspecifieke situaties behandeldoelen en een behandelplan op, op basis van de kinesitherapeutische diagnose. | | | - BC
| De student kan een patiëntgericht behandelplan opstellen met definiëring van specifieke, individuele behandeldoelen in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan kinesitherapeutische handelingen in complexe domeinspecifieke situaties correct uitvoeren. | | | - BC
| De student voert kinesitherapeutische handelingen in complexe domeinspecifieke situaties correct uit. | - EC
| 3. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan met respect voor de identiteit/privacy van de patiënt / cliënt, op gepaste wijze schriftelijk en mondeling communiceren met alle belanghebbenden. | | - DC
| De student kan op gepaste wijze communiceren met een patiënt in moeilijke situaties. | | | - BC
| De student kan op een gepaste wijze slecht/moeilijk nieuws brengen aan de patiënt. | | - DC
| De student kan de communicatievaardigheden die relevant zijn voor de kinesitherapeut in de kinesitherapeut-patiënt relatie toepassen. | | - DC
| De student kan reflecteren over zijn eigen leerproces aangaande zijn/haar communicatievaardigheden. | | | - BC
| De student herkent en benoemt eigen sterktes en zwaktes met betrekking tot eerder geleerde communicatievaardigheden binnen de stagecontext. | | | - BC
| De student kan alternatieven bedenken en toepassen voor ervaren moeilijkheden met betrekking tot de kinesitherapeut-patiënt communicatie binnen de stagecontext. | | - DC
| De student kan op adequate en professionele wijze schriftelijk communiceren. | | - DC
| De student kan eerder geleerde communicatievaardigheden toepassen binnen een maatschappelijke context met verschillende actoren. | | - DC
| De student communiceert op gepaste wijze met de patiënt en diens netwerk binnen de stagecontext. | | - DC
| De student communiceert op gepaste en professionele wijze schriftelijk met de verschillende actoren binnen de multidisciplinarie context. | - EC
| 4. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zelfstandig functioneren in multi- of interdisciplinair teamverband en dit functioneren evalueren en optimaliseren. | | - DC
| De student kan efficiënt communiceren met alle actoren in het werkveld. | | | - BC
| De student communiceert met alle actoren ter optimalisatie van de behandeling van de patiënt. | | | - BC
| De student kan actief luisteren, interpreteren, samenvatten en antwoorden. | | - DC
| De student kan een actieve rol opnemen binnen de multi- en interdisciplinaire context. | | | - BC
| De student geeft zelf voorstellen en adviezen in team. | | - DC
| De student neemt een actieve rol op binnen de multi- en interdisciplinaire context. | | | - BC
| De student ontwikkelt een goede verstandhouding, vertrouwen en een ethische-therapeutische relatie met de patiënt, de omgeving van de patiënt, andere betrokken collega's en andere professionals binnen een multi- en interdisciplinair team. | | - DC
| De student maakt zijn professionele standpunt kenbaar tijdens een overleg met het multi- en interdisciplinair team. | | | - BC
| De student brengt relevante informatie aan het licht en analyseert die, rekening houdend met de perspectieven van de patiënt, de collega's en andere professionals binnen het multi- en interdisciplinair team. | | | - BC
| De student deelt relevante informatie accuraat mee en legt deze uit aan de patiënt, de omgeving van de patiënt, collega's en andere zorgprofessionals binnen het multi- en interdisciplinair team. | - EC
| 5. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan rekening houden met de verschillende stakeholders en kan zich organiseren binnen de kinesitherapeutisch administratieve en economische context van de gezondheidszorg. | | - DC
| De student kan zorgvraag gerelateerde documenten administratief afhandelen. | | | - BC
| De student levert in functie van een casus klinische stage zorgvraag gerelateerde documenten (verslag MDO, ontslagbrief, aanvraag zorgmateriaal, ....) tijdig in. | | | - BC
| De student functioneert binnen de kinesitherapeutische administratieve context (patiëntendossier in- en/of aanvullen, patiëntenadministratie, ...) tijdens zijn/haar klinische stage. | | - DC
| De student kan functioneren binnen de kinesitherapeutische organisatorische context (structureren en plannen, tijdsmanagement, prioritiseren,…). | | | - BC
| De student functioneert binnen de kinesitherapeutische organisatorische context (structureren en plannen, tijdsmanagement, prioritiseren,…) tijdens de klinische stage. | | - DC
| De student kan bedrijfseigen, kantoorsoftware en software van de kinesitherapie gebruiken. | | | - BC
| De student vult een elektronisch dossier van een casus vanuit de klinische stage volledig en correct in | | - DC
| De student kan de activiteiten van een team coördineren en kan een leidende rol opnemen. | | | - BC
| De student kan de activiteiten van een team coördineren en kan een leidende rol opnemen. | - EC
| 7. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt vanuit een coachende, educatieve ingesteldheid met respect voor de autonomie en het beslissingsrecht van de patiënt/cliënt en doet aan preventiebeleid. | | - DC
