Onderwijstaal : Nederlands |
Examencontract: niet mogelijk |
Volgtijdelijkheid
|
|
Adviserende volgtijdelijkheid op niveau van de opleidingsonderdelen
|
|
Advies
De student wordt geadviseerd om het volgende opleidingsonderdeel te hebben gevolgd in een voorgaande onderwijsperiode:Algemene beginselen van het recht (4742)
|
|
|
| Studierichting | | Studiebelastingsuren | Studiepunten | P3 SBU | P3 SP | 2de Examenkans1 | Tolerantie2 | Eindcijfer3 | |
| 2 ba major Communicatiewetenschappen (digitalisering) met minor Bestuurskunde (democratie ) | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
2 ba major Communicatiewetenschappen (digitalisering) met minor Sociologie (diversiteit) | Verplicht | 162 | 6,0 | 162 | 6,0 | Ja | Ja | Numeriek | |
|
| Eindcompetenties |
- EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen heeft kennis van maatschappelijke structuren, processen, vraagstukken en technologieën, die vorm geven aan de rol en het functioneren van publieke en private organisaties, beleidsnetwerken, media en sociale bewegingen. | | - DC
| De student heeft kennis van maatschappelijke structuren en processen die vorm geven aan de rol en het functioneren van media en gerelateerde stakeholders. | | - DC
| De student heeft kennis van de maatschappelijke vraagstukken en technologieën die vorm geven aan de rol en het functioneren van media en gerelateerde stakeholders. | | - DC
| De student kent en begrijpt hoe welbepaalde maatschappelijke structuren, processen, vraagstukken en technologieën, die vorm geven aan de rol en het functioneren van publieke en private organisaties, beleidsnetwerken, media en sociale bewegingen, zich voordoen in relatie tot de grand challenges digitalisering, diversiteit en democratie. | | - DC
| De student kan het inzicht in welbepaalde maatschappelijke structuren, processen, vraagstukken en technologieën toepassen op casussen die verband houden met de grand challenges digitalisering, diversiteit en democratie. | | - DC
| De student kan aanduiden hoe maatschappelijke structuren, processen, vraagstukken en technologieën zich concreet manifesteren in een casus die verband houdt met de grand challenge digitalisering. | | - DC
| De student heeft kennis van maatschappelijke structuren, proccessen en stakeholders die vorm geven aan de ontwikkeling en het gebruik van datagedreven informatie- en communicatietechnologieën | | - DC
| De student heeft inzicht in de maatschappelijke impact van datagedreven informatie- en communicatietechnologieën op het vlak van digitalsering, diversiteit en democratie | | - DC
| De student kan vanuit theoretische inzichten op zelfstandige basis kennis
verwerven over de maatschappelijke vraagstukken en technologieën die vorm geven aan de rol en het functioneren van media en gerelateerde stakeholders. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan mondeling, schriftelijk en visueel rapporteren over wetenschappelijk onderzoek op een onderbouwde, coherente en overtuigende wijze. | | - DC
| De student voert een helder (schriftelijk, mondeling en/of visueel) wetenschappelijk betoog. Hierbij hanteert de student een correct, academisch taalgebruik. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen houdt rekening met sociale en ethische normen in het eigen denken en handelen, op basis van een open, integere en kritische wetenschappelijke houding en een maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef. | | - DC
| De student kan een open, integere en kritische wetenschappelijke houding en een maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef integreren in de analyse van grand challenges en gerelateerde casussen. | | - DC
| De student kan op een gestructureerde manier zijn/haar mening uiten, mede op basis van historische argumenten. | - EC
| De afgestudeerde bachelor in de sociale wetenschappen kan probleemoplossend, zelfsturend en innovatief denken en handelen, op basis van kritisch reflecteren over het eigen leerproces. | | - DC
| De student evalueert zijn leerproces kritisch |
|
| EC = eindcompetenties DC = deelcompetenties BC = beoordelingscriteria |
|
Dit opleidingsonderdeel biedt een grondige studie van de interactie tussen media, technologie en recht binnen de context van een snel veranderende digitale samenleving. Speciaal ontworpen voor studenten sociale wetenschappen, verkent het vak de hedendaagse juridische vraagstukken met betrekking tot media, data- en communicatietechnologieën, en de implicaties daarvan voor individuen, de samenleving en governance.
