Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Voor volgende opleidingsonderdelen dient u een creditbewijs, vrijstelling, reeds getolereerde onvoldoende of ingezette tolereerbare onvoldoende behaald te hebben.
|
|
|
Kernfysica 2 (4273)
|
3.0 stptn |
|
|
Stralingsfysica 1 (4274)
|
3.0 stptn |
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Radiobiologie en stralingsbescherming (2686)
|
3.0 stptn |
|
Risico's of veiligheidsproblemen op basis waarvan deze volgtijdelijkheid wordt opgelegd
Er wordt in dit opleidingsonderdeel gewerkt met risicohoudende stoffen (o.a. toxische, corrosieve, sterk oxiderende, ontvlambare producten), ioniserende straling (open en gesloten bronnen) en met risicovolle opstellingen. De veiligheid van de medestudenten en de gebouwen van de gezamenlijke opleiding komen in gevaar indien de student de nodige labovaardigheden niet beheerst.
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie - nucleair en medisch | Verplicht | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC3 - De Master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie beschikt over gevorderde toepassingsgerichte deskundigheid in stralingsbescherming en stralingshygiëne. | | - DC
| DC1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student kent de methoden voor het meten van radioactiviteit en straling. | | | - BC
| De student kent de principes en werking van versnellers en fusie. | | | - BC
| De student kent de methoden voor stralingstransport berekeningen (o.a. afscherming). | | - DC
| DC2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student toont diep inzicht in meten van radioactiviteit en stralingsgproblemen. | | - DC
| DC3 - De student kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| De student weet nucleaire data en vervaldata op te zoeken en te gebruiken, evenals data voor berekeningen rond interactie straling-materie. | | | - BC
| De student is bij het opstellen van een laboverslag in staat de juiste methode te volgen en kan een volledig verslag afleveren. | | - DC
| DC4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| Data in context van interactie straling - materie kunnen correct opgezocht worden en gebruikt. | | | - BC
| De student verzamelt op een wetenschappelijke manier experimentele gegevens uit laboproeven en geeft deze info correct weer in een laboverslag. | | - DC
| DC5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student kan een stralingsbeschermingsprobleem analyseren en verschillende opties t.o.v. elkaar afwegen. | | | - BC
| De student toont in zijn laboverslag aan dat hij/zij in staat is de bekomen resultaten correct te analyseren. | | - DC
| DC6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| Verschillende opties in stralingsbeschermingsproblemen kunnen vergeleken worden, berekeningsmethoden gekozen en vergeleken. | | | - BC
| De student geeft op een wetenschappelijke correcte manier een duidelijke beschrijving van de gevolgde methoden en gebruikte midellen weer in het laboverslag. | | - DC
| DC7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| De student kan op basis van een berekeningsmethode en/of methodologie de stralingsbelasting inschatten van een bepaalde activiteit of handeling en beschermende maatregelen implementeren. | | - DC
| DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan de stralingsbelasting in een bepaalde situatie of toepassing evalueren, alternatieven bekijken en komen tot een oplossing die voldoet aan de principes van de stralingsbescherming (rechtvaardiging, ALARA en dosislimieten). | - EC
| EC4 - De Master in de industriële wetenschappen: nucleaire technologie heeft gespecialiseerde en diepgaande kennis van, inzicht en vaardigheden verworven in nucleaire technologische domeinen zoals reactortechnologie, kernfysica, radiochemie, nucleaire meettechniek, nucleaire elektronica en nucleaire softwaretoepassingen van signaalverwerkende algoritmen en systemen. | | - DC
| DC1 - De student heeft kennis van de basisbegrippen, structuur en samenhang. (kennis bezitten) | | | - BC
| De student kent de begrippen gebruikt in de kern- en stralingsfysica en kan deze precies formuleren. | | | - BC
| De student kent de verschillende versnellertechnieken en fusietechnieken en kan deze helder formuleren. | | | - BC