| De student kan risicovol gedrag en levensstijl in kaart brengen door het analyseren van het gezondheidsgedrag van de patiënt/cliënt. | | | - BC
| De student brengt risicovol gedrag en levensstijl in kaart door het analyseren van het gezondheidsgedrag van de patiënt in de stagecontext. | | - DC
| De student voorziet de patiënt van relevante info met betrekking tot de aandoening, de preventie en de behandeling ervan zodat de patiënt meer ziekte-inzicht ontwikkelt en begrijpt wat hij kan doen om de aandoening onder controle te houden. | | | - BC
| De student voorziet de patiënt van relevante info met betrekking tot de aandoening, de preventie en de behandeling ervan zodat de patiënt meer ziekte-inzicht ontwikkelt en begrijpt wat hij kan doen om de aandoening onder controle te houden. | | - DC
| De student heeft inzicht in de principes van bewegingscoaching en kan deze toepassen. | | | - BC
| De student kan patiënten met of zonder vastgestelde aandoening correcte informatie en mogelijkheden aanreiken die aangepast aan de situatie kunnen leiden tot gezondheidsbevorderend gedrag. | | | - BC
| De student past verworven kennis en vaardigheden m.b.t. gezondheidspromotie en preventie toe op bijzondere sociale doelgroepen etnisch culturele minderheden, mensen zonder wettige verblijfspapieren, werklozen, drugsproblematiek, asiel centra). | | - DC
| De student kan mensen motiveren tot gedragsverandering. | | | - BC
| De student stimuleert mensen tot gedragsverandering via motiverende gespreksvoering. | - EC
| 8. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft inzicht in en kan kritisch reflecteren over de organisatie en beleidsaspecten van de gezondheidszorg, in nationaal en internationaal perspectief. | | - DC
| De student heeft kennis van en inzicht in de de wet- en regelgeving gerelateerd aan gezondheidsbevordering en -bescherming. | | | - BC
| De student past de wet- en regelgeving gerelateerd aan gezondheidsbevordering en -bescherming toe. | - EC
| 9. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan een kritische synthese maken van internationale wetenschappelijke en vakliteratuur met impact op het evidence-based handelen. | | - DC
| De student handelt op een wetenschappelijk onderbouwde manier | | | - BC
| De student maakt wetenschappelijk onderbouwde keuzes in functie van diagnostiek en behandeling aan de hand van aangereikte literatuur. | | - DC
| De student kan internationale wetenschappelijke en vakliteratuur beoordelen met het oog op het evidence-based handelen voor de (eigen) klinische praktijk. | | | - BC
| De student kan resultaten van literatuur interpreteren volgens ernst van aandoening en klinische relevantie. | | - DC
| De student kan op een kritische, wetenschappelijk onderbouwde wijze interageren met stakeholders. | | | - BC
| De student kan op een kritisch, wetenschappelijk onderbouwde wijze interageren met stakeholders. | | - DC
| De student kan op een kritisch, wetenschappelijk onderbouwde manier wetenschappelijke en internationale peerreviewed literatuur opzoeken en beoordelen. | | | - BC
| De student kan op een kritisch, wetenschappelijk onderbouwde manier wetenschappelijke en internationale peerreviewed literatuur opzoeken en beoordelen. | - EC
| 11. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan de kwaliteit van het eigen functioneren kritisch evalueren en optimaliseren vanuit de attitude van zelfsturend handelen en levenslang leren. | | - DC
| De student toont een reflectieve beroepshouding (overdenkt keuzes en beslissingen zorgvuldig, zowel inhoudelijk, procesmatig en moreel-ethisch in relatie tot de beroepscode en beroepswaarden). | | | - BC
| De student heeft zin voor initiatief. | | | - BC
| De student straalt zelfvertrouwen uit. | | - DC
| De student kan de eigen deskundigheid vervolmaken adhv bijscholingen binnen het beroepsdomein (evidence-based). | | | - BC
| De student neemt deel aan externe bijscholingen. | - EC
| 12. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen ethisch en deontologisch, met respect voor de eigenheid/privacy van de patiënt. | | - DC
| De student kan op correcte en respectvolle wijze samenwerken. | | | - BC
| De student is stipt, komt beloften en afspraken na, durft eigen fouten toe te geven en is respectvol en beleefd. | | | - BC
| De student werkt collegiaal samen, is coöperatief en behandelt andere medewerkers met respect. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student loopt 16 weken verdiepende klinische stage (2 periodes x 8 weken x 5 dagen), waarvan minimaal een periode in het buitenland, hoofdzakelijk in de discipline van zijn/haar afstudeervariant (dwz. revalidatie bij inwendige, pediatrische, neurologische of musculoskeletale aandoeningen). De student leert hierbij kinesitherapeutisch handelen in complexe domeinspecifieke situaties. Hiernaast vervolledigt de student gekoppelde stageopdrachten (bv. presentatie casus volgpatiënt) en neemt de student deel aan een terugkomdag (opdracht organiseren peer review). Meer informatie met betrekking tot de richtlijnen en beoordeling kunnen teruggevonden worden in de stagerichtlijnen.
