Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Geen volgtijdelijkheid
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P1 SBU | P1 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2de bachelorjaar in de sociale wetenschappen | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen heeft kennis van de belangrijkste theoretische stromingen, basisbegrippen, onderzoekstradities en historische ontwikkelingen binnen het domein van de sociale wetenschappen en kan deze duiden vanuit een sociaal-wetenschappelijk multidisciplinair perspectief. | | - DC
| De student heeft kennis van de belangrijkste economische begrippen in de micro- en macro-economie en kan deze verbinden aan de inzichten van een bepaalde theoretische stroming. | | | - BC
| De student legt de belangrijkste economische begrippen theoretisch uit en kan deze verbinden aan een bepaalde economische stroming. | | | - BC
| De student kan economische begrippen correct relateren aan concrete voorbeelden uit de economie en de samenleving. | | - DC
| De student heeft kennis en inzicht in de manier waarop de verschillende theoretische stromingen de relatie tussen economie en samenleving benaderen. | | | - BC
| De student kan de benaderingswijze van de verschillende economische stromingen toelichten aan de hand van de aangereikte economische begrippen. | | | - BC
| De student kan de relatie tussen economie en samenleving uitleggen en kan hierbij verwijzen naar de benaderingswijze van de verschillende economische stromingen. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen heeft kennis van maatschappelijke structuren, processen, vraagstukken en technologieën, die vorm geven aan de rol en het functioneren van publieke en private organisaties, beleidsnetwerken, media en sociale bewegingen. | | - DC
| De student heeft kennis van de economische rol van de verschillende sociaal-economische actoren (huishoudens en gemeenschappen, de overheid, organisaties en bedrijven), heeft inzicht in de sociaal-economische relaties tussen deze actoren (consumptie, productie, reproductie,...), en begrijpt hoe deze actoren zich verhouden tot de belangrijkste sociaal-economische instituties (markt, de staat, de samenleving). | | | - BC
| De student kan de economische rol van de verschillende sociaal-economische actoren (huishoudens en gemeenschappen, de staat, organisaties en bedrijven) uitleggen. | | | - BC
| De student kan de sociaal-economische relaties en structuren illustreren aan de hand van concrete voorbeelden. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen houdt rekening met sociale en ethische normen in het eigen denken en handelen, op basis van een open, integere en kritische wetenschappelijke houding en een maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef. | | - DC
| De student heeft inzicht in de sociale en ethische uitgangspunten van de verschillende theoretische stromingen in de economie, en kan ze kritisch vergelijken, met aandacht voor en zelfreflectie over de eigen positie in de samenleving. | | | - BC
| De student kan de sociale en ethische uitgangspunten van economische theorieën en begrippen uitleggen. | | | - BC
| De student kan reflecteren over de eigen maatschappelijke en economische positie in de samenleving en hoe dit zijn/haar perspectief beïnvloedt. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan wetenschappelijke informatie op een effectieve manier delen en samen met anderen naar een resultaat toewerken. Daarvoor beschikt zij/hij over de vaardigheden om op een correcte, gestructureerde, toegankelijke en overtuigende manier te communiceren. Zij/hij is ook in staat om vlot en constructief met anderen samen te werken in een multidisciplinair en divers team. | | - DC
| De student kan kwantitatieve (economische en andere) gegevens en informatie over de belangen en standpunten van de verschillende stakeholders opzoeken, delen en samen met anderen analyseren en bespreken. | | | - BC
| De student kan de resultaten van een groepswerk op een effectieve manier voorstellen aan medestudenten. | | | - BC
| De student kan de resultaten van een groepswerk op een constructieve en geïnformeerde manier met de medestudenten analyseren en bespreken. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen heeft inzicht in en houdt rekening met de veelzijdige beïnvloedende factoren en de belanghebbende partijen (stakeholders), alsook met de maatschappelijke relevantie, duurzaamheid en impact van het realiseren van een opdracht. | | - DC