| De student kent de methoden gebruikt in stralingstransportberekeningen. | | - DC
| DC2 - De student heeft inzicht in de basisbegrippen en methodes. (begrijpen) | | | - BC
| De student begrijpt de betekenis van de verschillende nucleaire data, vervaldata en data belangrijk in de interactie van straling met materie. | | | - BC
| De student begrijpt hoe verschillende soorten versnellers werken en hoe fusie kan gerealiseerd worden. De student kan door zelf berekeningen uit te voeren inzicht krijgen in een opgegeven casus (bv. versnellercomplex, experimentele fusieopstelling ...). | | | - BC
| De student heeft inzicht in het oplossen van een stralingstransport probleem of casus. | | - DC
| DC3 - De student kan problemen herkennen, activiteiten plannen en actie ondernemen. (initiëren en plannen) | | | - BC
| In oefeningen of casussen kan de student het probleem herkennen en dan tot de juiste oplossingsmethode komen. | | | - BC
| Tijdens het practicum kan de student de juiste methode kiezen, het experiment plannen en uitvoeren, dit moet ook uit laboverslag blijken. | | - DC
| DC4 - De student kan informatie opzoeken, meten of verzamelen en correct refereren. (data verwerven) | | | - BC
| De student kan de juiste informatie tijdens de evaluatie opzoeken. | | | - BC
| De student verzamelt op een wetenschappelijk correcte manier experimentele gegevens uit laboproeven en geeft deze informatie correct weer in laboverslag. | | - DC
| DC5 - De student kan problemen analyseren, logisch structureren en interpreteren. (analyseren) | | | - BC
| De student kan tijdens de evaluatie een casus (stralingstransport probleem, versneller, fusie applicatie) correct analyseren en interpreteren. | | | - BC
| De student kan een correct en volledig laboverslag schrijven waarbij hij/zij oog heeft voor het analyseren van de meetresultaten en de interpretatie op basis van de gemaakte analyse. | | - DC
| DC6 - De student kan methodes selecteren en gefundeerde keuzes maken om problemen op te lossen of oplossingen te ontwerpen. (oplossen en ontwerpen) | | | - BC
| De student kan een stralingsprobleem, versnellervraagstuk en/of fusievraagstuk correct oplossen, met ook oog voor de fysische randvoorwaarden. | | | - BC
| De student geeft op een wetenschappelijke correcte manier een duidelijke beschrijving van de gevolgde methoden en gebruikte middelen in het laboverslag. | | - DC
| DC7 - De student kan geselecteerde methodes en hulpmiddelen aanwenden om oplossingen en ontwerpen te implementeren. (implementeren en operationaliseren) | | | - BC
| De student kan op basis van algemene principe's betreffende o.a. versnellers gezien in de cursus een basis oplossing ontwerpen voor een bepaalde toepassing. | | - DC
| DC8 - De student kan kennis en vaardigheden kritisch evalueren om op basis hiervan eigen denken en handelen bij te sturen. (kritisch reflecteren) | | | - BC
| De student kan resultaten van vraagstukken rond versnellers, kernfusie, stralingsberekeningen en experimenten (labo) in vraag stellen en oordelen of bekomen resultaten realistisch zijn of niet (bv. benodigde magneetveld, berekende dosis) en eventueel op basis daarvan een evaluatie maken. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is vertrouwd met de basisbegrippen van de kern- en stralingsfysica: eigenschappen atoomkern, radioactief verval, interactie straling materie. De student heeft verder kennis van de stralingsbescherming en de basis voor het meten van straling en kan deze zelfstandig toepassen. De student beschikt verder over een goede kennis van de fysica van het elektromagnetisme (elektrische en magnetische velden), inclusief elektromagnetische golven en van de wiskunde met name van differentiaal- en integraalrekenen en de beginselen van differentiaalvergelijkingen.
|
|
|
Stralingsfysica 2 is een uitdiepende, gevorderde cursus die na een inleiding rond het raadplegen en gebruiken van nucleaire data, vervaldata en data voor het beschrijven van de interactie van straling met materie ingaat op een aantal specifieke onderdelen: metrologie van radioactiviteit en straling, versnellers, fusie en complexere stralingstransport berekeningen. Verder ligt in het practicum de klemtoon op nucleaire meettechnieken .