Eerst worden de juridische fundamenten van de klassieke media geanalyseerd, evenals de problemen waarmee ze worden geconfronteerd in het digitale tijdperk. Er zal kritisch worden gekeken naar de rol van auteursrecht bij de bescherming van intellectueel eigendom en de impact ervan op creatieve expressie en de toegang tot informatie.
Vervolgens wordt de focus verlegd naar telecommunicatie- en surveillancetechnologieën. Er zal aandacht worden besteed aan administratiefrechtelijke aspecten zoals de telecomwetgeving en wetgeving omtrent camerabewaking en strafrechtelijke aspecten zoals de bescherming van het communicatiegeheim.
Daarnaast komen datagedreven technologieën en het gebruik van data aan bod. Er wordt ingegaan op de bescherming van persoonsgegevens (GDPR), ePrivacy-wetgeving (cookie-regelgeving, anti-spamwetgeving), de opkomst van AI en de toenemende regulering van internetplatforms in de strijd tegen namaak, terrorisme en desinformatie.
Ten slotte zal er aandacht zijn voor de informaticamisdrijven die zijn voorzien in het Strafwetboek en de uitdagingen die de voortschrijdende digitalisering van de samenleving creëert voor speurders in strafonderzoeken. Ook zullen de mogelijkheden van het strafprocesrecht worden besproken om hiermee om te gaan.
Het doel van dit opleidingsonderdeel is om een grondig inzicht te bieden in de juridische en ethische uitdagingen die gepaard gaan met de voortschrijdende digitalisering van de samenleving.
Concrete vragen die aan bod zullen komen zijn onder meer:
- Genieten bloggers / citizen journalists / OSINT onderzoekers dezelfde juridische bescherming als traditionele journalisten?
- Kan je e-books of software zomaar doorverkopen of uitlenen?
- Is er auteursrecht op een AI creatie en zo ja komt dit dan toe aan de maker van de AI of de gebruiker ervan?
- Is een deep fake creatie strijdig met het portretrecht?
- In welke mate valt het verspreiden van fake news onder de vrijheid van meningsuiting?
- Hoe worden de big tech platformen gereguleerd in de EU?
- Kan je een camera installeren voor het filmen van je voorgevel en de beelden doorgeven aan de politie als bewijs?
- Kan een schepen de adressen van burgers die zijn administratie contacteren gebruiken om ze politieke reclame te sturen?
- Mag de bank je leningsaanvraag automatisch laten behandelen door een AI algoritme? En met wat voor gegevens mag het algoritme dan rekening houden?
- Is ‘ethisch hacken’ een misdrijf of toegestaan?
- Kan de politie je verplichten om hen de pincode van je GSM te geven?
|
|
|
|
|
|
|
Hoorcollege ✔
|
|
|
Onderwijsgroep ✔
|
|
|
|
|
|
Oefeningen ✔
|
|
|
|
Periode 3 Studiepunten 6,00
Evaluatievorm | |
|
Schriftelijke evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
Mondelinge evaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
Praktijkevaluatie tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
Evaluatievorm in overleg met student tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
Andere evaluatievorm tijdens onderwijsperiode | 0 % |
|
|
|
|
|
|
Examenvorm te kiezen in overleg met de student | 0 % |
|
|
|
|
Extra info | Wetteksten mogen worden gebruikt op het examen. |
|
|
 
|
Opmerkingen |
|
Studiemateriaal zal ter beschikking worden gesteld via Blackboard |
|
|
|
|
|
1 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 12.2, lid 2. |
2 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 16.9, lid 2. |
3 Onderwijs-, examen- en rechtspositieregeling art. 15.1, lid 3.
|
Legende |
SBU : studiebelastingsuren | SP : studiepunten | N : Nederlands | E : Engels |
|