|
|
|
|
|
|
|
Conferentie/symposium ✔
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 23,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 90 % |
|
Andere: | Kinesitherapeutisch handelen op stageplaats |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. De student dient elke afwezigheid te wettigen conform de stagerichtlijnen. 2. Binnen dit opleidingsonderdeel dienen opdrachten omtrent simulatie peer review en navorming succesvol afgerond te worden. 3. De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide stages, de student dit tekort in de tweede stage moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘stage 1’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘stage 2’). Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. |
|
|
|
Gevolg | 1. Ongewettigde afwezigheid resulteert in een onvoldoende op het opleidingsonderdeel. 2. Niet succesvol afronden van de opdrachten omtrent simulatie peer review en navorming leidt tot minpunten op het eindcijfer. 3. Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een 9. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken. Dit niet-afgerond deelcijfer wordt vervolgens opgeteld bij het niet-afgerond deelcijfer van de opdrachten, om zo te komen tot een totaalpunt (op 20) dat conform de afrondingsregels van het OER afgerond wordt en het eindresultaat van het opleidingsonderdeel vormt. |
|
|
|
Extra info | Meer informatie over de richtlijnen en beoordeling wordt uiteengezet in de stagerichtlijnen. |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Beroepskledij (broekpak)
Inhouden beschikbaar op blackboard |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Dit opleidingsonderdeel dient enkel opgenomen te worden door studenten die voor een tweede afstudeerrichting kiezen. |
|
|
|
|
|
| 2de master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen | Na selectie | 621 | 23,0 | 621 | 23,0 | Nee | Nee | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| 1. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op autonome wijze (met behulp van technologie) een (contra-)indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en op geïntegreerd niveau een kinesitherapeutische diagnose stellen voor complexe problemen, uitgaande van de hulpvraag, de doelgerichte anamnese en het klinisch kinesitherapeutisch onderzoek. | | - DC
| De student kan een volledige anamnese uitvoeren in complexe domeinspecifieke situaties. | | | - BC
| De student voert een volledige en doelgerichte anamnese uit in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan een volledig klinisch kinesitherapeutisch onderzoek uitvoeren in complexe domeinspecifieke situaties. | | | - BC
| De student voert een volledig en doelgericht kinesitherapeutisch onderzoek uit in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan in complexe domeinspecifieke situaties bevindingen uit anamnese en onderzoek klinisch beredeneren en interpreteren om zo een kinesitherapeutische diagnose en prognose te formuleren. | | | - BC
| De student beredeneert en interpreteert de bevindingen uit anamnese en onderzoek in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan in complexe domeinspecifieke situaties een (contra-) indicatie stellen voor kinesitherapie door het uitvoeren van een screening en gericht doorverwijzen. | | | - BC
| De student voert een volledige en doelgerichte screening uit in complexe domeinspecifieke situaties. | - EC
| 2. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan op geïntegreerd niveau op basis van een kinesitherapeutische diagnose voor complexe problemen, in overleg met de patiënt/cliënt, behandeldoelen en een preventie- en behandelingsplan opstellen, uitvoeren (met behulp van technologie) en de klinische effectiviteit evalueren. | | - DC
| De student kan de klinische effectiviteit van zijn/haar behandeling evalueren en de behandeling bijsturen waar nodig in complexe domeinspecifieke situaties. | | | - BC
| De student evalueert in complexe domeinspecifieke situaties de klinische effectiviteit van zijn/haar behandeling en stuurt waar nodig bij. | | - DC
| De student kan in complexe domeinspecifieke situaties het behandelplan aanpassen i.f.v. de resultaten en doelstelling van de patiënt. | | | - BC
| De student past het behandelplan aan i.f.v. de resultaten en doelstelling van de patiënt, aangebracht via casuïstiek. | | - DC