Inhoud hoorcollege:
- Het correct raadplegen en gebruiken van nucleaire data en vervaldata wordt gezien aan de hand van een aantal voorbeelden en oefeningen: als aanvulling op de vakken kern-en stralingsfysica uit de bachelorjaren ligt de focus op meer complexe vervalschema's, ook de link met specifieke detectietechnieken wordt gemaakt (zoals coïncidentiemetingen)
- Korte inleiding tot data waarmee de interactie straling-materie wordt beschreven: voorbeelden en oefeningen
- Metrologie van radioactiviteit en straling: hoe kan men de activiteit van een radioactieve bron bepalen als men nog geen gekalibreerd meettoestel heeft?
- Versnellers:
- ionenbronnen
- vacuumtechnologie
- verschillende type versnellers (elektrostatisch, cyclotron, synchro-cyclotron, isochroon cyclotron, synchrotron, “light sources”, lineaire versnellers - staande golf en lopende golf: principes, bundelstabiliteit, maximale energie, bundelstromen)
- bundeltransport
- luminositeit
- vast target versus botsende bundels
- korte inleiding elementaire deeltjes
- berekeningen productieopbrengst en voorbeelden van een aantal verschillende versnellercomplexen
- Fusiereacties (Fusor, neutronenbronnen), Plasma, Magnetische opsluiting van plasma (Tokamaks, ITER), Traagheidsopsluiting (Ignition facility)
- Fusiebom, neutronenbom
- andere conversietechnieken zoals RTGs
- Complexere stralingsberekeningen:
- point-kernel methoden
- inleiding tot Monte Carlo berekeningen
Oefeningen en voorbeelden worden daar waar mogelijk doorheen het hoorcollege ingelast om de leerstof te leren toepassen en vlot te leren werken met data, eenheden en grootheden in de stralingsfysica.
Practicum: In tegenstelling tot het derde bachelorjaar, waar door manuele metingen de nadruk ligt op nucleaire meettetchnieken met behulp van een éénkanaalsspectrometer, wordt in het masterjaar de multikanaalsspectrometrie (MCA) onder de loep genoemen. De nadruk ligt vooral op de juiste interpretatie van de meetgegevens. zowel activiteitsbepalingen evenals identificatie van radioactieve nucliden worden behandeld. De typische spectra van zowel geladen als ongeladen (fotonen) worden geinterpreteerd.
|
Doorheen de cursus wordt een probleem in de stralingsfysica geïntroduceerd, waarbij een groot aantal elementen uit de cursus dienen toegepast te worden.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 13 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 12 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Rekenmachine, nuclidenkaart en tijdens een deel van het examen mag het door de docent opgegeven cusrsusmateriaal (handboek(en), tabellen, uitgewerkt probleem) gebruikt worden. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet aan alle practica hebben deelgenomen om een eindscore te verwerven. |
|
|
|
Gevolg | Bij gewettigde afwezigheid voor een practicum dient de student de docent binnen de 48 uur te contacteren voor een mogelijke vervangopdracht. Bij ongewettigde afwezigheid tijdens 1 labo worden de behaalde punten voor het labo door ongewettigde afwezigheid met 10 % verminderd. Vanaf meer dan één ongewettigde afwezigheid voor het practicum krijgt de student als eindresultaat een code N (dwz. evaluatie niet volledig afgelegd) voor het volledige opleidingsonderdeel. Dit betekent dat dit opleidingsonderdeel volgend academiejaar moet hernomen worden. |
|
|
|
Extra info | De studenten worden zowel beoordeeld op de ingeleverde verslagen als op de inzet en het inzicht om praktische problemen op te lossen. Hij/zij wordt hierbij permanent geëvalueerd waarbij gekeken wordt hoe opdrachten, ontwerpen en berekeningen voorbereid worden. Er wordt verwacht dat de student zelfstandig de labozittingen tot een goed einde kan brengen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Geen tweede examenkans mogelijk voor gedeelte met permanente evaluatie. Overdracht van cijfer van de permanente evaluatie van een deel naar een volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimaal 12/20 behaalde. De student kan er voor kiezen om toch de permanente evaluatie te hernemen, maar hij/zij moet dit dan expliciet melden aan de betrokken docent(en) tijdens het eerste labo. Studenten die minder dan 12/20 behaalden dienen alle labo's opnieuw uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de student om tijdens het eerste labo navraag te doen naar het behaalde punt op de permanente evaluatie van het vorig academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Introductory Nuclear Physics,Kenneth S. Krane,1988,John Wiley and Sons