| De student legt verbanden tussen de sociale en ethische uitgangspunten van de verschillende theoretische stromingen en de belangen en beleidsstandpunten van de betrokken stakeholders ten opzichte van drie maatschappelijke thema's: economische productie en sociale reproductie, ongelijkheid en armoede, en economische groei, natuur en klimaat. De student doet dit met aandacht voor zelfreflectie over de eigen positie in de samenleving. | | | - BC
| De student kan de belangen en beleidsstandpunten van de betrokken stakeholders kritisch analyseren vanuit de uitgangspunten van de verschillende economische stromingen. | | | - BC
| De student kan reflecteren over de eigen maatschappelijke positie in de samenleving en hoe dit zijn/haar blik op economische stakeholders beïnvloedt. | | - DC
| De student heeft inzicht in de belangrijkste stakeholders die betrokken zijn in economische vraagstukken, de belangen die zij vertegenwoordigen, alsook de impact die hun economische positie heeft op de maatschappij. | | | - BC
| De student kan vanuit de economische belangen van een welbepaalde stakeholder een analyse en een betoog opbouwen en hierover in debat gaan met medestudenten. |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel verschaft inzicht in de economische manier van denken vanuit een pluralistisch perspectief, waarbij de nadruk ligt op de sterke verwevenheid tussen drie kerninstituties: de economie, de samenleving en de staat. Het vak maakt studenten vertrouwd met de belangrijkste economische begrippen, mechanismen, inzichten en denkwijzen vanuit vier theoretische economische stromingen (neoklassieke, sociale, institutionele en neo-Keynesiaanse economie). Dit stelt de student in staat om de economische realiteit in de huidige samenleving te begrijpen en te analyseren vanuit verschillende economische benaderingswijzen, en te verbinden met inzichten uit andere disciplines van de sociale wetenschappen (meer bepaald sociologie, politicologie en geschiedenis).
Deze theoretische inleiding in de pluralistische economie wordt vervolgens uitgediept door middel van drie belangrijke hedendaagse thema’s: zorg en welvaart, ongelijkheid en armoede, economische groei, natuur en klimaat. Deze verdieping gebeurt telkens vanuit een pluralistische economische analyse, waarbij de sociale, economische en politieke aspecten worden samengebracht. Op die manier wordt de plaats van de economie in de hedendaagse samenleving benaderd vanuit een multi- en interdisciplinair perspectief, eigen aan de sociale wetenschappen.
|
|
|
|
|
|
|
Casussessie ✔
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Responsiecollege ✔
|
|
|
|
|
|
Discussies /debat ✔
|
|
|
Groepswerk ✔
|
|
|
Presentatie ✔
|
|
|
|
Periode 1 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 30 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien zij/ hij de helft of meer van de punten behaald heeft voor dit opleidingsonderdeel tijdens de onderwijsperiode |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schriftelijk examen | 70 % |
|
Behoud van deelcijfer in academiejaar | ✔ |
|
Voorwaarde behoud van deelcijfer in academiejaar | De student kan zijn deelcijfer enkel overdragen indien zij/ hij de helft of meer van de punten behaald heeft voor dit opleidingsonderdeel |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tweede examenkans
Evaluatievorm tweede examenkans verschillend van eerste examenkans | |
|
Toelichting evaluatievorm | Bij een onvoldoende op de mondelinge evaluatie tijdens de onderwijsperiode (groepswerk met presentatie en debat) schrijft de student een individueel werkstuk met betrekking tot de thema’s van de casussessies. Dit individueel werkstuk mag verder bouwen op het groepswerk. Bij een onvoldoende op het schriftelijk examen neemt de student deel aan het schriftelijk herexamen. |
|
|
|
|
 
|
Verplicht studiemateriaal |
|
Bijkomende teksten en andere materialen beschikbaar via Blackboard.
Slides voor de hoorcolleges (en casussessies) zullen op Blackboard geplaatst worden
Opdrachten voor de casussessies en links naar casusmateriaal (openbare statistische bronnen, artikels, websites etc.) zullen eveneens op Blackboard geplaatst worden. |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|