| De student kan op basis van een kinesitherapeutische diagnose patiëntgerichte behandeldoelen en een behandelingsplan opstellen in complexe domeinspecifieke situaties. | | | - BC
| De student stelt in complexe domeinspecifieke situaties behandeldoelen en een behandelplan op, op basis van de kinesitherapeutische diagnose. | | | - BC
| De student kan een patiëntgericht behandelplan opstellen met definiëring van specifieke, individuele behandeldoelen in complexe domeinspecifieke situaties. | | - DC
| De student kan kinesitherapeutische handelingen in complexe domeinspecifieke situaties correct uitvoeren. | | | - BC
| De student voert kinesitherapeutische handelingen in complexe domeinspecifieke situaties correct uit. | - EC
| 3. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan met respect voor de identiteit/privacy van de patiënt / cliënt, op gepaste wijze schriftelijk en mondeling communiceren met alle belanghebbenden. | | - DC
| De student kan op gepaste wijze communiceren met een patiënt in moeilijke situaties. | | | - BC
| De student kan op een gepaste wijze slecht/moeilijk nieuws brengen aan de patiënt. | | - DC
| De student kan de communicatievaardigheden die relevant zijn voor de kinesitherapeut in de kinesitherapeut-patiënt relatie toepassen. | | - DC
| De student kan reflecteren over zijn eigen leerproces aangaande zijn/haar communicatievaardigheden. | | | - BC
| De student herkent en benoemt eigen sterktes en zwaktes met betrekking tot eerder geleerde communicatievaardigheden binnen de stagecontext. | | | - BC
| De student kan alternatieven bedenken en toepassen voor ervaren moeilijkheden met betrekking tot de kinesitherapeut-patiënt communicatie binnen de stagecontext. | | - DC
| De student kan op adequate en professionele wijze schriftelijk communiceren. | | - DC
| De student kan eerder geleerde communicatievaardigheden toepassen binnen een maatschappelijke context met verschillende actoren. | | - DC
| De student communiceert op gepaste wijze met de patiënt en diens netwerk binnen de stagecontext. | | - DC
| De student communiceert op gepaste en professionele wijze schriftelijk met de verschillende actoren binnen de multidisciplinarie context. | - EC
| 4. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan zelfstandig functioneren in multi- of interdisciplinair teamverband en dit functioneren evalueren en optimaliseren. | | - DC
| De student kan efficiënt communiceren met alle actoren in het werkveld. | | | - BC
| De student communiceert met alle actoren ter optimalisatie van de behandeling van de patiënt. | | | - BC
| De student kan actief luisteren, interpreteren, samenvatten en antwoorden. | | - DC
| De student kan een actieve rol opnemen binnen de multi- en interdisciplinaire context. | | | - BC
| De student geeft zelf voorstellen en adviezen in team. | | - DC
| De student neemt een actieve rol op binnen de multi- en interdisciplinaire context. | | | - BC
| De student ontwikkelt een goede verstandhouding, vertrouwen en een ethische-therapeutische relatie met de patiënt, de omgeving van de patiënt, andere betrokken collega's en andere professionals binnen een multi- en interdisciplinair team. | | - DC
| De student maakt zijn professionele standpunt kenbaar tijdens een overleg met het multi- en interdisciplinair team. | | | - BC
| De student brengt relevante informatie aan het licht en analyseert die, rekening houdend met de perspectieven van de patiënt, de collega's en andere professionals binnen het multi- en interdisciplinair team. | | | - BC
| De student deelt relevante informatie accuraat mee en legt deze uit aan de patiënt, de omgeving van de patiënt, collega's en andere zorgprofessionals binnen het multi- en interdisciplinair team. | - EC
| 5. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan rekening houden met de verschillende stakeholders en kan zich organiseren binnen de kinesitherapeutisch administratieve en economische context van de gezondheidszorg. | | - DC
| De student kan zorgvraag gerelateerde documenten administratief afhandelen. | | | - BC
| De student levert in functie van een casus klinische stage zorgvraag gerelateerde documenten (verslag MDO, ontslagbrief, aanvraag zorgmateriaal, ....) tijdig in. | | | - BC