- Karlsruher Nuklidkarte,J. Magill, R. Dreher, Zs. Soti,10th ed.,Nucleonica GmbH,9783943868548
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Verder studiemateriaal, zoals slides, oefeningen, video's en andere documenten worden door docent ter beschikking gesteld via Toledo. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Physics for radiation Protection,James E. Martin,Third edition,Wiley,9783527411764 |
|
|
|
|
|
| Educatieve master in de wetenschappen en technologie - keuze voor vakdidactiek engineering & technology | Keuze | 108 | 4,0 | 108 | 4,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| ENG&TECH 2. De educatieve master heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de verworven vakdidactieken en kan deze creatief concipiëren, plannen en uitvoeren in een educatieve context en in het bijzonder als geïntegreerd deel van een methodologisch en projectmatig geordende reeks van handelingen binnen een multidisciplinair STEM project met een belangrijke onderzoeks- en/of innovatiecomponent. | - EC
| ENG&TECH 3. De educatieve master heeft gevorderde of gespecialiseerde kennis van en inzicht in de principes, opbouw en gebruikte technologieën van diverse industriële processen en technieken relevant voor zijn specifieke vakdidactieken en kan hierin complexe, multidisciplinaire, niet-vertrouwde, praktijkgerichte ontwerp- of optimalisatieproblemen autonoom herkennen, kritisch analyseren en methodisch en gefundeerd oplossen met oog voor de toepassing, selectie van materialen, automatisatie, veiligheid, milieu en duurzaamheid, bewust van praktische beperkingen en met aandacht voor de actuele technologische ontwikkelingen. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student is vertrouwd met de basisbegrippen van de kern- en stralingsfysica: eigenschappen atoomkern, radioactief verval, interactie straling materie. De student heeft verder kennis van de stralingsbescherming en de basis voor het meten van straling en kan deze zelfstandig toepassen. De student beschikt verder over een goede kennis van de fysica van het elektromagnetisme (elektrische en magnetische velden), inclusief elektromagnetische golven en van de wiskunde met name van differentiaal- en integraalrekenen en de beginselen van differentiaalvergelijkingen.
|
|
|
Stralingsfysica 2 is een uitdiepende, gevorderde cursus die na een inleiding rond het raadplegen en gebruiken van nucleaire data, vervaldata en data voor het beschrijven van de interactie van straling met materie ingaat op een aantal specifieke onderdelen: metrologie van radioactiviteit en straling, versnellers, fusie en complexere stralingstransport berekeningen. Verder ligt in het practicum de klemtoon op nucleaire meettechnieken .
Inhoud hoorcollege:
- Het correct raadplegen en gebruiken van nucleaire data en vervaldata wordt gezien aan de hand van een aantal voorbeelden en oefeningen: als aanvulling op de vakken kern-en stralingsfysica uit de bachelorjaren ligt de focus op meer complexe vervalschema's, ook de link met specifieke detectietechnieken wordt gemaakt (zoals coïncidentiemetingen)
- Korte inleiding tot data waarmee de interactie straling-materie wordt beschreven: voorbeelden en oefeningen
- Metrologie van radioactiviteit en straling: hoe kan men de activiteit van een radioactieve bron bepalen als men nog geen gekalibreerd meettoestel heeft?
- Versnellers:
- ionenbronnen
- vacuumtechnologie
- verschillende type versnellers (elektrostatisch, cyclotron, synchro-cyclotron, isochroon cyclotron, synchrotron, “light sources”, lineaire versnellers - staande golf en lopende golf: principes, bundelstabiliteit, maximale energie, bundelstromen)
- bundeltransport
- luminositeit
- vast target versus botsende bundels
- korte inleiding elementaire deeltjes
- berekeningen productieopbrengst en voorbeelden van een aantal verschillende versnellercomplexen
- Fusiereacties (Fusor, neutronenbronnen), Plasma, Magnetische opsluiting van plasma (Tokamaks, ITER), Traagheidsopsluiting (Ignition facility)
- Fusiebom, neutronenbom
- andere conversietechnieken zoals RTGs
- Complexere stralingsberekeningen:
- point-kernel methoden
- inleiding tot Monte Carlo berekeningen
Oefeningen en voorbeelden worden daar waar mogelijk doorheen het hoorcollege ingelast om de leerstof te leren toepassen en vlot te leren werken met data, eenheden en grootheden in de stralingsfysica.
