Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P2 SBU | P2 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 3de bachelorjaar in de fysica | Verplicht | 81 | 3,0 | 81 | 3,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| EC 3: De bachelor Fysica kan modellen en technieken uit de fysica en andere wetenschappelijke domeinen gebruiken voor het oplossen van multidisciplinaire problemen. | - EC
| EC 9: De bachelor Fysica kent de domeinen waarin de fysici werkzaam zijn en houdt rekening met de belangen van de verschillende stakeholders hierin.
| - EC
| EC 10: De bachelor Fysica integreert ethische en normatieve denkwijzen in zijn eigen wetenschappelijk denken en handelen. | - EC
| EC 11: De bachelor Fysica kan op een constructieve en verantwoordelijke wijze functioneren als lid van een team. | - EC
| EC 12: De bachelor Fysica kan correct en gepast communiceren, rapporteren en presenteren aan vakgenoten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over begincompetenties betreffende vaardigheden rond communiceren en presenteren conform eindtermen secundair onderwijs.
|
|
|
Instellingsbreed heeft UHasselt voor al de opleidingen vijf generieke employability skills naar voor geschoven, met name zelfsturend leren en handelen, multidisciplinair samenwerken, communiceren en presenteren, stakeholder awareness en ethisch denken en handelen. Binnen de opleiding ‘bachelor Fysica’ zijn de meeste van deze employability skills ingebed in het reguliere curriculum. Het opleidingsonderdeel ‘Fysica+’ beoogt een verdieping van deze employability skills met extra aandacht voor stakeholder awareness, ethisch denken en handelen en internationalisering. Dit zal gebeuren aan de hand van o.a. real-life, multi-disciplinaire projecten in team, gekoppeld aan buitenlandse wetenschappelijke excursies/expedities (vb. ‘Polar Circle’-expedities,..), bezoeken aan (internationale) instellingen (vb. bezoek CERN) en lezingen/seminaries (vb. Ethiek-seminaries, lezingen van externe gastsprekers). De beschreven activiteiten voor Fysica+ zijn verspreid over de drie bachelorjaren.
|
|
|
|
|
|
|
Bezoek aan externe fysica-gerelateerde instellingen ✔
|
|
|
Real-life project/buitenlandse wetenschappelijke zending ✔
|
|
|
Seminaries externe sprekers werkveld (1 seminarie/jaar) ✔
|
|
|
Seminaries ivm ‘Ethiek’ (1 seminarie/jaar) ✔
|
|
|
|
Periode 2 Studiepunten 3,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 15 % |
|
Andere: | Presentatie real-life project |
|
|
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 85 % |
|
Andere: | Portfolio bestaande uit essays/verslagen gerelateerd aan project, lezingen, bezoeken, ‘Ethiek’-seminaries en andere ‘Fysica+’-(zelfreflectie-)opdrachten. 15% : Verslag real-life project 70% : 7 essays/verslagen (3 ivm ethiek / 3 ivm business awareness / 1 ivm buitenlands bezoek onderzoekscentra) |
|
|
|
|
|
Extra info | Indien specifieke onderdelen niet konden gevolgd omwille van relevante redenen (zij-instroom, overmacht,..), kan aan de student een gerelateerde vervangopdracht gegeven worden. |
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Vervangopdrachten |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Reader (selectie van artikels, teksten en presentaties ; cfr. Blackboard).
|
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|