| De student functioneert binnen de kinesitherapeutische administratieve context (patiëntendossier in- en/of aanvullen, patiëntenadministratie, ...) tijdens zijn/haar klinische stage. | | - DC
| De student kan functioneren binnen de kinesitherapeutische organisatorische context (structureren en plannen, tijdsmanagement, prioritiseren,…). | | | - BC
| De student functioneert binnen de kinesitherapeutische organisatorische context (structureren en plannen, tijdsmanagement, prioritiseren,…) tijdens de klinische stage. | | - DC
| De student kan bedrijfseigen, kantoorsoftware en software van de kinesitherapie gebruiken. | | | - BC
| De student vult een elektronisch dossier van een casus vanuit de klinische stage volledig en correct in. | | - DC
| De student kan de activiteiten van een team coördineren en kan een leidende rol opnemen. | | | - BC
| De student kan de activiteiten van een team coördineren en kan een leidende rol opnemen. | - EC
| 7. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt vanuit een coachende, educatieve ingesteldheid met respect voor de autonomie en het beslissingsrecht van de patiënt/cliënt en doet aan preventiebeleid. | | - DC
| De student kan risicovol gedrag en levensstijl in kaart brengen door het analyseren van het gezondheidsgedrag van de patiënt/cliënt. | | | - BC
| De student brengt risicovol gedrag en levensstijl in kaart door het analyseren van het gezondheidsgedrag van de patiënt in de stagecontext. | | - DC
| De student voorziet de patiënt van relevante info met betrekking tot de aandoening, de preventie en de behandeling ervan zodat de patiënt meer ziekte-inzicht ontwikkelt en begrijpt wat hij kan doen om de aandoening onder controle te houden. | | | - BC
| De student voorziet de patiënt van relevante info met betrekking tot de aandoening, de preventie en de behandeling ervan zodat de patiënt meer ziekte-inzicht ontwikkelt en begrijpt wat hij kan doen om de aandoening onder controle te houden. | | - DC
| De student heeft inzicht in de principes van bewegingscoaching en kan deze toepassen. | | | - BC
| De student kan patiënten met of zonder vastgestelde aandoening correcte informatie en mogelijkheden aanreiken die aangepast aan de situatie kunnen leiden tot gezondheidsbevorderend gedrag. | | | - BC
| De student past verworven kennis en vaardigheden m.b.t. gezondheidspromotie en preventie toe op bijzondere sociale doelgroepen etnisch culturele minderheden, mensen zonder wettige verblijfspapieren, werklozen, drugsproblematiek, asiel centra) | | - DC
| De student kan mensen motiveren tot gedragsverandering. | | | - BC
| De student stimuleert mensen tot gedragsverandering via motiverende gespreksvoering. | - EC
| 8. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie heeft inzicht in en kan kritisch reflecteren over de organisatie en beleidsaspecten van de gezondheidszorg, in nationaal en internationaal perspectief. | | - DC
| De student heeft kennis van en inzicht in de de wet- en regelgeving gerelateerd aan gezondheidsbevordering en -bescherming. | | | - BC
| De student past de wet- en regelgeving gerelateerd aan gezondheidsbevordering en -bescherming toe. | - EC
| 9. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan een kritische synthese maken van internationale wetenschappelijke en vakliteratuur met impact op het evidence-based handelen. | | - DC
| De student handelt op een wetenschappelijk onderbouwde manier | | | - BC
| De student maakt wetenschappelijk onderbouwde keuzes in functie van diagnostiek en behandeling aan de hand van aangereikte literatuur. | | - DC
| De student kan internationale wetenschappelijke en vakliteratuur beoordelen met het oog op het evidence-based handelen voor de (eigen) klinische praktijk. | | | - BC
| De student kan resultaten van literatuur interpreteren volgens ernst van aandoening en klinische relevantie. | | - DC
| De student kan op een kritische, wetenschappelijk onderbouwde wijze interageren met stakeholders. | | | - BC
| De student kan op een kritisch, wetenschappelijk onderbouwde wijze interageren met stakeholders. | | - DC
| De student kan op een kritisch, wetenschappelijk onderbouwde manier wetenschappelijke en internationale peerreviewed literatuur opzoeken en beoordelen. | | | - BC
| De student kan op een kritisch, wetenschappelijk onderbouwde manier wetenschappelijke en internationale peerreviewed literatuur opzoeken en beoordelen. | - EC