Practicum: In tegenstelling tot het derde bachelorjaar, waar door manuele metingen de nadruk ligt op nucleaire meettetchnieken met behulp van een éénkanaalsspectrometer, wordt in het masterjaar de multikanaalsspectrometrie (MCA) onder de loep genoemen. De nadruk ligt vooral op de juiste interpretatie van de meetgegevens. zowel activiteitsbepalingen evenals identificatie van radioactieve nucliden worden behandeld. De typische spectra van zowel geladen als ongeladen (fotonen) worden geinterpreteerd.
|
Doorheen de cursus wordt een probleem in de stralingsfysica geïntroduceerd, waarbij een groot aantal elementen uit de cursus dienen toegepast te worden.
|
|
|
|
|
|
|
Applicatiecollege ✔
|
|
|
Practicum ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 4,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 13 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 12 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
|
|
|
|
|
Gebruik studiemateriaal tijdens evaluatie | ✔ |
|
Toelichting | Rekenmachine, nuclidenkaart en tijdens een deel van het examen mag het door de docent opgegeven cusrsusmateriaal (handboek(en), tabellen, opgelost probleem) gebruikt worden. |
|
|
|
Evaluatievoorwaarden (deelname en/of slagen) | ✔ |
|
Voorwaarden | De student moet aan alle practica hebben deelgenomen om een eindscore te verwerven. |
|
|
|
Gevolg | Bij gewettigde afwezigheid voor een practicum dient de student de docent binnen de 48 uur te contacteren voor een mogelijke vervangopdracht. Bij ongewettigde afwezigheid tijdens 1 labo worden de behaalde punten voor het labo door ongewettigde afwezigheid met 10 % verminderd. Vanaf meer dan één ongewettigde afwezigheid voor het practicum krijgt de student als eindresultaat een code N (dwz. evaluatie niet volledig afgelegd) voor het volledige opleidingsonderdeel. Dit betekent dat dit opleidingsonderdeel volgend academiejaar moet hernomen worden. |
|
|
|
Extra info | De studenten worden zowel beoordeeld op de ingeleverde verslagen als op de inzet en het inzicht om praktische problemen op te lossen. Hij/zij wordt hierbij permanent geëvalueerd waarbij gekeken wordt hoe opdrachten, ontwerpen en berekeningen voorbereid worden. Er wordt verwacht dat de student zelfstandig de labozittingen tot een goed einde kan brengen. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Geen tweede examenkans mogelijk voor gedeelte met permanente evaluatie. Overdracht van cijfer van de permanente evaluatie van een deel naar een volgend academiejaar gebeurt automatisch indien de student minimaal 12/20 behaalde. De student kan er voor kiezen om toch de permanente evaluatie te hernemen, maar hij/zij moet dit dan expliciet melden aan de betrokken docent(en) tijdens het eerste labo. Studenten die minder dan 12/20 behaalden dienen alle labo's opnieuw uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de student om tijdens het eerste labo navraag te doen naar het behaalde punt op de permanente evaluatie van het vorig academiejaar. |
|
|
|
|
 
|
Eerder aangekochte verplichte handboeken |
|
- Introductory Nuclear Physics,Kenneth S. Krane,1988,John Wiley and Sons
- Karlsruher Nuklidkarte,J. Magill, R. Dreher, Zs. Soti,10th ed.,Nucleonica GmbH,9783943868548
|
|
 
|
Verplichte cursussen (gedrukt door boekhandel) |
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Verder studiemateriaal, zoals slides, oefeningen, video's en andere documenten worden door docent ter beschikking gesteld via Toledo. |
|
 
|
Aanbevolen literatuur |
|
Physics for radiation Protection,James E. Martin,Third edition,Wiley,9783527411764 |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|