Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Verplichte volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
|
|
Volgende opleidingsonderdelen dient u ook opgenomen te hebben in uw studieprogramma in een voorgaande onderwijsperiode.
|
|
|
Imperatief Programmeren (4860)
|
10.0 stptn |
|
|
Problem Solving (4861)
|
10.0 stptn |
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 1ste bachelorjaar in de informatica | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan een probleem uit de praktijk als informaticaprobleem modelleren en analyseren, de eigen creativiteit aanwenden om deelproblemen op te lossen en de gevonden oplossingen te combineren tot een oplossing voor het oorspronkelijke probleem. | | - DC
| De student kan een probleem uit de praktijk als informaticaprobleem modelleren. | | - DC
| De student kan de eigen creativiteit aanwenden om een matig complex informaticaprobleem op te lossen en deze oplossing te beschrijven. | | - DC
| De student kan oplossingen van deelproblemen combineren tot een oplossing van het grotere probleem, en deze totaaloplossing beschrijven. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica kan gefundeerd redeneren, abstraheren en formaliseren, gebruik makend van kennis van en inzicht in de wiskundige basis van de informatica. | | - DC
| De student kan een correcte logische redenering opbouwen. | | - DC
| De student kan basisbegrippen en -eigenschappen uit de wiskunde reproduceren, verklaren en toepassen. | | - DC
| De student kan basisbegrippen en -eigenschappen uit de wiskunde toepassen bij het construeren van informatica-oplossingen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor beschikt over een breed referentiekader waardoor hij/zij de eigen kennis en vaardigheden van het vakgebied voortdurend kan actualiseren. | | - DC
| De student heeft grondige kennis over belangrijke deelgebieden van de informatica: programmeertalen en -paradigma''s, computerarchitectuur, human computer interaction, data management, algoritmen en datastructuren, software engineering, computernetwerken, logica, theoretische informatica, besturingssystemen en computer graphics. | | - DC
| De student kan denken en handelen vanuit de fundamenten van de informatica. | - EC
| De afgestudeerde bachelor informatica hecht belang aan de technische kwaliteit van het geleverde eindproduct, werkt nauwgezet en systematisch en kan de hieraan verbonden specificaties correct naar software vertalen. | | - DC
| De student kan nauwgezet werken aan opdrachten en projecten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
De student beschikt over een basiskennis imperatief programmeren, en kan zelfstandig problemen met beperkte complexiteit oplossen en in een imperatieve programmeertaal uitdrukken.
|
|
|
Voortbouwend op de informele en formele bewijstechnieken die in het opleidingsonderdeel "Problem Solving" aan bod gekomen zijn, bouwt "Discrete wiskunde" in een eerste deel hierop verder door inductiebewijzen in de context van recursieve datatypes te bestuderen en in te oefenen. Dit deel omvat verschillende vormen van inductie: .het wel-ordeningsprincipe; .volledige en sterke inductie; .recursieve datatypes en structurele inductie.
Het tweede en grootste deel van dit opleidingsonderdeel behandelt belangrijke datastructuren in de Informatica, voornamelijk bomen en grafen. Dit deel heeft een theoretische en praktische component. Dit deel omvat: .bomen en zoekbomen en manieren om deze te doorlopen; .nuttige datastructuren in deze context; .definities van grafen (ook gezien als recursief datatype); .toepassingen van lijsten, bomen en grafen in informatica; .implementeren van lijsten, bomen en grafen; .bipartite grafen, kleuren van grafen; .wandelingen en paden in grafen en bomen; .depth and breadth first search algoritmen; .algoritmen voor samenhangendheid.
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Project ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
Zelfstudieopdracht (ZSO) ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00 Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
|
 
|
Verplichte handboeken (boekhandel) |
|
- Discrete Mathematics with Graph Theory,Edgar Goodaire and Michael Parmenter,3rd Edition,Pearson,9780134689555,Modern Classics for Advanced Mathematics Series
- Discrete Mathematics,L Lovasz, J Pelikan, K Vesztergombi,2020,Springer,9798644588923
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Studiemateriaal in de vorm van slides zal op Blackboard ter beschikking worden gesteld |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|