| 11. De master in revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kan de kwaliteit van het eigen functioneren kritisch evalueren en optimaliseren vanuit de attitude van zelfsturend handelen en levenslang leren. | | - DC
| De student toont een reflectieve beroepshouding (overdenkt keuzes en beslissingen zorgvuldig, zowel inhoudelijk, procesmatig en moreel-ethisch in relatie tot de beroepscode en beroepswaarden). | | | - BC
| De student heeft zin voor initiatief. | | | - BC
| De student straalt zelfvertrouwen uit. | | - DC
| De student kan de eigen deskundigheid vervolmaken adhv bijscholingen binnen het beroepsdomein (evidence-based). | | | - BC
| De student neemt deel aan externe bijscholingen. | - EC
| 12. De master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie handelt in elke fase van het kinesitherapeutisch handelen ethisch en deontologisch, met respect voor de eigenheid/privacy van de patiënt. | | - DC
| De student kan op correcte en respectvolle wijze samenwerken. | | | - BC
| De student is stipt, komt beloften en afspraken na, durft eigen fouten toe te geven en is respectvol en beleefd. | | | - BC
| De student werkt collegiaal samen, is coöperatief en behandelt andere medewerkers met respect. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student loopt 16 weken verdiepende klinische stage (2 periodes x 8 weken x 5 dagen), waarvan minimaal een periode in het buitenland, hoofdzakelijk in de discipline van zijn/haar afstudeervariant (dwz. revalidatie bij inwendige, pediatrische, neurologische of musculoskeletale aandoeningen). De student leert hierbij kinesitherapeutisch handelen in complexe domeinspecifieke situaties. Hiernaast vervolledigt de student gekoppelde stageopdrachten (bv. presentatie casus volgpatiënt) en neemt de student deel aan een terugkomdag (opdracht organiseren peer review). Meer informatie met betrekking tot de richtlijnen en beoordeling kunnen teruggevonden worden in de stagerichtlijnen.
|
|
|
|
|
|
|
Conferentie/symposium ✔
|
|
|
Stage ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 23,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 10 % |
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 90 % |
|
Andere: | Kinesitherapeutisch handelen op stageplaats |
|
|
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | 1. De student dient elke afwezigheid te wettigen conform de stagerichtlijnen. 2. Binnen dit opleidingsonderdeel dienen opdrachten omtrent simulatie peer review en navorming succesvol afgerond te worden. 3. De compensatieregel houdt in dat als een student minder dan de helft scoort op 1 van beide stages, de student dit tekort in de tweede stage moet compenseren met een dubbel aantal positieve punten tegenover de behaalde negatieve punten (vb een 9/20 op ‘stage 1’ wordt gecompenseerd door een 12/20 op ‘stage 2’). Of een student al dan niet heeft voldaan aan de compensatieregel, wordt berekend op basis van de niet afgeronde-deelcijfers. |
|
|
|
Gevolg | 1. Ongewettigde afwezigheid resulteert in een onvoldoende op het opleidingsonderdeel. 2. Niet succesvol afronden van de opdrachten omtrent simulatie peer review en navorming leidt tot minpunten op het eindcijfer. 3. Als de student voldoet aan de compensatieregel, wordt zijn eindcijfer het gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde deelcijfers. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een voldoende, wordt zijn eindcijfer een 9. Als de student niet voldoet aan de compensatieregel en zijn gewogen gemiddelde van de niet-afgeronde evaluatie onderdelen is een onvoldoende, dan wordt er van dit niet-afgerond gewogen gemiddelde 2 punten (op 20) afgetrokken. Dit niet-afgerond deelcijfer wordt vervolgens opgeteld bij het niet-afgerond deelcijfer van de opdrachten, om zo te komen tot een totaalpunt (op 20) dat conform de afrondingsregels van het OER afgerond wordt en het eindresultaat van het opleidingsonderdeel vormt. |
|
|
|
Extra info | Meer informatie over de richtlijnen en beoordeling wordt uiteengezet in de stagerichtlijnen. |
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Beroepskledij (broekpak)
Inhouden beschikbaar op blackboard |
|
 
|
Opmerkingen |
|
Dit opleidingsonderdeel dient enkel opgenomen te worden door studenten die voor een tweede afstudeerrichting kiezen. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|